Geen bal op tv | De Intocht van Sinterklaas

COLUMN - TV-detective Max Molovich kijkt naar de Intocht van Sinterklaas. Over een oude, stinkend rijke baardaap en zijn onhebbelijkheden. Plus: hoe lossen wij het zwartenpietenprobleem op?

Zwarte Piet is een blanke die doet alsof hij een neger is. Iedereen die anders beweert, steekt z’n kop in het zand. Zwarte Piet is niet zwart van de schoorsteen. Of hoe verklaart u die onberispelijke kleertjes van ’m? En die knalrode lippen?

Zwarte Piet is een neger. Die klusjes opknapt voor een stokoude, semiseniele, stinkend rijke, roomblanke baardaap. Een slaaf wil ik Zwarte Piet niet noemen, maar de relatie tussen Sinterklaas en Zwarte Piet is niet gebouwd op basis van gelijkwaardigheid. De relatie tussen Sinterklaas en Zwarte Piet is er een tussen werkgever en werknemer. De Prince de Lignac verkeerde 365 dagen per jaar op een jacht waarvan de bediening bestond uit louter Filipijnse jongens. In hagelwitte matrozenpakjes gekleed. Sinterklaas runt een bedrijf met personeel dat uit louter zwarte mannen bestaat. In felgekleurde pofpakjes. Ieder z’n onhebbelijkheden. 

Dit jaar heb ik voor het eerst sinds mijn kleuterjaren weer naar de intocht van Sinterklaas gekeken. Met zijn drie jaar heeft mijn zoon de geloofsjaren betreden. De dag ervoor liet ik ‘m naar het Sinterklaasjournaal kijken. Hij was direct verkocht. Vooral het paard fascineerde hem mateloos. Zwarte Piet accepteerde hij zoals een klein kind alles accepteert. Dat hier de negroïde medemens werd geclichématiseerd, had hij niet door. Ik zat ‘m nog wel even te knijpen toen ik de volgende dag met hem een chocolademelk zat te drinken in een café en er een neger binnenkwam. Maar er gebeurde niets.

De NTR heeft een echte negerin aangesteld om het Zwarte Pieten-huis te beheren. Dolores heet ze. En alle Zwarte Pieten zijn verliefd op haar. Daarmee het vooroordeel bevestigend dat zwarte mannen vanwege hun enorme libido de nabijheid van een vrouw moeilijk kunnen weerstaan. Aan de andere kant: de Pieten zijn voor het eerst sinds weken weer in de nabijheid van een vrouw. Wat zeg ik: wellicht voor het eerst sinds een jaar. Ik sluit niet uit dat de Sint er een strikt anti-vrouwbeleid op nahoudt wanneer hij in Spanje resideert. Op AT5 hadden ze een zwarte jongen als hoofdverslaggever aangesteld tijdens de intocht. Ik vermoed dat zowel de NTR als AT5 op deze manier heeft geprobeerd de angel uit het zwartepietenprobleem te halen. Hard maken kan ik dat niet.

Wil je het zwartepietenprobleem echt aanpakken, dan moet je met een betere oplossing komen. Tijdens het kijken naar de intocht van Sinterklaas las ik op de achterkant van het Volkskrant-katern Vonk deze zeer praktische oplossing van cultureel antropoloog Ruud Baljon. Hij stelt voor om Zwarte Piet elk jaar wat minder zwart te maken, zodat je over vijf jaar witte pieten hebt. Om onherkenbaarheid van de betreffende pieten te garanderen (geen onbelangrijk voordeel van de zwarte schmink), stel ik voor dat ze Zorro-maskertjes op doen. Wellicht heeft Sinterklaas er geen zin meer in als we hem zijn zwarte jongens afpakken. Maar dat risico is het waard te lopen.

Tijdens de intocht las ik tevens het pornografische Sinterklaasverhaal van Kippfest. Mijn zoon zat naast mij. Gebiologeerd te kijken naar Sinterklaas die op zijn paard door Roermond liep. Onderwijl las ik hoe Sinterklaas door zijn geile hurken knielde en Zwarte Piets staalharde ballen kneedde. Vervolgens werd hij door Zwarte Piet tussen zijn tieten geneukt. Eigenaardige ervaring, dierbare herinnering.

  1. 4

    Het is zelfhaat Joop. Sinterklaas is onderdeel van de Nederlandse identiteit. Sommige kunnen dat niet aan en haten het zelfs. Dat noem je zelfhaat. Jouw reactie bevestigd dat nogmaals

  2. 5

    Ik vind het zwartepietenprobleem juist fascinerend. Ieder jaar kantelt de publieke opinie weer iets meer richting: “dit kan eigenlijk niet meer” en de apologeten schieten steeds sneller in een stuip (zie @1 ).

  3. 6

    Maar goed, er zijn dus een soort van twee oplossingen.

    – Of we doen alsof de Pieten zwart zijn wegens de schoorsteen, maar historisch klopt dat niet.
    – Of we doen alsof de Pieten wit zijn, maar historisch klopt dat niet.

    Wat is nou helemaal het verschil tussen deze twee? Of we straks nou vieze pieten of witte pieten hebben (en mogen we dan geen zwarte pieten meer hebben – discriminatie, wat ik je brom), beiden stammen dan af van een racistisch sprookje.

  4. 7

    Ik ontken met klem dat er een zwartepietenprobleem bestáát. Het zijn volwassenen die in Zwarte Piet allerlei bevestigingen zien van stereotypen die — wederom — enkel volwassenen kennen. Kinderen leren racisme niet van Sinterklaas. Om even een voorbeeldje te geven van hoe volwassenen dingen in het Sinterklaasfeest zien die er niet zijn, hier een licht bewerkt citaat van het bovenstaande artikel:

    Smurfin heet ze. En alle smurfen zijn verliefd op haar. Daarmee het vooroordeel bevestigend dat smurfen vanwege hun enorme libido de nabijheid van een vrouw moeilijk kunnen weerstaan.

    Het is niet geloofwaardig meer omdat er geen vooroordeel is dat smurfen een enorm libido hebben. Zo gaat het met kinderen ook. Zij kennen het vooroordeel van negers niet dat zij een groot libido zouden hebben. Dat is ze nog niet geleerd. Dat Sinterklaas kinderen stereotypen van negers inprent, is daarmee onzin.

    Wat verder opvalt is dat kinderen de relatie neger-Zwarte Piet niet eens leggen. Zoals ook in het bovenstaande artikeltje staat: een kind ziet een Zwarte Piet als Zwarte Piet en een neger als een gewone volwassene en niet als Zwarte Piet. Ook daaraan kun je zien dat in ieder geval de kinderen geen racisme aangeleerd krijgen van Zwarte Piet. Ze leggen de link niet eens.

    Mijn oplossing voor het ‘zwarte-piet-is-racisme-roepers-probleem’ zou het volgende zijn: laten we als volwassenen erkennen dat Sinterklaas een racistische oorsprong heeft, daarbij verklaren dat wij dat racisme inmiddels hebben afgezworen en besluiten het feest intact te laten omwille van traditie en nadrukkelijk níet om racisme te propageren.

  5. 8

    Waarom niet gewoon Santa omarmen? Ik bedoel, hij is eigenlijk ook gewoon de oerhollandse sint, maar dan zonder negerslaven. Voor de kinderen maakt het toch geen bal uit.

  6. 9

    Ik kom toevallig net een oud artikel uit de Groene tegen (http://www.groene.nl/2008/49/zie-ginds) met een nogal treffende opening:

    Stel dat president Obama precies over een jaar op staatsbezoek naar Nederland komt. In sinterklaastijd. Zouden wij hem dan op Schiphol begroeten met een brigade zwarte pieten? Of zouden wij dat een tikje ongemakkelijk vinden?

    Je kunt nog zo hard roepen dat het niet racistisch bedoeld is, maar daar verander je de realiteit niet mee.

  7. 10

    Inje:

    Wegzetten in de hoek met het opgeplakte etiket ‘zelfhaat’ vanwege kritiek op Nederlandse traditie en identiteit. Hilarisch!

    Trouwens, ik heb niets bevestigd.

    Ik bedoelde te zeggen dat het woord ‘zelfhaat’ in dit soort zaken is bedacht door de rechtse kerk, zodat volgzame mensen als jij dat zonder nadenken overnemen.

    Knap dat je het nog weet uit te leggen op de situatie, dat wel weer.

  8. 11

    Dus Coca-cola-imperialisme is onschuldiger dan het vermeende racisme van Zwarte Piet? Hoe ver kun je afdrijven van je wortels. Sint is Wodan op een wit paard, Pieten zijn de overwonnen demonen and don’t let anybody tell you different. De kerstening en de amerikanisering mogen overal toegeslagen hebben, niet bij de Sint. Dat we in een zwartgeschminckt persoon een neger en dus racisme menen te herkennen zegt meer over de perceptie van de gekleurde medemens in onze racistische maatschappij dan over zwarte Piet.

  9. 13

    Je kunt net zo hard roepen dat Piet racisme is, maar daar verander je de realiteit ook niet mee.

    Hadden we niet ooit iets met “elkaars culturele eigenaardigheden leren kennen” en “begrip opbrengen voor verschillen” ?
    Een belangrijk cultureel verschil tussen NL en de VS is dat een zwartgeschminckte persoon hier niet voor een racistische Blackface staat, maar een- van oorsprong voorchristelijk- symbool vertegenwoordigt : Zwarte Piet.
    Ik weet zeker dat Obama zich na ter zake doende uitleg van harte kan amuseren met ons feest.

  10. 15

    @11
    “Dat we in een zwartgeschminckt persoon een neger en dus racisme menen te herkennen zegt meer over de perceptie van de gekleurde medemens in onze racistische maatschappij dan over zwarte Piet.”

    Over de historie en de betekenis van Zwarte Piet valt een hele hoop te discussiëren, maar dat de huidige weergave (uiterlijk) van Zwarte Piet een karikatuur van een neger is, is overduidelijk en onbetwistbaar.

  11. 16

    @13

    Ik weet zeker dat Obama zich na uitleg van harte kan amuseren met ons feest.

    Dat ben ik bang van niet, maar dat legt nog niet de schuld bij de traditie. Er is inderdaad een groot, heel groot verschil tussen onze Zwarte Piet en de in het buitenland bekende blackface, maar iemand die alleen de blackface kent, zal zich ongemakkelijk blijven voelen bij onze Zwarte Piet. Dat is vervelend, maar geen reden de traditie op te geven. Het is een vergelijkbaar ongemak als wanneer ik twee mannen met elkaar zie zoenen: ook al ben ik nog zo voor gelijke rechten, als je zelf niet op mannen valt, blijft het raar. Zoiets zal Obama ook ervaren, maar dan sterker.

  12. 17

    @15 Je zegt het zelf: het is slechts uiterlijk. Ik betwist wél dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is, want daarmee geef je aan dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen. Dat is achterhaald. Zwarte Piet stelt Zwarte Piet voor. Niet meer en niet minder. Ik heb als kind Zwarte Piet nooit als neger gezien en zelfs als volwassene pas nadat andere mensen mij erop wezen.

  13. 18

    @16: Blackface is ouder dan het gebruik van zwarte piet als metgezel van sinterklaas. Ik zie dus niet waarom de een niet op de ander kan zijn gebaseerd.

  14. 19

    Ben het 100% eens met kevin. Hier in de Bijlmer wordt Sinterklaas op de (zwarte) scholen die ik ken, met volle overtuiging gevierd, inclusief Zwarte Pieten. Ik ben hier ook nog niemand (zwart of niet-zwart) tegengekomen die in Zwarte Piet een zwarte — of ‘neger’, zoals sommigen hier op Sargasso nog plegen te zeggen — ziet, al of niet geknecht en lijdend onder de terreur van Sint.

    Hou het simpel: zoals een spook geen blanke is, zo is Zwarte Piet geen zwarte. Dat Zwarte Piet eeuwen geleden als Moorse knecht is begonnen, doet er voor een kind van zeven niet toe. Voor grote mensen zou het er ook niet toe moeten doen, maar ja, grote mensen… daar kun je maar beter soep van koken, om met Guus Kuijer te spreken.

  15. 20

    Zwarte Pieten staan net zoveel in verhouding tot negers als Sinterklaas tot mannen met lange baarden die veel van kleine kinderen houden. Waarom hoor je nou niemand over dat laatste?

  16. 21

    Wat verder opvalt is dat kinderen de relatie neger-Zwarte Piet niet eens leggen.

    Ik kan me herinneren, dat ik toen ik nog een kleine jongen was – ik zal een jaar of vijf geweest zijn – met mijn broers en mijn moeder de deur uitging, en voor het eerst een neger zag. Bij ons in de straat. Die man was letterlijk “zo zwart als roet”.

    En hij had kroeshaar en dikke lippen.

    En wij, onschuldig kroost, trokken onze moeder aan de mouwen, wezen naar de man, en riepen in koor: “Oooh, mam! Kijk, kijk! Zwarte piet! Zwarte piet!”

    Moelief geneerde zich dood, duwde ons de andere kant op, en probeerde onze aandacht af te leiden: “Kijk, jongens: daar! een vogel!”

    Je kunt precies dezelfde racistische, koloniale stereotypen over negers gewoon terugvinden in de Sjors en Sjimmies van de vroege jaren vijftig en de kuifjes van de jaren dertig en veertig, en de Suske en Wiskes:

    Negers hebben rode lippen als autobanden, ronde koppies, kroeshaar, gouden ringen door de oren, ze zijn er om blanken te dienen en ze praten in een dommige raarspraak.

    Zet die stereotype neger een muts met pofmouwen op, en je hebt zwarte piet.

    Wie dat ontkent, die wil het gewoon niet zien omdat de sinterklaastraditie hem nou eenmaal na aan het hart gaat (sentiment, symbolische binding enzo). En bij Sinterklaas hoort nou eenmaal Zwarte Piet.

  17. 22

    @21
    Het is wel interessant om die cognitieve dissonantie bij verder weldenkende mensen in werking te zien.

    Ik snap trouwens die obsessie niet met het intact houden van de traditie. Die traditie is continue aan verandering onderhevig. Kinderen gaan tegenwoordig ook niet meer mee in de zak naar Spanje, dus zo gek is het toch niet om Zwarte Piet eruit te laten zien als iemand die door een schoorsteen is geklommen en niet als een Golliwog.

  18. 23

    @21: Dat zat en zit allemaal in jouw hoofd, Prediker. In heel veel andere hoofden zit het niet. Zelf heb ik Zwarte Pieten nooit met zwarten geassocieerd. En de zwarte mensen die ik ken moet eerst verteld worden dat Zwarte Piet lang geleden een zwarte moest voorstellen, anders zien ze het niet. En terecht.

    Verder praten de Zwarte Pieten die ik zie beschaafd Nederlands en gedragen ze zich in het algemeen niet dom. Sterker nog, ze behoeden de soms verstrooide (demente?) Sint voor het maken van fouten.

  19. 24

    @21 Interessante anekdote. Volgens mij ben je hierin de uitzondering, maar daar heb ik geen bewijs voor. Ik denk zelf dat het zou zijn doordat je pas op je vijfde voor het eerst een neger (ik heb geen probleem met een woord) tegenkwam. Had je in de Bijlmer gewoond, zoals #19, dan had je allang geweten dat iemand met een zwarte huidskleur meestal géén Zwarte Piet is, alleen rond 5 december is die kans iets groter.

    Over dat er koloniale stereotypen in Zwarte Piet verwerkt zitten: ja, dat klopt, maar Zwarte Piet is over de jaren meer geworden dan een karikatuurneger. De racistische oorsprong van Zwarte Piet zal ik ook niet ontkennen. Maar dat is niet de Zwarte Piet van nu. De relatie tussen Zwarte Piet en Sinterklaas is al lang niet meer die van slaaf en meester, maar meer die van een werknemer en werkgever. Zwarte Piet spreekt allang niet meer in ‘dommige raarspraak’ (waar halen mensen dat toch steeds vandaan? De afgelopen tien jaar in ieder geval niet meer gehoord). Zwarte Piet heb ik ook al geen jaren meer als dom geportretteerd gezien. Hij is alleen wel nog steeds zwart. Hij is wel nog steeds de helper van Sinterklaas. Is dat op zich erg? Is dat op zich al racistisch?

    Zoals ik al eerder zei: Zwarte Piet is zwart en blijft wat mij betreft zwart, omwille van een traditie die mij inderdaad aan het hart gaat en nadrukkelijk níet om racisme te promoten. Waarom kan daarmee de kous niet af zijn?

  20. 25

    @6 – Er is natuurlijk nog een derde oplossing: we maken rode, groene, blauwe, oranje, roze, zwarte, witte en pimpelpaarse pieten.

    En dan maak je de zwarte piet, die net zo geschminkt als de witte piet, tot de moppersmurf ofzo, of de strenge piet van het stel: meneer Aart van Sesamstraat, zeg maar. En dan zonder die belachelijke rode lippen.

    En als kinderen op een gegeven moment zouden vragen: waarom zingen we alleen maar over zwarte piet, want er zijn toch ook blauwe, gele, groene en rode pieten; dan antwoorden we eerlijk:

    ‘Dat is omdat zwarte piet vroeger eigenlijk een spottende voorstelling was van een neger, een zwarte meneer of mevrouw. Je weet wel zoals Beyonce, of president Obama. Heel vroeger waren de zwarten onze slaven. Die kochten we in Afrika, en dan lieten we hen doodwerken op onze plantages. Heel veel slaven stierven onderweg op de schepen.

    Nou, zwarte piet moest oorspronkelijk een negerslaaf voorstellen. Een Moorse negerslaaf. De Moren, dat waren de voorouders van de Marokkanen. Die hebben hele mooie paleizen gebouwd in Spanje, maar dat laat ik je nog wel een keer zien. Maar goed, die hielden ook negers als slaven, en Sinterklaas, die had dus ook zo’n Moorse negerslaaf. En die heette Piet. Zwarte piet omdat hij een zwarte huid had.

    Maar je snapt wel, dat de kleinkinderen en achterkleinkinderen van die negerslaven die wij op de plantages hadden laten werken, dat helemaal niet leuk vonden, dat wij grappen gingen maken over zwarte slaven. En dat we die na gingen doen, met grote rode lippen en oorringen en een raar taaltje, een soort koeterwaals.

    Dan zijn je voorouders al gevangen, en verscheept en slaaf gemaakt, gebrandmerkt, afgebeuld en afgeranseld; alleen maar omdat ze zwart waren; en dan gaan we hier in Nederland op een heel groot feest voor alle kindertjes ook nog belachelijk zitten maken.

    Dus toen zeiden de zwartgekleurde Nederlanders tegen de blanke Nederlanders: weten jullie wel dat wij dat helemaal niet leuk vinden, dat jullie ons nog steeds belachelijk maken met die Zwarte Piet?

    En toen zeiden de blanke Nederlanders: Ja, daar hebben jullie eigenlijk wel gelijk in. Weet je wat we doen? We maken voortaan Pieten in alle kleuren van de regenboog. Dan hoeft niemand zich verdrietig te voelen over Sinterklaas, en dan kan iedereen het feest meevieren, want dan is het ook leuk voor de zwarte kindertjes.

    Iedereen vond dat een geweldig idee. Behalve een paar zeurpieten, die vonden dat alles bij het oude moest blijven. Maar die nam niemand serieus.

    Vanaf dat moment werd Sinterklaas geholpen door Pieten in alle kleuren van de regenboog. En werd de zwarte Piet gewoon een van de vele kleurenpieten, in plaats van een karikatuur van een negerslaaf.

    En na een paar jaar, wist niemand beter dan dat het altijd zo had moeten zijn. En iedereen voelde zich fijn als Sinterklaas met zijn Pieten in het land kwam. Er waren nu rode, en groene, en blauwe pieten, voor iedereen z’n lievelingskleur. Zo werd het een groot feest.”

  21. 26

    Ze moeten eigenlijk wel zwart blijven, @25, het waren oorspronkelijk raven. Bovendien moeten ze door de schoorsteen.

    Zwarte (kanarie) Pieten lijkt me te doen, met snavels en zo.

  22. 27

    @24
    Precies mijn punt. De traditie is al op zoveel manieren veranderd en werkelijk niemand laat daar een traan om. Waarom moeten we dan nu opeens wel op de barricaden voor Zwarte Piet zijn karikaturale uiterlijk, en niet voor zijn accent of zijn status ten opzichte van Sinterklaas?

  23. 28

    “Mede vanwege alle aandacht in de media viert momenteel meer dan tweederde van de Nederlandse bevolking het feest uitvoerig. Ook bij een toenemend aantal moslims rijdt de goedheiligman inmiddels, hoewel zijn personage geenszins strookt met hun officiële geloof. Op een lijst van honderd populaire tradities, in 2008 gepubliceerd door het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, bekleedt Sinterklaas momenteel de eerste plaats. Toch houdt het protest tegen Zwarte Piet aan, al doen de voorstanders inmiddels meer van zich spreken. In laatstgenoemd jaar wilde een groep kunstenaars in Eindhoven een ludieke demonstratie tegen hem houden, maar zag daarvan af vanwege alle ontvangen hate-mails en telefonische bedreigingen. In 2011 werden tijdens de intochten in Dordrecht en Amsterdam enkele tegenstanders gearresteerd die slechts een T-shirt met afkeurende tekst droegen. We zien hier de kleine pijn van een multi-etnische samenleving die misschien nooit overgaat. Maar voor wie het aanvoelt: Zwarte Piet is een naïef katholiek idee, dat in een katholiek land geen commotie zou oproepen of allang zou zijn verlaten.”

  24. 31

    @25:
    Dat is een belegen verhaal dat je opdist, Prediker. Het idee van de blauwe, gele en groene pieten hoor ik al vanaf de jaren 70 circuleren. En waarom komt het toch maar niet van de grond? Omdat een traditie zich niet laat vervangen door zeurpietenideologie. Gelukkig zullen de meesten (wit of zwart) daar geen traan om laten.

  25. 33

    Deze discussie zou interessant zijn als het nou eens niet net rond Sinterklaas werd gehouden. Simpel journalistiek scoren, dat is het daadwerkelijke probleem wat hier speelt!

  26. 34

    @13: Ik zat al te denken: Waarom doen die Amerikanen zo moeilijk over de laatste clip van Die Antwoord omdat er op een aantal momenten zwart geschilderde mensen in voorkomen (en dan met name Yolandi), maar wordt er geen woord gerept over het feit dat diezelfde mensen op andere momenten wit geschilderd te zien zijn?

    @19: een zwarte — of ‘neger’, zoals sommigen hier op Sargasso nog plegen te zeggen

    Wel grappig hoe je dat formuleert. In bepaalde delen van Nederland is namelijk “zwarte” de pejoratieve vorm voor het nette/politiek correcte “neger”.

  27. 35

    Zwarte Piet is geen neger.

    Negers hebben vliegjes, honger en Bob Geldof. Of ze hebben geen haast, geen geld en geen toekomst. Negers komen uit Afrika, Suriname of de Antillen, of Amerika. Ze dragen rare kleertjes, maar niet zo raar als Zwarte Piet. Negers zingen heel andere liedjes dan Zwarte Pieten. Ritmisch interessanter dan de pietenhoempa, melodisch eenvoudiger zonder gemoduleer en in het geval van de Amerikaanse negers schreeuwen ze gewoon agressief door de muziek heen. Zwarte Pieten doen dat allemaal niet.

    Zwarte Piet zien wij op zijn stoomboot kijk daar komt hij al aankomen. Hopelijk heeft die stoomboot geen Italiaanse kapitein. Want Zwarte Pieten zouden ooit Italiaanse schoorsteenvegers zijn geweest. Negers vegen geen schoorstenen. Negers kijken met een schuin oog naar de HR-ketel die buiten de keuken op het balkon hangt en denken: “daar krijgen ze mij mooi niet in”.

    En die negers krijg je al helemaal niet zo gek om in een raar pakje het slaafje te gaan spelen van een in Ku Klux Klan-outfit gehesen ‘kindervriend’. Straks moeten zij ook nog dna-materiaal afstaan. Nee, dan Zwarte Pieten. Alsof ze er voor gemaakt zijn.

  28. 36

    Zwarte Piet accepteerde hij zoals een klein kind alles accepteert. Dat hier de negroïde medemens werd geclichématiseerd, had hij niet door.

    Kleine kinderen die alles accepteren? Grote Max leeft in een sprookjeswereld. Een wereld waar elk beeld staat voor een ander beeld. Grote Max heeft nog niet door dat een cliché een vereenvoudigd beeld van de werkelijkheid is, waar een Zwarte Piet juist een gecompliceerde samenstelling van meerdere werkelijkheden is. Een montage, geen karikatuur.

  29. 38

    Wat een raar racistisch stuk.
    Mogen blanke seniele celibataire bisschoppen geen ‘zwarte’ mannelijke werknemers in dienst nemen. Andersom ook niet?

    Is de schrijver verbaasd over het feit dat er alleen maar laag libido koorknapen met wijwaterkwastjes aan de heilige zaken van meneer pastoor mogen komen?

    Kunnen ‘zwarte’ Pieten alleen maar verliefd worden op ‘zwarte’ vrouwen?

    Ik heb mij er wel altijd aan geërgerd dat zwart Piet roomblanke jongetjes in de zak stopt, ik stel voor dat we zsm de Molovich-verordening ten uitvoer brengen dat zwarte Pieten alleen niet-blanke kinderen in de zak mogen stoppen.

  30. 39

    De oorsprong van Sinterklaas is niet racistisch, ook al roepen veel mensen, ook voorstanders van Zwarte Piet, dat hier. Sinterklaas is ontstaan in een tijd dat het heel gewoon was voor een rijke, in een ver buitenland levende man, om slaven in dienst te hebben. Sinterklaas is daar een weerspiegeling van, van die historische realiteit. Het is niet bedacht omdat iemand negers minderwaardig vond aan blanken om een of andere blanke superioriteitsgedachte te voeden.. Het paste gewoon in de realiteit van toendertijd.

    Als je een film kijkt over de Tweede Wereldoorlog en je ziet de Duitsers daarin joden opsluiten in kampen dan is dat toch ook geen antisemitische film?

    Wij hebben nu een traditie die voortkomt uit hoe de situatie toen was, in een ver verleden, en toen waren er zwarte slaven dus hebben we toendertijd bedacht dat die rijke blanke buitenlander ook zwarte knechten had en dat spelen we nu nog maar dat is niet omdat we voor de slavernij zijn (of toendertijd waren) maar omdat we de traditie naspelen zoals die toen ontstaan is.

  31. 40

    @39: Sinterklaas is ontstaan in een tijd dat het heel gewoon was voor een rijke, in een ver buitenland levende man, om slaven in dienst te hebben.

    De eerste vermelding van een Klaas met zwarte knecht stamt uit 1850. Daarvoor deed hij zijn goedheilig werk in z’n eentje. In Nederland is de slavenhandel al in 1814 onwettig verklaard.

  32. 41

    Als je een film kijkt over de Tweede Wereldoorlog en je ziet de Duitsers daarin joden opsluiten in kampen dan is dat toch ook geen antisemitische film?

    Nee, dat is de geschiedenis enigszins gedramatiseerd weergeven om te laten zien hoe het er toen aan toeging.

    Maar als je bij een of ander Duits volksfeest jaarlijks Duitsers hebt die zich verkleden in kampkleding, nummers met viltstift op hun arm laten schrijven en grote kromme fopneuzen opdoen, om zich vervolgens in een parade van namaakveewagons door de stad te laten rijden, dan zouden sommige mensen daar wellicht een probleem mee kunnen hebben.

    Gek hè?

  33. 43


    Zwarte Piet is een traditioneel geklede Ottomaanse knecht uit een 18e eeuws 1001nachten “Serail”, die in het 19e eeuwse kolentijdperk aan lager wal is geraakt als kolenknecht op

    een stoomboot voor het opknappen van vieze koolere klusjes zoals kolen- en kadosjouwen, schoorsteen vegen en schoen vullen, stoombootstoken, kolengruis happen, zakkenvullen,

  34. 44

    Wethouder van Es wil van Zwarte Piet af

    Gepubliceerd op 03 december 2012, Categorie: Actueel, (0) reactie

    (tekst: Binnenlands Bestuur)

    De Amsterdamse wethouder Andrée van Es (GroenLinks) is klaar met het fenomeen Zwarte Piet. Ze vindt dat de zwarte knecht van Sinterklaas zijn langste tijd heeft gehad en dat een enkele roetveeg op het gezicht ook voldoet. Dat meldt het Parool.

    Racistisch

    De wethouder is hiermee de eerste bestuurder in Nederland die deze omstreden mening uitdraagt. Het Parool meldt ook nog dat Het Meertens Instituut ook pleit voor afschaffing van Zwarte Piet. Het onderzoeksinstituut dat zich bezighoudt met de Nederlandse en cultuur, vindt Zwarte Piet racistisch.