Hoor wie relt daar kinderen?

We’re overwhelmed by weirdos, guys who are not students and who act violently during our protests. They’re the ones who throw marble blocks on the police and firemen. (France24)

“Omringd door gevaarlijke gekken”, kent u die uitdrukking?! Wie zelf wel eens bij rellen aanwezig is geweest kent dat vast wel. Bij demonstraties die uit de hand lopen zijn het bijna altijd afwijkende buitenstaanders die de eerste steen gooien: vechtersbazen en undercover agenten. Maar in Griekenland lijkt er meer aan de hand. De oorspronkelijke demonstranten zijn vervangen danwel aangevuld door andere groepen en onderling wordt er ook gevochten. Het protest lijkt net als bij de rellen in de franse banlieues ongericht en niet meer politiek gemotiveerd. En dat is jammer zou de echte revolutionair zeggen. Een rondje langs de expatblogs van Griekenland leverde de volgende waarnemingen op:

Een Brits Cypriotische Griek zinspeelt op zijn blog op een complot. What if this was all a set-up. A plan to take our attention away from the reality. The reality that a young life had been put to an end even before it had begun (It’s All Greek To Me).

Een Britse leraar engels in Noord-Griekenland ziet confrontaties tussen burgers. In Patra and Larissa angry citizens attacked protesters in the cities universities. In addition riot police allowed groups of youths to throw rocks back at anarchist protesters in the university of Thessaloniki. (Teacher Dude’s Grill and BBQ)

Een Zweedse met een liefde voor de Griekse eilanden ziet toch de rijen gesloten tegen de regering. It is so sad and frustrating that the media continue to present the current political movement as a confrontation between anarchists (or extremists) and the police. What is happening in Athens is a continuation of the massive public unrest with the current Karamanlis government, and its unfair policies. Out on the streets now are social democrats, students, socialists, and workers. (Light on Athens)

An American in Athens (burger)interviewt een politieagent en een relschopper. * Can you tell me why you’re rioting? * Well, I’m in school now and the school isn’t very good. I’m not learning anything, and when I get out of school, I don’t think there is any job for me. De relschopper blijkt een kind uit een welgestelde familie die van mening is dat het kapotslaan van winkelruiten de armen vooruit helpt.

Een Belgische internetondernemer ging een nachtje de straat op met demonstranten in Kreta. Here the protesters aren’t students. They’re just kids imitating what is going on in Athens, plus some adults from underprivileged social classes. I met one factory worker, for example, who had joined the protests just to try to steal stuff. (France24)

  1. 4

    *zwijmel* Hadden we dit ik Nederland maar *zwijmel*

    Maar serieus… natuurlijk zit er veel hypocrieten en tuig bij. Waarom zo verrast? Al ten tijde van de Bolsjewieken was de helft van de aanhang ordinaire relschopper en/of machtswellusteling. Geen enkele revolutionaire beweging geloofde er ooit *zelf* in.

  2. 5

    Ja, bij een vastgeroest corrupt systeem helpt geweld en vernieling soms, omdat de gevestigde orde nergens zo bang voor is als voor geweld. Dit burgerlijke commentaar plaatst Sargasso bij het establishment.

  3. 6

    Establishment zijn we zeker Caprio, dat wordt je vanzelf als je toonaangevend bent.

    Maar je moet wel goed lezen er staat ook: “Het protest lijkt net als bij de rellen in de franse banlieues ongericht en niet meer politiek gemotiveerd. En dat is jammer zou de echte revolutionair zeggen”

  4. 7

    De relschopper blijkt een kind uit een welgestelde familie die van mening is dat het kapotslaan van winkelruiten de armen vooruit helpt.

    Compleet idioot natuurlijk, net zoals laatst de scholierenprotesten in Nederland, protesteren om te protesteren en te vernielen. Andermans spullen kapot maken, winkels leegroven en dan verwachten dat men naar je luistert…

    Ik kan me nog een zeker land herinneren waar men in vreedzaam protest ging, de Rozenrevolutie werd daarmee een feit. En zo kan het dus ook.

  5. 8

    @7: Misleiding. De rozenrevolutie was ook niet zo vreedzaam als hij eruitzag en de gevolgen ervan bleken op langere termijn zelfs desastreus, inclusief fors bloedvergieten en vluchtelingenstromen van tienduizenden.

  6. 9

    @6: Je analyse is inderdaad wat ik steeds meer van de revolutionairen opvang. Aan de ene hand wordt het rellen gezien als een signaal dat de bevolking het niet meer pikt, maar anderzijds rijst de vraag: wat nu? Er is een grote kans dat de beter georganiseerde stalinisten (KKE) uiteindelijk het meeste van zullen profiteren.

  7. 10

    @8: zit ik dan met een ander vreedzaam protest in mijn hoofd of ben ik hier echt verkeerd geïnformeerd? En van welke kant niet vreedzaam, ik kan me namelijk nog wel geweldadige tegenstand vanuit de regeringsgezinden herinneren.

  8. 11

    @ 9 (en 6): Welke analyse? Is er sprake van een analyse? Ik vind het gemakkelijk geklets. De rellers zouden geen politieke motieven hebben. Wat is de bron? Een paar geschrokken expats. Ik lees elders andere dingen, bijvoorbeeld over scholieren die heel goed weten waarom ze politiebusjes aanvallen (de politie vermoordde een leeftijdsgenoot, dat was de druppel) en over hoe de kleine winkels worden gespaard, terwijl de woede zich richt op overheidsgebouwen, banken en grote winkelketens (anders dan de massamedia beweren, met hun larmoyante verhalen over geruïneerde kleine middenstanders).

    In Griekenland vindt de aanloop naar een volksopstand plaats. Daarbij gaat veel goed, en ja, natuurlijk, soms gaat er ook iets mis. Geweld tegen personen beperkt zich tot het aanvallen van politiemensen. Die kunnen ook met een verzonnen griepje thuisblijven, dan overkomt hen niets. Het gezag wankelt, en dat is reden tot blijdschap. Hoe het verder gaat is ongewis, maar elke keer dat een politiemacht gedwongen wordt zich terug te trekken is er één. De straat, de stad, de wereld is van ons, als we ons eens kwaad maken — kijk maar. Dát is wat een revolutionair over deze situatie zegt.

  9. 12

    @11: De Griekse anarchistenbeweging is nog amper 20 jaar oud. Het is vooral een subcultuurkliek van ongeveer 500 man die zich centreren rond een tiental kraakpanden in ghettowijken. Ze hebben amper contact met de vakbeweging of andere organisaties van de arbeidersklassen. De huidige situatie zal waarschijnlijk leiden naar een machtsvacuum waar de eerste de beste georganiseerde boevenbende gebruik van zal maken. Het is meer reactionair dan revolutionair imho.

  10. 13

    @ 12: Die 500 mensen hebben de steun van duizenden anderen; als dat niet zo was, waren er geen rellen om over te praten. De anarchisten en hun strijdmakkers hebben de steun van aanzienlijke delen van de bevolking; hadden ze die niet, dan zouden knokploegen van boze burgers allang een einde hebben gemaakt aan de rellen.

    En ik wil best geloven dat niet alle mensen die meedoen aan de rellen diep hebben nagedacht over een betere wereld, maar is dat zo belangrijk? Mensen zien dat de bestaande orde kapot kan, dat is een inzicht dat nog van pas kan komen.

    Het is helemaal de vraag of de bevolking van de Griekse steden zal toestaan dat een “boevenbende” de macht overneemt. Misschien loopt het hele concept van politieke macht, en dat iemand, of een kleine kliek, die zou moeten bezitten wel ernstige averij op, dezer dagen. Stel je voor!

  11. 14

    Misschien loopt het hele concept van politieke macht, en dat iemand, of een kleine kliek, die zou moeten bezitten wel ernstige averij op, dezer dagen. Stel je voor!

    Ik help het je hopen.

  12. 15

    Leuke citaten. Maar wat bewijs je ermee? De anarchisten waren de eersten om te meldden dat veel van het geweld niet politiek-gemotiveerd is, en door plunderaars, undercover fascisten en professionele lastpakken wordt begaan. Eén goede raad: gaat het over een politiebureau, of een regeringsbureau, ga er dan van uit dat de aanvallers echt anarchisten waren. Was het de winkel van een kleine zelfstandige, ga er dan maar vanuit dat het ofwel zinloos geweld, ofwel plunderend geweld was. Geweld dat door alle persberichten van de anarchistische relschoppers wordt afgekeurd.

  13. 17

    Ja, oprotten met die anarchisten, plunderen steent de winkelruiten door. Plunderaars worden gedemoniseerd door de linkse kerk! Het waren alleen de uitwassen van de plunderaars die anarchistische gedachtengoederen hadden.