Een echt deeleconomie

COLUMN - Vorig weekend gingen we op bezoek bij vrienden op een camping in Friesland. De gastheer en -vrouw reden met ons mee. Onderweg belde zij alvast met de receptie om te vragen hoe ze ons als gasten moest aanmelden. Ik begreep het daarop volgende gesprek niet helemaal. Blijkbaar hing dat aanmeldproces af van wie er op dat moment zat, de ene was heel streng en de ander heel makkelijk. Nou kon ik me nog voorstellen dat er heel wat personeelsverloop is op zo’n camping, maar niet dat zo’n proces telkens anders kon gaan.

Bij aankomst werd het duidelijk; het waren de camping-gangers zelf die de receptie bemanden. Om de beurt namen ze een week voor hun rekening. Ook de wc’s werden in roosterdiensten door de mensen zelf schoongemaakt. En brandschoon mag ik wel zeggen. De opgehangen lijsten waren netjes ingevuld met naam en tijdstip, heel professioneel. Even later zag ik een vrouw met een schepnetje het zwembad onder handen nemen. Het hele park zag er prachtig aangeharkt uit.

Dit leek wel een echte deeleconomie. Er is geen centrale beheerder; ze doen alles zelf. De grond is in eigendom van allen, het sta-geld per jaar maar 800 euro. Dat je nog naar beneden kan werken in het voorjaar, als er werkzaterdagen zijn waarop onderhoud wordt gepleegd. De caravans kunnen in de winter gewoon blijven staan.

Onze gastvrouw had die avond bardienst. Kosten voor een frisdrank 60 cent, 1,40 voor een biertje en voor 5,5 euro had je een hele fles wijn. De hele avond werden er gratis hapjes rondgebracht. Er was een hilarische pub-quiz (die wij glansrijk wonnen) en onze gastheer trad op met de band waar ook mijn vriend deel van uitmaakt. Voor een aardige vergoeding, dat kon er blijkbaar ook gewoon nog vanaf. Wij hadden een hotelletje geboekt, maar we hadden zo in een niet-gebruikte caravan gekund. De mensen vertrouwen elkaar, laten ook gerust de voortent open als ze er niet zijn. Iedereen kent elkaar en ik werd veelvuldig gevraagd wie ik was en bij wie ik hoorde. Op een leuke manier.

Ik stond echt perplex. Dat het mogelijk is! Nou moet ik wel zeggen dat het voornamelijk oudere mensen zijn die daar resideren. En het is een naturistencamping, dat zal er ook mee te maken hebben (nee, niet iedereen loopt de hele tijd in zijn blote reet, ik heb er welgeteld 1 gezien); dat zijn mensen met idealen. Maar toch. Ik ben er natuurlijk niet lang genoeg geweest om te weten of er veel roddel en achterklap is, maar ik vermoed van niet. Ik heb nog nooit zo’n gemoedelijk zootje bij elkaar gezien. De avond eindigde met een horde dansende oudjes. Het was een topavond.

En mijn socialistische hart klopt weer een klein beetje hoopvoller dan hiervoor. Een echte deeleconomie; het bestaat gewoon.

 

  1. 1

    Ah, idealen in de woestijn. De verdwijnende oases. Van oude mensen de dingen die voorbij gaan. Pas als het neoliberale ideaal dood is kan dat soort pluriformiteit herrijzen. Tot dan is het enige ideaal de regering van mammon. Want als je denkt dat die oudjes in hun blote kont tot de onderkant van de samenleving horen vergis je je. Wellicht geen bankiers, maar zeker geen uitkeringstrekkers.

  2. 2

    @1

    Zolang het “neoliberale ideaal” er is, zullen er ook tegenovergestelde idealen zijn. Die houden elkaar in stand. Dat bloot lopen een ideaal is, zoals ik uit de tekst meen op te maken, lijkt mij een misverstand. We worden naakt geboren, dat is de natuurlijke toestand. Dat kan nooit een ideaal zijn.

  3. 3

    Deelplatforms als Uber en Airbnb werden ook ooit gepresenteerd als deeleconomie. Wie een beetje oplet die ziet dat het wildwest kapitalisme is. Dat is het mooie van idealisme, het verdwijnt vanzelf weer in de chaos. Marx schreef ooit een leuk boekje, het eindige in de welbekende ‘arbeidersparadijzen’. Moet ik het nog over Jezus hebben? Ook een man die ik best wel waardeer, maar het eindigde in kruistochten en een stem voor Trump. (Of Buma, dat mag ook)

    Maar ja, als men het patroon niet wil zien.

  4. 5

    @4: Tja, het werd in die jaren veroordeeld en geridiculiseerd door benepen, in vaste hokjes denkende behoudzuchtigen. En wat zien we nu? Het wordt veroordeeld en geridiculiseerd door…????

  5. 6

    @5:

    @4 Tja, het werd in die jaren veroordeeld en geridiculiseerd door benepen, in vaste hokjes denkende behoudzuchtigen. En wat zien we nu? Het wordt veroordeeld en geridiculiseerd door…????

    Mensen die in de jaren 50 zijn blijven hangen!!!

  6. 7

    @5

    Ik weet niet hoe oud je bent, P.J. Cokema, maar we weten wat er terecht is gekomen van de commune. Ergens in Spanje zit dacht ik ook nog zo’n idealistisch vorm gegeven dorpje. En op kleine schaal, onder gelijkgestemden werkt dat ook nog. Ergo, ik zou zelf ook wel in zo’n dorpje willen wonen. (Met gelijkgestemden natuurlijk, dus niet met idealisten)

    Maar vraag je af waarom we in de wereld om ons heen geen deeleconomie zien? Zal ik de volgende advertentie eens zetten:

    Arme sloeber zoekt miljonair om deeleconomie mee op te zetten

    Dat gaat niks worden hè. Ga eens langs bij ouderen of gehandicapten om te deeleconomieën dan kom je er wel achter. Ik zie het op diverse fora; men roept dat de overheid wat moet doen voor de minder bedeelde mens. Nooit zie ik iemand roepen dat de persoon in kwestie zelf wel even zal deeleconomieën.

    Oh ja, via de euro heeft Nederland ook een deeleconomie met Griekenland. Na veel gesjoemel van de kant van de Grieken bleek het delen erg eenzijdig. Nederland kreeg bij persoon van Dijsselbloem nog een grote smoel toe van de toenmalige Griekse minister.

    Idealisme is alleen voor gelovigen.

  7. 8

    Het lijkt vooral op een vereniging (of valt dat ook onder deeleconomie?) wat een prachtige organisatievorm is. Mensen met dezelfde interesse/hobby/sport gaan dat samen regelen. Iedereen draagt iets bij in de vorm van geld en/of tijd en zo breng je iets waardevols tot stand.

    @7 idealisme is geen scheldwoord

  8. 9

    @7:
    Wat ben je (soms) toch een vreselijke azijnpisser:

    Dijsselbloem heeft noch de Grieken noch de overige inwoners van de E.U. geholpen.
    Hij heeft ze allemaal een poot uitgedraaid om de banken te helpen.

    N.B.
    Wat is er tegen als een aantal mensen het leuk/nuttig vind om gezamenlijk een camping, dorpshuis, volkstuincomplex, speeltuin, bejaarden- gehandicaptenvervoer busjes of wat dan ook te runnen?

  9. 10

    @7: Dat was ook geen deeleconomie met Griekenland, maar met Goldman-Sachs cs.
    @9: Wat doet die Dijsselbloem nu eigenlijk? En waar? Want met terugwerkende kracht kun je je afvragen wat hij bij de PvdA deed, want met sociaal-democratie had het weinig meer te doen…

    Terwijl hij toch ooit zo veelbelovend was (onderwijsrapportage commissie Dijsselbloem).

  10. 13

    @12: iets moois doen is prachtig, maar soms sorteert het meer effect als je iets lelijks stopt of tegenhoudt.
    In jouw Medemblik-voorbeeld zou dat de verkoper/producent van al dat weggegooid wordt moeten zijn. Want wat niet is, kan ook niet weggegooid worden.
    Maar in dit land gaat de economie van het asogedrag helaas voor en het is dat het zo’n eind om is, anders zou ik met liefde al mijn huishoudelijk afval voor de deur van een bekende hamburgerketen dumpen. Diens klanten flikkeren het tenslotte ook in mijn tuin. Ik woon precies een happymealverorbertijd van een vestiging verwijderd.

  11. 14

    Als je socialistische hart blij wordt van kampliedjes zingen, dansjes doen met naturistische bejaarden en het schoonmaken van WC’s dan begrijp ik wel waarom het socialisme langzaam uit aan het sterven is. Ik zou er nog niet naar toe gaan als ik er 800 euro voor kreeg, maar ieder zo zijn meug.

  12. 16

    @13

    Ik ken dat, de vestiging hier zit ook net een happy meal ver weg.
    En kennelijk rijden er heel wat mensen met drank op, want de bierflesjes en busjes zijn niet te tellen. Maar waar het mij om gaat is dat er mensen zijn die de godganse dag bezig zijn met het met de mond verbeteren van de wereld en dat er een flinke categorie is die ik nooit hoor over wereldverbetering maar die gewoon dóet.

    En het is vast niet die hamburgerketen die dat vuilnis overal uit ramen gooit. Ze hebben de voorwaarden geschapen om dat gedrag mogelijk te maken en een bepaald slag mensen vertoont dat gedrag.

    Dus we kunnen idealistische plaatjes verzinnen van een kleine samenleving waar iedereen alles voor elkaar doet, maar dat voor elkaar doen kan ook gewoon in Nederland op 24-9-2018. En voor elkaar iets doen is wat anders dan “terug doen” als je begrijpt wat ik bedoel.

  13. 18

    @16: “En het is vast niet die hamburgerketen die dat vuilnis overal uit ramen gooit. Ze hebben de voorwaarden geschapen om dat gedrag mogelijk te maken en een bepaald slag mensen vertoont dat gedrag.”
    Ze faciliteren dat slag en verdienen eraan. En mij worden de blikken en de dozen gelaten. Dus schuldig. Als je het bedrijf erop aanspreekt, zal het zeggen dat ze in een straal van 500 meter alles schoonhouden, maar de klanten die te lam zijn om zelfs maar uit de auto te stappen, hebben daar net hun meeneemtrog geopend.

    Als die handel nou nog uit culinaire hoogstandjes bestond…

  14. 19

    @8: nee “idealisme” is vooral heel makkelijk. het “idealisme” van de jaren ’70 die verder geen moer gaf om vervuiling en klimaatverandering.

  15. 21

    @20

    Ik wist daar in ieder geval iets van. Van vervuiling althans, klimaatverandering was nog niet zo aan de orde. De nieuwe naoorlogse generatie zou alles anders doen, zeker in de jaren 70. Delen, biologische (dynamische) landbouw, zorgen voor elkaar. Kraken was toegestaan (Thanks @17 ). Want iedereen had récht op een woning. Op 30-4-80 zag ik al waar het heen ging. Geweld en anarchie hadden plaats gemaakt voor love peace and happiness. Iedere revolutie smoort uiteindelijk zichzelf in geweld. En voormalige krakers verkochten ‘hun’ woning gewoon weer aan de eigenaar. Kraken bleek dus achteraf -in sommige gevallen- gewoon om diefstal te gaan. Gratis wonen en dan verkopen. Toch heeft de kraakbeweging ook goede zaken voortgebracht. Men kan nu gratis anti-kraak wonen.

  16. 23

    @21: ”Men kan nu gratis anti-kraak wonen.”
    Sinds wanneer?
    Die kraakwachtbureau’s vreten van twee walletjes: de pandeigenaar betaalt hen voor het bewaken en de bewoner betaalt hen voor een vrij rechteloos en onzeker onderdak.

  17. 24

    @23

    Ik hoor dat ook maar van mensen die anti-kraak wonen. Uiteraard ben je wel rechteloos in ruil voor gratis wonen en er wordt geselecteerd op betrouwbaarheid. Want het is wel de bedoeling dat je er uit gaat indien gewenst.

    @22

    Dan heb jij andere jaren 70 mee gemaakt dan ik, dat kan.

  18. 26

    “Samen*”, ken je dat woord nog in de tijd van Balkenende? Alles moest samen. De Lappen noemen zich ook Samen. De Duitsers kennen “der Samen” en bedoelen daar waarschijnlijk het menselijke zaad mee. Bij de Engelsen is het: “It is all the same” en “We are all the same”. Waarom voelt dat niet zo, dat samenzijn: dat heeft alles te maken met betalingen, afbetalingen, aanbetalingen, bijbetalingen andere betalingen.
    Een beroep doen op de menselijkheid is een verloren missie zolang de mens de – meer dan 20 – eeuwige slogan “de mensheid wil bedrogen worden” blijft propageren.

    Ken je nog de reclame waarin alles “eazy*” was? Easy is etymologisch hetzelfde als de Duitse “öde”, 1 woest; 2 eenzaam, verlaten; 3 doods, saai, geestdodend. Het noordelijke deel van Luxemburg heet Ödland. De Finnen (majava, ben je wakker?) noemen een woestijn autiomaa, Ödland dus.

    http://www.welingelichtekringen.nl/economie/845658/ah-to-go-maakt-kassaloos-winkelen-mogelijk.html
    Noem mij ouderwets maar ik houd niet van zulke grapjasserijen, het is mij te geheimzinnig.
    En te *gelikt: dat gezwam van *samen en *eazy.

    Tip: koop geen aandelen, je komt er nooit meer van af en ze zijn geen cent waard.
    https://www.truthdig.com/articles/wall-street-is-the-definition-of-a-ponzi-scheme-literally/
    Je moet ze opgeven bij de belastingen maar worden niet doorberekend. Rara waarom (niet)?

  19. 27

    Nou nou, wat een eenvoudig columnpje al niet teweeg brengt haha.

    Voor de goede orde: Het is géén commune. De sta-plekken bieden grote privacy en je bent tot niets verplicht, behalve dus die roosterdiensten. En met zogenaamde deelplatformen heeft het al helemaal nix te maken, dat zijn gewoon keiharde verdienmodellen, wildwestkapitalisme inderdaad.

    Het viel me vooral op hoe ontzettend goed verzorgd het allemaal is en hoe goedkoop alles. En dat zonder centrale aansturing.

    Verder weet ik niet wat mijn muzieksmaak ermee te maken heeft. Die is overigens nogal breed, en waarschijnlijk inmiddels wel gaar ja, na decennia doorkoken. Dansen doe ik sowieso graag, maakt me niet uit met wie, ik kan het iedereen aanraden. Ik ben geen voorstander van kampvuren trouwens.

  20. 28

    @21: ik dacht altijd dat je een van de redelijke debatters was van sargasso, maar je bent gewoon een troll. Antikraak is niet gratis, niet wat jij denkt en geen situatie wat je mensen toewenst. Je ziet er voornamelijk mensen die al een moeilijk bestaan hebben en onderaan de sociale ladder staan. Die mensen moet je niet in een situatie van rechteloosheid duwen. Het zijn 19e eeuwse praktijken.

  21. 29

    @28

    Juist. Als ik praktijkervaring beschrijf dan ben ik een troll. Praktijkervaring welke ik uit de eerste hand heb van anti-krakers.
    Je reactie is veelzeggend, ik ben een redelijk debater tot het jou niet meer uit komt. Ik ben al vanaf de jaren 70 bekend met dat krakerswereldje en ik wil niet zonder reden met dat volk niks te maken hebben. Vermoedelijk zit jij wel in dat wereldje of bent er aan gelieerd, anders zou je niet zo geagiteerd reageren. Ik schrijf toch duidelijk in @24 dat ik mijn informatie heb van mensen die anti-kraak wonen. Dat zijn geen mensen die het moeilijk hebben en onderaan de sociale ladder staan. Dat zijn mensen die woonruimte zoeken welke goedkoop is. De prijs is dat je op commando je huis uit moet. En het moge ook duidelijk zijn dat ik niet iedereen ken die anti-kraak woont. Dus dat sluit een generalisatie al uit. Daarom ben ik ook een redelijke debater;-)