Een dagje boem boem boem

OPINIE - Dance festivals in de open lucht zijn populair. De geluidsoverlast blijft zorgen voor klachten van omwonenden en natuurbeschermers.

Het festivalseizoen is weer begonnen. Fijn voor de muziekliefhebbers. Minder plezierig voor omwonenden in de wijde omtrek die urenlang getrakteerd worden op dreunende bassen. En in deze tijd ook nog schadelijk voor de broedende vogels. Protesten en tegenacties (NDSM-terrein Amsterdam-Noord, Zwolle, Leeuwarden, het Soendafestival in Utrecht/De Bilt) halen doorgaans weinig uit. Gemeentebesturen verlenen gemakkelijk vergunningen, maar de daarin gehanteerde geluidsnormen nemen de klachten niet weg. “Niet zeuren” lijkt het antwoord van de organisatoren van de festivals en de meewerkende autoriteiten. “Het is maar een dagje, we zijn zo weer weg.” Natuurlijk is geluidsoverlast erg subjectief. Maar het aantal luidruchtige festiviteiten in de open lucht neemt toe. En het volume neemt niet af. Tot nu toe zijn er ook geen wettelijk vastgestelde grenzen voor de geluidsoverlast van evenementen.

Het verkrijgen van een vergunning voor zo’n festival is overigens geen sinecure, zo blijkt bij navraag naar de gang van zaken bij het Soendafestival waar de Gemeente De Bilt verantwoordelijk voor blijkt te zijn. De organisatoren moeten zelf een inschatting van de geluidsbelasting maken. De aanvrage wordt door de Omgevingsdienst, een extern bureau voor milieumetingen, beoordeeld en van advies voorzien. De burgemeester beslist uiteindelijk. Omwonenden van de Ruigenhoekse polder maken al jaren zonder succes bezwaar tegen het festival. Een van de redenen is de verstoring van vogels in het broedseizoen. De burgemeester van de Bilt zag ook voor dit jaar ondanks uitspraken van de gemeentelijke adviescommissie voor bezwaarschriften en de Nationale Ombudsman geen reden om een vergunning te weigeren. Volgens de omwonenden moet de burgemeester maar eens duidelijk maken welke reden hij heeft om die vergunning wél te geven na afweging van alle belangen.

Tijdens het festival wordt de geluidsbelasting op zeven verschillende punten in de Ruigenhoekse polder gemeten, zowel door de organisatoren als door de Omgevingsdienst. Het is niet duidelijk wat er vervolgens met deze gegevens gebeurt. Volgens de Omgevingsdienst wordt op het meetpunt aan de stadskant een geluidsniveau van 72 Dba voor de hoge tonen en 85 Dbc voor de lage tonen aanvaardbaar geacht. Bij het beoordelen van de aanvrage wordt de aard van het evenement meegewogen. Dat betekent dat in het advies over een evenement met dancemuziek wat hogere normen worden gesteld dan in andere gevallen. Als het niet hard genoeg is lopen de mensen weg, volgens de woordvoerder die ik sprak. En dat wil men de organisatie nou ook weer niet aandoen.

Volgens de Omgevingsdienst groeit het aantal aanvragen voor evenementen in de open lucht. En er zijn geen landelijke normen omdat de overheid wil dereguleren. Er zijn wel normen voor verkeerslawaai en lawaai dat veroorzaakt wordt door bedrijven. En er is een vrijblijvend convenant van evenementenbureaus met de overheid dat gehoorschade van bezoekers van popfestivals moet voorkomen. Omwonenden worden verwezen naar de gemeente.

Toen ik nog  niet wist dat het festivalterrein van Soenda op het grondgebied van de Gemeente de Bilt lag vroeg ik de raadsleden van de Gemeente Utrecht of men een middag en avond lang dreunende bassen op meer dan een kilometer van het festivalterrein acceptabel vindt. De raadsleden tonen in hun antwoord veel begrip, maar bieden weinig oplossingen. De een pleit voor geluidsschermen, een ander meent dat ook er geluidstechnisch gezien nog veel verbeterd kan worden. Maar in het gemeentelijk beleid zien we nog geen concrete maatregelen terug. Ook hier ligt de nadruk op verkeerslawaai en geluidsoverlast van bedrijven met als belangrijkste oplossing het isoleren van woningen. Het aanpakken van de bron van het lawaai is kennelijk veel moeilijker. En de festival-business heeft inmiddels een belangrijke positie bereikt in de stad.

 

 

  1. 1

    Schonenberg en andere audicien ketens, varen er wel bij!
    Misschien betalen ze wel steekpenniningen aan de vergunningverstrekkers ;-)
    N.B.
    De geen die daar al klant zijn hebben de mazzel dat ze de “boel” kunnen uitzetten ;-)
    Ik heb trouwens nooit begrepen waarom “muziekliefhebbers” naar zo’n herrie willen luisteren.
    Het is toch te zot voor woorden dat, met uitzondering van hoogbejaarden, ieder verstandig mens “gehoorbeschermingsdopjes” moet gebruiken.

  2. 2

    Ik woon vlak bij meerdere openluchtfestivalterreinen met flink wat dance-programmering (Vasim, Goffert, Berendonck, Honig). Bovendien kom ik regelmatig in natuurgebieden die precies in de lawaaizone zitten. Nou snap ik dat mensen het liefst helemaal niks horen, mezelf incluis, maar welbeschouwd is een drukke autoweg op 100 meter afstand die het hele jaar door gaat zowel voor mens als natuur oneindig veel vervelender dan af en toe een festival. Het is maar waar je je druk om wil maken.

  3. 3

    @2: Daarom moet de A27 niet verbreed worden en de randweg rond Eindhoven niet uitgebreid. Ook al zegt men dat je er aan went, doorlopende geluidsoverlast moet zeker bestreden worden.

    Wat mij in het geval van die open lucht festivals verontrust is dat niemand een grens trekt. Het aantal evenementen neemt toe, het geluidsvolume eveneens. Hoe ver gaat dat? Dat de organisatoren, de geluidstechnici en de bezoekers niet op de rem gaan staan snap ik. Maar van de behoeders van het publieke belang, de politici, mag ik toch wel wat verwachten?

  4. 4

    @12, als iemand die vlak naast een vrij drukke weg woont en een a twee keer per jaar in de lijn van een dancefestival, toch nog zo’n 2km verderop… niet mee eens.

    Van de weg heb ik veel minder last dan van de beats – de ene kan mijn onderbewuste blijkbaar uitfilteren, de andere niet.

    Verder snap ik niet waarom de stille disco niet wat meer opmars heeft gemaakt. Iedereen een wifi/bluetoothgestreamde koptelefoon, er is vast ook wel een subwoofer-addon te bedenken die je maag dat noodzakelijke gevoel geeft, en als je met iemand wilt praten dan zet je gewoon de koptelefoon af.

  5. 5

    Ik denk dat jullie niet het volledige punt van de schrijver meenemen: naast de last an sich gaat het over een unlevel playing field.

    Volgens de Omgevingsdienst groeit het aantal aanvragen voor evenementen in de open lucht. En er zijn geen landelijke normen omdat de overheid wil dereguleren. Er zijn wel normen voor verkeerslawaai en lawaai dat veroorzaakt wordt door bedrijven. En er is een vrijblijvend convenant van evenementenbureaus met de overheid dat gehoorschade van bezoekers van popfestivals moet voorkomen. Omwonenden worden verwezen naar de gemeente.

    Het is mss ook geen toeval dat de festivals een opmars maken ten koste van kroeg en club: die laatste moeten rekening houden met de omgeving en dat kost geld.

  6. 6

    @4: Maar juist door die subwoofers, sdl’s en bass-shakers (de bassen) dragen kilometers ver weg. En zelfs onder de gehoorgrens kun je ze nog voelen. Irritant, maar een dag later weer over. Maar die boodschappentassen op wieltjes die dag en nacht over de straatstenen schrapen die je al 3 straten verderop kunt horen aankomen, dat die door de keuring gekomen zijn is mij een raadsel. Zouden de luchtbandjes op zijn?

  7. 7

    Wanneer ik op een festival werk gaan standaard mijn oordopjes mee. Wil ik backstage met een collega praten dan verloopt dat moeizaam. Zelfs wanneer ik die dopjes uit doe. In mijn ervaring is de opmerking: ‘Bezoekers willen die keiharde dreunen nu eenmaal dolgraag horen’ volkomen kul. Bezoekers willen dansen en drinken en geen gehoorbeschadiging oplopen. Het handjevol bezoekers dat er intens van geniet wanneer er een scheurtje bijkomt in hun trommelvlies is al doof van eerdere bezoeken aan festivals. Is mijn ervaring.

  8. 8

    @6, als je een subwoofer rechtstreeks tegen iemands ruggengraat plaatst (ik zie een soort gordel om je middel voor me) dan voelt verder niemand dat, behalve de persoon zelf.

    @7, ik vind het naast alle andere punten ook zo’n nadeel dat je bij veel festivals niet eens meer de muziek kunt horen. Het is zo hard dat de samenhang totaal verloren gaat. Ik ben overduidelijk niet de doelgroep blijkbaar.

  9. 12

    Blij met het stuk van Jos van Dijk. Hoogste tijd dat meer mensen een streep trekken.
    Blootstellen van tienduizenden omwonenden aan de tergende pokkeherrie waar een groep afgestompte figuren een kick van krijgt, durf ik trouwens best gewoon schofterig en misdadig te noemen – inclusief het gedrag van de boven ons gestelden die het toestaan.
    Trouwens, al zijn het maar een paar mensen die moeten lijden onder het genot van de botte horde – precies even immoreel.

  10. 13

    Ik luister mijn muziek het liefst hard. Dat kan niet altijd en dat moet ik accepteren, maar het is voor mij zeker niet zo dat het een standje lager ‘net zo goed’ is. Dat is geen argument: enkel omdat jij het niet vindt uitmaken, wil niet zeggen dat andermans voorkeuren niet meer meetellen. Om die mensen meteen weg te zetten als “afgestompte figuren” in een “botte horde” is niet eerlijk discussiëren.

    Hetzelfde geldt voor “een drukke weg is nog erger”. Dat is hartstikke subjectief. Jarenlang naast een drukke doorgaande weg gewoond, nergens last van. Nu woon ik in een rustige wijk en erger ik mij aan de enkele auto die wat hard door de straat sjeest. Volkomen subjectief.

    Het argument dat de overlast maar eventjes duurt, snijdt houdt zolang er een grens is aan hoeveel van dat soort tijdelijke overlastgevende evenementen je toelaat. Het zijn niet alleen festivals, er zijn talloze kleine evenementen in binnensteden of kermissen in dorpjes die overlast veroorzaken. Hoeveel dagen overlast per jaar is toelaatbaar? Maakt het uit of je op een boerderij woont of in de binnenstad? Als je in een lekker rustig dorpje woont waar geen klap te beleven valt, kan ik me voorstellen dat die drempel wat lager moet liggen dan als je in de binnenstad van Amsterdam gaat wonen (beetje vergelijkbaar met Amsterdammers die klagen over de toeristen… Ga dan niet in Amsterdam wonen, knuppel!). Of natuurlijk als je in de buurt woont van een evenemententerrein zoals Megaland. Als je een redelijke grens vaststelt en dan gaat meten, voorspel ik dat het allemaal wel meevalt.

  11. 14

    @3

    Wat mij in het geval van die open lucht festivals verontrust is dat niemand een grens trekt. Het aantal evenementen neemt toe, het geluidsvolume eveneens.

    Ik bezoek regelmatig festivals, zij het geen dance festivals; ik merk niks die zogenaamde volume-toename. Sterker nog, het geluid wordt juist steeds beter (minder vervoming en daardoor minder vermoeiende en schadelijke rare pieken) maar zeker niet luider. Ik kan me dat ook nauwelijks voorstellen; vergunningen staan dat simpelweg niet toe. Maar een geluidslimiet zoals bij indoor concerten zouden zeker geen overbodige luxe zijn – volgens mij hanteren de meeste festivals diezelfde normen overigens al gewoon. Dat er geen wetgeving is wil niet zeggen dat het niet geregeld is, in vergunningen en omdat de organisatie zijn verantwoordelijkheid neemt. Maar wellicht bezoek ik enkel festivals waar het gewoon op orde is. Ik neem ook nooit oordopjes mee.

    @4

    Van de weg heb ik veel minder last dan van de beats – de ene kan mijn onderbewuste blijkbaar uitfilteren, de andere niet.

    Dat je je er niet actief van bewust bent wil nog niet zeggen dat de vermoeiende effecten van constant geruis zich niet manifesteren. Als je op de een of andere manier die weg ineens uit kunt zetten, zul je merken dat er een golf van ontspanning en rust door je heen gaat. Je merkt inderdaad niets van wat dat constante geraas, hoe zacht ook, met je doet.

  12. 17

    @9, ik zou ook zeker niet willen zeggen dat geluidsoverlast van wegen er niet toe doet. Maar het ‘oneindig veel vervelender’ uit #2 wilde ik toch nuanceren. En in het rapport van de arbo wordt ook niet gekeken naar andere soorten van geluidsoverlast – best mogelijk dat sommige overlast nog erger is dan verkeerslawaai. Heien bv vond ik ook absoluut verschrikkelijk, ik werd daar letterlijk beroerd van.

    @14, ook op basis van hoe ik me voelde kan ik zeggen dat die dag beats er behoorlijk inhakt. En ik weet ook wel redelijk wat het geraas met me doet, en het is zeker niet ideaal, maar levenskwaliteittechnisch slaat de balans toch snel om naar verkeerslawaai is te accepteren, al te veel beatfestivals niet.

    De weg is hier een tijd uitgezet geweest (toch zo’n drie maanden in totaal geloof ik.) Was inderdaad op zich lekker rustig, maar ook een bevestiging dat het effect voor mij wel bestaat maar niet enorm is. In elk geval zeker niet ‘oneindig veel vervelender’.

  13. 18

    Uit de mailbox van Sargasso een aankondiging van een bijeenkomst morgen, donderdag 21 mei:

    Waarom is het festival onder jongeren zo populair? Wat en wie zoeken ze daar? Welke ervaringen en rituelen willen ze er massaal delen? En hoe kijken buitenstaanders – van clubeigenaren tot niet-feestende gebruikers van pleinen en parken – aan tegen de festivalisering van de stad?

    In Club Party | Pretpark Mokum gaan jongeren, organisatoren en wetenschappers hierover bij Imagine IC met elkaar in gesprek. Wil je dit evenement bijwonen? Stuur dan een e-mail naar info@imagineic.nl. Toegang is gratis.

    Datum en tijd
    21 mei 2015 | aanvang 17.30 uur | start 18.00 uur
    Locatie: Imagine IC
    Frankemaheerd 2
    1102 AN Amsterdam
    5 minuten lopen vanaf
    station Bijlmer Arena

  14. 19

    @15 Dat ging niet over de geluidsoverlast. Verder denk ik dat je precies de verkeerde hebt uitgezocht om van “populistisch commentaar” te betichten, in plaats van @1 “Ik heb trouwens nooit begrepen waarom [zogenaamde] ‘muziekliefhebbers’ naar zo’n herrie willen luisteren,” @2 “niet zeiken, verkeerslawaai is erger,” @3 “de Heren Politici denken niet meer aan de burger,” @7 “die mensen hebben waarschijnlijk al gehoorbeschadiging” of @12 die in het geheel de moeite waard is:

    Blij met het stuk van Jos van Dijk. Hoogste tijd dat meer mensen een streep trekken.
    Blootstellen van tienduizenden omwonenden aan de tergende pokkeherrie waar een groep afgestompte figuren een kick van krijgt, durf ik trouwens best gewoon schofterig en misdadig te noemen – inclusief het gedrag van de boven ons gestelden die het toestaan.
    Trouwens, al zijn het maar een paar mensen die moeten lijden onder het genot van de botte horde – precies even immoreel.

  15. 21

    @20 Waar haal je dat nou vandaan? Er zijn gewoon dingen die erbij horen als je op een bepaalde plaats gaat wonen, zoals meer evenementen in de buurt of dat je je auto niet kwijt kan of juist dat je wat goedkoper woont of in een rustig dorp gaat wonen. In #13 noem ik wat criteria die mee zouden kunnen spelen als je een grens wil bepalen hoeveel dagen geluidsoverlast nog redelijk zouden zijn om van een bewoner te vragen. Dat wil toch niet zeggen dat ik ineens hele volksstammen uit hun huizen wil jagen? Overdrijven is ook een kunst, zeg.

  16. 22

    Ik woon tegen het centrum van delft. Jaarlijks twee dagen lang een groot festival (westerpop, dit jaar geloof ik niet), wekelijks lallende studenten langs je huis (ja, ik ken jullie corpslied nu wel).

    Ik vind het niet erg. Misschien deels omdat ik ook naar festivals ga, maar ook omdat ik weet dat het er een beetje bij hoort, en je gewoon niet moet zeiken. Een beetje wat @kevin zegt dus. Als ik op een hutje op de hei was gaan wonen had ik dit onaanvaardbaar gevonden.

  17. 23

    @21:
    Die volksstammen staan tussen aanhalingstekens.

    Maar laat ik maar eindigen met de mededeling, dat ik vind dat de mensen t.o.v. overlast iets minder flexibel moeten zijn, in het aanvaarden daarvan en dat de veroorzakers wat minder vrijheden moeten krijgen.

  18. 24

    @23 Je hebt het over “minder” en “meer” maar je kunt blijkbaar geen grens trekken en die vasthouden. Laten we zeggen dat op het platteland pak ‘m beet maximaal 4 weekenden per jaar met geluid verstoord mogen worden. Dat is dan maximaal één in de drie maanden. Is men dan tevreden? Daar heb ik het over. Als we ons focussen op “ik heb overlast, dus het festival moet weg” of “ik wil naar een festival, dus de omwonenden moeten niet zeiken” dan komen we nergens. Dát is namelijk het populistische gezwatel.

  19. 25

    @22:
    Kun je ter (Delft) donateur worden van
    http://nsg.nl/nl/donateurschap.html
    ;-)

    @24:
    Mijn grens wil je waarschijnlijk niet aanvaarden:

    In de een stadion met dak dicht – Prima.
    Buitengaats op een gecharterde boot – Prachtig.
    Ergens “middle of nowhere” vind ik ook wel goed.
    Wel kans dat je geen toestemming krijgt, omdat de dieren beter beschermd worden tegen overlast dan mensen ;-)
    Op een plek waar de omwoners geluidshinder ondervinden (kinderen die niet kunnen slapen, jankende honden en verzin nog maar wat) – Nee

    Kortom festivals op alle plaatsen waar geen mensen wonen die er last van hebben.

  20. 33

    Ouwe lullel (en trutten) moeten dood. Wat mij betreft mag de jeugd en de ouwere jongere en de ouwere ouwere jongere best een dagje in de beukende teringherrie vertoeven hoor. De stad overleefd dat wel. Maar doe wel regelmatig oordopjes in. Als je gehoorbeschadiging wilt voorkomen, hanteer dan deze regel:

    Bij 83dB kun je 8 uur in verblijven zonder gehoorschade. Bij elke 3dB meer, halveert de tijd. Dus bij 86dB kun je dus maar 4 uur verblijven zonder schade. 89dB 2 uur, 92dB 1 uur, 95dB een 1/2 uur, 98dB een kwartier, 101dB 7,5 minuten etc…

    Dit is de pessimistische hantering van die regel. Uit onderzoeken blijkt dat er een marge van ±3dB is, geheel afhankelijk van de persoons bouw, gezondheid, drankinname (alcohol geeft een lichte bescherming), nicotine inname (=minder bescherming) en geslacht. Vrouwen kunnen doorgaans beter tegen lawaai dan mannen. Eentonig lawaai (van machines e.d.) is schadelijker dan muziek omdat muziek het gehele audiospectrum beslaat (mag je hopen) en daar de meting van geluidsdruk meestal over het gehele spectrum bij elkaar opgeteld is geeft het welliswaar een indicatie, maar zegt niet alles over eventueel gevaar. Ongeveer vanaf 100dB en hoger meet men meestal met een flat respons omdat ons gehoor dan ook lineair werkt.
    Bassen geven minder gehoorschade dan de midden en hoge tonen (die belangrijk zijn bij spraakverstaanbaarheid, daar is ons gehoor dus gevoeliger). Iedere 10 jaar dat je leeft gaat er gemiddeld 1 khz van het gehoorspectrum af. Daarom klagen vooral de oudjes over het gedreun. De lage tonen werken nog maar de hogere tonen zijn kariger waarneembaar. Dat komt de verstaanbaarheid niet ten goede.
    Weet ook dat de geluidsdruk bij festivals (en concerten in zalen) makkelijk tot 110dB kunnen oplopen, met pieken over de 120dB, afhankelijk van waar je staat t.o.v. de geluidsinstallatie, de backline en de bouw van de zaal.

    Ik wens u allen een fijn festivalseizoen toe.

  21. 34

    @28: Nou ja staan ook voorbeelden in bovenstaande link hoor. Punt is dat de festivals zijn opgeschoven en de omwonenden niet. Dus ik vind het minder vreemd dat je dan klaagt.