Ierland stemt over afschaffing verbod op godslastering

ELDERS - Ierland kiest vandaag een nieuwe president. De kiezers mogen tevens hun oordeel geven over het voorstel om godslastering uit de strafwet te halen.

Het Ierse verbod op godslastering dat in de grondwet van 1937 is vastgelegd sloeg aanvankelijk alleen op de christelijke religie. Omdat dit niet in overeenstemming was met het grondwettelijk gelijkheidsbeginsel is in 2009 een meer neutrale formulering aangenomen. De wet verbiedt de uiting van “grove beledigingen of belediging van  zaken die door een religie als heilig worden beschouwd, waardoor verontwaardiging wordt veroorzaakt door een aanzienlijk aantal aanhangers van die religie”. In Europa bestaat elders ook nog steeds in een of andere vorm een verbod op godslastering, zoals in Duitsland, Oostenrijk, Finland, Spanje en Italië.

Vanwege de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst bleef in Ierland een apart artikel dat godslastering verbiedt omstreden. In de afgelopen jaren is er slechts een keer sprake geweest van toepassing van het nieuwe wetsartikel. Dat was vanwege een klacht tegen de Engelse komiek Stephen Fry. Hem werd in een interview op de Ierse televisie gevraagd wat hij tegen God zou zeggen aan de hemelpoort. ‘Als God zou bestaan’, zou hij hem flink de les lezen, zei Fry:

‘Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world in which there is such misery that is not our fault? It’s not right. It’s utterly, utterly evil.

Vervolging van Fry bleef uit toen bleek dat er slechts één klacht was ingediend en dat de klager zich bovendien niet persoonlijk beledigd voelde door het interview. Hij vond wel dat er sprake was van godslastering en wilde als oplettende burger alleen maar een misdaad aangeven.

Afschaffing van het verbod op godslastering is opnieuw een teken van de verminderde invloed van de eens zo machtige Katholieke Kerk in Ierland, schrijft The Guardian. In mei kwam dit ook al tot uiting toen in een referendum een einde werd gemaakt aan het jarenlang aangevochten verbod op abortus. Nu is er volgens de polls ook een meerderheid voor het schrappen van het godslastering-artikel. De Katholieke Kerk is niet tegen en noemde het verbod op voorhand verouderd. De Kerk wees er op dat een verbod elders in de wereld ten koste gaat van religieuze minderheden. De geloofsbeleving moet wel gerespecteerd blijven, vindt de Kerk, zonder dat gelovigen worden aangevallen of belachelijk gemaakt.

Een nieuwe president

Michael D. Higgins (77), de huidige president van de Ierse republiek, maakt morgen ondanks zijn leeftijd naar verwachtig een grote kans om voor een tweede termijn van zeven jaar gekozen te worden. De Ierse president heeft een grotendeels ceremoniële functie. Maar hij/zij moet wel alle wetten ondertekenen en de regering officieel benoemen. Een van zijn concurrenten bij de verkiezingen, senator Joan Freeman, wordt gelinkt aan de campagne tegen de afschaffing van het abortusverbod. Ze heeft beloofd dat ze de betreffende wet ondanks haar tegenstem in het referendum gewoon zal ondertekenen.

Er zijn naast Higgins en Freeman nog vier andere kandidaten. Liadh Ní Riada (51) is de jongste en de enige kandidaat die zich nadrukkelijk aan een partij verbonden heeft. Zij is de vertegenwoordigster van Sinn Féin en sinds 2014 Europarlementslid voor de Ierse republikeinen. Dan zijn er nog drie mannen die zich als ondernemer afficheren, alle bekend als panellid in het televisieprogramma Dragons’ Den.

Een nieuw regeerakkoord?

Veel spannender voor de Ieren zijn de onderhandelingen tussen Leo Varadkar,  taoiseach (premier) van de huidige minderheidsregering van Fine Gael,  en Michael Martin van gedoogpartij Fianna Fáil over een actualisering van het twee jaar geleden gesloten regeerakkoord. Die herziening was afgesproken voor het eind van 2018 nadat een grote coalitie tussen de twee aartsrivalen afsprong en Fine Gael, toen nog met Enda Kenny, een minderheidsregering vormde.

De onderhandelingen kunnen enige tijd duren, schrijft de Irish Times. Fianna Fáil kan de  regering al die tijd laten bungelen. Er zal wel een soort van deal komen, verwacht de krant, maar je weet nooit wat er tussentijds nog gebeurt. Het begon gisteren al met een clash tussen de twee partijen over het informeren van de media. Vorig jaar dreigde de regering ook al te vallen over een soort ‘bonnetjesaffaire’ op het Ierse ministerie van Justitie waarmee corruptie in hoge politiekringen moest worden bezworen. Vice-premier en Justitie minister Frances Fitzgerald offerde zich op en trad af (wat niet betekende dat de zaak hiermee was afgedaan; Fitzgerald sprak er gisteren nog over in het parlement na de publicatie van een onderzoeksrapport dat de klokkenluider, politiesergeant McCabe, vrijsprak).

Brexit

Een nieuwe politieke crisis zou erg ongelegen komen nu de Brexit-onderhandelingen moeten worden afgerond. Aan de overkant van de Ierse Zee is er al genoeg chaos. Als ook Ierland de nodige politieke stabiliteit ontbeert en noodgedwongen nieuwe verkiezingen moet uitschrijven wordt het des te moeilijker een aanvaardbare oplossing te vinden voor het heetste hangijzer bij de regeling van de uittrede van het Verenigd Koninkrijk uit de EU.

Op een bijeenkomst voor Ierse ondernemers ter voorbereiding van de Brexit zei premier Varadkar gisteren dat een deel van het Britse establishment er altijd van uit is gegaan dat Ierland het Verenigd Koninkrijk wel zou volgen in het besluit om de EU te verlaten. Alsof het land zelfs na honderd jaar nog steeds niet onafhankelijk is. De Britse hang naar het roemrijke verleden is onovertroffen.

  1. 1

    Hij vond wel dat er sprake was van godslastering en wilde als oplettende burger alleen maar een misdaad aangeven.

    Lekker, zo’n knakker.

  2. 3

    @1: Goed toch zo’n oplettende burger, die je ook even aangeeft als je 10 meter van een zebrapad oversteekt op een moment dat er geen auto in de buurt is.

    @2: Zul je zien dat die het toch bij het rechte eind hadden!

  3. 4

    Bone cancer in children, what’s that about? How dare you? How dare you create a world in which there is such misery that is not our fault? It’s not right. It’s utterly, utterly evil.

    Wie zegt dan ook dat God goed is? Door dat verbod op godslastering mocht er niks slechts gezegd worden over God. Dat geeft alleen maar misverstanden.

  4. 5

    @4: Het gaat niet om lastering van zomaar een willekeurige God, in Ierland gaat dat natuurlijk altijd om de God van de Bijbel, die goed en almachtig is. Iets anders beweren is Godslastering, laat daar geen misverstanden over bestaan!

  5. 9

    Die bijbelse god vertoont inderdaad trekjes van een drenzende kleuter.

    Wie die bijbel een beetje tussen de regels door kan lezen, begrijpt dat wij ook maar een proefballonnetje waren. Na de zondeval heeft die schepper (m/v/quiltbag) het project gelaten voor wat het was (als in: oeps, zo was het niet bedoeld) en is met een minder nieuwsgierige mensensoort of helemaal zonder aan een nieuw universum begonnen.
    En ik geloof niet, dat die ons nog eens uit de vuilbak vist.

  6. 10

    @8 Welnee, dat is alleen de raamvertelling. De kern van het boek bestaat uit lange discussies tussen Job en zijn vrienden over de vraag waarom Job door het noodlot getroffen is. Zijn vrienden zeggen dat hij wel zwaar gezondigd moet hebben om zo gestraft te worden. Job ontkent en richt zich met zijn klacht uiteindelijk tot God zelf. En krijgt als antwoord een tirade dat hij niet dient te twijfelen aan Zijn grootheid.

    Het verhaal van Job is niet uniek (hindoeversie) en gaat in op een vraag die gelovigen zichzelf begonnen te stellen zodra ze een coherent godsbeeld ontwikkelden: waarom doet God ons het lijden aan? Een paar duizend jaar later blijf het antwoord nog altijd uit (karrevracht aan referenties).

  7. 12

    @9

    We waren inderdaad een proefballonnetje. Dat het niet erg gelukt is dat zie je al na 10 minuten nieuwspagina’s lezen. Als ik God was dan zou ik ook niks met Trump, Poetin, Erdogan en noem ze maar op te maken willen hebben. God mag dan slecht zijn, zie @4 Maar wij zijn nog erger! Dus eigenlijk is dat blasfemie verbod zo gek nog niet. Laten we eerst als mensheid zelf maar eens zorgen dat we netjes voor elkaar kunnen zorgen.

  8. 13

    Ook zonder de discussie of god goed of slecht is, of dat hij zijn werk aan de schepping wel of niet heeft verzaakt, is een verbod op godslastering van de zotte.
    Een beetje god moet toch wel tegen een stootje kunnen; je gaat toch geen watje aanbidden, dat met wetten en geweld tegen een buitenwacht beschermd moet worden? Want dat getuigt eigenlijk van een laag vertrouwen in dat hogere wezen dat men aanbidt*. Dat is dan zo’n lulletje rozewater dat zich zelf niet kan weren. Daar ga je toch niet voor op de knieën? In zo’n geval moet je de waarheid onder ogen zien en bekennen dat je een verkeerde god hebt gekozen. Nog los van het feit òf je er een moet kiezen.

    *geleend van Dr Murkes gesammeltes Schweigen/H.Böll

  9. 14

    @13: Dat je elke god kunt uitschelden of van moord en doodslag kunt beschuldigen zonder dat je ook maar iets naars overkomt is natuurlijk voor gelovigen het meest sterke bewijs dat die god niet bestaat. Dus dan moet de mens zelf maar het heft in handen nemen waarmee hij dan weer toegeeft dat zijn god op zijn minst niet almachtig is en een watje. Of hij negeert ons compleet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren