GC @ AFFF: Tweede Recensieronde

Still uit de film CrankMet vandaag: Re-Cycle, de slotfilm Disturbia en de verassing van het festival Crank.

Crank (2006)
van Mark Neveldine en Brian Taylor
Voor de vertoning van Crank op zaterdag kwam festivaldirecteur Jan Doense het podium op om het publiek vast te waarschuwen voor de hordes Night of Terror-gasten die na afloop van Crank hoerroepend naar binnen zouden stromen. Of men na afloop dus zo snel mogelijk via de nooduitgang het pand wilde verlaten. Hierna wenste hij het publiek veel plezier met de film en vertrouwde hij ons toe dat Crank zijn favoriete film van dit jaar was. ‘Wat krijgen we nou?’, dachten de aanwezigen. ‘Jan -Mister Horror- Doense die een simpele actiefilm aan zit te prijzen?’ Hier hadden we blijkbaar dus met een bijzonder goede actiefilm van doen.

En inderdaad, Crank is een geweldige actiefilm. Het plot is dunner dan dun: de huurmoordenaar Chev (gespeeld door Jason Statham, bekend van o.a. Snatch) krijgt te horen dat hij geinjecteerd is met een vergif dat hem doodt als zijn hartslag te traag wordt. In plaats van rustig te sterven gaat Chev op zoek naar de gene die hem dit aangedaan heeft. Ondertussen moet hij zijn hartslag hoog houden met behulp van coke, vrouwen en actie… veel actie!
Crank is niet alleen een adrenalinerush voor de hoofdpersoon, ook het publiek krijgt anderhalfuur een snellere polsslag. De film is met veel vaart, veel humor en snoeiharde actie gemaakt. Een waardige opvolger van Face-Off en Die Hard. Niet voor niets een van de publiekslievelingen op het AFFF.
PTC: 8.5 uit 10
AFFF publiek: 8.60

Re-Cycle (2006)
van de Pang Brothers
Re-Cycle is het verhaal van een jonge schrijfster die worstelt met haar nieuwe boek. Na drie romantische bestsellers geschreven te hebben waagt ze zich nu aan een horror-verhaal, maar het wil niet vlotten. Als ze haar tot leven gekomen, weggegooide manuscripten volgt belandt ze in een wereld van weggegooide ideeen en voorwerpen: het Re-cycle. Met behulp van een jong meisje moet ze haar weg terug naar de werkelijkheid zien te vinden.

De film begint als de zoveelste versie van de moderne Aziatische horror als ‘The Ring’/’The Eye’ (ook van de geboederes Pang), met bijbehorende effectieve, maar clichematige effecten. Maar als na een minuut of twintig de hoofdpersoon in de andere wereld belandt, begint de film steeds meer op een volwassen ‘Neverending Story’ te lijken. Als dan tussendoor ook nog melodramatische scenes beginnen te verschijnen is gelijk het grootste probleem van de film duidelijk: Veel goede ideeen, maar geen ervan goed uitgewerkt. De premisse van een land waar weggegooide mogelijkheden leven is een spannende en de Pang Brothers maken gebruik van hun visuele kunsten, de film ziet er geweldig uit. Maar uiteindelijk beklijven alleen de mooie plaatjes en blijf je zitten met het gevoel dat hier meer in gezeten had.
PTC: 7
AFFF publiek: 6.16

Disturbia (2007)
van D.J. Caruso
In Disturbia volgen we 17-jarige hoofdpersoon Kale, die na een akkefietje op school drie maanden huisarrest heeft, inclusief elektronische enkelband. Als Kale’s moeder zijn Xbox Live en iTunes afsluit (ach de jeugd…) begint hij uit verveling zijn buren te begluren. Aan de ene kant is net een bloedmooi meisje komen wonen, de andere buurman is daarentegen een minder prettig figuur. Zou hij de gezochte moordenaar kunnen zijn? Een potje professioneel gluren moet hier duidelijkheid brengen.

Disturbia is een hommage aan Hitchcock’s Rear Window waarin het plot naar het heden is gehaald. Waar dit vaak jammerlijk faalt, slaagt D.J. Caruso hier wonderwel in. Hij weet een frisse tiener-thriller te maken met wat horror-elementjes. Hierin wordt hij geholpen door het naturelle acteerwerk van ex-kindsterretje en rising star Shia LaBeouf (binnenkort ook te zien in Transformers). Een leuke tienerfilm voor de zaterdagavond en prima afsluiter van het festival.
PTC: 7
AFFF publiek: 7.61

  1. 2

    jeps, hoewel ik die niet gezien heb.

    Het publiek reageerde ontzettend enthousiast op de adrenalinerush die Crank is en de film eindigde dan ook onverwacht hoog in de beoordelingen.