De zwarte lijst voor coverbands

OPINIE - Nu de top 2000 bezig is, kom ik ook eens met een lijstje: nummers waar je nooit, maar dan ook echt nooit meer een cover van wil horen.

Wie wel eens iets sociaals buiten de deur doet, heeft er ongetwijfeld een heleboel gezien: coverbands. We hebben er duizenden in Nederland, van clubjes onzekere tieners die hun eerste bandervaringen opdoen tot strakke, professionele feestbands die viercijferige bedragen per avond vragen.

Dat is op zich allemaal prima. Het is alleen zo jammer dat al die gezellige ensembles een grote eenvormigheid van repertoire aan de dag leggen. Er zijn zo van die nummers waarvan je, als deze of gene band ze inzet, alleen maar kan denken: o god, niet wéér.

Met een beetje hulp van mijn vrolijke vrienden op het TVTropesforum heb ik een lijst van vijftig van dat soort nummers samengesteld. Nummers die je honderd verschillende bandjes hebt horen spelen, en waarvan je je niet bepaald verheugt op uitvoering nummer 101. Kom op jongens, doe een beetje origineel. Nederland zou er een stuk leuker op worden als alle leden van coverbands als goed voornemen voor 2013 zouden noteren: nooit meer een van deze nummers spelen!

  • Adele – “Rolling In The Deep”
  • The Arrows – “I Love Rock ‘N’ Roll”
  • George Baker Selection – “Little Green Bag”. Zelfs de allerbeste baslijntjes kunnen niet oneindig vaak herhaald worden zonder te gaan vervelen.
  • The Beatles – “Hey Jude” en “Yesterday”
  • Black Sabbath – “Paranoid”. Ja hoor, jongens, jullie zijn heel stoer en ruig. Maar kunnen jullie nu alsjeblieft iets originelers spelen?
  • Solomon Burke – “Everybody Needs Somebody To Love”
  • Alice Cooper – “School’s Out”
  • Cream – “Sunshine Of Your Love”
  • Creedence Clearwater Revival – “Proud Mary”
  • Spencer Davis Group – “Gimme Some Lovin'”
  • Duffy – “Mercy”
  • Caro Emerald – “A Night Like This”
  • Europe – “The Final Countdown”. Deze is favoriet bij de coverbands met minder serieuze bedoelingen. Het lijkt wel alsof je alleen maar dit nummer op een stel rare instrumenten hoeft te spelen en je bent grappig. Het was de eerste twee of drie keer nog wel leuk, maar na meer dan vijftig Final Countdown-parodieën is de grap toch echt uitgekauwd.
  • Eddie Floyd – “Knock On Wood”.
  • The Fratellis – “Chelsea Dagger”
  • Guns ‘N’ Roses – “Sweet Child O’ Mine” en “Paradise City”. Guitar Hero speel je thuis op je TV maar!
  • Jet – “Are You Gonna Be My Girl”. Deze is extra erg. Want je hoort ‘m, en je weet dat het eigenlijk gewoon “Lust For Life” van Iggy Pop is waar hier en daar wat aan is gesleuteld. Je weet ook dat 90 procent van de mensen die er om je heen op staan te hossen dat niet weet. En dat je niet de gelegenheid zult hebben het aan al die mensen te vertellen. Een marteling voor iedere muziekkenner!
  • Gloria Jones – “Tainted Love”
  • Kings Of Leon – “Use Somebody”
  • KISS – “I Was Made For Loving You”
  • Krezip – “Sweet Goodbyes”
  • Liquido – “Narcotic”
  • Lynyrd Skynyrd – “Sweet Home Alabama”
  • Don McLean – “American Pie”
  • Metallica – “Enter Sandman”. We weten nou wel dat dit het enige metalnummer is dat ooit echt populair is geworden bij het grote publiek… hou alsjeblieft op met het erin te wrijven.
  • Steve Miller Band – “The Joker”
  • Motörhead – “Ace Of Spades”
  • Jason Mraz – “I’m Yours”
  • Nirvana – “Smells Like Teen Spirit”
  • Oasis – “Wonderwall”
  • Ozzy Osbourne – “Crazy Train”
  • Carl Perkins – “Blue Suede Shoes”. Mensen, er zijn méér rock & roll-nummers!
  • Queen – “Crazy Little Thing Called Love” en “Another One Bites The Dust”
  • Racoon – “No Mercy”
  • Rage Against The Machine – “Killing In The Name”
  • The Ramones – “Blitzkrieg Bop”
  • Red Hot Chili Peppers – “Dani California” en “Californication”. Iedere tienerband heeft wel een van deze nummers gespeeld. Of allebei.
  • The Rolling Stones – “Satisfaction”
  • The Sex Pistols – “Anarchy In The U.K.”
  • Shocking Blue – “Venus”
  • Dusty Springfield – “Son Of A Preacher Man”
  • The Top Notes – “Twist And Shout”.
  • Ritchie Valens – “La Bamba”
  • The White Stripes – “Seven Nation Army”
  • The Who – “My Generation”
  • Stevie Wonder – “Superstition”

 

  1. 1

    Bij een groot deel van deze nummers is het niet zozeer het probleem dát ze het spelen, maar hóe ze het spelen. The Voice Of Holland-versies, zeg maar, ontdaan van emotie en alleen maar uit op het “o wat knap”-effect. “Paradise City” uitvoeren als een soort countrypop, dát zou verboden moeten worden.

  2. 7

    “Tainted Love”: in de versie van Coil is die best interessant (en hij geeft ook opeens een hele andere duiding aan een puberverdriet-liedje).

    Punt is natuurlijk wel dat kroegen die coverbands contracteren ook een bepaald publiek trekken. Zeg maar niet het meest interlectuele publiek. En die krijgen gewoon waar ze om vragen: middle-of-the-road-prak, waar Echte Muziekliefhebbers[tm] van gruwen. Maar die moeten dan dus ook niet naar dat soort kroegen gaan. Da’s net zoiets als klagen dat SBS6 zo’n campingzender is.

  3. 9

    @6: De afkeer van covers vind ik sowieso wat misplaatst. Elke muzikant is ook muziekliefhebber en heeft nummers die hij of zij fantastisch vindt. Waarom zou ‘ie die niet mogen uitvoeren? Als het maar goed gebeurt, in plaats van als middle-of-the-road-prak, zoals gronk het treffend noemt in @7.

    Dus wel deze, maar nooit, nooit, nooit deze.

  4. 10

    Coverband oke, dat daar mensen naar luisteren willen op een feestje moeten ze zelf weten. Is nog tot daar aan toe. Maar op de plaat zetten van covers is in wezen een ultiem zwaktebod. Tenzij je er echt een heel eigen inbreng in weet te leggen. Maar in 99% van de gevallen is het een brevet van onvermogen.

  5. 11

    Een origineel is ook maar een momentopname en meestal zijn die ‘originelen’ ook aan alle kanten bij elkaar gejat. Het is nogal overdreven om ze dan heilig te verklaren. En als de originele artiesten dan hun hitje 40 jaar later live spelen klinkt het nergens meer naar. En soms zijn de cover veel beter dan het origineel. Zoals de versie van Paul Young van ‘Wherever I lay my hat’ beter is dan het rare afgeraffelde pseudo ska origineel van Marvin Gaye. Trouwens, wat betekent ‘origineel’ in de Motown fabriek waar alle artiesten verschillende versies van elkaars nummers opnamen voordat er werd uitgekozen welke versie werd uitgebracht?

  6. 13

    Use somebody zou in de Kings of Leon versie niet op het lijstje hoeven, maar Laura Jansen en haar versie van dit nummer zou totaal verboden moeten worden. En Giel Beelen ook maar meteen, als aanstichter van het geheel.

  7. 16

    Zoals de zeer geachte heer Cohen zelf al heeft gevraagd, maar of we alsjeblieft kunnen stoppen met het het coveren van “Halleluja” van Leonard Cohen. Automatisch afvallen bij idols of TVOH als iemand het nog aandurft!

  8. 17

    Erg herkenbaar allemaal, aangezien ik op gehoorsafstand woon van een kroeg waar het bijna elk weekend raak is.

    Speciaal voor coverbands met een zangeres wil ik nog aan de lijst toevoegen: het complete oeuvre van Anouk.

  9. 18

    De allergrootsten zijn allemaal zo begonnen, sommigen jatten ook in hun gloriedagen schaamteloos op rifjes en licks. Sommige covers zijn best te pruimen:

    Billie Holiday – Summertime

    Brainbox – Summertime

    Will Smith – DJ Jazzy Jeff & the Fresh Prince – Summertime

    Billy preston – Summertime

    Norah Jones – Summertime

    U vraagt zich vast af waarom zoveel Summertime met dat klereweer?

    Ik zeg waarom niét…