Een pot, een ketel en de kleur zwart

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Microhoo! (Afbeelding: Abhorsen)Het nieuws dat Microsoft serieus werk wil maken van de overname van Yahoo! beheerst inmiddels al een paar dagen het economische nieuws. Microsoft had al eerder interesse in Yahoo! maar deze keer lijkt het erop dat de softwarereus uit Redmond meer succes zal hebben.

Het mag de pret in internetzeepbel-land niet drukken dat Yahoo! geen cent winst maakt. Ze zijn immers een grote speler op het Internet. Ooit begonnen als webdirectory heeft het zijn tentakels met allerlei diensten in het wereld wijde web geslagen. Van Flickr en del.icio.us tot het helpen van de Chinese autoriteiten bij het opsporen van dissidenten, Yahoo! is your man company. Yahoo! opkopen kan Microsoft’s positie op het Internet in één klap veel prominenter maken. Het zou de achterstand die men heeft opgebouwd door het internet in het begin niet serieus te nemen kunnen dichten. Ons een stapje dichter brengen tot het omvormen van het Internet naar, het oorspronkelijk mislukte maar als messenger gereïncarneerde, Microsoft Network. Tot zover de ketel, stuur de pot maar naar binnen!

De andere grote titanen op het Internet, de heren van Google, gillen moord en doodslag. Het Internet is in gevaar! Microsoft is een bedrijf dat de zoekmarkt zou kunnen domineren, een bedrijf dat geen respect heeft voor haar gebruikers! Microsoft zou te machtig worden. Men is bang de weg der Netscape te gaan. Vreemd, gezien het feit dat Google zelf vaak in opspraak is gekomen vanwege precies hetgeen waar ze nu bij Microsoft bang voor zijn. Het company motto “Don’t be evil” is leuk maar Google ligt zelf geregeld onder vuur omdat men het niet zo nauw neemt met de privacy van bezoekers. Ook is er de kritiek dat het bedrijf de markt domineert. Daarnaast is ook Google een meester in het opkopen van kleine bedrijven in plaats van zelf innovatief bezig te zijn. Als de eigen dienst faalt (google video) dan koopt men simpelweg de dienst die wel succesvol is (youtube). Inderdaad een welbekende Microsoft tactiek, die Google zich inmiddels ook eigen heeft gemaakt.

Heeft Google gelijk? Of is dit simpelweg een kwestie van een pot, een ketel en de kleur zwart met een verwijt er ergens tussenin gegooid?

Update 06-02-2008: In tegenstelling tot eerder berichten heeft Yahoo! in 2007 wel winst gemaakt.

Reacties (11)

#1 Catharina

Google heeft in die zin gelijk dat Microsoft altijd zijn uiterste best doet om alles aan de eigen standaarden te onderwerpen en daarmee mensen, die kiezen voor open standaarden en niet-MS technologie uit te sluiten of te dwingen voor zijn producten te kiezen. Dit in tegenstelling tot Google die met open standaarden en technologie werkt. Wat privacy betreft ontlopen ze elkaar niet zoveel, denk ik.

  • Volgende discussie
#2 Chris

Nou, zeepbel, zeepbel… Yahoo is juist een van de bedrijven die wel winst (ge)maakt (heeft)
Anders hadden ze de neergang na 2001 ook niet overleefd.

Overigens is het opkopen van kleine bedrijven een prima en algemeen geaccepteerde innovatiestrategie, waar elke zichzelf respecterende technologiefirma van enige omvang gebruik van maakt. Apple heeft bijvoorbeeld de multitouch-technologie niet zelf bedacht.
Je kan als bedrijf niet alles najagen en zelf ontwikkelen, omdat, hoe groot je R&D afdeling ook is, die nooit zo creatief en alomvattend kan zijn als de wereld daarbuiten en je nooit alle technologien kan beheersen die wellicht van pas komen in je businessmodel.

Het is ook een misvatting dat het opkopen van kleinere bedrijven soort luie strategie is. Om daadwerkelijk een nieuwe technologie te integreren in je bestaande producten en van meerwaarde te laten zijn voor je businessmodel, heb je veel kennis, kunde en innovatief vermogen nodig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Christian

Microsoft verkoopt software, Google verkoopt advertenties. Google is al een poosje bezig in de softwaremarkt te porren, dus niet zo gek dat MS nu serieus de advertentiemarkt op wil. Ik vind het wel een logische manoeuvre en verder zal het mij een zorg zijn.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Maarten R.

“Het mag de pret in internetzeepbel-land niet drukken dat Yahoo! geen cent winst maakt.”

Over het laatste kwartaal van 2007 maakte Yahoo! 205,7 miljoen dollar winst. Of dat een overnamebedrag van een slordige 45 miljard dollar rechtvaardigt, weet ik niet (denk eerlijk gezegd van niet), maar ik vermoed dat GeenCommentaar met die 205,7 miljoen wel een paar een leuke dingen zou kunnen doen. ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 dramklukkel

@2: Sluit ik me bij aan. Want waarom zou iedereen ploeteren om dat wiel nog maar weer eens uit ter vinden? Specialisatie is iets van de laatste eeuwen en iets waar de huidige maatschappij welig bij tiert. We bakken ons eigen brood niet en bakken ook ons eigen microprocessors niet. Dat laten we over aan bedrijven die dat al jaren kunnen. Desnoods door de hele firma op te kopen, want dan garandeer je je eigen onafhankelijkheid.

@4: Belangrijk is niet alleen hoe groot de winst was, maar ook de omzet (en uiteindelijk de cashflow). De winst is slechts dat deel dat na aftrek van kosten binnen komt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Abhorsen

@4, Kwartaal cijfers zijn zover ik begrepen heb niet zo belangrijk als het over het gehele financiële jaar slecht gaat. In de berichtgeving die ik heb gelezen over de overname stond altijd dat Yahoo! geen winst maakt. Dat heb ik als uitgangspunt genomen.

@2 & 4, Ik denk dat jullie allebei het punt een beetje missen. Het is geen waarde oordeel of het nu echt goed of slecht is (overigens zeker in M$ geval zou ik het wel slecht noemen, want ze nemen vaak wat over en verprutsen het daarna door het te willen “extenden” of “integeren”). Het is meer dat Google ineens een gevaar ziet in wat Microsoft “het internet” zou “aandoen”, terwijl Google op eenzelfde wijze opereert uiteindelijk. Beiden proberen via overnames nieuwe diensten in te kopen en beide doen dit op relatief agressieve wijze. Dat dit slim is om te doen is ook natuurlijk de reden waarom ze het doen, alleen is het dan wat gek als de ene ineens het andere bedrijf als gevaar voor het internet gaat afschilderen terwijl ze beide eigenlijk het internet en de markt hetzelfde benaderen (monopolie positie proberen te krijgen en behouden).

@3, Microsoft verkoopt ook hardware (muizen, Xboxes, etc.), cursusen, online diensten (reclame inkomsten). Het product aanbod van Microsoft gaat veel verder dan alleen nog maar Software maken. Google is nog wel zwaar afhankelijk alleen van de advertentie inkomsten, maar verkoopt ook steeds meer online diensten (bijv. webservices die geld kosten). Hun businessmodel is wel inderdaad veel kleiner. Google ziet vooral dat Microsoft steeds verder hun business komt “overnemen” door zich meer een meer op de online advertentiemarkt te storten. En natuurlijk doen ze dat, Google heeft laten zien hoeveel geld en toekomst daarin zit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Chris

@6

“In de berichtgeving die ik heb gelezen over de overname stond altijd dat Yahoo! geen winst maakt. Dat heb ik als uitgangspunt genomen.”

Luie journalistiek!! :-D

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Abhorsen

@6, Ik ben dan ook geen journalist en dit is geen krant :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Maarten R.

@6: Ik weet niet op welke nieuwsbronnen je je baseert als je schrijft dat Yahoo geen cent winst maakt, maar er klopt iig niets van. Yahoo heeft over heel 2007 een nettowinst gemaakt van $660 miljoen. Zie hier het persbericht van Yahoo.

En nee, ik mis je punt niet. Ik wijs alleen op een feitelijke onjuistheid in je stuk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Abhorsen

Ik heb er een updateje voor je ingezet :)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Maarten R.

Mijn dank is groot. :)

  • Vorige discussie