Het eerste “groene” vliegtuig…

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (8)

#1 InvertedPantsMan

Zo zo, dus deze jet stoot nog maar 17x zoveel co2 uit per kilometer dan een trein i.p.v. de factor 20 die we al kenden. De wereld is gered broeders en zusters en nog wel door het amerikaanse bedrijfsleven. Wie had dat gedacht? Dreamliner: wat een toepasselijke naam.

  • Volgende discussie
#2 Theedoek

In dit interview is Boeing bescheidener:

Citaat:

“Parijs, 21 juni. Mooi, al die plannen voor ‘groene vliegtuigen’. Topman Jim McNerney van Boeing is het er „helemaal mee eens”, maar het moet wel kunnen. Hij heeft op dit moment „nog geen idee” hoe het technisch kan worden gerealiseerd. ”

Zie:

http://www.nrc.nl/economie/article727070.ece/Ik_heb_nog_geen_idee_hoe_het_technisch_moet

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Bismarck

@1: Waarom is het dan ook ongeveer die factor 20 goedkoper met het vliegtuig naar Spanje te vliegen dan met de trein te rijden?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 InvertedPantsMan

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het onderhouden van infrastructuur en het gebrek aan enige belasting op kerosine.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 BCN

De communicatie-afdeling van Boeing zal tevreden zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Theedoek

Op zich is het een interessante vraag of de nieuwe Boeing of de nieuwe Airbus beter is voor het milieu.

De Airbus is heel groot. Het idee er achter is dat passagiers daarmee van continent naar continent vliegen en dan een kleiner vliegtuig nemen om naar de uiteindelijke bestemming te vliegen (hub and spoke).

Omdat de dreamliner van Boeing juist vrij klein is, is de insteek daarmee dat je in 1 keer van vertrekpunt naar bestemming vliegt (point -to-point). De dreamliner heeft namelijk wel een grote tankinhoud en kan dus ver vliegen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Ronald

@1, InvertedPantsMan

Die 20 x is ook ruim overtrokken omdat in 9 van de 10 gevallen in het buitenland er een walmende dieselloc voor de trein komt en die nou ook niet bepaald schoon zijn.

die 20x zou reeel zijn als er vanaf start tot einde van de rit er een ‘schonere’ electroloc voor die trein hangt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Blammeke

En ik die dacht dat er hier een klein vleigtuigje ging gepresenteerd worden dat op waterstof vliegt.

Zware teleurstelling.
Maar de vraag van theedoek intrigeerd me wel.
Ik probeer aan de info te komen

  • Vorige discussie