Gaat biojet fuel kerosine vervangen?

“De regio waar wij in zitten is gericht op verbindingen met belangrijke economische centra. Zo’n regio is een concentratie van economische activiteit. En die activiteiten moet je verbinden met mensen. Die mensen brengen een stuk kennis en die leren, dat is dus ook het succes van de regio’s die ik bestudeerd heb. Als je kijkt naar Dubai, Singapore, Texas en Shanghai: die hebben kracht door hun verbindingen” (politiek-digitaal.nl) , aldus Schiphol-voorzitter Gerlach Cerfontaine die dit pleidooi voor de luchtvaart al een paar jaar op deze manier uitdraagt. Meer dan de helft van alle vluchten in de wereld zijn overigens zakelijke vluchten.

Het is natuurlijk wel vervelend dat die luchtvaart zo ontzettend veel CO2 uitbraakt en dat met de stijgende olieprijzen ook deze sector niet zal ontkomen aan de economische gevolgen van peak oil. Kerosine komt immers uit aardolie. De universiteit van North Dakota (UNDnews) zegt nu echter een alternatief te hebben gevonden voor kerosine: biojet fuel uit soja en ander oliehoudende gewassen. De amerikaanse luchtmacht staat in de startblokken om het te gaan testen. The real question will be whether farms could keep up with the demand for biofuel feedstock along with the increased food needs of a world heading towards 9 billion people, especially if biofuels take on a leading role as a green car fuel, too. (WorldChanging) Het dilemma voor de toekomst zal dus zijn hoeveel miljoenen hectare land in Brazilië en Afrika dienstbaar moet worden aan het realiseren van de o.a. door Cerfontaine uitgedragen ‘kennis-verbindingsdroom’ van een paar rijke economische centra in de wereld?

  1. 1

    Uit sommige onderzoeken blijkt dat de productie van biofuels nog meer CO2 uitstoot geeft dan de verbranding van fossiele brandstoffen. Misschien moet dat eerst maar eens onomstootelijk vastgesteld worden. Dat moet toch niet zo heel moeilijk zijn…

  2. 3

    Persoonlijk moet ik wel zeggen dat ik conference calls soms erg onduidelijk vind, je moet je ontzettend concentreren op wie wat zegt en soms is de geluidskwaliteit ronduit klote. Ik heb nog nooit ge-video-conferencet, misschien is de toevoeging van beeld een grote verbetering?

    Wat je in beide gevallen nog wel blijft missen is de gezamelijke koffiepauze en het etentje achteraf, waarbij vaak de echte spijkers met koppen worden geslagen. Het is de mens zelf die niet optimaal is toegerust voor dergelijke communicatie op lange afstand, misschien moeten we dus alles zetten op technische manipulatie van ons zijn, onze evolutie bijsturen en versnellen zodat we anders kunnen gaan functioneren en we dat persoonlijke contact niet meer nodig hebben om tot zaken te komen?

  3. 4

    Het artikel gaat over militaire JP-8 jet fuel. De burgerluchtvaart gebruikt voornamelijk Jet A1 kerosine (=ouderwetse petroleum). Het is een publiek geheim dat in geval van nood alle militaire voertuigen, vaartuigen en vliegtuigen op deze brandstof kunnen rijden, varen of vliegen. Let maar niet op de rookpluimen…

  4. 5

    Een van de reacties op dat worldchanging forum stelt het volgende:

    I posit that vegetarianism/veganism is worldchanging, especially if we’re going to need our farmers to grow our transportation as well as our food. it takes upwards of 10 lbs of grain to make one pound of meat.

    Wellicht wordt het niet geheel begrepen, maar als je groente wilt kweken dan heb je mest nodig: Kunstmest of Dierenmest. Zonder mest kan je het wel vergeten om meer dan drie jaar achter elkaar van een stuk land te produceren, zoals elke moestuinder je kan vertellen.

  5. 7

    Aha, mijn stokpaardje! Stikstoffixatie is mijns inziens de echte limit to growth. Geen stikstof = geen kunstmest = geen eiwit voor de hongerende massa’s. De allerlaatste joule fossiele brandstof die we uit de aarde weten te persen gaat rechtstreeks naar het Haber-Bosch proces. Maar dat wisten jullie al. Carry on…