De xenofobe toekomst van Zuid-Azië

ACHTERGROND - ‘We want anti-muslim polarisation. Why pretend otherwise?’ Aldus een openhartige bestuurder van de BJP, de Indiase Volkspartij, tegen Prashant Jha, auteur van het boek How the BJP wins. Moslimhaat dreigt een kenmerk te worden van het nieuwe India. Myanmar en Sri Lanka zijn dezelfde weg ingeslagen. Wie protesteert, is een vijand van het volk.

De ‘volkspartij’ BJP van Narendra Modi heeft zijn enorme succes te danken aan een uitgekiende strategie. Ten eerste zet ze de lagere kasten van India op tegen de hoogste kasten. Die laatsten worden door de BJP weggezet als de steunpilaren van de oude Congrespartij, die de bevolking eronder hield. De BJP beweert op de komen voor de vergeten lagere kasten. Niet álle lagere kasten, overigens. De partij kan de algemene afkeer van de laagste kaste, de dalits, moeilijk negeren. Voor hen is er dus nog steeds geen plaats in de BJP. Maar de onvrede die de BJP benut en aanwakkert leeft natuurlijk óók onder de dalits en die komen de laatste tijd steeds vaker in actie, onder leiding van Jignesh Mevani. Hij wil de BJP uit de macht stoten, en wil daarvoor een coalitie opbouwen met de Congrespartij en met die andere onderliggende partij: de Indiase moslims.

De moslims dreigen de komende jaren hun toch al zwaar aangetaste maatschappelijke positie definitief te verkiezen. De oude Congrespartij, die de Indiase politiek decennialang domineerde, stond nog voor het inclusieve ideaal van Mahatma Gandhi: het subcontinent was groot genoeg voor vele religies. In de praktijk werden de Indiase moslims systematisch gediscrimineerd, maar moslims voelden zich beschermd door het grondwettelijk fundament van de staat. Totdat de BJP aan de macht kwam. Die partij maakte een einde aan dat ideaal. De BJP beschouwt het India van de Congrespartij als een samenzwering van krachten gericht tegen het ‘ware’ Indiase volk. En ze vindt dat de moslims de afgelopen decennia veel te veel rechten hebben verworven. Zij dienen een toontje lager te zingen of beter, ze moesten maar eens vertrekken naar Pakistan.

De BJP is er dus voor de pakweg 65 procent van de bevolking, de hindoes uit de middelste kasten. Dat lijkt een zwakke basis (niet voor niets deed de Congrespartij altijd zijn best de moslimstem te vergaren). Een van de middelen om deze grote groep te verenigen en te binden, is het aanwakkeren van moslimhaat. De banden met de hoogste kasten zijn inmiddels te hecht en te goed om hen de oorlog te verklaren; het is de islamitische ‘ander’ die voor hindoe-solidariteit moet zorgen én de rekening moet betalen. De traditionele moslimpartijen zijn niet in staat weerwerk te bieden. Ze hebben hun aanhang altijd op het hart gedrukt de hindoemeerderheid niet te provoceren. Actie voeren was uit den boze, dat leidde alleen maar tot geweld. Ondertussen wordt de positie van de moslims steeds verder aangetast. Modi kan niet zo ver gaan dat hij openlijk erkent dat zijn partij anti-islamitisch is maar met zijn uitlatingen waarin hij pleit voor ‘gelijke rechten’ voor de hindoebevolking voedt hij het ressentiment en de agressie onder het electoraat. De lagere bestuurders praten veel openlijker over waar de partij voor staat.

De statistieken van het geweld tegen moslims laten sinds een paar jaar weer een stijgende lijn zien. Moslims worden vermoord omdat ze een heilige koe zouden hebben geslacht, omdat ze naar een hindoemeisje keken of gewoon om niks. Moslimmeisjes worden verkracht om ze een lesje te leren, omdat ze brutaal zijn, om álle moslims te leren wie de baas is. (Overigens, de dalits overkomt praktisch hetzelfde.) Wat daarbij altijd helpt zijn verhalen over seks en de aantasting van de eer. Zo duikt regelmatig de beschuldiging op dat moslimmannen welbewust onschuldige boeddhistische meisjes veroveren om ze zo te ‘onttrekken’ aan het hindoeïsme. Een ‘samenzwering’ tegen India die de love jihad wordt genoemd.

Nieuw is dat de laagste regionen van de regeringspartij BJP geweld tegen moslims echt organiseren. Geregeld trekken gewapende benden een bloedig spoor door een hele stad of provincie. De meest beruchte recente massamoord was in Assam, in 1983, waar mogelijk tienduizend moslims (zogenaamd illegale immigranten uit Bangladesh) werden afgeslacht. De studentenorganisatie die daarvoor verantwoordelijk was, richtte daarna een partij op en won vervolgens de lokale verkiezingen. De meest recente golf van geweld was in 2012 in de deelstaat Gujarat. Geruchten dat moslims een trein in brand hadden gestoken, leidden tot een golf van moorden en verkrachtingen waarbij waarschijnlijk duizenden doden vielen. Het was al snel duidelijk dat de daders planmatig te werk gingen. De draaiboeken voor de razzia’s lagen al klaar. De autoriteiten waren niet geïnteresseerd en grepen nauwelijks in; Modi (die zelf ooit lid was van de RSS, een terroristische anti-moslim organisatie) liet doorschemeren dat het volgens hem allemaal de schuld was van de moslims. Iedereen weet toch dat Indiërs vreedzaam zijn, en moslims terroristen.

Modi’s agressieve etnische politiek staat niet op zichzelf. Het bekendste voorbeeld is de verdrijving van pakweg een miljoen Rohingyas, moslims, uit het noordwesten van Myanmar. De autoriteiten hebben geen enkele boodschap aan buitenlandse protesten. Het zijn volgens de regering gewoon geen ‘echte’ burgers. Ze verdienen ook geen eigen naam; het zij gewoon moslims uit Bangladesh die zo snel mogelijk moeten verdwijnen. Hoeveel het er zijn interesseert ze niet en weet niemand. Myanmar weigert al vele decennia om ze te tellen. In de Grondwet van 1948 werd expliciet vastgelegd dat deze groep níét tot de bevolking behoorde. De uitsluiting van moslims werd versterkt en bevestigd door de militaire staatsgreep in 1962, de wet op het burgerschap uit 1982, en de census van 2014. Die laatste bood de Rohingyas alleen de mogelijkheid om zich in te schrijven als ‘Bengaalse moslims’.

De census vormde weer de basis voor de verkiezingen een jaar later. Ze mochten dus niet stemmen. En ondertussen had de anti-islamitische campagne van met name de boeddhistische monniken ervoor gezorgd dat De NLD, de partij van Aung San Suu Kyi, zelfs geen poging om één moslim-kandidaat naar voren te schuiven, uit angst stemmen te verliezen. Het Parlement is dan ook helemaal ‘moslimvrij’. En het heeft ervoor gezorgd dat er in hoog tempo een serie anti-islamitische wetten werd doorgevoerd. Berucht is de Myanmar Buddhist Women’s Special Marriage Law, die erop neerkomt dat iedereen die dat wil succesvol bezwaar kan aantekenen tegen een huwelijk tussen een boeddhistisch meisje en een niet-boeddhistische man.

Myanmar is voor de BJP een voorbeeld. Op het moment dat het leger van Myanmar in actie kwam, maakte India bekend dat zij 40.000 Rohingyas die al eerder naar India waren uitgeweken, het land uitwees. Verder toonde de Indiase regering zich officieel ‘bezorgd’ over de situatie (als het leger te hard te keer zou gaan, zou India en toevluchtsoord kunnen worden) maar vond men het niet nodig om de regering van Myanmar te veroordelen.

Een voorloper van beide landen was Sri Lanka, dat in 1948 onafhankelijk werd en net als India een multi-etnische en multireligieuze staat moest worden. Maar die westers geïnspireerde tolerante staat werd door opeenvolgende regeringen omgezet in een mono-religieuze boeddhistische staat, met de Tamils (moslims) als onderdrukte minderheid. En we weten hoe de regering aldaar afrekende met de ‘Tamil-tijgers’ en (wat belangrijker is) met een groot deel van de Tamil-bevolking. En misschien laat het voorbeeld Sri Lanka wel zien waartoe deze xenofobe angsten kunnen leiden. De nationalistische bewegingen aldaar richten zijn propaganda de laatste tijd minder tegen de etnisch ‘andere’ Tamils; die hebben hun les geleerd. Ze richten zich meer tegen de islam en moslims in het algemeen. De ontwikkelingen in India en Myanmar zouden bewijzen dat moslims (geholpen door geloofsgenoten én door het Westen) pogingen doen om de ‘echte’ bevolking te onderdrukken. Daarbij zouden ze, geholpen door de christenen en organisaties als de VN, de vernietiging van het hindoeïsme en boeddhisme nastreven. Boeddhistische monniken in Myanmar vertellen hetzelfde verhaal. Hoe onwaarschijnlijk het ons ook in de oren mag klinken, volgens hen zijn het islamitisch fundamentalisme en de westerse machten met hun gezeur over ’mensenrechten’ bondgenoten in de strijd tegen het boeddhisme en de zuivere boeddhistische staat.

 

Rashid Jha, How the BJP wins. Juggernaut Press, 225 pgs, 25 $.

  1. 1

    Ook christenen zijn slachtoffer. Ook in Birma. En daar ook langs etnische lijnen.

    Verder goed geschreven. Opkomend nationalisme, verbonden aan religie, we zien het overal ter wereld.

  2. 3

    @3.

    Je hebt ook moslim minderheden in Thailand en Filipijnen die zijn bezig met minder leuke dingen, komt dat ook allemaal van onderdrukking door meerderheid boeddhisten resp katholieken.

    Of dichterbij, in de azc’s waar moslims andersdenkenden het leven zuur maken.

  3. 4

    of beter, ze moesten maar eens vertrekken naar Pakistan.

    Dat was bij de verdeling al de bedoeling, en met goede redenen. Het is nou eenmaal kwaad kersen eten met een maatschappij-opvatting die in de statuten heeft dat iedereen met andere opvattingen minder dan een beest is.

  4. 5

    En wat met de xenofobe toekomst van Sargasso?

    Je schrijft een stukje over een onderdrukte minderheid in India en al vanaf reactie nummer #3 is het de schuld van de minderheid zelf (want ergens aan de andere kant van de wereld heeft een moslim ook wel eens vervelend gedaan). In reactie nummer #4 wordt al gepleit voor het deporteren van de onderdrukte minderheid.

  5. 7

    Misschien moeten we maar eens beginnen met het (verbannen van deze website) van mensen die pleiten voor het deporteren van bevolkingsgroepen.

    Ik heb schoon genoeg van de racistische bagger die hier telkens wordt uitgestort. Discussie met andersdenkenden is leuk en leerzaam, maar het getrol van het extreem-rechts gespuis dat hier rondhangt begint me danig op de zenuwen te werken.

  6. 8

    @5.

    Mijn excuses als ik u zo heb beledigd. Alleen vind ik terrorisme iets anders dan ‘iets vervelends gedaan’.

    India en Pakistan leven bijna op voet van oorlog. Ik denk dat Kasjmir en wat is gebeurd bij de onafhankelijkheid een belangrijke rol speelt. Plus dat de islamitische veroveraars in het verleden miljoenen Indiërs over de kling hebben gehaald. Ik denk dat de volgende reactie is dat dat wordt ontkend of goedgepraat, want zo lang geleden.

  7. 9

    @7: Het begint met mensen wiens opvattingen je niet deelt tot ondermensen te verklaren die minder rechten hebben dan jouw gelijkgestemden. Mocht je denken dat je aan de goede kant staat: probeer eens als een buitenstaander naar je eigen kwaadsprekerij en scheldpartij te kijken.

  8. 10

    @8 Je hebt het over ongewenst gedrag in een AZC in Nederland. Met terrorisme in Kasjmir heeft dat niks te maken en Indische moslims die niet zelf terrorist zijn hebben met terrorisme sowieso niets te maken.

    @9 Mensen om hun afkomst uit hun vaderland verbannen is heel wat anders dan mensen van een private website bannen.

    Verder zal ik me voortaan gewoon beperken tot persoonlijke ergernis over de racisitsche trollerij die jullie hier beoefenen. Misschien dat jullie vanzelf verdwijnen als er niet meer op jullie verwerpelijke onzin wordt gereageerd. Adieu.

  9. 11

    @10:

    Mensen om hun afkomst uit hun vaderland verbannen

    Ik verban niemand vanwege zijn afkomst uit zijn vaderland en pleit daar ook niet voor.

    … heel wat anders dan mensen van een private website bannen.

    Ga maar eens bij jezelf te raden wat je aan het doen bent. Je neemt niet de moeite te argumenteren, maar wil het mij onmogelijk maken me hier uit te spreken. Ik vermoed dat je dat nog wel buiten dit forum zou willen doen ook, als je de kans kreeg.

    de racisitsche trollerij die jullie hier beoefenen

    Dit is een holle scheldpartij. Of misschien betekent het woord “racisme” in jouw beleving iets anders dan normaal, dan vraag ik je beleefd uit te leggen wat je precies bedoelt.

    Misschien dat jullie vanzelf verdwijnen als er niet meer op jullie verwerpelijke onzin wordt gereageerd. Adieu.

    Je zou echt indruk maken als je met overtuigende argumenten kwam. Maar daar hoeven we bij jou niet op te rekenen?

  10. 13

    De Tamils zijn in overgrote deel hindoes of christenen. De Tamil Tijgers hebben in sommige deel de moslims proberen te deporteren.

  11. 14

    @9: Hou je niet van de domme. Je bent zelf helemaal fan van dat soort theorietjes en loopt hier met een paar andere racisten de discussies grondig te derailleren. Als zodanig kan ik Spam dus prima begrijpen, om niet te zeggen, ik zie een paar permabannetjes wel zitten.

  12. 16

    @14:

    dat soort theorietjes

    Ik moet zeker maar raden wat je bedoelt en dat zal ik dan ook doen.

    Kennelijk heb je er moeite mee dat ik begrip heb voor de in India breed gesteunde opvatting dat moslims daar beter in Pakistan kunnen gaan wonen, waar ze zich niet hoeven te verzetten tegen de mores van een door Hindoes gedomineerde maatschappij. In Pakistan hebben ze het probleem met hun religieuze minderheden anders aangepakt: het zijn daar gewoon tweederangs burgers. Vind je dat beter?

    Het lijkt erop dat de Indiase grondwet, die iedereen ongeacht geloof dezelfde rechten geeft – dat heb ik er tenminste van begrepen – India een minder stabiele maatschappij heeft opgeleverd dan de Pakistaanse wet, waar religieuze minderheden praktisch met lege handen staan. India zit nu met grote morele dilemma’s waar Pakistan niet mee zit.

    Als twee bevolkingsgroepen niet op basis van gelijkheid met elkaar kunnen samenleven, wat moet je als land dan doen? De kleinste groep praktisch rechteloos maken, zoals Pakistan doet, of aansturen op een geografische scheiding? Noem mij maar een racist als ik de tweede optie te verkiezen vind. Dan noem ik jou een filantroop.

  13. 17

    Eén van de mensen die meegeholpen hebben de staat Pakistan op te richten was Muhammad Asad. Geboren in het toenmalige Oostenrijk uit een gegoede Joodse familie. Op zijn 27ste bekeerde hij zich tot de Islam.

    In zijn laatste interview zien en horen we een man aan het woord, die een grote geleerdheid bezit. Geleerdheid begrijp ik als een overstijgend denken van kennis. Zijn geleerdheid staat diametraal tegenover het heersende westerse opvattingen omtrent Islam (een religie van haat, van geweld, uit op de alleenheerschappij in de wereld en zijn haatboek de Koran. Islam is geen religie, maar een ideologie etc. ect.). Zijn naam is gewoon te googelen, maar desondanks wil ik deze video laten zien:

    https://www.youtube.com/watch?v=OuoRAImuF1M

    Over de Islam praten kan niet zonder te praten over Sharia.

    https://ghurabalbayn.wordpress.com/tag/sharia/

    De jurist Dr. Cefli Ademi schetst een beeld van het islamitische systeem van geleerdheid (door de eeuwen heen).

    https://www.youtube.com/watch?v=ry_xVAnAi3o

    Deze post dient om denkers voor het voetlicht te brengen, die nauwelijks gehoord dan wel gekend zijn. Geschat zijn er 1,5-2 miljard moslims. Daarvan zijn er rond de 15% Arabieren. Tot 1949 was Nederland het land met de meeste moslim onderdanen. Omdat de Islam geen centraal gezag kent, zoals bij de RK kerk de Paus, moet er een zekere consensus bestaan. Daarvoor is het van belang te weten, dat van alle moslims er maar 15% Arabieren zijn.

  14. 20

    @19.

    Dank u wel.

    Zelf heb ik geen boeken van hem kunnen vinden in nabijgelegen bibliotheken hun catalogi, dus dat komt mooi uit.

    Het lijkt me toch wel een eendagsvlieg een tot de islam bekeerde jood. In een encyclopedie over de (moderne) islamitische filosofie kwam hij niet voor, althans niet in het namenregister achterin.

  15. 21

    In Myanmar zijn ze iig wel duidelijk,
    ‘ het zij gewoon moslims uit Bangladesh’
    Wat men blijkbaar in 1948 had geconstateerd en als zodanig zelfs in de grondwet heeft verwerkt.
    Kun je je afvragen waarom ze die mensen in de tussentijd niet gewoonweg hebben teruggestuurd naar Bangla Desh.
    Nu gaat het met geweld en drama’s.

    Soms verlang ik (bijna) terug naar de Koude Oorlog,
    toen de wereld politiek gezien zo veel eenvoudiger was.

  16. 22

    @21.

    Duidelijk? Die moslims lopen daar al eeuwen rond. Dat ze niet (meer) worden gezien als deel van de Birmese natie is gewoon uitsluiting, wij-zij denken en meer van dat gedoe. En daarbij vergeet je stammen in het noorden die gekerstend zijn, die worden ook niet (meer) geduld.

    Ik geloof niet in een multiculturele samenleving maar om daar zo laagdunkend over te doen gaat mij te ver. Je zal altijd afwijkende groeien houden, en zolang ze zich aanpassen aan de meerderheid, en geen gekke dingen doen die dwars tegen die de normen en waarden van die meerderheid ingaan, kan het getolereerd worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren