Explainer: Verkoop Toyota Prius ingestort?

De Toyota Prius is de zuinigste middenklasse auto die op dit moment te koop is. Prima, zal je zeggen, blij dat er steeds meer van rondrijden. Maar de verkoop van deze hybride auto is het afgelopen half jaar sterk gedaald. Hoe kan dat nou?

Toyota PriusWaar blijft de grote doorbraak van de Toyota Prius?
Zelden zal een nieuw type auto bij de marktintroductie zoveel free publicity hebben gegenereerd als de hybride Toyota Prius, de eerste auto met elektro- én verbrandingsmotor die op grote schaal en tegen een conforme prijs op de automarkt verscheen. In Amerika werd de auto omarmd door filmsterren als Brad Pitt, Cameron Diaz en Leonardo di Caprio, die de auto nét dat imagosteuntje in de rug gaven dat het hybride rijden nodig had. In Nederland volgden – iets minder glamoureus – het eerste elftal van Excelsior Rotterdam, de Dierenbescherming en Femke Halsema. Als klap op de vuurpijl ruilde zelfs staatssecretaris Pieter van Geel in april 2004 zijn zware Mercedes in voor een Prius. In zijn enthousiasme voor de hybride auto riep de staatssecretaris zelfs dat de Prius vrijgesteld zou moeten worden van parkeergeld.

Dat bleek een proefballonnetje, maar Van Geel deed wel degelijk z’n best om de verkoop van de Prius te stimuleren. Wie een hybride kocht, mocht de BPM (toch al gauw zo’n 9000 euro) in eigen zak steken. Daarmee kwam de relatief dure middenklasser niet alleen binnen het bereik van Femke Halsema, maar concurreerde de auto mee in zijn eigen prijsklasse.

Mooi toch?
Heel mooi. Door de goede publiciteit en de gunstige prijs werden er steeds meer Priussen (of is het Prii?) verkocht. Van 1107 stuks in 2004 naar 2736 hybrids in 2005. In de eerste helft van 2006 was zelfs elke tweehonderdste nieuwe auto een Prius. Goed nieuws voor Toyota én de milieulobby.

Maar halverwege 2006 laten de verkoopcijfers een rare knik zien. Verlieten in juni 2006 nog ruim 500 Priussen de showroom, een maand later is dat aantal gedaald tot 50 stuks.

Een verkoopdaling van negentig procent?
Inderdaad. Weliswaar trok de verkoop van de Prius in de maanden erna ietsje aan, maar tussen juli 2006 en februari 2007 werden er elke maand nog maar gemiddeld 91 Priussen verkocht, tegen 260 stuks in de anderhalf jaar ervoor. Dat is nog altijd een daling in de verkoopcijfers van 65%.

Grafiek verkoopcijfers Prius 2005-2007

Verkoop Toyota Prius januari 2005 – januari 2007 (Bron: BOVAG) Verkopen in januari zijn altijd vertekend omdat autokopers hun nieuwe aanwinst het liefst net in het nieuwe jaar laten registreren

Heb ik iets gemist? Is de Prius rampzalig uit een autotest gekomen of is er een Chinees alternatief voor de helft van de prijs?
Niets van dat alles. Per 1 juli 2006 voerde Van Geel een kortingsregeling in voor zuinige auto’s, vergelijkbaar met wat ooit bestond voor koelkasten en televisies. Op de aanschaf van zuinige auto’s staat voortaan een bonus van maximaal 1000 euro. Om Toyota niet teveel te bevoordelen besloot Van Geel verder dat de BPM-regeling voor de Prius minder royaal werd: van een BPM-vrijstelling (9000 euro voordeel) naar een BPM-korting van 6000 euro. Sinds 1 juli 2006 werd de Prius dus 3000 euro duurder.

Loont het dan nog om Prius te rijden?
Nauwelijks. Wie naast nobele ook financiele motieven heeft om hybride te willen rijden heeft pech. Vóór juli 2006 was de Prius weliswaar nog iets duurder dan een Toyota van een vergelijkbaar model, maar die extra kosten had je door benzine te besparen snel terugverdiend. Voordat je met de huidige benzinekosten (1,31 voor een liter Euro ’95) het prijsverschil met een vergelijkbaar Toyotamodel hebt terugverdiend ben je tussen de vier en zes jaar bezig. Tegen die tijd hebben de meeste autokopers hun auto alweer ingeruild. De Prius lijkt momenteel dan ook vooral bedoeld voor mensen die wel een paar duizend euro extra willen betalen voor een rein geweten. En de cijfers laten zien dat dat er niet zoveel zijn.

Wat gaat Toyota er aan doen?
De prijs omlaag doen, natuurlijk. Sinds 1 februari is de Prius 2000 euro goedkoper. Daarmee is de Prius nog steeds 1000 euro duurder dan voordat Staatssecretaris van Geel besloot zuinige auto’s te promoten, maar Guido Roozekrans van Toyota Nederland hoopt dat de prijsverlaging wel helpt om weer wat meer zuinige Priussen de weg op te krijgen. Of de verkoopcijfers weer zullen aantrekken naar het niveau van voor de regeling voor zuinige auto’s, is nog maar de vraag.

Overigens ruilde Van Geel zijn Prius na twee maanden alweer in voor een ruimere dienstwagen. Hij kon er zijn papieren niet kwijt.

Deze post is een resultaat van de samenwerking tussen de VPRO en Sargasso. De komende maanden zal Onze Man in Hilversum meer onderwerpen uitgebreid uitzoeken. Ideeën daarvoor, vragen waarop u antwoord wilt, geheime rapporten en ander gelek kan via:
Sargasso Linktip

  1. 2

    Papieren? Wie heeft die nu nodig in dit digitale tijdperk. Een beetje milieubewust persoon leest toch alles van zijn energiezuinige laptop die gekoppeld is aan de elektromotor (voor zover je daarvan kan spreken) van zijn of haar Toyota Prius?

  2. 3

    Misschien kochten Nederlanders dat ding alleen vanwege de korting, voor de rest is het een lelijk barrel waar ik dood nog niet in wil gezien worden.

  3. 5

    Een auto kiezen doe je voor een deel op emotie, van de lijnen van een prius begint iedereen met enig esthetisch gevoel te huilen. Hij rijdt verder prima maar tijdens de proefrit dacht ik steeds aan ontbossing, Diederik Samson, greenpeace, Femke halsema walvisjacht en doodgeknuppelde zeehondjes. prozac prius. Gelukkig komen er hybride auto’s aan die ook gewoon mooi zijn.

  4. 6

    ik mis de pointe volkomen. Een auto is een auto hoor, en dat prius ding is niet echt zo lelijk als de mosgroene volvo waar wij vroeger in rondreden. ’t Is een beetje een ipod design zo, glad rond en wit… Ja natuurlijk is tie lelijk. Maar dat komt omdat het een auto is en omdat alle auto’s lelijk zijn.
    Een fiets, da’s mooi. Het snelste middel om op eigen kracht vooruit te komen… en die techniek… en de wegligging….

  5. 7

    Als je ziet wat een auto kost en wat mensen er aan uitgeven dan is de hollandse zuunnigheid een fabeltje. Men besteedt bedragen aan auto’s die van de gekke zijn. Maar dan wil men wel iets spannends hebben.

    En jammer voor de Prius en de Civic hibrides: die hebben een chromosoom teveel. Als er voor dat geld een vlot gelijnde kar komt dan trekken de verkopen wel aan.

    Weet iemand wat er na afschrijving gebeurt met de accu’s? Koopt Toyota de wrakken, of zijn de slopers zo verbeterd dat zij met het restafval overweg kunnen?

  6. 8

    Wat ik ook moeilijk vind met de prius is dat het verbruik eigenlijk maar iets van 1 op 23 is. Voor een benzine-auto natuurlijk best goed. Maar een beetje netjes diesel rijden en je komt op 1 op 20. Met het prijsverschil ben je dan toch als kilometervreter voordeliger uit met een diesel.

    Ze moeten echt naar de 1 op 30 willen ze een slag slaan.

    Tenzij de olieprijs (en dus de benzine) snel weer gaat stijgen. Je zou de grafieken eens naast elkaar moeten leggen.
    (Eerst ff eten).

  7. 9

    Mmm, vermoed dat naast het subsidie verhaal ook nog de aandacht voor de (stijgende) benzineprijs een rol speelt. Na afgelopen zomer is deze namelijk uit het nieuws en licht dalende.
    cbs, euro 98 ongelood (100 liter):
    2005 1e kwartaal 130,55
    2005 2e kwartaal 138,65
    2005 3e kwartaal 149,12
    2005 4e kwartaal 144,24
    2006 1e kwartaal 144,25
    2006 2e kwartaal 153,11
    2006 3e kwartaal 151,61
    2006 4e kwartaal 139,27

    Kennelijk rijden mensen hem puur en alleen vanwege het geld en niet vanwege het milieu.
    Voer voor de regering om toch vooral onzuinig rijden zwaarder te belasten zou je zeggen.

  8. 12

    80 % kocht die Prius dus vanwege een paar duizend euro bonus? Niet uit nobele overwegingen het milieu te sparen. Tja…als de regering/ autodealers willen dat dit een succes wordt en niet alleen een hebbedingetje voor elitaire geitenwollen sokkenfiguren zal eerst het imago van de hybrideauto misschien verbeterd moeten worden.

    ..én schoner rijden…én 1000- duizenden guldens goedkoper!..ja zo kan ik het ook.

    @ Nette Heer. Sloperijen zijn dacht ik verplicht álle vloeistoffen (benzine, rem/ versn.bak- en motorolie en koel) uit wrakken te verwijderen voor het shredderen of plaatsen op terrein. Zo ook accu’s in aparte containers (metalen als lood, zink en koper worden gerecycled)

  9. 14

    Het probleem met een hybride auto als de Prius is ook dat de elektromotor juist amper gebruikt wordt als je veel snelwegkilometers maakt. En voor een stadsautootje is ‘ie juist weer een maatje te groot.

  10. 15

    Het werkelijke probleem is zolang de overheid bakken met geld uit de auto bezitters weet te persen zullen milieuvriendelijke alternatieven nooit fatsoenlijk van de grond komen.
    En dan met name die achterlijk hoge belasting op brandstoffen.

  11. 16

    Ik denk dat de mensen bevreesd zijn voor de electronica in de auto. Ik begrijp dat als je in gedachte neemt dat een doorsnee Frans merk nog niet bij machte is om bij wijze van spreken een centrale vergrendeling feilloos te doen werken begrijp ik de aversie tegen alles wat electronica is. TOYOTA is echter topkwaliteit van de bovenste plank. Ik denk dat met de komst van model 2008 die 100 km gaat rijden met 1 liter het tij zal keren. Maar laat ons wel wezen, ik heb een Prius gekocht voor 30.000 euro en daarvoor koop je in België 2 Citroen C4…niet te vergelijken met een PRIUS maar toch

  12. 17

    Wij hebben sinds december 2005 een Prius. We hebben hem gekocht vanwege zijn lage verbruik, vanwege zijn uiterlijk, (we vinden hem gewoon heel mooi) en vanwege zijn prestaties (accelereren e.d.) en ja; inderdaad ook vanwege het feit dat er geen BPM betaald hoefde te worden. Nu; 20.000 km verder zijn we nog steeds zeer tevreden. Tijdens de vakantie (in Oostenrijk en Duitsland) merkten we dat hij vooral in de bergen supervoordelig rijdt. Maar gek genoeg zie je ze daar bijna niet !

  13. 18

    Ronald: kun je even uitleggen hoe juist achterlijk hoge heffingen op brandstof milieuvriendelijke alternatieven in de weg staan? BPM is een ander verhaal, maar volgens mij is juist heffing op brandstof een aanmoediging om zuinig en op andere brandstoffen te gaan rijden…

  14. 19

    Van die achterlijk hoge belastingen worden al die achterlijke snelwegen betaald waar die achterlijke files staan.

    Best goed over nagedacht eigenlijk.

  15. 20

    @ mescaline

    Van de opbrengst van de belastingen op benzine en auto’s zou je een snelweg van iedere voordeur in NL naar iedere andere voordeur in NL kunnen aanleggen.

    Helaas gaat het overgrote deel van de opbrengsten echter naar de algemene middelen, zodat ze de achterlijke overheid zo achterlijk groot kunnen houden. Ook best goed over nagedacht, maar wel goed fout.

  16. 21

    Al ’s met een Prius gereden ? Als je d’r niet goed mee kan rijden, geef je te veel gas en verstook je teveel. Het is in elk geval een hardnekkig gerucht dat het uiteindelijke verbruik met de Prius niet veel beter is. Kan ook ’n roddel van de concurrentie zijn.

  17. 22

    Los daarvan is het (i.e. was het vorige model) vooral ook een lelijke auto aan de buitenkant, en een ongezellige aan de binnenkant. Die hele pedalen en pook toestand hadden ze beter zo dicht mogelijk bij een gewone of automatische auto gehouden, en ook de interface op het dashboard mist stijl. En dan de verfsoorten waarin hij van de band is gerold…

  18. 23

    zodat ze de achterlijke overheid zo achterlijk groot kunnen houden

    De overheid is o.a. zo groot omdat al die agenten en leraren ook op de loonlijst staan.

    Wat is daar achterlijk aan?

    En ambtenaren er uit flikkeren om te bezuinigen kan natuurlijk, maar het werk moet toch gedaan worden, dus worden er voor twee keer zoveel geld externe bureaus ingehuurd.

    Dat is pas achterlijk.

  19. 24

    steeds meer Priussen (of is het Prii?)

    Priora (prius is onzijdig van prior, meervoud priora).

    Aangezien Toyota duidelijk een vrouwelijk geslacht heeft (-a), zou het eigenlijk een Toyota Prior moeten zijn.

    Prior/-us betekent trouwens ‘betere’ of ‘eerdere’ *grijns* en is de overtreffende trap van primus.

    ~ GBA.

  20. 26

    Over die achterlijke autokosten gesproken: ik ben de afgelopen maanden weer eens een paar keer betrokken geweest bij de ontwikkeling van ruimtelijke plannen. En dan besef je weer hoe dominant de rol van de auto is bij het hele ontwerp en de inrichting van steden, dorpen en wijken. Wegen, parkeerplaatsen, milieuzones, veiligheid; het kost bakken met geld allemaal. Ik zou niet raar opkijken als de auto, als je alle kosten meeneemt, de overheid nog altijd meer kost dan oplevert.

  21. 27

    Ik hoor hier mensen zeggen dat de Prius (het huidige of het vorige model) lelijk is. Dat mag u vinden, maar u toont daarmee wel aan dat u een erg conventioneel esthetisch gevoel hebt. Met andere woorden: u vindt vooral mooi wat gebruikelijk is, wat lijkt op wat u al kent, en wat de boer niet kent dat vreet-ie niet. De Toyota Prius is gewoon èrg mooi op z’n eigen manier, heeft fantastische lijnen. En verder is het gewoon een alledaags voertuig met vier wielen, een koetswerk met vier deuren, enzovoorts. Jammer is wel dat het toch nog steeds een benzineslurper is, ook al rijdt-ie dan relatief zuinig. Terwijl we allang allemaal 100% elektrisch hadden kunnen rijden. Daarvoor moeten onze voertuigen wel belangrijk lichter worden, goede accu’s of waterstofbrandstofcellen moeten ook betaalbaar worden, en de knop in onze hersenpan moet om. Het is dat laatste dat het belangrijkste obstakel vormt.

    Persoonlijk maakt het me niet veel uit waar ik in rij als ik dat maar met meerdere personen en/of wat bagage kan doen, als we niet nat hoeven worden als het regent en als het maar tenminste beduidend sneller gaat dan fietsen. Wat is toch die obsessie van mensen dat het steeds dikker en sneller en met meer elektronische onzin aan boord moet? Dat is toch geen vooruitgang? Dat zijn stappen dichterbij de afgrond.

  22. 28

    De gustibus non disputamur, zoon, en uw ‘boer’ is wel heel assumerend. Maar goed, over NSU’s en Jaguars gesproken : geef mij maar ’n Citroên SM. Ouch !

  23. 29

    @ boog

    Ben zeer betrokken bij plaatselijke ambtenarij, en heb nu in drie van de drie projecten meegemaakt dat gemeentewerken en stadsplanners hun werk helemaal overnieuw moeten doen omdat ze er een puinhoop van maken. Het erge is: het interesseert ze geen flikker.

    Overheid kan zeker 20% kleiner. Dat we dat allemaal pikken, dat is pas achterlijk.

  24. 32

    Overheid is al eens automatiseringsproject. 20% extra mankracht levert 30% extra vertraging.

    Na mijn ervaringen weet ik het zeker: ieder naar verhaal over ambtenaren is waar, ongeacht de onwaarschijnlijkheid.

    Er zijn ook goeie (maar die staan meestal op het punt van vertrekken naar de private sector).

  25. 33

    @ Ruud: was zeker leuk in de kroeg?

    Je neiging tot het maken van onzinnige statements strekt zich nu ook uit tot het automobiele.

  26. 35

    Ach Nette Heer je moet maar zo denken, dat is de prijs die je moet betalen om de regel-is-regel doctrine te operationaliseren. Niemand wordt anders behandeld, maar het systeem is wel 1000 keer trager.

  27. 38

    Bloody hell. De 20/30 regel, niet gek hey @NH. Credits volledig naar jou.

    Nare verhalen ove ambtenaren, OK. Maar denk ook eens aan UPC. Of de uitgebuite kassieres bij de ALDI.

    Éen ervan vergeet ik nooit, twintig jaar geleden, een tanig wijfje van 45 in de ALDI aan de Lange Gracht in Leiden. Kassameisjes moesten toen nog alle prijzen intikken in de kassa. Bij de ALDI was nooit iets geprijsd. Ze kende de prijzen van 1500 artikels uit haar hoofd en tikte die RAZENDsnel in de hele dag tegen iets boven het minimumloon en een ALDI-kerstpakket. En de hele dag depressief + hulpvaardig he, ook nog. Als je dat met sommige heelveelverdieners afzet… ik wist het wel.

  28. 40

    Je zou bijna denken dat NH een zwaar gelovige opvoeding heeft genoten, het riekt al snel naar verderfelijk frivool gedrag hier. Uiteraard maak ik mij daar niet schuldig aan. ;)

  29. 41

    @MP: valt wel mee, maar hij werkt cumulatief

    @ mescaline
    I know for a fact dat ze bij de ALDI niet aan kerstpakketten doen. Is te duur.
    Stond deze week een mooie cartoon in de krant: vijftien ministerspoppetjes, daarachter “x 5 =”en dan een klein poppetje met daaronder “Bennink”. Erg perspectiverend.

    Heren, ik ga de hond uitlaten. Goed weekend allemaal.

  30. 42

    @Nette Heer 29. Ik ben redelijk benieuwd naar slechts twee dingen: hoeveel inwoners had die gemeente, de leeftijden van de echte goeie vossen of (if none) de directeruen/chefs bij die projecten. Ik voorspel kleine gemeente en hoge leeftijd.

  31. 45

    Ik blijf het maar opmerken: “Het is echt abnormaal waar een post mee begint en welke wegen er vervolgens in de discussie worden bewandeld.”

  32. 46

    @mesclaine,

    Ik heb al heel lang het gevoel dat het idee van vakmanschap en eigen inzicht verlaten is. Modern bestuur wil alles controleren en documenteren. Niemand is 100% betrouwbaar, daarom moet alles via vastgestelde regels en procedures uitgevoerd worden.

  33. 47

    Die Prius is gewoon een aartslelijke auto Olav. Een Japans koekblik zonder karakter. Hij oogt namelijk lomp en ik kan er met alle goede wil niets esthetisch in vinden. Inderdaad een gewoon alledaags voertuig dus, maar een auto van bijna 1300 kg waarmee je met alle gemak 1:20 rijdt mag je echt wel zuinig noemen. Echter te groot voor waar hij het best tot z’n recht komt, de stad.

  34. 49

    Eric, laat ik het dan anders formuleren voor jou.

    Zolang de grof geld verdiend aan de eigenaar van de auto is het helemaal niet gunstig voor de overheid om alternatieven te stimuleren.

    BPM is zo wie zo geen issue aangezien bedrijven (die toch over de meeste auto’s beschikken) helemaal geen BPM betalen, en dan is diesel rijden gewoon goedkoper als een prius rijden.

  35. 51

    Ontwerpers van Italdesign of Pininfarina zouden het één en ander kunnen verbeteren aan de Prius. Dan zou de verkoop ook weer omhoog gaan.

  36. 52

    Even de losse eindjes wegwerken:

    @ mescaline 42
    – nou klein … Rotterdam en een deelgemeente van Rotterdam met >60.000 inwoners; de chefs zijn 40+ en hebben alles al gezien, dus wekken niet de indruk van betrokkenheid. Het is ook een vast patroon: plan beginnen, betrokkenen niet inlichten zodat die er zelf maar achter moeten komen, protest, “we kunnen niet meer terug”, meer protest, plan moet over. Zelfs de PvdA-baas die hier tot zijn pensioen mag uitluwen zit in de zak van de projectontwikkelaars.

    @ MP 43
    ondanks een katholieke doop ben ik gelukkig strikt geloveloos opgevoed, geen hang-ups daar; een strikt gevoel voor wat en niet hoort en een onmiskenbare leraarsdrang geven inderdaad wel aanleiding tot missionaire neigingen

    @ MP 46
    Organisaties beginnen vaak met een produkt, later richten ze zich op sales en marketing, dan wordt het een service-club, daarna is het een management speeltuin. De originele techneuten voelen zich steeds verder verwijderd van wat zij als de kern van het bedrijf beschouwen, en hun aantal daalt en inderdaad verdwijnt daarmee het vakmanschap.
    Aan de andere kant: de zorg, waar veel geld werd verspild, kon best wat management gebruiken. Geef artsen enige vrijheid en je krijgt een machine van een miljoen om nagels mee te knippen.

    @ Ronald 49
    Was het maar zo! Bedrijven betalen echt wel BPM, maar de BTW kunnen zij onder voorwaarden terugvragen.

  37. 54

    Nette Heer,
    bedrijven kunnen ook de BPM terugkrijgen tegenwoordig.
    Maar dan moet de auto wel op naam van het bedrijf staan.

  38. 55

    1 op 23 is niet zuinig. 20 jaar geleden waren er al auto’s die 1 op 25 reden. Oude renaultjes kunnen dat makkelijk halen.

    Als we de ontwikkelingen op comfort gebied, veiligheidsgebied, en foefjesgebied in de automotive industrie bekijken, dan is er heel veel vooruitgang geweest. Als we kijken naar de ontwikkeling van het benzineverbruik is dat al tientallen jaren niet veranderd.

    Elke besparing wordt teniet gedaan door meer elektronica die ook energie vreet.

    De beste en simpelste en meest effectieve manier om zuinigheid bij auto rijden te belonen is alle belasting op het bezit van een auto verminderen of zelfs afschaffen. De belasting moet op de brandstof. Zo beloon je zuinige auto’s en mensen die minder gebruik van de auto gaan maken. Dat is pas de vervuiler (verbruiker) betaald. Ik ben me er van bewust dat voor sommige beroepsgroepen dit funest kan uitpakken, daarvoor zou je eventueel een vrijstelling systeem kunnen verzinnen.

  39. 57

    Moi allemaal. as een ieder in een prius gaat karren komp ze weer van de fiscus of ander ongeregeld tuig om de subsidies eraf te halen en het karretje extra duur te maken. want dat schorum heeft altijd geldgebrek en geeft geen reet om milieu. anders komme hun wachtgeldjes en toeslagen en bonusjes in gevaar. en wij met zn alle maar politiek correct weze! in zo’n lullig karretje.