Google Co-op

Google komt met een nieuwe service, Google Co-op genaamd. Het idee is dat elke gebruiker sites kan gaan ‘taggen’ met woorden. Omdat sommige gebruikers experts zijn op bepaalde gebieden is het interessant om als resultaat op je zoekterm door experts getagte sites te krijgen. Dit komt omdat mensen meestal beter zijn in het scheiden van de interessante sites van de bagger sites.

De techniek is erg verwant aan de tagging in Del.icio.us en Flickr. De collectie van tags die de gebruikers met elkaar opbouwen wordt een Folksonomy genoemd (een vocabulaire gebouwd door ‘ordinary folk’). Iets minder verwant is het systeem van Amazon waarin je links te zien krijgt te zien van anderen die dezelfde pagina bezochten (dit wordt collaborative filtering genoemd).

Google Co-op kent twee toevoegingen op het normale tagging. Ten eerste introduceert het een vertrouwenssysteem. Je krijgt alleen de resultaten te zien die getagt zijn door mensen of organisaties van wie je hebt aangegeven dat je ze vertrouwt. Ten tweede kun je zelf categorieen bouwen om je tags hierarchisch in te delen, net als bijvoorbeeld in de Google Directory. Zo’n hierarchische structuur helpt enorm om te bepalen of een site is wat je zoekt, en om op voorhand je zoekresultaten te beperken. Zo zou je een onderscheid kunnen maken tussen sites betreffende “Bezienswaardigheden > Griekenland” en “Kaarten > Griekenland”. De zoekterm Griekenland levert je vervolgens resultaten op waarvan je gemakkelijk kunt zien of ze zijn wat je zoekt of niet.

Helaas verdient Google Co-op de status “beta” nog niet. Je kunt niet zoals bij Del.icio.us met een druk op de knop in je browser een gevonden site taggen. Nee, je moet zelf een XML document schrijven – met behulp van veel te korte en onduidelijke documentatie – en dat uploaden naar Google. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van de categorieen. Veel erger dan deze kinderziekten zijn twee fundamentele problemen waar men niet over nagedacht lijkt te hebben.

Het eerste is het probleem van synoniemen en homoniemen. Hoe vindt je alle sites die je zoekt als er voor het taggen verschillende tags zijn gebruikt die (bijna) hetzelfde betekenen, zoals “laptop” en “notebook” (of in verschillende talen, “keyboard” en “toetsenbord”). Hoe vind je sites die getagt zijn met woorden met spellingsvarianten, zoals “cadeau” en “kado”? Tot op zekere hoogte wordt dit in tagging systemen opgelost omdat er andere tags zijn die overlappen, maar het kan natuurlijk beter.

Erger nog is het probleem dat de hierarchieen van categorieen enorm kunnen verschillen tussen gebruikers. Hoe weet Google wanneer als je in je eigen categorie “Kaarten > Griekenland” zoekt je ook resultaten wil uit een door een ander gemaakte “Balkan > Geografie”? En wanneer niet? Bijkomend probleem is als men verschillende talen gaat gebruiken voor de categorieen.

Hierover lijkt men bij Google nog niet nagedacht te hebben, dus ik vraag me af of dit wat wordt.

  1. 1

    Tsja….

    Ik weet het nooit met dit soort dingen. Ik zie mezelf nou niet een avondje gaan “taggen”

    En je moet toch een soort community gaan bouwen. Hoe beloon je mensen om dit te doen?

  2. 2

    Er zijn genoeg mensen die het willen doen, zie genoemde sites. Denk ook aan Wikipedia, welke benefit hebben die mensen?

    Wij zijn gewoon luie freeloaders :-)

  3. 3

    Mwoah… Lui, lui… ;)

    Maar even iets anders ik heb de laatste tijd zoiezo het idee dat er niets “nieuws” vanuit google komt.
    Ze lanceren wel nieuwe diensten, maar voor mijn gevoel is het het allemaal net niet. Google earth was het laatste waar ik mij over verbaasde.

    Zou google last beginnen te krijgen van de remmende voorsprong???

  4. 5

    Je geeft zelf al twee voorbeelden waarbij een verwante techniek gebruikt is.

    Maar ook dingen als google video, leuk, maar youtube zie je veel meer. Nu alle mailproviders hun mailboxen vergroot hebben heeft gmail ook niets aparts meer.

    Google kijkt een beetje af, versleuteld ietsje en brengt het op de markt. De magie is een beetje weg.

  5. 6

    Ja, maar ze proberen veel verder te gaan dan die technieken. Ze waren er inderdaad niet als eerste mee. Maar ik denk dat je verwachtingen veel groter zijn dan je verwachten mag.

    Nu anderen google mail hebben bijgehaald is het ineens niet goed meer?

    Wellicht heb je gelijk dat de magie er af is maar wat mij betreft zijn ze goed bezig. Het is moeilijk om maar te BLIJVEN innoveren…

  6. 8

    Wat betreft Google co-op, daar zie ik voorlopig nog niet zoveel in. Er zijn al veel tagging sites. Helaas zijn ze in NL nog verre van populair, en hebben dus voor ons nog geen toegevoegde waarde. Op dit moment is Technorati vorlgens mij het grootst met zijn taggingsysteem. Daarvoor zijn overigens al plugins beschikbaar voor ons weblogsysteem.
    http://www.technorati.com/tag

  7. 9

    Ik bedoelde niet of het voor GC toegevoegde waarde heeft, ik bedoel voor het web in zijn algemeenheid.

    Ik denk dat de tijd niet rijp genoeg is om tagging echt uit te breiden. Daarvoor moet het inderdaad nog populairder worden. Daarna moet men de beperkingen daarvan inzien om te willen investeren in een stap verder.

    Maar de manier waarop Google dat wil doen LIJKT niet goed doordacht.

  8. 11

    Je bedoelt dat Google zelf iets met tagging moet bedenken? Dat doen ze toch?

    En relaties tussen tags is niet het belangrijkste. De hierarchische relatie moet eerst want daar haal je het meeste voordeel van (zoeken op plaatjes van Griekenland geeft ook plaatjes van Athene).