De vrije geest van Bende van Ellende

Op Sargasso bieden we regelmatig ruimte voor gastbijdragen. Vandaag een bijdrage van Matthijs Groenewegen. Hij schreef een recensie n.a.v. de albumpresentatie van de hiphop-band Bende van Ellende.

VrijeGeest albumhoesNa een tip van een vriend ging ik op een vrijdag naar de Bitterzoet in Amsterdam waar de Bende van Ellende hun debuutalbum presenteerde. Met in het voorprogramma Ser-G en Ojawel, was het een avond vol grimmige beats en energieke rhymes. Na afloop kocht ik het album ‘Vrije Geest’.

De cd begint met het doorspoelen van een toilet, dan opent de cd met; Hier begint de ellende. Een korte introductie verse op een rauwe, industrial beat. Dan begint de track Propaganda en hoor je het geluid van de Bende; duister en diep. Scherpe rhymes met inhoud op het refrein ondersteund door Dj Savage zijn cutz. Cultumult is misschien wel mijn favoriete track van de plaat. Rapper Grape heeft een soulvolle stem, die een perfect instrument is voor zijn raps die gekenmerkt worden door hoog waarheidsgehalte. De BVE komt met teksten die je niet tegenkomt in de geschiedenisboeken: “300 honderd jaar geleden / rond deze tijd / kwamen ze aan in Zuid-Afrika met schepen / verschenen uit de schemer / met wapens stichtten ze steden / Hollanders gedroegen zich niet neder.”

Deze realistische benadering geldt trouwens voor de hele inhoud van Vrije Geest. Je zal op deze cd geen verhalen horen over Bling of Bitches. De vierde track is ‘Schapenteller’. Wederom een lekkere productie van Sonny Black, die samen met Dondersteen de beats van de Bende verzorgt. Een laidback nummer met een hyped up refrein. Volgens mij is hier ook een clip van, deze werd geshowed op de release party.

Track 6 ‘Onder Ede’ is een solo nummer van Rustik. Het vertelt over een rechtszaak tegen de BVE. Geinige track over menshaat en de zelfkant. Babylon is dan een solonummer van Grape. Eentje om over na te denken. Hij rapt over een zoektocht naar z’n roots en de muren waar hij tegen aan loopt in de moderne tijd (Babylon). Je hoort door alle tracks heen dat de BVE boos is maar nog wel hoopvol en dit maakt het een cd om vaker te luisteren.

Dan het titelnummer. Vrije Geest is een hele andere stijl, een soort jazzy, chill out nummer met een relaxte saxofoon en een beat die rustig voortkabbelt. Na een lange solo komt Rustik om hem af te maken. Een relaxte adempauze tussen al het donkere beatgeweld.

Glashelder is een harde beat, door het album heen hoor je dat de producers goed hebben nagedacht over een eigen geluid. Duister, bassy en mysterieus. Dit geluid zet zich voort in de volgende track; Haat is het donker. Een lang intro met een rap van Grape, dan beukt de beat er hard in en rapt Grape een lange verse afgewisseld door Blix en Rus.

Blaffende honden bijten diep is een bouncetrack, waarin de rappers elkaar om de paar lijnen afwisselen. De gitaarriedel onder het refrein is lekker spooky. Lekkere track; *explosieve expressies ontploffen als buskruit*. De combinatie van Haat is het donker herhaalt zich in track 11 van het album; Innerlijke Kracht. Een beetje simpele beat die ruimschoots wordt gecompenseerd door de agressieve raps van de 3 mc’s.

Het een na laatste nummer is zeker een van mijn favorieten, Betonbos; een soort volkslied voor de buitenwijken. De beat is een tranentrekker en de teksten zijn kritisch over de isolatie van de stadsmens en het verdwijnen van de natuur.

Dan het, helaas, laatste nummer van de cd ; Waarom. Een song waarin de BVE zich een hele hoop vragen stelt waarmee veel luisteraars zich waarschijnlijk kunnen identificeren. Na een sfeervol refrein komt Grape met 1 van de dopeste verses van het album. Die ga ik niet quoten, maar ik zou zeggen zorg dat je dit album te pakken krijgt.

Conclusie: Ik was aangenaam verrast door deze cd. Op hun website (www.bendevanellende.com) staat dat ze pas een paar jaar bezig zijn. Dat hoor je zeker niet terug op Vrije Geest. Het klinkt als een klassieker van doorgewinterde rappers. Al met al een hele dope plaat met een aantal echte uitschieters. Meer van dit AUB!!

  1. 1

    Pff. Je zult maar weinig historici vinden die de slavenhandel niet als een criminele onderneming bestempelen. Maar Afrikanen waren al heel bedreven in het houden van slaven, lang voordat blanken een kijkje kwamen nemen. Een feitje waar je weinig rappers over hoort.

  2. 3

    Ik ben te oud voor nederhop.
    Altijd in plat Amsterdams,
    nooit eens een mop, altijd een bende,
    van ellende – zakt de zooi
    nog in elkaar het is niet mooi,
    en zeker niet om uit te zenden,
    zo diep zit het in het slop. Ik.
    Ik ben te oud, ik ben te oud,
    ik ben te oud voor nederhop.

  3. 5

    verder kijken dan je neus lang is, is lastig voor sommige mensen. er zijn veel mensen die dit wel goede muziek vinden.
    als je te oud bent, hoef je toch niet te luisteren?

  4. 6

    Hmmm, niet dat dit heelerg in me straatje past, maar wat ik hoorde op de website is niet verkeerd. Best wel donker geluid maar niet deprimerend, de titelsong is wat mij betreft de uitblinker, conclusie, Prima vrije geest gaatme playlist in