Gaat vredesstichter Chavez naast Ingrid Betancourt ook de Nederlandse Ellen redden?

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (53)

#1 Marynus

Ik denk dat extreme tourism het helemaal gaat worden. Geen Arke bussen die ladingen met luidruchtige families en backpackers uitstorten, maar genieten van de lokale cultuur en natuur.

  • Volgende discussie
#2 Henk op Phuket

Het is dat ze Nederland heeft verlaten voordat Hyves werd opgericht anders was ze nu al wel geindentificeerd, die Ellen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Edwin den Boer

Is ze op die foto “I wish I was a punckrocker” aan het zingen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 *–*

@Edwin:

”weet je wat ik grag zou willen zijn?? Een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn….”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Ronald

Lekker zelf laten uitzoeken, ze is er vrijwillig naar toe gegaan, dus succes met je houten been meisje, ik heb echt 0,0 medelijden met dit soort mensen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Rik

Het leven van Ellen zal bij menig Margriet lezeres toch tot de verbeelding spreken lijkt mij…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 GvK

Jezus.. kan ze niet gewoon flyeren voor de CPN of zo, lekker rebels en vol ideologie maar zonder moord, doodslag en kidnappings..

En als ze echt haar ei niet kwijt kan, kan ze altijd nog haar eigen regering maar omver werpen, kan ze in het weekend gewoon bij pappa en mamma op bezoek.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Carlos

Ik vrees dat ze inmiddels al dood is.
Ook FARC leest weblogs en kranten op het internet…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Olaf Koens

ik lees dat overal ‘ze zal inmiddels wel dood zijn’ Hoezo?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Carlos

In haar dagboek levert ze kritiek op de Farc. Ze schrijft over willekeur, corruptie en een achterlijkheid (iedereen neukt met iedereen zonder condoom, van die dingen). Verder is ze het guerilla leven in de jungle zat, maar eruit stappen kan ze niet. Als haar meerderen lucht krijgen van een dergelijke loopt ze een groot risico.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 TRS

Naïviteit maakt meer kapot dan je lief is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 mescaline

Ik zou graag iets meer weten hoe een micro-ik zoals zij in zo’n samenleving onder spanning sociaal overleeft (met hoeveel uitwijk, andere incrowd) enz.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Treb

Wat een medeleven tonen we hier weer.

iedereen neukt met iedereen zonder condoom, van die dingen

Enige nuance is hier echt nodig.. Wat ik namelijk van een bepaalde bron vernomen heb (psst: het is die ondergrondse NRC die stiekem ook in de post gelinkt staat) zegt ze: ,,En misschien zijn het er wel meer [dan die twee strijdmakkers die Aids hebben]. Niemand gebruikt hier een condoom?’’
Let ook op het vraagteken.

Verder is ze het guerilla leven in de jungle zat, maar eruit stappen kan ze niet.

Dan lees ik weer in hetzelfde obscure nieuwsblad: “,,Soms word ik huilend wakker. En altijd met dezelfde vraag: Was ik gelukkiger geweest als ik in Nederland was gebleven? Les geven, vertalen en werken voor de universiteit. Getrouwd, met kinderen?’’ Maar uiteindelijk schrijft ze beslist stoer. ,,De jungle is mijn huis.’’”

Is het zeker dat ze zich daar thuis voelt? Nee, maar ik heb geen bevestiging gezien dat ze eruit wil stappen maar niet kan.

Meer reden om het erg laf te vinden haar naiëf te noemen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Kroshka

De gemiddelde Hollander van de polder kan zich hierbij niets voorstellen. Afgezien van haar keuze en de ellende die het veroorzaakt voor haar en haar familie. Komt de nuchtere Hollander niet verder in zijn dagelijkse bestaan dan de file waar zijn of haar blik zich bevindt.

Ik riek hier een boek of een film en hoop dat ze die zelf ooit aan mag kondigen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Kroshka

En o ja, de gemiddelde rtl-media die er bovenop duikt door iedereen in haar te identificeren en om een “mening” te vragen. Even nog het ouderlijk huis in de picture, en de ellende voor de familie is compleet. Nog even een stukje verwijt naar de ouders die niet voor commentaar beschikbaar zijn en we weten weer wat hoe ver we het in ons kikkerlandje geschopt hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 bvdbos

Zelfs op geenstijl wordt meer compassie getoond voor iemand die met onbezonnen idealen is vertrokken naar een land waar grote armoede heerst, wat een tegenvaller…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 tess

Compassie hebben met een medemens die zo ver af staat van je eigen belevingswereld is lastig en kost om mee te beginnen heel wat meer moeite dan dat we ons willen getroosten.

Welke rol sppeelt de media hierin. Welke media? Immers, zou het niet beter geweest zijn en ook ethischer om deze dagboeken, dat is toch privé, eerst aan de ouders te geven? Is dat gebeurd?

Maarrrr … daarnaast weten we ook niet eens of ze ze heeft laten slingeren omdat ze wil dat ze gevonden worden omdat ze wraak wil nemen op de mannen en vrouwen die haar leven daar nu zo langzamerhand tot een kleine hel maken? Of omdat ze wakker wordt en niet langer meer wil vechten voor een doel dat nooit bereikt zal gaan worden?

Iedereen weet inmiddels dat je niet bij het leger of de marine moet zijn voor al te fijne gesprekken tijdens het werk over de verheffing van de mens. Daar is tijdens de inzet geen tijd voor. Nee, bij het leger ga je om hetgeen waar je voor staat te verdedigen totdat de dood erop volgt.

Ik vind het eigenlijk ook niet zo zinvol om dat meisje nu aan gort te gaan schrijven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Cole

Ze heet Tanja en komt uit Denekamp. (voor de randstadjers: Twente)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Carlos

Opzich staat Ellen/Tanja niet zo ver van mijn belevingswereld af, het enige leger waar ik nog enigzins in zou kunnen functioneren is een guerillaleger (uiteraard wel als commandante). En ché, ook ik heb enige tijd in Zuid Amerika doorgebracht! Toch vind ik het een tikkeltje naiëf dat ze in 2000 (of iets later) besluit bij de FARC te gaan, ook in 2000 was al bekend dat de FARC een stel narcotraficantes met terroristische neigingen is. Het marxisme in deze beweging is niets meer dan een salonfähig sausje: een maniertje om opnieuw te onderdrukken.

Maar ze is zeker niet dom, zo schrijft ze dat veel FARC leden niet in staat zijn kritisch en objectief naar zichzelf te kijken. Ik kan mij hierin goed verplaatsen, er lopen op het getergde continent nogal wat stuurse dogmatici rond die zich vastbijten in hun eigen fetisjistische ideologische niche. Hopelijk ziet de FARC haar ‘waarde als trofee’ voor Europa in, dan zal ze worden misbruikt voor propaganda doeleinden maar wel in leven blijven. Ik wens haar het allerbeste toe en hoop van harte dat ze ooit nog eens thuis zal komen. Al met al is deze nieuwshype wel een goede aanleiding om een langslepende burgeroorlog met een recordaantal vluchtelingen onder de aandacht van het Hart van Nederland gepeupel te brengen. Dat is dus wel weer mooi meegenomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Carlos

..en voor wie zich meer wil inleven in het leven in de jungle komt hier binnenkort weer een bijdrage van Onze Correspondent in Ecuador die tegenwoordig samenwoont met de Shuar indianen (opzich niet zo heel ver weg van de FARC…)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 mescaline

Ik herinner me mijn mantra uit die boeiende Z-Amerikareis voor aktieve mensen zeiden ze. “Een droog bed geen diarree alle insecten opgerot gewoon even wat rust.”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 Kornuit

Hep iemand al gezegd wat een leuk meisje het eigenlijk is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Bismarck

@22: Durfde niet. Ze wordt in ieder geval wel fors neergesabeld, terwijl het toch iemand is die erg gedreven is en bereid om iets voor anderen te doen. Je kan het niet eens zijn met het clubje waar ze zich bij aan sluit, of met haar ideen, maar het feit dat ze zich gaat inzetten voor arme mensen, met het idee hun leven te verbeteren (ik ga er even van uit dat dat de drijfveer is), is hoe dan ook lovenswaardig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Kroshka

Ik heb al op een voetstukje gezet. Ik stel voor dat we onze Che Guevarra T-shirtjes in de kast laten en in een T-shirt met haar opdruk gaan lopen. Ere wie ere toekomt!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Jorn

Overigens wel apart dat ze haar dagboek in het Nederlands mag bijhouden. Blijkt ze dus toch wel wat momenten voor haarzelf te hebben…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Emile

In de papieren versie van Trouw wordt ook haar Nederlandse strijder bij de ‘vijand’, de huurling David Böhm die bij de regeringstroepen meedeed aan het wordt gelaten. Ik heb misschien toch wel liever Tanja/ Ellen op een voetstuk. Zouden we ook iemand bij de paramilitaire drughandelaren hebben? Of zou de huurling David als buitenlands staatburger daar al zijn ingedeeld?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 JSK

@Emile: De FARC zit ook vuistdiep in de drugshandel en massamoorden. De discussie ‘FARC-regering’ is ongeveer even onzinnig als de discussie ‘Castro-Pinochet’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Emile

@ JSK
Volledig mee eens. Geen voetstukken voor de strijdenden in dit geval. Wel heeft iemand die uit (naief) idealisme handelt mijn voorkeur boven een “huurling”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 Carlos

Ja uiteraard, voordat iemand mij een hoek indrukt, kritiek op de FARC wil nog niet zeggen dat ik vóór rechtse paramiliairen zou zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 JSK

Wel heeft iemand die uit (naief) idealisme handelt mijn voorkeur boven een “huurling”.

Voor mij niet. De geschiedenis leert de idealisten ‘verder gaan’ dan huurlingen. Niemand werd betaald voor de Culturele Revolutie (plus minus 30 miljoen doden in het China van eind jaren ’60, begin ’70).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 Emile

@JSK
De discussie Farc/regering vs de culturele revolutie is even zinloos als Castro/Pino.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 JSK

Jij geeft de voorkeur aan (vaak moordlustige) idealisten, ik niet. Ik vertel je alleen de logische consequentie daarvan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 Emile

—- Redactie: Uit spamfilter gehaald —

@JSK Ik betoog slechts dat partijen in deze conflicten voor wat betreft moordlust zelden voor elkaar onderdoen. Wij buitenstaanders zien vaak de splinter in de ogen van een der partijen en missen de balk aan de andere zijde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 tess

@ 32 JSK

Kun je uitleggen wat je daar schrijft?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 JSK

Emile geeft de voorkeur aan Ingrid bij de FARC ipv David bij de regeringstroepen omdat de eerste een idealiste zou zijn en de tweede een ‘huurling’. Ik zeg mensen met sterke idealen door de geschiedenis heen de verschrikkelijkste dingen hebben gedaan. Ik zou juist de voorkeur geven aan een pragmatische ‘huurling’ die kan je nog omkopen.

Punt is dat een beetje bang ben van ‘idealisten’ en derhalve van iedereen die idealisten op een voetstuk plaatsen. De Duitse nazi’s, Chinese communisten, Osama bin Laden: allemaal idealisten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 hela

@JSK: Je weet duidelijk niet waar je over praat. Ik ooit met een franse huurling in Servië in een kroeg aan tafel gezeten en deze vent was heel, heel, heel erg naar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 JSK

Ik zeg niet dat huurlingen lieve jongens zijn, maar de geschiedenis kent meer/grotere wreedheden begaan door zogename idealisten (extremisme/fundamentalisme/etc het zijn allemaal varianten van idealisme) dan door op geld beluste huursoldaten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 Ronald

Ik moet JSK toch gelijk geven, een huurling stopt met vechten als ie niet meer betaald wordt (of het risico niet meer opweegt tegen de beloning).

Een idealist vecht net zolang door zolang hij/zij ademt, als er niet genoeg geld is om te vechten dan boren ze wel ‘alternatieve’ bronnen aan om door te kunnen vechten (lees kidnap/afpersing/drugshandel) alles ter meerdere glorie van het ideaal.

Ik heb tijdens mijn uitzendingen met zowel huurlingen alsmede idealisten ‘aanvaringen’ gehad en neem van mij aan, huurlingen zijn een mindere nare ervaring als een blinde idealist.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 Bismarck

@36: Ga dat maar vertellen aan die 20% van de duitsers die uitgeroeid werden door huurlingenlegers in de 30-jarige oorlog, of de helft van de Paraguayanen (en 90% van de mannelijke bevolking) die de oorlog van de triple entente niet overleefden.

Daarnaast zijn idealisten natuurlijk bij lange na niet altijd moordlustig.

Bovendien gaat het hier om iets anders: Dat meisje wilde in Zuid-Amerika iets goeds voor anderen gaan betekenen, terwijl die kerel er een zak met centen ging halen. Uiteraard kunnen ze alletwee ge/misbruikt worden voor allerlei gruweldaden, maar de intentie is toch heel anders (en in dit geval bij de idealist lovenswaardiger).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 Ronald

@JSK, nou idealisten vind je ook wel dichter bij huis, wat dacht je van de ‘eco’ terroristn die directeuren (en hun familie’s) bedreigen van bedrijven waar ze het niet mee eens zijn?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 mescaline

@JSK 34 wie waren jouw jeugdhelden ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 su

@Ronald#39:

Ongefundeerde verdachtmakingen, en laat anders je bronnen zien.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 Ronald

@su

http://www.aivd.nl/contents/pages/88315/dierenrechtenactivismeinnederlandspringplankvooreuropa.pdf

Van pagina 8

Sinds enige jaren, maar vooral na juni 2006, kan in toenemende mate worden
gesproken van meer op de persoon gerichte acties. Het aantal zogenaamde ‘home
visits’, (meest) nachtelijke lawaaiacties in de directe woonomgeving van directeuren
en onderzoekers van veelal geneesmiddelenfabrikanten, is sterk gestegen. Naast
verbaal geweld – bijvoorbeeld nachtelijke telefoontjes waarin betrokkenen maar
ook de gezinsleden worden bedreigd – is in veel gevallen sprake van bekladdingen
en vernielingen van auto’s en aan woningen. Op deze wijze trachten actievoerders
te bereiken dat hun doelwitten ander werk zoeken, met als uiteindelijk doel dat de
betrokken ondernemingen afzien van hun zakelijke contacten met vooral het Britse
Huntingdon Life Sciences (HLS). Deze onderneming verricht dierproeven ten bate van
de (bio)farmaceutische, de veterinaire en de voedingsindustrie

pagina 12

De meest opmerkelijke daad, van de ‘voor een deel met SHAC sympathiserende’
Britse actievoerders, was de opgraving van de stoffelijke resten van een familielid van
de eigenaar van New Church Guinea Pigs farm. Dit was in augustus 2005 uiteindelijk
de reden voor deze fokker van proefdieren om met de werkzaamheden te stoppen.
Dit leidde tot grote vreugde bij SHAC en andere, waaronder ook Nederlandse,
dierenrechtenactivisten

tevens pagina 12 (maar dan in nederland)

In de loop van 2005 was sprake van een gestage radicalisering in de modus operandi
van Respect voor Dieren. Werden aanvankelijk slechts open acties ( ‘legale’
demonstraties) uitgevoerd bij bedrijven, gaandeweg werden steeds meer personen in de
woonomgeving belaagd waarbij een aantal zich dusdanig bedreigd voelde, dat aangifte
werd gedaan. Bij een RvD-actie in Landsmeer kregen medewerkers van FisherEmergo
bijvoorbeeld te maken met een verwijzing naar de opgraving in Engeland: ‘Dat kan
jullie ook gebeuren!’

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 Ronald

Pagina 13

In de loop van 2005 heeft RvD zich ook, op eigen houtje en zonder het fiat van SHAC,
meer en meer toegelegd op het tegenwerken van de activiteiten van reisorganisator
Thomas Cook. Dit gebeurde vanwege het feit dat Thomas Cook vakantiereizen
organiseert naar Mauritius waarbij op de terugvlucht naar Europa apen worden
meegenomen, die hier terechtkomen in de proefdierindustrie. RvD voerde tientallen
acties uit, variërend van posten bij Cook-vestigingen tot vernielingen en bedreigingen
van het personeel, in Nederland maar ook ver daarbuiten. Zijdelings kwam hierbij ook
de KLM in beeld: haar zakenpartner Air France is verantwoordelijk voor het transport
van de dierproefapen. Tot op heden echter werden slechts acties uitgevoerd tegen Air
France zelf, niet tegen de KLM.

Pagina 18

Sinds het verschijnen van de AIVD-nota ‘Dierenrechtenactivisme in Nederland
– Grenzen tussen vreedzaam en vlammend protest’ is het aantal grootschalige
vernielingen (bijvoorbeeld door brandstichtingen) niet toegenomen. Ook werd
het in 2005 rustig rond het Biomedical Primate Research Center (BPRC). Wél is
sprake van een toename van persoonsgerichte acties, in de vorm van zogenaamde
‘home visits’. Daarbij krijgen directeuren en onderzoekers van farmaceutische
ondernemingen in de woonomgeving te maken met (vaak nachtelijke) acties van
dierenrechtenactivisten. Naast verbaal geweld en bedreigingen is in veel gevallen
sprake van vernielingen (meestal aan auto’s)
.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 latino
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 ReinoutS

Loopt er ‘dus’ een vloeiende lijn van idealisten, via activisten, naar terroristen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 mescaline

@Reinout$. Dat hangt van de reactie van de aangesprokene af. Ieder bedrijf komt de idealist tegen die hij oproept.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 mescaline

De grens tussen terrorisme en in gang gestelde wetgeving is echt niet zo groot als Wilders, Ronald en de AIVD willen doen geloven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 SalonSocialist

@Latino,

Een iets wat vlcuhtig achtergrond artikel maar de titel ‘De FARC in Nederland’ dekt de inhoud van het stukje totaal niet. Het artikeltje geeft meer inzicht in de informatie voorziening maar daar houdt het dan mee op.

Stuitend genoeg wordt afgesloten met de zin: “Het beste resultaat van deze hele affaire zou zijn, wanneer de pers het zoeken naar spookachtige FARC-agenten in Nederland zou staken, en ging uitzoeken wat er werkelijk gebeurd is tijdens die overval bij de rivier Guayabero – en nog steeds dagelijks gebeurt in Colombia.”

Hoezo zou staken ? Lijkt mij des te intressanter om te weten hoe groot het netwerk FARC in Europa is. Volkskrant schrijft in zijn papieren editie (4-9-07).
” De FARC had veel conctacten in allerlei Europse hoofdsteden inclusief Amsterdam en nodigde ze actief uit.”

@10 Carlos,

Eveneens uit de volkskrant wordt iemand geciteerd die meldt dat haar oordeel over de FARC absoluut niet slecht is , maar een paar quotes de ene of andere kant op zijn zo als snel gevonden. Dat het uitlekken van die dagboek(quotes) tegen je kunnen keren is echter niet uit te sluiten. Edoch begreep dat zij nu wel van regeringszijde een probleem heeft. De regering die haar nu zoekt vanwege verschillende wetsovertredingen.

..benieuwd hoe dit afloopt…van 2002 al bij de FARC..geen eendagsvlieg. Lijkt mij dat ze er nog wel even zal blijven. Vraag mij uberhaupt af of zij zelf wel op de hoogte in van de ruchtbaarheid omtrent haar persoontje in Nederland.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50 MP

Ze is op de rug van een tijger gaan zitten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#51 Carlos

SalonSocialist, reken maar dat ze bij de FARC en dat Tanja zelf op de hoogte is van de commotie in Nederland. De FARC terroristen lopen in de jungle rond met laptops. In die laptops staan o.a. gegevens van de in Colombia aanwezige buitenlanders. Als ze lijnbussen overvallen lopen ze met die laptop door de bus heen en checken ieders naam, waardevolle Westerlingen/Latino’s worden vervolgens meegenomen ter kidnapping.

Het probleem is dat je als FARC soldaat de FARC niet kan verlaten. Men is beducht dat verlaters de regering en de media waardevole informatie omtrent operaties/locaties/personen zullen verstrekken. Het is FARC of de dood.

Terecht noem je het punt dat de Colombiaanse regering ook Tanja niet zomaar zal laten gaan. Ze zit in een lastig parket.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 Emile

Wellicht krijgen we een herhaling van het Klaas-de-Jonge-incident en vlucht zij uit haar lastige parket naar de ambassade.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klaas_de_Jonge

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53 Carlos

Verdomd, scherpe observatie Emile !

  • Vorige discussie