De zomer van Hans van Duijn, deel 3

Met dank aan GeenStijl wordt 2011 de zomer van Hans van Duijn. Wie is Hans van Duijn? Die vraag fascineerde me. De man noemt zichzelf ‘Twitterextremist’ en is boos. Zoals het een ware patriot betaamt, heeft hij inmiddels de hoop uitgesproken dat Tofik Dibi met zijn ‘linkse vriendjes’ wordt afgeknald. Wat beweegt zo’n figuur om zoiets op te schrijven? En waar eindigt zijn haatretoriek en ontstaat een blinde woede, met gevaarlijke gevolgen van dien?

Tot en met 15 augustus zal ik hier elke dag een (fictief) relaas tikken over het leven van Hans van Duijn. Vandaag deel 3.

Met een door Page keukenpapier omzwachtelde rechterhand tikt Hans op laag tempo een kwade blogtekst over linkse schuinsmarcheerders, multicultifanaten en klimaatalarmisten. De bezigheid kost ruim een uur. Met zijn vrije linkerhand kneedt hij in de jeansstof ter hoogte van zijn kruis. De opwinding van opstand tegen de politieke correctheid, benoemt Hans het af en toe liederlijk. Een rechtse revolte als libidoversterkend middel. Provocerend geil.

Hans’ moeder heeft het huis verlaten voor een bezoek aan de Keurslager in het winkelcentrum. Over een kleine drie uur wordt Hans weer verwacht in de unit van datatypisten op het industrieterrein, twee kilometer verderop. Één viaduct over, langs de busbaan, stukje over een klinkerweg en dan ben je er al. Zijn leidinggevende heet Anwar en is een Marokkaanse jongen in een aftershavewalm. Hij gebruikt termen als ‘vriend’ en ‘ouwe’, iets dat Hans voortdurend tegen de borst stuit. Anwar werkt er nog maar een paar weken. Hij schept steeds op dat hij in september begint bij een ‘voorraadhoudend groothandelsbedrijf met maar liefst 15.000 non-food artikelen’. Stakker. Lepelt de vacaturetekst op tegen iedereen die het wel of niet horen wilt.

De overbuurman van Hans en zijn moeder heet Donald. Hij zit in de beveiliging. Als jongen woonde hij al in deze wijk, maar dan een paar straten verderop. Nu heeft hij sinds kort zelf een huis gekocht. Donalds vader kwam laatst de vouwwagen testen voor zijn carport, ‘omdat hier meer ruimte in de straat is’. Donald poetst zijn gloednieuwe Audi Q3. Toen zonet de zon even fel op het koetswerk van de auto weerkaatste, keek Donald trots, heroïsch. Met zijn handen in zijn zij. Alsof Donald aan de straat wilde laten zien dat hij het maar mooi voor elkaar had. Hans had een beetje jaloers gekeken naar die bak die bijna een halve ton kostte, maar het kon niet anders of er was een ongunstige lening voor afgesloten. Met die gedachte troostte Hans zich.

Op Radio 1 wordt een stelling verkondigd bij Stand.nl. Hans hoort flarden van ‘Breivik’ en ‘Wilders’. ‘Bent u het daarmee eens of niet, u kunt bellen met onze redactie op het nummer…’ Hans pakt zijn mobiel en tikt driftig het nummer in. Eerst belandt hij talloze malen in de wacht, dan wordt de verbinding een paar keer verbroken en nadien neemt een haastige redactrice op. Hans had gehoopt direct in de uitzending te komen. ‘Ik, eeh, wilde zeggen dat ik het onzin vind dat links deze aanslag misbruikt om…’ De redactrice zaagt door over zijn argumenten, en het lijkt er niet op dat ze onder de indruk is. Die kut-Publieke Omroep ook. Als ze ook nog zijn naam en leeftijd wilt hebben, hangt Hans beduusd op. Op zijn laptop blijft het klankje van de Twitter-mentions rinkelen. Hans verlaat zijn zolderkamer.

In de woonkamer staat op het glazen tafelblad een marmeren schaakbord. Zijn moeder had het in 1994 als woonaccesoire aangeschaft bij een handel in decoratieve sier- en natuurstenen. Sindsdien had het altijd op die glazen salontafel gestaan. Op een herfstdag was Hans gewoon maar gaan beginnen te schaken, met behulp van een boek (’n Meester in schaken’, een druk uit 1973) uit de bibliotheek. Wat bezoek van de familie van Duijn onbetwist direct opviel aan het schaakbord, was de nogal rigoreuze vorm van de loper. Die had nogal uitgesproken fallische kenmerken. Halverwege de verstikkende zomer van 2001 had Hans met de loper door het huis gezwalkt, dronken van een zoete likeur van zijn moeder. Zijn ouders waren kamperen op een Waddeneiland, en die loper had plots een mystieke uitwerking op Hans, hij scheen een lokroep voort te brengen waar Hans geen weerstand aan kon bieden. In de voorraadkast onder de trap had een bezwete Hans zomaar met de loper in zijn hand gestaan, erover wrijvend, zachtjes steunend en zwetend, confronterend banaal tussen de pakken soeppoeder van Honig en blikken ragout van Struik. Hans denkt juist weer aan die sacrale ontmoeting met de loper, als de bel gaat.

Hans staat op en ziet door het druppelglas de gestalte van overbuurman Donald staan. Hans doet de deur open. De blik van Donald is verwilderd, alsof hij is afgeleid door een groots spektakel van onbeduidende aard. De aderen in zijn stierennek pulseren. Zweetdruppels lopen over zijn slaap. ‘Hans… Kun jij me misschien even helpen met het imperiaal op het dak van mijn auto?’ Terwijl hij deze zinnen gekweld uitspreekt, dwaalt zijn blik naar de grote loper van het marmeren schaakspel, die als een toorts rust in Hans’ rechterhand.

Morgen deel 4 van de Zomer van Hans van Duijn.

  1. 14

    Amusant stukkie Thomas.

    Het zou trouwens best hier passen om eenzelfde verhaal over een typisch links figuur te plaatsen. De sneue betweter die netjes z’n afval scheidt, op middelbare leeftijd nog steeds geen rijbewijs heeft en wars is van vliegvakanties maar zo eens in de zoveel jaar toch een Easyjet-retourtje niet kan laten.

    Oh wacht, dit begint wel erg veel op een autobiografie te lijken.

  2. 15

    @12 jawel, dit doe ik dan ook tussen het bootpompen, cocktail drinken en hartstochtelijk urineren in het lauwe zwembadwater door

  3. 17

    Zolang de PVV en haar aanhangers geen openheid van zaken geven in wat ze écht van plan zijn met de Europese moslims hou je dit soort giswerk. De bal ligt toch echt bij Wilders en zijn digitale kruisridders: wie zijn jullie en wat willen jullie? Waarom al dat gedreig en gescheld? Waarom die oorlogsrethoriek? Hoezo tsunami? Strooien met zwarte balkjes en vervolgens zwijgen, daar komen ze na Utoya niet meer mee weg: http://www.depers.nl/binnenland/583816/Strooi-met-zwarte-balkjes-en-zwijg.html

  4. 19

    @18 dank voor het doen toekomen van 10% van de winkelprijs. Is toch weer een patat met dankzij de aanschaf!

    Heb je al mijn boekjes gekocht? Dan heb ik ooit ook dankzij jou nog een bamischijf, halve haan en een blikje bier mogen verstouwen.

    (En psst, vertel eens, hoeveel ongelezen manuscripten van jouw hand zijn er in de pedaalemmer van de uitgever beland)?

  5. 23

    @19: gekocht? Denk je dat het geld me op de rug groeit? Ben eens een bieb binnengelopen en heb daar een exemplaar opgepakt (nog spiksplinternieuw, boek was nog nooit uitgeleend).

    Er zijn exact nul ongelezen manusscripten in het ronde archief van een uitgever belandt. Ik ben geen stukjesschijver die zich inbeeldt schrijver te zijn. Niet iedereen heeft dat defect.

  6. 24

    O dear, Bernlef 2.0 die Heere Heeresma probeert te imiteren, en blijkbaar niet begrijpt hoe en waarom Heeresma’s proza werkt.

    Hint: ritme en spanningsopbouw

    De parodie/flame thread zal me langer bijblijven dan deze groene keutel, vermoed ik.

    /Waiting for Tismewat

  7. 25

    Geen zin meer in. Dit is zo bar slecht, dit gewouwel. En alles wat ik deed was s/Hans/Thomas/g en alles wat Hans kankert op “links” omduiden in kankeren van Thomas op “rechts”.

    En vanwaar die massale sluipreclame? Krijgt Thomas daar dan wel geld voor? TisMeTochWat als je zo je geld moet verdienen omdat het met het boekje schrijven niet zo echt wil lukken.

    Als dit “literaire kwaliteiten” heeft, noem mij dan maar Bassie.

  8. 26

    @monade oh heilige Monade, leg het me dan toch uit, dat van ritme enzo, en ook spanningsopbouw.

    @baarsschalk ik vraag me toch altijd af welke passanten zo door me geobsedeerd zijn. Mannen vaak, die elke letter haten die ik ooit ergens neerkalk. Maar ik krijg het beeld door. Dank! Kom je me op de 28e uitschelden op de Uitmarkt in Amsterdam? Je herkent me aan mijn Ray-ban en een schare fraaie dames (die de kaft van mijn laatste roman betasten en bevochtigen met hun lippen).

    Ik wacht met smart en kijk uit naar een pluizekop in kabeltrui.

  9. 27

    Blerk. Geen zin meer in. Dit is zo bar slecht, dit gewouwel. En alles wat ik deed was s/Hans/Thomas/g en alles wat Hans kankert op “links” omduiden in kankeren van Thomas op “rechts”.

    En vanwaar die massale sluipreclame? Krijgt Thomas daar dan wel geld voor? TisMeTochWat als je zo je geld moet verdienen omdat het met het boekje schrijven niet zo echt wil lukken.

    Als dit “literaire kwaliteiten” heeft, noem mij dan maar Bassie.

  10. 28

    @22 ps ik heb dat ‘defect’ niet zozeer, maar mijn uitgever en het letterenfonds, plus mijn trouwe lezers (en dat zijn er misschien niet zoveel als het aantal vrouwen dat me aanbidt, maar alleszins meer dan het aantal pleebrillen dat jouw kont zag). Zij geven me het etiket ‘schrijver’. Dat is wat anders dan mijn eigen illusie.

  11. 29

    Bernlef 2.0, het is heel simpel. Je neemt verhalen van echte schrijvers, dus niet van een vriendje van jouw HBO opleidinkje, en vergelijkt ze al close readend met je eigen bloedeloze horkenproza. En het stramien van alles wat het verhaal van de echte schrijver wél lezenswaardig maakt en dat van jou niet, wordt “ritme en spanningsopbouw” genoemd. Er is natuurlijk nog veul meer, maar dit is de basis.

    Je begint heel bescheiden, met het werk van Dick Laan bijvoorbeeld, en je werkt je langzaam omhoog. Je houdt een onbereikbaar doel voor ogen, zeg Mark Twain, en je doet je stinkende best om dat te bereiken. Zolang je bezig bent, verveel je de lijdende mensheid niet met de tussenresultaten.

    Als je onderweg ook wat levenservaring opdoet, heb je over een jaar of 25 ook echt wat te melden. Je bent van 1978? Dan zou ik maar opschieten.

    /Veel succes!

  12. 30

    Van Aalten, geobsedeerd? Ik schrijf dat ik je stukjes waardeloos vind. Niks meer, niks minder. Je grootheidswaan is blijkbaar vrij groot.

  13. 33

    @29 wat is een hbo-boekje? Mijn romans? Aaah. Ja hoor. Ik kreeg al met al bijelkaar iets meer dan 30.000 euro. (zoek maar op in de jaarstukken).

    Zie je me mijn barbecue aansteken met JOUW belastinggeld? Mwoahaha. Ik duik er nog eens in hier.

    Been there, done that, still doin’ it.

  14. 35

    @31: En daar ben je trots op? Dat het Fonds voor de Letteren voor jou misbaksels betaald?

    Heb je hiervoor soms een reisbeurs aangevraagd?

    “Door het zorgvuldig observeren van proleten aan de zwembadrand wil ik een eigentijds absurdistisch en minimalistisch reservoir aantappen van wat er gebeurt in de traditionele media in den lande. Dit zal ik vervolgens multi-mediaal transformeren met gebruik van moderne communicatietechnieken zoals Twitter. De spanning tussen vrije tijd en waanzin, de kloof tussen have en have-nots, gelardeerd met een sausje van grootheidswaanzin van de schrijver zelf. Ik hoop dat de jury de belangwekkendheid van dit project voor de literatuur en de algehele menselijke waardigheid in het bijzonder weet om te zetten in klinkende munt”

    Zoiets?

  15. 36

    @32; Jaaaaaahhhh! Thomas van Aalten moet deaud!! Vieze vuile grachtengordelzjoernalist annex romannetjesschrijvert; zit daar een beetje van onze belastingcenten boekjes te pennen, en dan doodleuk de hardwerkende belastingbetaler belachelijk te maken.

    GA werrukkeuh voor je centeuh joh, luldebehander! Prutsjournalistje!

    Als Martin Bosma straks staatssecretaris is van cultuur en OCW dan schaffen we die hele letterenfondssubsidie af. Kan je gaan werrrken voor je geld, net als alle normale Nederlanders.

  16. 37

    @34: Als het nou nog goed was, of tenminste in de buurt van goed kwam, had ie van mijn best wat euris uit de schatkist mogen hebben, we benne tenslotte op de werult om mekaar te hellupu niewaar?

    Een grachtengordel-juppert isdienie, tis een sloebertje uit Rotjeknor-of-omstreken zonder noemenswaardige opleiding die liever films kijkt dan dattie schrijven doet. Dat het “socialistische hart” van sommigen hiervoor hard gaat kloppen, verbaasd me niets. Men wil tenslotte feeling houden voor de plebejers, en wat beter dan een slechte kunstenaar die zich voordoet alsof, uit de “werkstad”?

  17. 39

    Thomas, grote dank! Opeens krijgen Henk Anderson, Theo Prinsen en Des Duivels een gezicht. De ‘Zomer van Hans van Duijn’ is net zoals Aircrash Investigated van Discovery Channel: je wordt geconfronteerd met een onbegrijpelijke ramp en aan het einde van de uitzending begrijp je precies hoe het zat. Ga vooral door met de duiding van eerdergenoemde boze personen. Ik geniet!

  18. 40

    zit daar een beetje van onze belastingcenten boekjes te pennen, en dan doodleuk de hardwerkende belastingbetaler belachelijk te maken.

    Eh neuj. Bernlef 2.0 zit een GeenStijl-imitatie ten beste te geven, maar omdat het links is deugt het opeens? Dacht zo van niet. En dat reaguurders het tien keer niks vinden komt natuurlijk alleen maar omdat zij jaloers zijn en heus niet omdat Bernlef 2.0 een kladschrijver is?

    Zelfs @AdriePVV’s proza is interessanter, omdat het een kijkje geeft in de denkwereld van een authentieke salonPVV’er.

  19. 41

    haha, volgens mij zijn er een aantal lieden hier die menen dat ze het beter kunnen jaloers omdatdat ze zelf geen geld krijgen uit dat fonds.

  20. 44

    Ik ben helemaal om, want ik heb hem door. Thomas imiteert hier op meesterlijke wijze een amateurschrijvertje met een narcissus-complex.