Digitale politieterreur

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

Op de A2 heeft de politie de snelheidscamera’s met rolletje vervangen door digitale. Het voordeel? Snellere afhandeling en de camera’s kunnen altijd aanstaan. Dit in tegenstelling tot de oude camera’s waar eens in de zoveel tijd een nieuw rolletje in moet.

En terecht, want het is ook levensgevaarlijk als ik 5 km per uur te hard rijd op de snelweg om 11 uur ’s avonds.
Gelukkig is het ongevaarlijk om met 70 langs een lagere school te rijden, want daar staan geen flitspalen.

Kunnen we de maximum snelheid niet op 100 zetten, maar dat ze buiten de bebouwde pas gaan bekeuren vanaf 10 km te hard? Dan betaal je uiteraard wel meteen een boete voor die 10 km. Hoef ik ook niet zo vaak op mijn teller te kijken… Dat scheelt aanzienlijk in de veiligheid.

Reacties (18)

#1 dramklukkel

Ik dacht dat onlangs was besloten dat digitaal fotomateriaal niet als bewijsmateriaal mocht dienen in rechtzaken? Te makkelijk bewerkbaar ofzo? En nou komt OM er zelf mee. Moet deze flitskast door OM ook niet leeg gehaald worden? Denk aan wisselen van SD-Card ofzo? Of gaat dat via een telefoonlijn… zodat we via de modem kunnen inbellen en hacken… hmmm leuk.

@Spuyt:
Waarom zo’n ruime marge? Kunnen we niet gewoon 10 km langzamer blijven rijden. Hoef je ook niet steeds op je teller te turen.

  • Volgende discussie
#2 Packet Storm

Ik ben zelf wel voorstander van een flexibele maximumsnelheid..
Voorbeeld:
Pas reed ik om half 2 ’s nachts op de A1… Als je dan 4 auto’s ziet is het veel. Waarom moet ik dan krampachtig 120 rijden????
Daarentegen rij ik ook wel eens op de A12 rond spits tijd (dus als het net vast begint te lopen) en dan mag van mij de snelheid wel even naar beneden. Dan heb je van die mensen die principieel 120 gaan rijden en dus om de 30 seconden op de rem staan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Mark

Zo’n flexibele snelheid zou ideaal zijn, maar is ook kostbaar omdat er dan weer een boel digitale snelheidsborden bij moeten komen.

Als je “echt” inscant is toch net zo makkelijk te bewerken als digitaal? Anyway, voor dat soort dingen ben ik niet zo bang.

Er zouden idd meer van die kassies binnen de bebouwde kom moeten staan, probleem is alleen dat er veel meer (gevaarlijke) binnen-de-bebouwde-kom is dan er buiten-de-bebouwde-kom is (wederom de centen).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 dramklukkel

“Echt” is nog altijd in hogere resolutie dan digi. Weet niet of dat de reden is. Bewakingscams zijn ook vaak super lowres. Je vraagt je soms af waarom die er uberhapt zijn, zo grainy.

Dat de flitskastjes er staan ter verhoging van veiligheid is pertinent niet waar. De lokaties van kassies zijn die van de hoogste flitskans. De lokaties met de meeste ongelukken (binnen bebouwde kom) blijken nog altijd niet voorzien van afschrikmiddelen als flitskasten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Steeph

Over “veiligheid” gesproken. Het plaatsen van die camera’s (ik telde er vanmiddag 6) levert heel veel onveilige situaties op. Het verbaast met nog dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Alleen wat files (kan je ook niet te hard rijden).

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Packet Storm

Ik bestrijd de mening dat “echt” een hogere resolutie heeft dan digitaal.
Dit gaat alleen op voor zwart wit films die je met de duurste scanners gaat inscannen die er zijn. Kleurenfilms winnen het al lang niet meer van de professionele digitale toestellen.

Oftewel met digitale flitspalen hebben ze een veel hogere verwerkingssnelheid, geen ontwikkelkosten, beter beeld. En ze rekenen ons nog steeds dezelfde prijs. Dikke winst dus!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 dramklukkel

@Pakje wind:
Niet iedereen heeft 10+ Mpix in zijn cameraatje en de uitspraak was alweer van enige tijd geleden.
En dan wil je nog steeds niet veel groter afdrukken dan 30×40 heb ik mij laten vertellen.

Blijft het inbellen en uploaden van fotofucks naar de flitskast een uitdaging trouwens. Beatrix op een bakfiets op de A12 ofzo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Joost

Idd, dat zou een leuke stunt zijn. Maar een 5mpixel foto ziet er al prima uit op 30×40. 10mpixel zou prima op 60×40 ofzo uitgeprint kunnen worden. Lijkt me duidelijk genoeg.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Packet Storm

Als je een goed verhaal wil lezen over film versus digitaal kijk eens hier:

klik

Dit is een zeer ervaren beroepsfotograaf die een canon eos d30 (ondertussen al zwaar verouderde 3 mp spiegelreflexcamera) vergelijkt met professionele fuji film.

Heel gedetailleerd verslag en schokkend voor de mensen die geloven in de betere kwaliteit van film.

Maar ik schiet zelf nog met rolletjes hoor ;) Digitale spiegelreflex ligt te ver buiten het budget.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 dramklukkel

Mooi stukje. En net wat je zegt: Veel digi-spul ligt financieel buiten ons bereik.

Nu gaat de vergelijking met deze camera’s niet helemaal op. Al jaren storten de analoge camera fabrikanten zich op de markt van compact-camera’s met 35mm (kleinbeeld) film en in iets mindere mate op de spiegelreflexmarkt. De consumentenmarkt is simpelweg veel groter en de leuke foefjes steeds betaalbaarder. De vergelijking van een gangbare consumenten/prof- spiegelreflex kleinbeeldcamera versus een (toen) profesionele (vergelijkbaar met grootbeeld) cam, is wat scheef.

Overigens: als je uitgaat van een maximaal haalbare afdrukresolutie van 300 dpi (scherper is niet nodig) zit je goed vanaf 1600*1200 voor een 13×10 cm foto. Voor foto’s van 30×40 moet je toch denken aan 4800*3600= 17 MP.

Overigens is de digtale camera erg lichtgevoelig. Wat mij opviel in de filmn Collateral met Tom Cruise, was dat door het gebrek aan highlights de film erg mat en draag overkwam. Weinig skin reflection of specular bijvoorbeeld.

Ik ben overigens geheel over op digitaal. Scheelt ZOOO veel rolletjes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Packet Storm

Ja, voor de vakantiekiek loop ik ook met een digitale rits rats heel veel zoom camera. Maar af en toe ga ik foto’s maken voor het foto’s maken (rare zin, maar goed) en dan is zo’n zware metalen bak in je handen toch wel prettig ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Joost

Het zal niet lang meer duren totdat gewone digitale camera’s beter zijn dan analoge spiegelreflexcamera’s.

Het groete voordeel van die laatste camera’s blijft namelijk toch dat je precies ziet wat je op je foto gaat zetten.
Dat probleem is bij niet-spiegelreflex digitale camera’s al opgelost door dat leuke schermpje achterop. Nu alleen nog een oplossing voor andere lenzen en filters en daar gaat de ouderwetsche spiegelreflex, digitaal dan wel analoog.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Dramklukkel

Zag laatst op Waterlooplein een Praktika TL3 te koop. Spiegelreflex van zeker dertig jaar oud. Nix automatisch.. allus met de hand instellen. Dat was de machine waarop ik echt wat over fotograferen heb geleerd (compact-cam richten kan iedereen, dat telt niet). Was heel kort even in de verleiding om hem mee te nemen, maar je weet hoe die troep op W-plein is. Batterij van de lichtmeter was leeg, knopje van de lichtmeter was kaduuk, nee dan durf ik al niet meer.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Packet Storm

@spuyt12
Heb je de nieuwe modellen van fuji gezien? Dat is echt eng. Die hebben nu een camera met bruikbare iso 1600, über zoomlens, alles mechanisch met knopjes enzo.. Dan heb je bijna geen reden meer om een spiegelreflex aan te schaffen.

@Dramklukkel
Oud spul is echt gaaf. Ik heb pas van mijn pa een mamiya 1000TL gehad. Die dingen zijn echt onverwoestbaar. Dan voelt mijn eosje toch wel heel erg plastic aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Joost

Ik heb een Mac uit 1986. Telt dat ook?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Packet Storm

Kan je er foto’s mee maken?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Joost

Ehm… Nee. Maar kan je lode-runner spelen op een Mamiya 1000TL buis?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Dramklukkel

Degelijk ding. Robuust. Kun je een spijker mee in de muur slaan.

  • Vorige discussie