Een Opel die 1 op 160 rijdt

Twee weken geleden vroeg de Amerikaanse autoindustrie nog haar overheid om vijftig miljard dollar voor de ontwikkeling van zuinigere en schonere technologie. Toen al een gotspe, maar na vanavond nog veel meer. VPRO’s Tegenlicht dook in de wereld van de brandstofzuinige auto. En wat bleek: in 1970 bestond er al een Opel T-1 die ruim tien keer zuiniger rijdt dan de gemiddelde auto die wij nu kunnen kopen! General Motors produceerde veertig jaar geleden al een hybride auto en in plaats van deze verder te ontwikkelen (imagine where we would be now…) gooiden ze de onderzoeksresultaten opzij.

Waarom produceren de autofabrikanten nog steeds niet veel zuinigere auto’s, zeker nu de brandstofprijzen alsmaar stijgen? Volgens Elon Musk, directeur van Tesla Motors, een bedrijf in Silicon Valley dat elektrische auto’s produceert wordt de consument voor het lapje gehouden. “De grote auto fabrikanten zeggen altijd dat het waterstof wordt. Over tien jaar. Maar het is altijd over tien jaar, en het zal altijd over tien jaar blijven. Waterstof is onzin. Het is een marketingtruc, om de critici tevreden te houden.” (VPRO’s Tegenlicht)

Check de exclusieve preview van VPRO’s Tegenlicht voor Sargasso:

De race om de auto van de toekomst
VPRO’s Tegenlicht
maandag 29 september 2008 21:00 Ned 2
dinsdag 14 oktober 2008 15:05 Ned 2 (Herhaling)

  1. 6

    Op zich wel interessant, en inderdaad is het onzin dat GM vraagt om extra budget voor iets dat ze al lang hebben, maarrrrrr het is wel nieuws met een baard waar de kerstman en sinterklaas bij elkaar nog jaloers op zouden zijn. Ik weet ook niet hoe zinnig het is om nu per se de GM etcetera bash modus aan te zetten. Het lijkt me interessanter om alle initiatieven zoals die van Tesla extra onder de aandacht te brengen. Daarbij komt, die Elon Musk is ook niet echt een lieverdje (zie ook hier)

  2. 8

    @7: Over 4:3 gesproken, ik hoorde dat ik het aan de EU te danken had dat mijn televisie bijna 19% minder efficiënt uitzendt sinds enige tijd.

  3. 13

    @Bismarck..een Digital TV DVB USB Stick en alle free 2 air staan tot uw beschikking op uw machine…geheel nix nada gratis. Kan je ook nog het journaal opnemen als het niet uitkomt.

  4. 16

    Grapje toch zeker @Grobbo :)

    Eerst had ik kabel, te duur, toen een schotel, te duur (ik kijk slechts journaal en heel soms wat anders)..toen een usb stick voor 40 euri en nu krijg ik mijn journaal 16:9 voor niks…haarscherp.

  5. 20

    @su..dun goedkoop koperdraadje winden om de spriet..en dan de kamer rond (handschoen aan) en de eigenvector van je ruimte vinden..et voila. Bij mij gewoon recht omhoog.

  6. 22

    @larie: zit geen spriet op, is een pci kaartje. Wel met twee tuners. Maar het komt vooral omdat KPN ons regio niet interessant vind om een antenne neer te zetten. Signaal komt dus helemaal uit Eindhoven, Den Bosch of Breda. Ik moet gewoon een oude yagi buiten gaan zetten. Voordeel daarvan is dat ik dan waarschijnlijk ook vlaams tv kan ontvangen :o)

  7. 24

    Zag daar ongeveer een half jaar geleden ook al een documentaire over (“Keuringsdienst van Waren” of zo iets?).

    Wat me opviel was dat alle onderzoekers ‘zuinige’ autos aan het bouwen waren waar met moeite net 1 persoon in kon kruipen.

    Dat is naar mijn mening volstrekt nutteloos omdat de meest zuinige manier om 1 persoon zonder bagage te vervoeren per definitie de trein of bus is.

    De echte uitdaging ligt in het ontwerpen van een zuinige auto waarin toch een gezin met 3 kinderen op vakantie kan. Ook al zit de gemiddelde automobilist in zijn eentje in de auto tijdens de file, hij/zij kiest immers desondanks toch de auto die hij in het weekend/vakantie denkt nodig te hebben.

  8. 25

    Grappig dat Europa het gooit met overheidsteun op het inefficiënte waterstof en een Amerikaanse ondernemer een electrische maakt die 1 op 100 rijdt. Voor mij precies wat wij kunnen leren van hen.

  9. 26

    irritant was alleen de peperdure reclame na de uitzending..

    en dan van die argumenten: de grootste markt is de lease markt en die heeft geen belang bij zuinige auto’s. Want de leaserijders hebben tankpasjes (en daar betaalt niemand voor ofzo DUH)

    komen tal van nieuwe hybrydes op de markt binnenkort ( dank zij de hoge olieprijs)

  10. 27

    @24 die Tesla auto is een high performance sportauto, waarvoor de carrosserie van een Lotus Elise is gebruikt. Passen inderdaad met moeite 2 personen in, maar in deze is het in ieder geval makkelijker uitstappen dan uit de Elise, heb ik van zien schrijven.

  11. 29

    @JSK: Dat vond ik ook een opvallende. Zeker gezien het verhaal eerder dat er 1.5 miljard gestoken was in een onderzoeksprogramma in de VS (onder clinton/gore) waar de autoindustrie juist helemaal niets mee deed. Alsof er geen lessen te leren zijn.

  12. 30

    @Sikbock: Qua leasepark hadden ze een punt. Behalve dat ook in NL de regels zijn aangepast. 25% bijtelling op een auto, tenzij het een label A (energiezuinige) is, dan 14% bijtelling.
    En daar wordt wel naar gekeken.

  13. 31

    @ Steeph: hebben de werkgevers die leasen soms geen belang bij lagere leaseprijzen? Nou dan

    -2 dus voor de groen links “overheidsdwang” man in brussel dus

  14. 32

    @Sikbock: Werkgevers kennen vaak een vaste leaseprijs toe aan een functie. Het is aan de werknemer vaak om te kijken wat hij/zij daarbinnen doet (althans, bij het kiezen van een nieuwe).

  15. 34

    @Sickbock:

    De hogere benzineprijs wordt bij leaserijders maar weinig gevoeld. De leaseauto is namelijk integraal onderdeel van het totale beloningspakket. Als je dat allemaal bij elkaar optelt is de benzineprijs daar maar een heel klein onderdeel van, en merkt de werkgever maar weinig van een sterke verhoging van de benzineprijs, laat staan de leaserijder. Een veel hogere bijtelling helpt wel, zoals Dings ook uitlegt.

  16. 35

    @ steeph.. dat is nu nog. Als werkgevers de keus geven tussen een ‘dikke’ Hybride ( lagere kosten voor de werkgever) en een minder dikke en vervuilende (met dezelfde kosten) .. is de keus door de werkenemer ook snel gemaakt hoor.

    probleem: die keuze voor de mn is er momenteel niet. Je kunt nu alleen kiezen voor de prius ( yuk)

    Door de hogere olieprijs komen die dikke hybrides er wel. Niet dankzij die regelgeving van groen links

  17. 36

    @ martijn: jaja.. een bedrijf met 100 medewerkers die allemaal 100 liter benzine per week verbrassen? wat is dat op jaarbasis? Reken is uit? Zeker zelf geen leaseauto?

    Denk je niet dat de kosten voor de werkgever drastisch omlaag kunnen als ze maar 50 liter per week verbrassen?

    lulkoek dus

  18. 40

    verrek, was die roddel van de zoon van een inginieur uit mijn lagere schoolklasje van toen toch waar.

    Maar goed, zo verrassend is dat ook weer niet: de enige reden van een auto’s ontwerp is zijn verbruik en dus opbrengst, laat ons niet naïef zijn. Of schrikt er iemand van het verdedigen van het eigenbelang?

  19. 41

    @13: Hou jezelf voor de gek, het journaal zit in je belastingen hoor! Dus toch betalen en juist dat 16:9 formaat zorgt ervoor dat ik maar voor 81% kan genieten van dat geld.

  20. 42

    Ik vind dat in het stuk dat de redactie van tegenlicht een paar grove fouten maakt. Op 32:45 proberen ze de man van GM voor het blok te zetten met een paar opgetrommelde feiten die m.i. met een simpel youtube search zij gevonden.

    De verbruikscijfers lijken geweldig maar geven een zeer vertekend beeld van de werkelijkheid.

    1)Allereerst worden er bij dergelijke duurprestaties lange tijd een lage snelheid gereden zonder te stoppen. De factor gewicht is dan niet meer belangrijk aangezien de auto niet meer versneld en vertraagd hoeft te worden. In realiteit wil een mens ook wel eens stoppen met rijden of je moet het wel door het verkeer …

    2)Door de lage snelheid is de luchtweerstand ook laag, in realiteit willen mensen harder rijden dan 50 km/h en dus zal het verbruik omhoog gaan.

    3)De banden zijn knetterhard, daardoor heb je geen comfort meer over, dat zou immmers energie kosten. Terug naar de koets met de houten wielen.

    Verder bevat de uitzending wel leuke nieuwe technieken en opkomende iniatieven maar die paar ouwe gekken die storen mij enorm, laat die yanks op die schroothoop gewoon een Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L importeren en hun kop houden. Daar komt bij dat er weer de link word gelegd naar de oliemaatschappijen die alle innovatie op het gebied van brandstofbesparing tegen houden. Dit is een grijs gedraaide “conspiracy theory”.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Eco-Marathon

  21. 45

    @Winky:
    De meeste van je argumenten worden in de film beantwoord. De eigenaar van de oude Opel zegt ook dat 1 op 160 niet haalbaar zal zijn, maar geeft aan dat de helft ervan al een grote verbetering zou zijn, en dat dat toch haalbaar moet zijn als je de auto zou aanpassen voor gewoon dagelijks gebruik.

    Veel van de extreem zuinige auto’s, zoals ook in de Shell Eco-marathon, halen hun voordeel uit heel licht zijn (en dat is de Opel niet), en heel laag zijn, zodat je erin moet liggen (zoals GM ook probeert aan te geven), en dat is de Opel ook niet.

  22. 46

    Waarom produceren de autofabrikanten nog steeds niet veel zuinigere auto’s, zeker nu de brandstofprijzen alsmaar stijgen?
    Nou, dat zal echt niet aan de producenten liggen. Als een consument een zuinigere auto wil, kan hij die kopen. Dat gebeurt alleen veel te weinig, omdat de meeste consumenten er niet zoveel interesse in hebben.

    Ik zie in mijn buurt het aantal SUVs en andere onnozel hoge auto’s (zo heeeerlijk voor je rug, hoef je niet meer te bukken) schrikbarend toenemen in de afgelopen jaren. Wat nou geen geld? Dat leen je toch in Alkmaar!

  23. 47

    @Martijn

    De opel is wél iets verlaagd en de gewichtsbesparing zit hem bij het continu dezelfde snelheid rijden voornamelijk in de lagere rolweerstand, een kleine factor bij een hedendaagse auto. Dat wordt anders als je hem dus “real-life” gaat gebuiken en je dus ook weer moet optrekken en remmen. Mogelijkheid zou dan zijn om aan remenergie-regeneratie te doen maar alles kent zijn verliezen en dus zijn grenzen…

    Misschien wat kort door de bocht maar ik ben zelf ir. en afgestudeerd in deze richting. Ik had niet de indruk (maar ik kan ernaast zitten waarvoor dan alvast mijn excuses) dat hij (de man naast het opel prototype) dat ook was.

    Die man weet waarschijnlijk gewoon te weinig waar de energie nou daadwerkelijk voor nodig is in een auto.

    Ik kan je vertellen dat met de technieken die toen gebruikt werden geen 1 op 80 gehaald kan worden met een benzinemotor en een auto die voldoet aan wat wij consumenten verwachten van een stadsvoertuig (Dat hij kan optrekken bij het stoplicht, je niet hoeft te liggen, enige mate van comfort hebt, enige mate van veiligheid hebt en dat het voertuig op zijn minst 100 km/h haalt.)

    Ik denk zelf dat de grens voor benzinemotoren in auto’s die wij willen kopen op 1:40 a 1:50 ligt. En dan hebben de marketeers nog een flinke klus om zo’n ding te slijten want hij zal niet uitblinken in prestaties.

  24. 48

    @47: Een stadsvoertuig hoeft eigenlijk helemaal geen top van 100km/h te halen (de helft is al genoeg). Daar staat tegenover dat de grote meerderheid van de consumenten niet op zoek is naar een stadsvoertuig, zoals #24 al aangaf.

  25. 51

    @50: er zijn twee dingen mis met je beweringen:

    “Smart maakt verlies en poogt door zich toe te leggen op de ForTwo en ForTwo cabrio te overleven. De ForFour, Roadster en Roadster Coupé zijn al niet meer in productie.”

    “Verder wordt het ontwerp van de voorlichten speelser gemaakt en gaat de elektronische begrenzing van 135 naar 140 kilometer per uur.”

    Zelfs de ultieme stadsauto moet minstens 140km/h kunnen om verkocht te worden, terwijl in het doelgebied 50km/h de maximum toegestane snelheid is, wil die enigzins verkopen.

  26. 52

    @52,Bismarck; Ik ben het wéér niet met je eens. Dat Smart verlies maakt neemt niet weg dat deze in grote getalen is verkocht. p.s. 5 km/h afwijking in mijn bewering een kniesoor die daar op let (bij mijn ervaring zal ik waarschijnlijk windkracht 1 tegen hebben gehad ;-) )

    Er zijn twee type stadsautos; de stadsauto’s die daadwerkelijk auto’s zijn (Smart, Cuore etc etc.) en de “auto’s” die maar 50 km/h kunnen (de brommobielen). Ik snap je punt niet. Beide typen zijn er, alleen de laatste wordt alleen bereden door Bejaarden, Invaliden etc. en zal ook niet snel grootschalig doorbreken.

  27. 53

    winky , de smart was en is geen stadsauto
    het is een lichtgewicht kart met een plastic boterkuipje er bovenop.

    Iedere car assembleur kan zoiets bedenken, het kreng is verre van uniek noch goed liggend in de markt.

    The Smart fortwo is going to sell faster than a hot new hip-hop album in the suburbs.
    Moahaha.
    16 duuzend euro voor een 1.0 ltr gehandicaptenwagentje met plofzak.

    mijn brommer gaat nog sneller.

  28. 54

    click to edit? wtf ,

    gedane uitspraken nemen geen keer, ik twijfel niet aan mijn uitspraken noch maak ik ooit correcties, neem geen woord terug hopenlijk doet de rest dat ook om nog enige spontaniteit hier overeind te houden.
    Hilarische functie. kun je de preview wel laten vervallen dus.