Geen bal op tv | Peter R. en Femke H.

Foto: copyright ok. Gecheckt 09-02-2022 copyright ok. Gecheckt 09-02-2022

COLUMN - Deze week zag ik de programma’s van twee voormalige politici. De eerste was van Peter R. de Vries en ging over kindermisbruik in Moldavië. De tweede was van Femke Halsema en ging over de islam in de polder.

Nu is de eerste voormalige politicus vooral bekend als programmamaker van programma’s als ‘Peter R. de Vries: misdaadverslaggever’. Wat altijd al zo irriteerde aan ‘Peter R. de Vries: misdaadverslaggever’ irriteerde ook aan ‘Peter R. over de grens’: in zijn zoektocht naar de waarheid stelt hij zichzelf in één uitzending minstens 64 keer dezelfde vraag. Achter elkaar. In datzelfde zuigende timbre van ‘m. Monotone variaties op een thema. Nooit begrepen waarom zijn programma’s zo populair zijn. Wellicht is dit het televisie-equivalent van GHB. 

De vraag die dit keer uiten treure werd gesteld: Moldavië is wereldkampioen kindermishandeling terwijl het in onze achtertuin ligt, hoe kan dat? Zelfs toen Peter R. de Vries een VN-gezant sprak die daar wellicht een klinkend antwoord op had, achtte hij het nodig om haar na drie woorden te onderbreken met een voice-over waarin de knagende stem van Peter R. de Vries weer diezelfde vraag stelde: Moldavië! Wereldkampioen kindermishandeling! Achtertuin van Europa! Hoe kan dat?

Waar Peter R. de Vries ons de hele tijd eraan herinnert wat het doel van zijn programma is, daar vloog de eerste aflevering van Halsema’s Seks en de Zonde alle kanten op. Het was totaal niet duidelijk wat ze ons nu wilde vertellen. Er waren twee verhaallijnen: in een interview met Fadwa Kartoubi (op Twitter bekend als @AmoorahNL, lees bijvoorbeeld haar Nooit gestuurde brief aan mijn ouders) besprak ze de verschillende dilemma’s waar je als moslimvrouw in het leven tegenaan loopt. In het andere verhaallijntje ging ze samen met haar moeder naar een voorstelling van de Gesluierde Monologen. De acteurs daarvan zijn inmiddels vriendinnen van Halsema. En dat moesten wij weten. De beelden waarin Halsema haar vriendinnen backstage feliciteert met de uitvoering, leken vooral bedoeld om ons te laten zien hoe interessant het leven van Halsema is.

Het interview met Fadwa zelf was ook een beetje vreemd. Dit kwam deels door de wat ouderwetse montage (om de haverklap kregen wij een reactieshot van een aandachtig luisterende Femke Halsema te zien) en deels doordat Halsema constant haar eigen ervaringen tegenover die van Fadwa zette, wat de indruk wekte dat Halsema Fadwa vooral gebruikte om haar punt duidelijk te maken.

Ze leek haar eigen leven tegenover dat van Fadwa te willen zetten. Maar haar eigen leven kreeg de overhand. In plaats van de ervaringen en dilemma’s van een gewone moslima centraal te stellen, werd het gesprek met Fadwa een pauzenummer in de trip down memory lane die Femke samen met haar moeder ondernam op weg naar de Gesluierde Monologen. Volgende week gaat ze naar Pakistan. Hopelijk kan ze haar eigen leven dan thuis laten. Een beetje zoals ze ook haar eigen kind thuisliet in het laatste shot van deze eerste aflevering. Geef je eigen verhalen nog even een goede knuffel, haal diep adem en focus je op je onderwerp. Maar dan weer niet zoals Peter R. graag.

Reacties zijn uitgeschakeld