De auto die de wereld veranderde

tata2.pngNiet uw wereld, of de mijne. Die is al veranderd toen de T-Ford in massaproductie werd gebracht in 1908. Nee, de wereld van de Indiase middenklasse staat volgend jaar op stelten. Dan brengt de indiase automobielgigant Tata Motors, de langverwachte Rs. 100,000 uit. Een kleine gezinsauto voor 4 á 5 personen die voor tientallen zo niet honderden miljoenen indiërs in de betaalbare prijscategorie ligt. Zij is bij een verkoopprijs van 2300 euro dan ook de goedkoopste auto ter wereld. Dat is meer dan de helft goedkoper dan de huidige “goedkoopste” auto. De droom van multimiljardair Ratan Tata, om iedere indiër van een auto te voorzien, komt steeds sneller in zicht. Ook Suzuki en Nissan Renault vinden dat India recht heeft op goedkoper autovervoer en hebben in navolging van Tata “de goedkoopste” auto ter wereld als visioen.

Nu rijden er nog maar 10 miljoen auto’s op de Indiase weg. Maar met een verkoopaantal van 1.1 miljoen per jaar welke volgens conservatieve industriële rapportages zal stijgen naar 2 miljoen in 2012 gloren er mooie vieze smogwolken van rijkdom aan de horizon. Reuters meldt dat het een nachtmerrie is dat de Indiërs rijker worden zonder “westers” milieubeleid. Nu al zouden de emissies in de steden op kritieke niveaus zijn beland. De smog zal losbarsten in een regen van longkanker. Daarnaast kunnen de wegen de nieuwe auto’s niet aan, ons fileprobleem is er niets bij. In New Delhi komen er jaarlijks nieuwe 200,000 auto’s bij. Logisch ook, er valt niks aan te doen volgens de regering. “This is a democracy. We can’t stop people buying cars” aldus P.K. Nanda, directeur van het onderzoeksinstituut van de regering wat zich bezighoudt met wegenbouw.

  1. 5

    @ultrabas

    En hoeveel miljoenen 2dehandsjes denk je dat er zijn in India….. beetje op de juiste schaal denken is hier wel op zijn plaats.

    Brilante reclame van Peugeot S’z :)

  2. 6

    Overigens zag ik recent op het NOS-journaal ook hoe lokale middenstanders protesteerden tegen de inplanting van supermarkten (investeringen van buitenlandse ketens). Blijkbaar wil de Indische middenklasse er aan, zodat ook de Indische regering pro is, wat betreft de stadsranden. In het hart van de stad, probeerden ze te sussen, zal er altijd plaats zijn voor middenstand.

  3. 7

    Ik weet niet of je in India meer kan vangen voor een tweedehands dan in Oost-Europa (voor de betere modellen, die duurder verkopen dan dat indische karretje nieuw kost) of Afrika (waar ze alles rijden, zolang de motor het blijft doen).

  4. 10

    Perslucht, uit mijn hoofd samen met het vliegwiel de enige energie-opslag-technologie die de efficientie van een accu kan combineren met de duurzaamheid van een baksteen.

    Je zou haast gaan vermoeden dat Meneer Tata heel erg rijk gaat worden. Maar dat kan niet, want dat is ie al.

  5. 12

    Reuters meldt dat het een nachtmerrie is dat de Indiërs rijker worden zonder “westers” milieubeleid.

    Laten we eerlijk wezen: bij ons is dat beleid ook alleen ontstaan NADAT we erg smerig waren geworden. Die Indiërs vinden hun weggetje wel hoor.

  6. 13

    @InvertedPantsMan: Klopt; waterstof is zelfs met stip de brandstof met de hoogste energie-dichtheid per kilo. Drie keer zo hoog als diesel en honderden keren meer dan de door mij genoemde alternatieven. Helaas weegt een kuub waterstof bij 1 bar slechts 0.08988kg dus voor de energiedichtheid naar volume gaat dat zeker niet op.

    Ik had het dan ook niet over de energiedichtheid maar over de energieefficientie, oftewel de verhouding tussen de energie die je eruit haalt ten opzichte van wat je erin stopt. Dan scoort waterstof, als je alles meeneemt van electrolyse tot compressie en van transport tot brandstofcel theoretisch maximaal zo’n 25%. Een ouderwetse lood-accu haalt in de praktijk 75-85% terwijl perslucht en vliegwielen dicht bij de 100% in de buurt komen.

    Energie uit waterstof zal dus altijd zo’n 3-4x zo duur zijn als energie uit de door mij genoemde alternatieven. Alleen al wat de kosten betreft, is de “waterstof-economie” dus een farce. Ik ben er daarom stellig van overtuigd dat we op den duur voornamelijk perslucht en vliegwielen zullen gebruiken, of iemand moet een accu uitvinden die meer dan 10 jaar meegaat, maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

  7. 14

    @13: Lees je eerste alinea nog eens en zie waar het op slaat. Als je het nog niet ziet, denk dan eens aan je eigen alternatief (PERSlucht). Ik ben trouwens ook benieuwd welk volume je bij je moet hebben voor een persluchtauto met een bereik van zeg 500km. Tenslotte wil ik ook wel weten hoe je de lucht comprimeert met een efficientie van vrijwel 100%.

  8. 16

    @Bismarck: volgens mij zijn meertraps compressors met meer dan 90% efficientie niet heel raar, hetzelfde schijnt te gelden voor persluchtmotoren, da’s samen dus zo’n 81%. Met wat goochelen met dubieuze cijfertjes van wikipedia en http://www.theaircar.com, zou je dan een met een Lupo/Smart/etc. vergelijkbaar ding 300km kunnen laten rijden met ongeveer 300 kilo aan volle perslucht tank. Die is dan zo’n 300 liter bij 200 bar. Of 150 liter bij 400 bar.

    Een andere vergelijking: er reden 10 jaar geleden al elektrische autos op accu’s rond met een zeer acceptabele actieradius (General Electric EV-1). Perslucht heeft een energiedichtheid (per kilo) die is te vergelijken met die van moderne accu’s alleen kun je accu’s dus na een paar honderd keer opladen weggooien en gaat je persluchtcilinder net zo lang mee als de rest van de auto.

    Maargoed, harde cijfertjes zijn in ieder geval nergens te vinden, met name niet over de efficientie van compressors en persluchtmotoren, dus ik kan het zomaar mis hebben. Het wachten is op Meneer Tata & co.

  9. 17

    Ik weet het nu zeker. Een van de eerste drie Indische woorden die ik oppikte uit de verder maar matige Engelse krant Times of India was het woord Lach. = 100.000. Daar zijn ze helemaal gek mee, met dat lach. Hier ook weer. Het zal wel iets met de perfecte 5 te maken kunnen hebben.

  10. 19

    Interessant artikel, ben net terug van een vier maanden durende stage in India. Een “Lakh”, 100.000 rupee, is een psychologische grens: het schept met name voor ambtenaren de kans om wat van het geld dat ze verdienen om te zetten in een auto. Maar, het minimumloon loopt in de meeste staten van 20.000-25.000 rupee per jaar, per familie. Voor deze mensen is zelfs zo’n goedkope auto nog niet mogelijk; dat wordt voorlopig nog op de paard en wagen. Gezien de kwalitiet van en de drukte op de wegen is dat niet zo heel erg, de infrastructuur is nog niet klaar voor veel auto’s.

    Een euro is trouwens ongeveer 55 rupee. 100.000/55 is 1820 euro en geen 2300

  11. 20

    @Vosje

    100.000 is de productieprijs, daar komen nog transportkosten, belastingen etc. bovenop

    De verkoopprijs van de auto gaat wordt uiteindelijk 125.000 – 150.000 rupees. Als we het hogere bedrag aanhouden, dan komt het neer op 2300 euro.

  12. 21

    @20: Ah ok, dat verklaart het. De verschillende kranten in India scheppen een verkeerd beeld, zij wekken de suggestie dat het 100.000 rupee gaat kosten. Duurder maakt het niet meer bereikbaar voor die 400 miljoen Indiers onder de armoedegrens.