Filippijnse vrijheid vertrapt

Vrijdag Vrijheidsdag… in de vorige twee postjes houden we ons bezig met het begrip vrijheid, wat is het ons waard en welke ontwikkelingen zouden deze vrijheid kunnen bedreigen? In Nederland zijn we al decennia zo vrij dat we het ons nauwelijks beseffen en er soms argeloos mee omspringen. De Tweede Wereldoorlog is inmiddels meer dan 60 jaar geleden en wie het waagt om hedendaagse ontwikkelingen te vergelijken met de periode vlak voor WOII krijgt een hautain gelijkhebberig Godwin’s Law Fatwa om de oren. Waar men nu al wel letterlijk moet vechten voor het behoud van vrijheid zijn de Filippijnen. President Arroyo voelt zich bedreigt door wat demonstraties en kondigt de noodtoestand af (NOS). Professoren en journalisten worden opgepakt, maar de Filippijnse blogosfeer zit niet stil:

▪ Nieuwsverzameling: Continuing Updates… (Philippine Politics 04)
▪ Juridische beschouwing van de rechtmatigheid van de noodtoestand door een Filippijnse bloggende advocate: Proclamation No. 1017 (SassyLawyer)
COVERAGE OF THE STATE OF NATIONAL EMERGENCY IN THE PHILIPPINES… (Philippine Commentary Blogspot)

  1. 1

    Ah. Philippine Politics beschrijft fijntjes hoe de kerk (Kadinaal Rosales) zich feitelijk voegt naar de noodtoestand en geen kritiek heeft. De Roomse Kerk en politiek. Mengt zich in de politiek en doet uitspraken. De Kerk die de Staat steunt en de Staat die de Kerk steunt. Waar hebben we dat eerder gezien? Houdt u vast. Dit is nog niet afgelopen.

    En hoe is het ondertussen in Bagdad, Pakistan, Midden-Amerika? Het gaat lekker met de wereld. Hoe staan de armpjes vandaag?

  2. 2

    Tja, het lijkt er inderdaad op dat de aartsbisschop en toekomstig kardinaal (dat wordt hij pas in maart) hier over de grens gaat. Maar beste, HansR, ga dat nou weer niet ongenuanceerd extrapoleren naar ‘de Roomse Kerk en Politiek’, dat is onzin: Het overgrote deel van de bisschoppen en kardinalen weet heel goed met het grijze gebied tussen kerk en staat om te gaan, en degenen die die grenzen overtreden doen dat soms ook met uitstekende redenen: Een van de meest krachtige oppositieleiders tegen Mugabe is aartsbisschop [/url=http://www.thetablet.co.uk/cgi-bin/register.cgi/tablet-00922]Pius Ncube[/url], en hij levert met zijn oppositie een meer dan belangrijke en ronduit heldhaftige bijdrage aan zijn samenleving. Zo staan tegenover slechte voorbeelden ook altijd weer goede…

  3. 5

    Overigens meldt de NOS dat aartsbisschop Rosales samen met oud-president Aquino nu juist wél kritiek heeft op het uitroepen van de noodtoestand. Ik begin wat argwaan te koesteren naar ‘Philippine Politics’…

  4. 6

    @Stijn
    Is niet bedoeld als ongenuanceerde extrapolatie. Historisch gezien is de Roomse Kerk al sinds haar ontstaan bezig met politiek.

    Ik citeer mezelf even:

    Keizer Constantius II (350–361, alleen aan de macht) bemoeit zich met de inhoudelijkheid van de religie en gaat de strijd aan met paus Liberius om weer een afwijkende gedachte van een bisschop uit Alexandrië. Het wordt een echte machtsstrijd en Constantius verbant de paus en drie bisschoppen. Liberius kan terugkomen maar moet concessies doen.

    Het is het begin van de strijd.
    De inmenging van wereldheersers in religieuze zaken.
    De inmenging van religieuze heersers in wereldzaken.

    Dat is in de loop der jaren in rustiger vaarwater gekomen maar de strijd en de samenwerking heeft altijd bestaan. Rosales heeft gewoon geschiedenis geleerd en doet mee.

    Aanschuren tegen de staat. Of zoals ik het hiervoor zei: De Kerk die de Staat steunt en de Staat die de Kerk steunt. Of je het nu leuk vindt of niet: dat verbond (geen verband! geen spelfout dus) is er.

  5. 7

    Ik snap het niet.
    Ik geef net het voorbeeld van Ncube, en meldt dat volgens de NOS Rosales juist kritiek heeft op zijn president. Hoe kun je dan zeggen dat zij ‘aanschuren tegen de staat’ en er een verbond is?

  6. 11

    @Stijn#10
    Ik weet het niet. Philippine Politics is een interne bron en dus heeft die zeker zijn waarde en deel van het gelijk. Om mijn argument voort te zetten: het instituut kerk heeft geen goede staat van dienst als het gaat om politieke betrouwbaarheid. De NOS is maar een klein berichtje zonder bron: laten we maar even afwachten hoe het zich zal ontwikkelen.

  7. 12

    Of het zo algemeen te stellen is (en aan te tonen) dat de kerk geen goede staat vandienst heeft als het om politiek gaat, waag ik te betwijfelen: Niet omdat er nooit schandalen zijn of vreselijk verkeerde keuzes gemaakt, maar opnieuw: ‘tegenover slechte voorbeelden staan ook goede’, en ik overzie het te weinig om zo maar te zeggen waar de balans naar doorslaat en of de kerk het op dit punt zo veel slechter doet dan de gemiddelde staat.

    En verder moeten we inderdaad maar afwachten wat er op de Filippijnen gebeurt.

  8. 14

    @Su
    Van harte gefeliciteerd: Je hebt een nieuw off topic record gevestigd: Binnen 13 mails nadat het woord ‘katholiek’ is gevallen, gaat het al weer over de seksuele moraal…

    En overigens kun je van Papa Razzi zeggen wat je wilt en zijn overtuigingen abject, kwaadaardig en schandalig vinden, maar volgens mij ben je de eerste die hem ‘ongenuanceerd’ heeft genoemd: Dat bijvoeglijk naamwoord past dan weer net niet.

  9. 17

    [quote=Stijn]Van harte gefeliciteerd: Je hebt een nieuw off topic record gevestigd: Binnen 13 mails nadat het woord ‘katholiek’ is gevallen, gaat het al weer over de seksuele moraal…[/quote]

    Waar haal je nu opeens sexueel moraal vandaan? Ik geef toe dat het erop wijzen dat Ratzinger zich als hoofd van de katholieke kerk inmengt in politieke zaken en vrijheden wil inperken een pietsie off-topic is. Maar het sluit toch aardig aan bij de afslag die HansR en jij aan het maken waren.

    [quote=Stijn]En overigens kun je van Papa Razzi zeggen wat je wilt en zijn overtuigingen abject, kwaadaardig en schandalig vinden, maar volgens mij ben je de eerste die hem ‘ongenuanceerd’ heeft genoemd: Dat bijvoeglijk naamwoord past dan weer net niet.[/quote]

    Ik vind anders de uitspraak dat de homohuwelijk anarchistisch, danwel tot anarchie leidt, toch behoorlijk ongenuanceerd en ongefundeerd. Emma Goldman draait zich om in haar graf.

  10. 18

    Volgens mij gaat het topic hier niet over homoseksualiteit of homohuwelijk. Jouw link gaat daarover, over de ideeën van de paus over homoseksualiteit: Dat gaat dus over seksuele moraal, en heeft met de situatie in de Filippijnen niets te maken: off topic.

  11. 19

    Nogmaals, ik wees op het artikel als een voorbeeld van inmenging van de kerk in de politiek. Dat het handelt over de homohuwelijk is in deze bijzaak.

    Maar nu vraag ik mij wel af wat de connectie is tussen bisschop Ncube en de situatie in de Filipijnen?

  12. 20

    Okee, ik snap je punt.
    Maar Ncube’s inmenging in de politiek is zeer direct, terwijl de opvatting van de paus over het homohuwelijk op zijn minst óók een morele kwestie is.
    En ik overreageerde misschien een beetje: ik word het af en toe wel eens moe dat het altijd weer in no time over seksuele moraal, homoseksualiteit gaat, direct of niet direct gerelateerd aan het topic.