De hybride auto voorbij: Aptera

Vergeet die hybride auto’s, dit is pas elektrische innovatie

  1. 1

    Ziet er hip uit, dat kan nog wel wat worden, beetje jammer alleen dat je er niet mee van Amsterdam naar Eindhoven en terug komt.

    Dan zul je toch batterijen moeten kunnen gaan omwisselen bij tankstations maar voor dat allemaal gestandariseerd en afgesproken is…

  2. 3

    Treinen rijden op electriciteit en bij een trein heb je een bovenleiding en geen problemen met accu’s.

    Bij een tram heb je een bovenleiding en geen problemen met accu’s.

    Bij trolleybussen in Arnhem heb je een bovenleiding en geen problemen met accu’s.

    Bij botsauto’s heb je een bovenleiding en geen problemen met accu’s.

    Dus waarom doen we dat bij auto’s niet, een bovenleiding?

    Iemand?

  3. 4

    @prometeus: Ik zou er wel eens in willen rijden hoor, gelikt ding.

    @3: Iets zegt me dat dat niet rendabel te krijgen is en bovendien peperduur zal zijn.

  4. 5

    @4 laat ik alvast een groot deel van de argumenten tegen (duur, lelijk, etc) wegnemen:
    Bovenleiding alleen boven de belangrijkste snelwegen.

    In de steden heb je een accu die het paar uur bij lagere snelheden vol kan houden. Opladen doe je als je parkeert of via de bovenleiding als je op de snelweg rijdt. Gebruikmakend van de bovenleiding kan je zonder probleem non-stop 10 uur naar de wintersport rijden, sterker: je komt met volle accu van de snelweg af.
    Geen superaccu’s nodig, geen wisselaccu’s nodig, alleen een draad boven de snelweg. Kind kan de was doen.

  5. 6

    Dat zou inderdaad kunnen werken, maar is het dan niet handiger om te kijken of je die voeding niet in het wegdek kunt wegwerken en dan stroom opwekken dmv zonneenergie in wegdek en wind?

  6. 8

    @5, maar is het niet zo dat bij een bovenleiding-achtige constructie je altijd met een bepaalde hoogte zit. Dit werkt natuurlijk niet met verschillende typen auto’s, vrachtwagens en speciale soorten vervoer die ook allemaal over dezelfde snelweg moeten.

  7. 9

    Probleem is dat je eerst 1 miljoen auto’s met bovenleidingsupport moet hebben voor die bovenleiding rendabel wordt. En niemand gaat auto’s met bovenleidingsupport ontwikkelen zonder dat er een bovenleiding is, laat staan dat iemand al auto’s met bovenleidingsupport gaat kopen.

    Zelfs als die bovenleiding er is moet dat wel GIGANTISCH goedkoper zijn om mensen een dure nieuwontwikkelde bovenleidingauto te laten kopen met maar een beperkte keuze en waarmee ze in het buitenland niets kunnen. Daar moet dus ook een gigantische subsidie overheen.

    Het wordt dus gelijk een 25 jarenplan dat miljarden kost en waar pas 25 jaar later enig voordeel aan te behalen valt (maar dan is het nog lang niet terugbetaald).

    Kun je beter investeren in het openbaar vervoer.

  8. 11

    @3 meester, de racebaan van mijn zoontje werkt met een “benedenleiding” werkt perfect.
    @8 je hebt met deze “benedenleiding die problemen niet meer.

  9. 13

    @10 Openbaar vervoer is iig efficienter dan eigen vervoer, en zou dus zeker goedkoper kunnen zijn. Verder kun je individueel vervoer met accu’s gebruiken voor van deur tot openbaar vervoer (en de fiets natuurlijk) en op je bestemming individueel vervoer huren (fiets / scooter / huurauto / taxi). Makkelijk en geleidelijk te implementeren en heel efficient.

    Enige wat je moet doen is flink investeren in openbaar vervoer, en betaalbare aansluitmogelijkheden op individueel vervoer creeeren.

  10. 14

    @ 9, overheid kan initiatief nemen samen met een aantal bedrijven om leidingen te spannen/verwerking in de belangrijkste snelweggen. Die kosten zijn, in vergelijk dat de standaard kosten voor een meter snelweg, echt niet heel hoog. De techniek is helemaal niet gigantisch duur, immers bestaat het bij botsauto’s, treinen etc al jaren en moet i.t.t. andere technieken van elektrisch rijden niet helemaal nieuw ontwikkeld worden. Daarnaast is het probleem van ‘wie koopt de auto als er geen leiding is en wie legt er een leiding is als er geen auto’s zijn’, identiek aan soortgelijke problemen met andere vormen van elektrisch rijden ‘wie investeert er in oplaad- of accuwisselsstations als er geen auto’s zijn?’. (wie in treinen als er geen spoor is? wie in spoor als er geen trein is). Diegene die het initiatief neemt moet het nemen voor de leiding en voor de auto’s die er kunnen rijden.

    @8, bij een trein en tram zit er een veer in, die het contact tegen de kabel aandrukt en ook bij hobbels op de route en doorhangende kabels het contact blijft verstaan. Daarnaast spreekt voorzich; ‘iets lagere auto, iets hogere antenne’. En hadden we al bedacht om de leiding in het wegdek te verwerken.

  11. 15

    @ 13, waar denk je aan?

    Aan kleine vormen van openbaar vervoer? Die op ieder gewenst moment kan vertrekken en je snel naar (bijna) iedere gewenste locatie brengt? Een soort trein/tram voor kleine groepen/individuen? Die flexibel inzetbaar is?

    Zoja, wat is het verschil met de door mij voorgestelde elektrische auto met bovenleiding?

  12. 17

    Nee, grote vormen van openbaar vervoer, zoals treinen, met goede aansluiting op betaalbare vormen van individueel vervoer voor de korte afstand zoals (huur-)fiets, scooter, auto en taxi op accu.

  13. 19

    Maar dan sta ik dus telkens een half uur te wachten, tot de grote trein vol is.

    En waaruit blijkt dat 20 wagons achter elkaar rendabeler is dan 1 wagon per keer?

  14. 21

    nee, anoniem, openbaar vervoer is voor het plebs.

    Moet er niet aan denken om mij daar tussen te bevinden.

    je huurconcept werkt niet, het moet iemands eigendom zijn om fatsoenlijk onderhouden en behandeld te worden.
    Ik betaal als consument dus de meerprijs voor vandalisme,diefstal en wangedrag.

  15. 22

    @21 Borg van je rekening afschrijven als je de fiets/scooter meeneemt, terugstorten als je hem heel terugbrengt, zijn al experimenten mee geweest, werkt perfect. En huurauto’s hebben zich allang bewezen.

    @19 Nee hoor, tussen de grote steden rijdt nu al elke 10 minuten een trein.

  16. 23

    stierepoep anoniem , huren is duurder dan koop.
    Economie les 1. vmbo.
    Vraag het aan Boels die is er stinkend rijk mee geworden.

    Als jij tuinafval wilt wegbrengen in het weekend of s’avonds naar tante jannie wenst te gaan kan dat niet met openbaar vervoer.

    dat electrisch autootje trekt geen aanhanger noch caravan.
    1 krat bier en je actieradius is 20 km minder.
    Huurauto’s hebben zich niet bewezen.
    lease bakken wel.

  17. 24

    @Meester 3

    Misschien omdat ik af en toe van de route wil afwijken die de bovenleiding aangeeft?

    Verder is het niet meer dan een hippe driewieler. Aan de andere kant, ik ben ook een verstokte fan van ronkende benzinemotors. Vrrrrrrrroem!!!!!!