Eindexamen als ijkpunt

DATA - Op de schoolkalender bij ons thuis staat dat deze week de resultaten van de eindtoets bekend zullen worden. Het mag officieel niet meer de Cito-toets heten, en zoals bekend is het schooladvies nu leidend geworden.

Of hetzelfde gaat gebeuren met de centrale eindtoets in het voortgezet onderwijs, is onderwerp van een mooi artikel in de Volkskrant (betaalmuur) vandaag. De meningen verschillen, maar dat selectie aan de poort bij universiteiten steeds belangrijker wordt is wel duidelijk. Gegevens vanuit het voortgezet onderwijs zijn dan voor universiteiten en hogescholen interessant. Omgekeerd overigens ook lijkt me.

Voor het tijdschrift THEMA nr. 2 schreef de dataredactie over een nieuwe ontwikkeling: het uitwisselen van gegevens over leerlingen/ studenten tussen vo-scholen en universiteiten. Drie universiteiten experimenteren daarmee. Ze koppelen eindexamencijfers aan studiesucces en switch-gedrag in het hoger onderwijs.

Dat leidt tot interessante bevindingen. De vo-scholen die goed scoren op de Elsevier ranglijsten, leveren niet altijd de meest succesvolle studenten af. Mogelijk zijn ze teveel getraind voor het eindexamen, en missen ze zelfstandigheid die nodig is om succesvol te zijn op een universiteit.

De grafiek laat zien dat leerlingen met hogere examencijfers over het algemeen minder vaak switchen van studierichting. In de agrarische sector is het switch-gedrag over de hele linie lager. Mogelijk omdat men gerichter kiest of gewoon minder keuzemogelijkheden heeft.
OnderwijsInGrafieken Figuur 4 Eindexamencijfers en switchgedrag

De analyses laten overigens ook zien dat leerlingen met dezelfde eindexamenresultaten, die dezelfde studierichting volgen aan twee verschillende universiteiten, bij de ene universiteit veel meer studiepunten halen dan bij de andere. Dat leidt tot allerlei interessante vervolgvragen over verschillen tussen universiteiten. Misschien moeten juist daar wel een centraal examen gaan invoeren?

Dit artikel verscheen eerder op Onderwijs in grafieken.

  1. 1

    Op naar een cultuur waar 18 jarigen massaal aan de anti depressiva zitten vanwege de enorme cijferdruk. Kijk, de mensen die deze maatregeltjes verzonnen kwamen zelf niet eens door het MBO heen.

    Het meest bizarre is nog wel dat de informatie age vraagt om mensen die creatief kunnen denken, connecties kunnen maken en kunnen reflecteren. Maar nee, Dom Rechts wil weer terug naar het industriele tijdperk van onderwijs; feitjes opdreunen.

  2. 2

    @1: Nu ben ik absoluut niet rechts, maar:
    Wat zijn feitjes?
    Formules en regels uit het hoofd leren zonder ze te snappen, zijn feiten waar een mens niets aan heeft.

    ##############

    Bij veel talen kan het toch extreem handig zijn dat je weet of iets mannelijk, vrouwelijk enz. is, en zijn andere regels ook best handig.

    Dat het leren van jaartallen, dooie koningen en dergelijke betreffende(tenzij je geschiedenis wilt studeren) niet zo belangrijk is, zal ik niet betwisten.

    Maar het paraat hebben rekenkundige, wiskundige en natuurkundige regels lijkt me toch handig.
    Ook is het best handig als een arts wat feiten over het menselijk lichaam en geest weet.

    En zo zijn er nog wel wat vakken waar parate kennis redelijk noodzakelijk is.

    Verder is het het ook voor creatief denkende geesten echt noodzakelijk om parate kennis te hebben.

    Architecten zonder kennis materiaaleigenschappen, fotografen en grafici zonder kennis van de kleurenleer.

    En voor jouw creatief denkende “informatie age” mensen, is de kennis van feiten ook best handig; versneld het doe/denkprocestijd en omdat er geen “onnozele feitjes” opgezocht hoeven te worden ;-)

    De scholen zijn in het algemeen een vooropleiding en het is daarom logisch dat er feiten worden geleerd.

    N.B.
    Zo ontzettend veel leerstof hebben ze nu ook weer niet.
    En als het ze te veel is, zitten ze misschien wel op een verkeerde school/opleiding.

  3. 3

    Ranglijsten van scholen is onzin. Er wordt al gekeken of de leerling in de kantine kan kiezen tussen chocomel of tomatens (tr)oep uit de automaat. Als je kan kiezen uit drie mogelijkheden ja dan stijg je op de lijst. Hallo is er wat mis met cijferdruk?? Ik kan ook geen rijexamen doen en slagen omdat de instructeur tegen de examinator zegt dat ik zo goed kan autorijden. Moet het toch echt laten zien hoor. En een leerling die een 6 scoort onder moeilijke omstandigheden heeft een beter doorzettingsvermogen dan iemand die in de watten is gelegd met een 8. Maar om nou de 6 daarvoor af te schaffen? Trouwens als het om smartphone of tablet gaat zijn is de jeugd wel cijfermatig en ik heb het volste vertrouwen in de jeugd. Wel jammer dat de Cito is afgeschaft het enige objectieve meetpunt. Denk dat tegenwoordig veel geld ervoor over hebben om de keuze van hun kinderen zo hoog mogelijk te krijgen. En de leraren zijn de dupe van de beslissing van Dekker.