Eis je geld terug bij de NS

De NS misbruikte persoonsgegevens, meldt het College Bescherming Persoonsgegevens. Tijd om geld terug te eisen.

Voor de meeste mensen is de OV-chipkaart een handige pas om makkelijk mee te kunnen reizen. Ik ben er zelf ook blij mee. Voor de NS en andere vervoersbedrijven is de kaart vooral een hoofdpijndossier aan het worden. De invoering verloopt moeizaam, om maar even een understatement te gebruiken.

Toch zijn de vervoersmaatschappijen, met NS voorop, erg blij met de kaart.

Hij levert namelijk een schat aan informatie op. De OV-chipkaart is niet alleen een vervoersbewijs, maar bovenal een marketingtool. NS kan precies zien welke klant wanneer op- en uitstapt. En dat jarenlang, want NS bewaart uw reisgegevens zo lang mogelijk. NS verdient geld aan deze rijke databank – helaas zien we daar als klant geen cent van terug.

Nu blijkt uit onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens dat de NS een nog rijkere databank heeft dan we dachten. En wie de moeite neemt om het rapport even te lezen, kan niet anders concluderen dat NS doelbewust de reiziger heeft belazerd.

De voorwaarden waaronder NS al die reisgegevens mag verzamelen zijn sinds 2008 heel duidelijk. NS heeft daar zelf voor getekend. Het komt erop neer dat er wel reisgegevens mogen vergaard, maar dat NS daar wel even toestemming voor moet vragen, een opt-out moet aanbieden en marketingdata moet ontdoen van irrelevante persoonsgegevens. Oh ja, als je dan toch een anonieme OV-chipkaart aanbiedt (ondanks dat je reizigers dan korting onthoudt, dus actief probeert te ontmoedigen), moet je natuurlijk niet stiekem toch persoonsgegevens verzamelen.

NS heeft al deze afspraken geschonden: het heeft meer informatie verzameld en bewaard dan mocht. Na onderzoek van het CBP zullen de problemen uiteraard worden verholpen, blablabla. Zal nooit meer gebeuren, dit en dat.

Beste reiziger, het is de NS niet alleen te doen om het reisgemak te vergroten. Uw data zijn geld waard. Als NS willens en wetens de regels overtreedt om daar nog meer uit te kunnen melken, moeten ze meer waard zijn dan we tot nu toe dachten. Dus mensen, maakt u gebruik van een OV-chipkaart, eis dan korting. Misschien moeten we maar eens een brievenactie opzetten. Roept u maar of dat zin heeft.

Foto flickr cc thms.nl

  1. 1

    Hoe komt het toch, dat bij mensen met lage inkomens altijd wordt gedacht, dat ze de boel op zullen lichten, als ze de kans krijgen, maar dat bij de rijken en de bedrijven, die juist veel meer kansen om te frauderen hebben, altijd meteen van de goedheid van de mens uit wordt gegaan?

    Anders gezegd: klassenjustitie is nog steeds springlevend (al vraag ik me wel af, of we dat nog mogen zeggen onder de vvm 2.0).

  2. 2

    Hm. Intwesting. Ik heb zelf een ‘altijd vrij’-abonnement sinds kort. Daar moest ik een tientje op zetten, dat er af zou gaan zodra ik incheckte en er weer opgezet werd als ik uitcheckte. Nu ben ik dat al een paar keer vergeten (het lukt me maar niet om dat in- en uitchecken in mijn systeem te krijgen), wat niet zo heel veel bleek uit te maken. Ik vond het ook al vreemd. Waarom, als ik toch overal naartoe mag reizen voor de duur van een maan, zoveel als ik wil, waarom moet ik dan in- en uitchecken? Ik vroeg het aan een conducteur. Die zei tegen me omdat ik alleen dan geld kon terugvragen als ik last zou krijgen van een vertraging. Zat wat in. Maar nu weet ik wat de ware reden is.

  3. 3

    Ik zou graag mijn 27,93 Euro aan 55 strippen (45+10 van 15) willen doneren, om zo’n brievenbusactie op te zetten!

    “…Omwisselen van een strippenkaart, gebruikt of ongebruikt of restitutie is nooit mogelijk…”

    Het is niet alleen data wat geld waard is. :-/

  4. 6

    Ik heb ook een altijd vrij en er hoefde bij mij geen geld op en dat staat er dan ook niet op. Hij doet het prima. In de voorwaarden staat overigens dat je moet in- en uitchecken (net als studenten overigens), maar na klachten geven ze geen boetes meer als je het vergeet, dus je kan het gerust negeren. Wel krijg je inderdaad geen geld terug bij vertraging als je niet ingecheckt bent.

  5. 7

    Ik wil niet zozeer anoniem reizen; ik wil gewoon een elektronisch kaartje kunnen kopen, zonder al dat gedoe met in- en uitchecken. Het enige wat ik wil is een simpel ‘aankoopbewijs’ dat zegt dat ik van A naar B mag reizen op dag X.