De wereld door de ogen van…

Waar besteed je als (burger)journalist aandacht aan? Het is een heet hangijzer dat als een zwaard van Damocles boven het hoofd van iedere redactie hangt, want verwijten van lezers over vermeende fixaties liggen altijd op de loer. To Wilders or not to Wilders, that’s one of the many questions. In een mondiaal medialandschap dat gedomineerd wordt door Amerikaans nieuws blijkt het lastig om als Europees blog het nieuws uit Europa op 1 te krijgen, zie de tagcloud in de rechterkolom. Om vergeten nieuws uit het Zuiden naar boven te brengen check ik zelf regelmatig Global Voices en werkt Sargasso o.a. samen Lokaalmondiaal dat internationale issues vanuit het lokale en regionale perspectief bekijkt, zie bijvoorbeeld het Afrikaanse voetbalblog Road to 2010.

Onderzoek naar de geografische spreiding van de aandacht van verschillende (kranten)redacties is nu in kaart gebracht (middels aangename flase). Onderstaand kaartje is de aandacht van het tijdschrift The Economist voor de wereld, een nog redelijk gebalanceerd beeld. Maar bekijk nu eens de Daily Mail of Slate? Of neem nu eens die vermaledijde blogosfeer?!
Klikken en vergelijken doet u hier: Le monde dans les yeux d’un rédac chef

  1. 2

    how to lie with maps…

    de suggestie is dat er evenveel aandacht als oppervlak zou moeten zijn – maar het meeste niews gaat over mensen…. dus je zou het moeten vergelijken met een bevolkingsdichtheid kaartje…

    dus eerst in licht grijs het wereldoppervlak-in-landen-onderverdeeld vervormen naar bevolkingsdichtheid…
    en dat dan me ‘vervormt naar media-aandacht’ kaartbeeld in geel-oranje-rood vergelijken.

    Dit kaartje is appels met peren.