Het gaat allang niet meer om de kinderen

COLUMN - Jenny Douwes speelde de vermoorde onschuld: ze had het alleen ‘akelig gevonden’ dat die Zwarte Piet-protesten tijdens de intocht van Sint in Dokkum zouden plaatsvinden vlakbij de feestvierende kinderen. Dat was echter maar de helft van het verhaal. Douwes had de week ervoor mensen opgeroepen de toegangswegen tot Dokkum te blokkeren, zodat de protesteerders Dokkum niet konden bereiken.

Het Openbaar Ministerie greep donderdag in en verbood dat plan. Terecht: afritten blokkeren omdat je mensen die je onwelgevallig zijn, de pas wilt afsnijden? Als een legale demonstratie je niet bevalt, doe je daarover je beklag bij de burgemeester; je gaat niet de openbare weg afsluiten.

Op zaterdagochtend stopten desondanks een aantal auto’s plotseling midden op de snelweg, pal voor de bussen van de mensen die tegen Zwarte Piet kwamen protesteren. De bussen werden tot stoppen gedwongen, achter hen vonden godbetere botsingen plaats. De protesteerders konden Dokkum niet meer in: het was op eigenrichting pur sang.

Over de affiliaties van Jenny Douwes laat ik me niet uit: wellicht heeft ze meer aangericht dan ze in haar vrome benepenheid kon bevroeden. Maar wat ik niet begrijp: hoe kun je nu zó boos zijn op mensen die tegen een naargeestig symbool van racisme willen protesteren, dat je denkt dat het een tof plan is om de snelweg abrupt te blokkeren, en de veiligheid van willekeurige automobilisten in gevaar te brengen?

Kom niet aan met het verhaal dat Douwes haar kinderen wilde beschermen tegen het Pieten-protest. Want al wie nú nog weigert te luisteren naar de verhalen van ouders wier kinderen lijden onder Zwarte Piet, naar mensen die in Zwarte Piet het wrede verleden van hun voorouders terugzien, is het niet om kinderen te doen, en niet om wellevendheid. Die timmeren alleen lustig aan de plaat voor hun eigen kop.

Tien jaar geleden dacht ikzelf ook nog: ‘Ach, het is een kinderfeest, iets onschuldigs – maak je niet zo dik.’ Maar toen ik begon te luisteren naar de verhalen van mensen die dat totaal anders beleefden, besefte ik: dan liever een Veegpiet, of een Paaspiet. Of wellicht een zwarte Sint, met witte hulpjes.

En nog weer later besefte ik: al die ‘tradities’ waaraan we ons zo vastklampen, zijn absurd recent. Het is pas sinds kort dat we al het meisjespeelgoed roze maken en al het jongensspul blauw; dat is geen traditie, maar moderne indoctrinatie. Zo ook werd Piet pas in de laatste eeuw pikzwart: voorheen was-ie een kleurloos – en dus: verondersteld wit – hulpje van Sint. Piet is pas in de twintigste eeuw zwart gemaakt. Vasthouden aan een traditie die recent is uitgevonden, terwijl je in alle toonaarden wordt verzocht het anders te doen: ja, dan hebben we het toch echt over racisme.

Kinderen maakt het geen donder uit welk feest ze vieren; het Zwarte Piet-loze feest in Amsterdam bewees dat. In Dokkum waren ze vast ook blij geweest met de intocht van Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen.

Deze column van Karin Spaink verscheen eerder in Het Parool.

  1. 1

    Het is een beetje laat om hier nog op in te gaan, alles is al gezegd. In mijn ogen is Burgerlijke ongehoorzaamheid volkomen gerechtvaardigd als een lokaal kinderfeest wordt bedreigd. De Pieten in Dokkum zijn ALTIJD zwart. Dat maakt de Dokkumers niet tot racisten. Het laat wel hun kinderen schrikken als dat ineens niet meer zo is.
    Het maakt wel de KOPD tot links-extremistische drammers (Woorden van het ministerie!).
    Laat ieder zijn eigen feestje houden. Wij bemoeien ons ook niet met het suikerfeest, of Kwakoe, waar best veel over te zeggen valt.

  2. 5

    Het gaat inderdaad al lang al niet meer om de kinderen. Waar het om gaat zijn autochtonen die niet wensen te integreren in de multiculturele samenleving.

    Begrijp me goed, ik vind het onzin om te beweren dat zwarte piet racistisch is. Maar we dienen er rekening mee te houden dat er een groep mensen is die dat wel vinden. Stop dan ook eens een keertje met die zwarte piet. Nu wordt de hele kwestie wel erg nationalistisch en Buma-achtig.

    Maar goed, op rechts maakt men liever helemaal alles kapot ten faveure van gekwetste, nationalistische trots. Desnoods met grof geweld. Misschien volgend jaar bij de intocht alle kinderen een vlaggetje geven en ‘houzee’ leren roepen tegen Sint en Piet?

  3. 6

    Prima dat ze willen demonstreren maar niet bij de gelegenheid zelf.
    Je kan je ook afvragen waarom je als gemeente in godsnaam militante demonstranten toelaat op een plek waar veel kinderen rondlopen. Ik ben blij dat er eindelijk weer eens burgerlijke ongehoorzaamheid optreed onder de mensen, jammer dat het dan bij zoiets onbenulligs moet zijn. Maar hopelijk doen we dat straks ook met de sleepwet en de dividendbelasting.

    Ik ben overigens nog steeds sterk voorstander van regenboogpieten, veel leuker.

  4. 7

    “Als een legale demonstratie je niet bevalt, doe je daarover je beklag bij de burgemeester; je gaat niet de openbare weg afsluiten.”
    En als zwarte Piet je niet bevalt dan ga je niet een kinderfeestje verstoren. Oh, wacht!

  5. 8

    @7: Als Zwarte Piet je niet bevalt, ga je uiteraard demonstreren waar Zwarte Piet is. Demonstreren tegen de opening van een Moskee doe je immers ook niet een half land verderop.

  6. 9

    Als de monarchie je niet bevalt, ga je uiteraard demonstreren op De Dam waar waar de kroning is.
    Oh, wacht! Dat mocht niet tenzij je als individu stilletjes een protestbord omhoog hield. En uiteindelijk werd je alsnog gearresteerd omdat je een feestje voor volwassenen verstoorde.

  7. 10

    Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen niet meer in sinterklaas, maar wel nog in god geloven en wat dat over hen zegt.

    @Karin:
    … een naargeestig symbool van racisme…
    terecht of niet: Jenny Douwes zal dat anders zien.

  8. 11

    @5: Waar het om gaat zijn autochtonen die niet wensen te integreren in de multiculturele samenleving.

    Hierover is ze dan ook nooit naar een mening gevraagd.

    Hierboven spreekt dezelfde mentaliteit van het ouderwetse kolonialisme, en we kennen de resultaten: de blanke koloniaal is er overal uitgeflikkerd. In casu NL: onze laatste ouderwetse koloniaal (Jan Pronk) is er in 1992 keihard door indonesie uitgegooid.

    Dus gebruikt men nu bij gebrek aan beter de ‘autochtonen’ als willoze inboorlingen, die (vreemdgenoeg!) niet willen meedoen met de utopische moderniteit. A trainwreck in the making. Popcorn time.

  9. 12

    @8

    Vandaar dat er ’s-nachts nooit demonstraties zijn;-)

    Je hebt uiteraard gelijk. Uitgerekend de groep die al tijden in overleg is geweest met de gemeente is benadeeld. En de ad hoc gelegenheidsgroep van Jenny Douwes is geen strobreed in de weg gelegd. Ik las dat de demonstranten uiteindelijk naar Harlingen(?) zijn begeleidt door de politie. Hetgeen de indruk wekt dat de politie ook de zaak heeft trachten te frustreren.

    @9

    De koning staat in de hiërarchie nét nog een treetje hoger dan Sinterklaas. Maar het scheelt niet veel.

  10. 13

    @11

    Hierover is ze dan ook nooit naar een mening gevraagd.

    Moslims is toch ook nooit naar hun mening gevraagd? Ze zijn hier gekomen (gedeeltelijk) op verzoek om arbeid te verrichten. Toen er in 2002 opeens een relnicht ten tonele verscheen, moesten ze opeens integreren.

    Nu hebben we een andere geval wat in wezen identiek is. Onder het zwarte volksdeel zijn een aantal mensen in opstand gekomen tegen een ander volksdeel, wat in HUN ogen een volkomen fout cultuurfeest vieren, wat hen aan slavernij deed denken.

    Zowel in de kwestie populisten vs moslims als in de kwestie blank vs anti-piet is er sprake van botsende culturen. In een inclusieve maatschappij is er geen sprake van een bovenliggende cultuur. In een exclusieve maatschappij is dat wel het geval. We (Nederland) zijn dus een exclusieve cultuur waar de oorspronkelijke cultuur leidraad is en anderen zich maar hebben aan te passen.

    Daar is ook een ander woord voor; nationalisme.

  11. 14

    @8 “Demonstreren tegen de opening van een Moskee doe je immers ook niet een half land verderop.”
    Nee, maar je doet dat ook niet IN de moskee en helemaal niet tijdens een dienst. Zelfs met toestemming van een burgemeester.
    De analogie: demonstreren tegen ZP doe je niet te midden van de intocht en de ouders met kinderen. Dan ben je rellen aan het uitlokken.

  12. 15

    @0

    terwijl je in alle toonaarden wordt verzocht

    De koekoek.

    1. Het is maar een buitengewoon klein groepje dat klaagt, wat jij of de Predikers danwel Jopers ons ook willen doen geloven. Totaal niet representatief voor niets of niemand niet, behalve dan voor de eigen idealen en het groepje dat die aanhangt. Een marginaal gebeuren dat door grote monden wordt opgeblazen maar waarvoor het maatschappelijk draagvlak omgekeerd evenredig klein is. Zet er ergens een toren voor neer en je hebt een kerkgemeenschap. Drie weken later heb je dan de eerste kerksplitsing…

    2. Niks “alle toonaarden”. Slechts één grondtoon kennen de anti-pieters: “Is racisme…”. Maar de Quincy’s en Sylvana’s van deze wereld hebben duidelijk een buitengewoon positieve invloed gehad op het publieke debat.

    Lid -> neus.

  13. 16

    @11: Moslims is toch ook nooit naar hun mening gevraagd?

    Wie had het hier over moslims? Blijkbaar is de de term ‘muticulturele samenleving’ in jouw ogen codewoord voor de islam. Nare groepsdenker!

    @11: Daar is ook een ander woord voor; nationalisme.

    Ja. En een student van geschiedenis ziet dat nagenoeg alle volkeren waar politieke vivisectie op is gepleegd (noem het socialisme, communisme, kolonialisme, whatever), terugvallen op een nationalistische/volkse restauratie van de eigen identiteit. Soms kan dit met geweld gepaard gaan, maar in deze zie ik dat niet gebeuren. En zeker nu de diversiteitsideologie overal ter wereld in het laatste stadium van zijn perversie verkeert, zeg ik: popcorn time!

  14. 17

    @14: Nou, in Nederland gebeurt dat nog wel eens óp de moskee. Daarnaast protesteert men gewoonlijk wel direct naast de moskee (zoals de anti-piet demonstratie ook direct naast de optocht was gepland) en op een moment dat de moskee ook open is (tenzij het vandalisme betreft, dan gebeurt het uiteraard wel als en dief in de nacht). Dus de analogie treft.

    Bij mijn weten wordt alleen in Den Haag bij demonstraties niet de plek opgezocht waar hetgeen gebeurt waar men tegen protesteert (want voor demonstraties tegen parlementaire beslissingen wordt men vrijwel uitzonderingsloos naar het Malieveld gedirigeerd).

  15. 19

    Was Sinterklaas niet dat feest waar bijna heel Nederland moedwillig en met voorbedachte rade zijn/haar/andermans kinderen jaaaarenlang beliegt en bedriegt?
    En dan gaan lopen jeremiëren over het belang van het kind.

    Afschaffen dat hele hypocriete kutfeest.

  16. 20

    @19: Dank voor de constructieve input. Nu ben ik ook zeer benieuwd naar je mening over de Huishoudbeurs, de Libelledagen en (niet te vergeten) Madurodam. Care to share?

  17. 21

    [ Was Sinterklaas niet dat feest waar bijna heel Nederland moedwillig en met voorbedachte rade zijn/haar/andermans kinderen jaaaarenlang beliegt en bedriegt? ]

    Dat hoort bij je opvoeding, zo wordt je op zachte wijze geleerd dat volwassenen niet altijd de waarheid vertellen en dat je daarmee op moet passen. Dat komt iedereen van pas als die later politici en priesters (en internet) op hun uitspraken moet beoordelen.

  18. 22

    Ik vind het echt ongelofelijk dat tal van politici zich wel ermee willen bemoeien als ‘het feest’ tegen ‘aantasting’ (lees: kleine uiterlijke verandering) in de ogen van egoistische schreeuwers verdedigd moet worden, en muisstil zijn als rustige mensen zich (willen) uitspreken dat hun kinderen pijn ondervinden/ondervonden.

    Ik sta paf. PVV heeft meer aanhang dan ze denken. Bah.

    De stropop ‘denk om de kinderen’ komt ook mijn neus uit.

  19. 23

    Maak van alle pieten regenboog / stroopwafel / witte pieten en over 2 jaar klaagt er niemand meer over. Hadden ze al veel eerder moeten doen.

    In 2007 heeft de NPO een gouden kans laten liggen: eenmalig werd toen de regenboogpiet geintroduceerd. Hadden ze gewoon mee moeten doorgaan, waren nu van het gezeik af.

  20. 24

    @20: Geen dank, met plezier gedaan. Stiekem op mijn werk ook nog, kun je nagaan wat ik allemaal voor jullie over heb.
    Over Libelle, huishoudbeurs en Madurodam wil ik heus mijn mening wel geven. Het voelt alleen wat random, als we ons dan toch van het mooie Engels gaan bedienen.
    Tenzij jij iets weet dat ik niet weet en de huishoudbeurs een fictieve beurs is, waarover aan kinderen door heel Nederland verteld wordt dat het een hele lieve beurs is, die van alle kindjes houdt en ze daarom allemaal cadeautjes wil geven, om vervolgens alle kindjes aan het schreien te krijgen als blijkt dat op magische plek helemaal geen huishoudbeurs te vinden is. Het is verdomme gewoon de buurman!

    @21: Ach, laat die politici en die priesters toch. Zo leer je gewoon een zachte les dat mensen de waarheid en/of de moraal wel eens naar hun hand zetten.

  21. 25

    Amsterdam, 21 augustus 2018- Een bus vol Pegida-activisten uit Venlo is op de ring A10 tegengehouden door bewoners van Amsterdam-West die de weg blokkeerden. Pegida had drie maanden eerder een demonstratievergunning bij de gemeente aangevraagd en gekregen. Dat de demonstratie vandaag tegen Halal slachten precies op het Offerfeest zou plaatsvinden is volgens de aanvragers toeval. De politie heeft de snelweg vrijgemaakt en de demonstratie afgeblazen omdat de openbare veiligheid niet kon worden gegarandeerd. Het OM bekijkt of tot vervolging van de blokkeerders zal worden overgegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren