De kleine artiest heeft de toekomst

Ik kwam een interessant artikel tegen op het weblog van Onno Bruins.

Ken je de verhalen van de grote platenmaatschappijen dat ze geen geld meer hebben om kleine artiesten te promoten omdat er zoveel illegaal gekopieerd wordt? Volgens dit artikel is dat onzin. Kleine artiesten zullen in de toekomst juist meer gaan verkopen dan de groten, en zo de ware melkkoeien worden van de muziekindustrie.

Was het tot nu toe nog ondoenlijk voor een cd winkel om grote hoeveelheden verschillende muziek op voorraad te hebben (Dit door de beperking van schapruimte). Nu kan dat wel en dat levert een aantal interessante resultaten op:

Meet Robbie Vann-Adibé, the CEO of Ecast, a digital jukebox company whose barroom players offer some surprising usage statistics. He hints at them with a question: “What percentage of the top 10,000 titles in any online media store (Netflix, iTunes, Amazon, or any other) will rent or sell at least once a month?”.

Most people guess 20 percent. But the right answer, says Vann-Adibé, is 99 percent. Each month, thousands of people put in their dollars for songs that no traditional jukebox anywhere has ever carried.

De algemene smaak van mensen blijkt helemaal niet zo algemeen te zijn, maar vooral bepaald te zijn door wat de platenmaatschappijen hebben uitgebracht en gepushed. En daar zijn ze blijkbaar niet zo goed in, getuige de 10% die rendabel verkocht kan worden in de muziekbranche.
Zodra mensen op een makkelijke manier zelf hun keuze kunnen maken, waar het nu op begint te lijken, zal het aanbod veel diverser worden.

Dit zal gedeeltelijk ten koste gaan van de grote namen, maar zal vele kleine artiesten meer opleveren, ook degenen die alleen een regionaal bestaansrecht hebben.

Ik denk dat schrijver van dit artikel, “The Long Trail”, gelijk heeft. En stiekem hoop ik dat ook.

Reacties zijn uitgeschakeld