Google wordt slimmer

Volgens het bedrijf Axandra, dat software aanbiedt om websites hoger in search engines te krijgen, heeft er weer een interessante update van Google’s geheime indexeersysteem plaatsgevonden. Men geeft nu meer gewicht aan het zogenaamde Latent Semantic Indexing (LSI). Deze tekstanalyse techniek uit de kunstmatige intelligentie zorgt er voor dat men beter kan zien waar een pagina over gaat los van de keywords.

Meestal is een gebruiker namelijk op zoek naar informatie over een concept, zoals telefoontoestellen, maar krijgt alleen pagina’s terug met het precieze keyword waar hij of zij om vroeg. Zo krijg je als je op “phone” zoekt de site van Nokia niet direct in beeld, terwijl Nokia toch heel veel met het concept telefoontoestel te maken heeft. Door nu een tilde voor je zoekterm te zetten, dus “~phone” gaat Google LSI toepassen en komt het terug met een hele andere lijst websites, onder andere die van Nokia.

De LSI techniek werkt door te proberen vast te stellen wat de belangrijke termen op een website met elkaar te maken hebben. Zo gaan de woorden “Tiger”, “Woods” en “Golf” waarschijnlijk over een de bekende golfer Tiger Woods, en niet over een bos waar een golf-spelende tijger is gevonden.

Of de techniek ook echt goed werkt in de praktijk? Probeer het uit en vertel GC uw bevindingen!

  1. 1

    Google werkt onder water met allerlei ad-technieken. Het valt me juist op dat de resultaten gaandeweg (als ervaren gebruiker) minder precies worden, al kan ik dit onderbuikgevoel niet zo makkelijk staven met wetenschappelijke bewijzen. ~wanneer komt de zakelijke aap uiot de Google-mouw?

  2. 2

    Ummmm… die zakelijke aap is er altijd al… Ik bericht hier alleen over de technologie die ze gebruiken om beter te kunnen zoeken. Dat zij er geld mee willen verdienen lijkt me duidelijk.

    Wat bedoel je dat de resultaten “gaandeweg” minder precies worden?