De consumentenwereld stort in!!!

Het bericht van het CBS met als kop: “Consumentenvertrouwen stort in” wordt netjes overgenomen door de diverse media.
Het roept twee vragen op. Ten eerste, is het normaal dat een overheidsinstelling die als taak heeft getallen te rapporteren zich op deze wijze uitdrukt? “Instorten” is niet een neutraal woord maar suggereert het vergaan van de Nederlandsche economie zoals we die kennen, toch?
Ten tweede, wat zegt dat eigenlijk, dat consumentenvertrouwen? Als ik de staatjes van het consumentenvertrouwen vergelijk met die van de procentuele veranderingen in aankoopbestedingen zie ik weinig verband.




Waarom is het überhaupt relevant om dat “vertrouwen” te meten? Krijg je daarmee niet het effect dat je mensen om een mening vraagt die ze eigenlijk niet hebben en waar je vervolgens met de uitkomst de mening van de rest gaat zitten te beïnvloeden (zoals in dit voorbeeld vandaag)?
Misschien een zinnige besparingsmaatregel bij de overheid om die afdeling bij het CBS te sluiten. Slaapt ook een stuk rustiger.

  1. 2

    Steeph,

    Hetzelfde tegensgestelde bericht hoorde/las ik over de pomphouders. Zij zelf verdienen erg weinig aan de verkochte benzine ,maar maken hun winst op verkochte sandwiches and dure appelsapjes. Nederlanders klagen steen en been over de benzine prijzen ,maar slaan ondertussen voorgesnede sandwiches en drinkontbijtjes in als zoet koek.

    PS: wat betreft de aankoopbestedingen begreep ik dat de gemiddelde nederlander (relatief) meer geld wegzet voor grotere uitgave (wereldreis,auto,hypotheek).

  2. 3

    Euh…

    Steeph: de reden waarom ‘alle’ media die kop overnemen, is omdat die media linea recta het ANP-bericht met dezelfde kop van de directe ANP-feed doorzetten op de site.

  3. 7

    Dit bericht valt volgens mij ook te verklaren door het gevoerde loonbeleid van de laatste jaren, wel economische groei, maar ook zwaardere lasten. Het gevolg is voor mij duidelijk. We zijn er effectief nauwelijks op vooruit gegaan en nu donkere wolken zich samenpakken slaat er een stukje paniek toe, want niemand gelooft deze regering als die zegt dat de lastenverhogingen nu stoppen.

    Nee, natuurlijk stoppen die niet… straks de ww-premie weer omhoog… dit omhoog… dat omhoog… Ja, meneer de overheid moet toch aan geld komen als de belastinginkomsten dreigen terug te lopen.

    Gewoon 50% van die ambtenaren eruit smijten!

  4. 8

    @Roy: Dat was een verwijzing naar een onderzoek. Dat onderzoek gaf aan dat een groot deel van de mensen pas bewust een mening vormt over een onderwerp op het moment dat ze daarover een vraag krijgen.
    Die 1000 mensen die in het onderzoek nu de vraag krijgen geven dan wel hun mening, maar dat wil nog niet zeggen dat die mening (zonder ooit bij de ondervraagden gehoord te hebben) van invloed is op hun gedrag.

    @JSK: Wat zorgt er bij jou toch voor dat je niet kan laten ergens op te spugen, en dan vervolgens weer terug te komen.
    En heb je ook nog een inhoudelijke opmerking over hetgeen hier gezegd wordt?

  5. 9

    – Google “consumentenvertrouwen correlatie economie”.
    – Op het PDF document op de CBS-site dat je als tweede hit krijgt.
    – Conclusie: je moet niet naar het consumentenvertrouwen, maar naar de koopbereidheid kijken, dan krijg je een goede correlatie met een verschuiving van een jaar.

  6. 11

    @Martijn: Dank, had net wat andere woorden gebruikt en was niet bij dat document uitgekomen.
    Roept wel weer wat vragen op. Geeft aan dat er een correlatie is (in ieder geval tot 2002, een DNB rapport geeft een contradictie in periode 2002 2004). Maar daarmee nog geen direct verband. De vertraging van 3 tot 4 kwartalen is best heftig. Kan dus zijn dat de uitspraak minder snel te komen tot grote uitspraken wordt ingegeven door het oordeel van de economie. Een slechte economie heeft met vertraging effect op de arbeidsplaatsen en loonstrookjes. Dat vertaalt zich dan mogelijk tot werkelijk uitstellen grote aankopen.
    (Wordt me niet duidelijk in welke mate overigens, dus hoeveel negatieve oordelen geven hoeveel procent daling).

    (En wanneer gaat er iemand iets zeggen over het “instorten”, geuit door het CBS?)

  7. 12

    Nou ja, Steeph, als je kijkt naar de stand van het consumentenvertrouwen in januari, dan zie je dat ’t toch nog redelijk gradueel naar -19 liep. Van -19 naar -31 mag je met recht ‘instorten’ noemen.

    ’t CBS mag dan een stelletje ambtenaren zijn, een constatering is een constatering. If it walks like a duck, quacks like a duck, etc.

  8. 18

    “De Nederlandse consument zit diep in de put. Door de kredietcrisis, de hoge brandstofprijzen en zelfs het slechte weer van de afgelopen maand is zijn vertrouwen in de toekomst volledig zoek”. (Volkskrant)
    Ik geeft de Volkskrant gelijk, het komt door het slechte weer.

  9. 19

    De meeste economische ‘cijfers’ zijn irrelevant voor het dagelijks leven van een consument en producent. Alleen politici en technocraten hebben deze ‘cijfers’ nodig, om een positief beeld te schetsen van hun ‘kunnen’.

  10. 22

    Steeph, dat wordt helemaal onderaan in het artikel wel genoemd door het CBS. Mogelijk heeft een aantal geënquêteerden het WK in Zwitserland bezocht en is berooid thuisgekomen.

  11. 23

    @ Steeph; Mijn antwoord op je vragen:
    is het normaal dat een overheidsinstelling die als taak heeft getallen te rapporteren zich op deze wijze uitdrukt?

    Zou niet normaal moeten zijn!! Hun taak is registreren, verder niet.

    Ten tweede, wat zegt dat eigenlijk, dat consumentenvertrouwen?

    Niets, afhankelijk van de stemming van de interpretator.