1. 1

    Tragisch maar waar: dit soort onderzoek vindt ongetwijfeld plaats op een universiteit (of elders). In beeld zijn de gedachten van De Speld nog geloofwaardiger dan in tekst. Hulde! Ik zie graag meer. Wanneer doet de Telegraaf eens een diepte-interview met dhr Bokhoven?

  2. 2

    De Speld is het leukst als ze tegen de realiteit aanschuren. Dat files worden veroorzaakt door een teveel aan auto’s klinkt flauw, maar dat is tegelijkertijd precies wat er mis is. Het aantal automobilisten groeit harder dan met asfalt bij te houden is.

  3. 4

    Zolang de auto’s niet zonder bestuurder kunnen, wordt het fileprobleem vooral veroorzaakt door te veel automobilisten.

    Er zijn dus veel creatieve oplossingen denkbaar, zoals het op vrijdag de dertiende executeren van elke PVV-stemmer achter het stuur, het strafbaar maken van hoofddoekjes van berijdsters, of het verplicht stellen van niqabs zonder venstertje voor alle moslima’s.

  4. 5

    @4: pas als auto´s zonder bestuurders kunnen, blijkt de oorzaak van het fileprobleem: het aantal auto´s of de bestuurders. Mijn gevoel zegt, dat de meeste files door de bestuurders veroorzaakt worden.

  5. 6

    Er is natuurlijk ook wel een enorme inefficiëntie. De meeste auto’s op de wegen (en al helemaal die auto’s die in de file staan) hebben maar één passagier (die tevens bestuurder is). Wat betreft zie ik wel iets in die grote stalen vervoersmiddelen waar de Speld het over heeft.

  6. 7

    @6. Het is de vrijheid in zo n auto te rijden, niet met andere mensen in de trein of op de fiets tegen de elementen in. Je wordt van jongsafaan al geïndoctrineerd dat een autorijbewijs het voornaamste is wat je doet als je volwassen wordt. Anders wordt je niet voor vol aangezien.

    Plus een auto is een statussymbool, verbreding van de gemakzucht (naar de sportschool tot en met de videotheek), en groepsdenken (iedereen heeft een auto).

  7. 9

    @5: De techniek om auto’s op de grote doorgaande wegen op de automatische piloot of centraal geleid optimaal te laten doorstromen bestaat al, maar dan moet je dat ook willen invoeren!
    En dan nog duurt ’t wel even voor alle auto’s van die systemen zijn voorzien.

    @7: Heerlijk die vrijheid om op m’n fiets al die auto’s voorbij te rijden!
    (ik heb dus geen auto, vooral ook omdat ik m’n eigen gemakzucht ken)

  8. 10

    @4; wordt het fileprobleem vooral veroorzaakt door te veel automobilisten. .

    O ja? GL wil best het aantal auto’s in NL maximaliseren op honderd oid (1 voor Femke en 99 voor de rest) en dan kan je miljoenen automobilisten hebben … echt geen file te bekennen hoor.

    @7 en @8: Grootste probleem is woon-werkverkeer en de 65/67plussers die ook zo nodig moeten rijden. Oplossing is om zeer onduurzame woningen te bouwen naast fabriek/kantoor of op bedrijventerrein etc. Kunnen ook gelijk de middeleeuwse bestemmingsplannen op de schop.

  9. 11

    @10: een goede verdere invulling van het probleem. Niet alleen aantal auto’s groeit, maar de verdeling van automobilisten is ook niet optimaal.

    Wat stel je voor, belasting op buiten je werkstad wonen?

  10. 12

    @11; Nee, niet direct denkend aan het oud-socialistische belastingwerktuig :-).
    Eerder mogelijk maken om dichter bij werk te wonen, rekening houdend met huidige arbeidsmobiliteit via deregulering woningbouw. Toestaan (sta)caravanparken/vakantiewoningachtige huisvesting op bedrijventerreinen etc, bouw goedkope, snel op- en af te bouwen ‘woningen’, mogelijkheid (tijdelijk) wonen in kantoorpanden (soort pied-à-terres), etc.

  11. 13

    @12: Dit klinkt wel heel eng. Werknemers zijn alleen leveranciers van arbeid en buiten werktijd hoeven ze niet ook nog ’s een leven te hebben, met een fatsoenlijke woning, een woning in een omgeving waar ze zich thuis kunnen voelen, buren waarvan de meesten ook volgend jaar nog je buren zijn, kinderen die niet steeds van school hoeven te veranderen; moet ik doorgaan?

    Wat jij hier voorstelt is zeker geen verkeerd idee, zolang je maar in de gaten houdt dat ’t ook zeker niet dé oplossing is.

  12. 14

    @10: He, waar heb je van die GL-plannen gehoord, dat is nieuws voor mij. Heb je een linkje?

    Waarom moeten die woningen trouwens zeer onduurzaam zijn? Mag duurzaam niet volgens het rode boekje?

  13. 15

    @12: hee, dat idee klinkt erg bekend. dat deden de werkgevers vanaf eind 19e tot ver in de 20e eeuw ook, met de beruchtoemde arbeiderswijken in de grote steden tot gevolg, maar ik denk niet, dat je voor dat idee veel medestanders gaat vinden (buiten de werkgevers).

  14. 16

    @13: Nee, niet de oplossing, en daarnaast ook geen verplichting. In Breskens wonen in je fatsoenlijke woning en je leuke buren en in Delfzijl werken … je doet je best maar.

    Afstand plaats van werken en plaats van wonen zou kleiner gemaakt kunnen worden, en als de werkgevers daar aan mee willen helpen, zoals #15 ook al noemt, mooi toch.

    Maar goed, de verbreding van de A12 is ook een prima optie.

  15. 17

    @Kropotkin: de ironie wil dat mensen juist buiten hun werkstad gaan wonen omdat ze daar betere / mooiere / meer waar voor je geld – woningen kunnen krijgen. Goedkope rotzooi neerpleuren in de stad is de perfecte manier om ons van de regen in de drup te krijgen.

    Maar je kunt er natuurlijk prima studenten in huisvesten :-)

  16. 18

    @16: Goed voorbeeld doet goed volgen. Laat dus de managers en directeurs eerst maar eens even in caravans bij de fabriek gaan wonen. Als de werkgevers zo graag willen helpen, hebben ze daar vast geen problemen mee.

  17. 19

    @16: De meeste files zijn inderdaad vast van mensen uit Breskens of Maastricht die werken in Delfzijl of Den Helder.

    Als mensen bij iedere nieuwe baan moeten verhuizen krijg je wijken zonder sociale cohesie, over de huidige probleemwijken ga je dan niemand meer horen, of ’t moet met weemoed zijn.

    En ik vraag me af hoeveel mensen graag verplicht worden op een woonwagenkamp te gaan wonen, ik niet in elk geval (niks tegen kampers trouwens, zijn vaak veel leukere mensen dan de doorsnee-nederlander).

  18. 21

    @17: Het verschil tussen een desolate vinexwijk en een bedrijventerrein langs de snelweg is toch niet zo groot? Bij de laatste kan je iig je auto (:-)) nog parkeren voor je woonwagen of op de parking.

    Goedkope rotzooi neerpleuren in de stad
    Er zit nog wel wat ruimte tussen woningen die zo nodig 100 jaar duurzaam moeten floreren en goedkope rotzooi. Heb je die stacaravans van de laatste tijd wel eens bekeken? Luxe!

    Daarnaast is het stadscentrum ook geen echt probleem, genoeg openbaar vervoer, maar eerder de stadsrandgebieden waar het grootste deel van de fileforensen werkt.

    En die studenten … Voor de Erasmus universiteit is dat nog wel een mogelijkheid. Het gebied onder(aan) de Brienenoord is nu grotendeels volgebouwd met bedrijventerreinen, daar passen nog wel wat containers tussen.

    @18; ik proef daar toch wel wat haat jegens managers en directeurs.

    @19: Als mensen bij iedere nieuwe baan moeten verhuizen
    #16 niet helemaal goed gelezen dus. En over die ‘soosjale kohesie’ … dan is juist een woonwagenkamp de place to be. Voor de rest een redelijk uitgestorven begrip.

  19. 22

    “Voor de rest een redelijk uitgestorven begrip.” zeg je, net nadat je zegt:”Heb je die stacaravans van de laatste tijd wel eens bekeken? Luxe!”
    Is toch wel ongeveer hoe ik die kampen in m’n kop heb zitten.

    Het ‘moeten’ lees jij hier verkeerd, zie m’n eigen verbetering in #20.
    Moeten betekent niet altijd verplichting of dwang, zo moet ik bijvoorbeeld straks nog eten, maar niemand die me dwingt. Het steeds weer verhuizen volgt uit de logika van jouw plan.

    Overigens had ik m’n spelling wat lezersvriendelijker gemaakt, maar bedankt voor de suggestie ‘soosjale kohesie’. Zelf zou ik ‘sosjale kohezie’ prefereren ;)

    Er zijn inderdaad een hoop bedrijventerreinen die een stuk leefbaarder zijn dan sommige vinexwijken, maar dat zegt meer over die vinexwijken dan over die bedrijventerreinen.

  20. 23

    @21: haat tegen managers? Hoe kom je daar nu bij. Ik ben zelf manager. Hoe denk je anders dat ik de tijd heb hier te reageren (thuis heb ik wel wat beters te doen)? En ik kan je meteen vertellen, dat ik het verdom om op een woonwagen op het parkeerterrein bij de fabriek te gaan wonen, en ik kan dat met goed fatsoen dus ook niet aan anderen vragen.