Daimler blijft Duitsland trouw

Het verhaal dat de Duitse industrie het land verlaat als gevolg van de Energiewende, maar nieuws van Mercedes geeft aan dat het bedrijf van plan is in Duitsland te blijven. De nieuwe investeringen van het bedrijf in elektrische auto’s zullen voornamelijk in Duitsland gedaan worden. Onze zoektocht naar een bedrijf dat Duitsland verlaten heeft vanwege de energietransitie gaat dus door…

Tekst: Craig Morris. Vertaling: Krispijn Beek.

NIEUWS -

Een paar maanden geleden, toen Politico claimde dat Mercedes een voorbeeld was van een bedrijf dat Duitsland verlaat vanwege de energietransitie, beloofde ik terug te komen op dat voorbeeld.

Eerst was er de berichtgeving (in het Duits) dat Daimler en BMW sinds 2014 ieder meer dan 3 miljard Euro investeerden in het vernieuwen van hun Duitse productielocaties. Een paar maanden later splitste de wegen van Daimler en Tesla. Daimler maakte deze maand bekend dat Tesla geen leverancier zal zijn voor Mercedes’ nieuwe generatie elektrische auto’s. Tesla leverde de elektrische aandrijflijn voor Mercedes’s B klasse, die Daimler nu zelf wil gaan produceren.

Het Duitse bedrijf is daarnaast ook van plan om 500 miljoen Euro (persbericht) in de productie van accu’s te investeren – wederom, in Duitsland (Kamenz, Saksen). De bouw van de nieuwe fabriek in Duitsland begint naar verwachting deze herfst en de productie van accu’s in de zomer van 2017.

Daimler is ook van plan een half miljard Euro te investeren aan genetwerkte vrachtwagens. Er zijn een aantal persberichten beschikbaar over zelfrijdende vrachtwagens. Op 1 april zal een nieuwe divisie, met 200 personeelsleden, opgericht worden voor dit doel. Dit nieuws kan nog gehypet worden als ‘Mercedes verlaat Duitsland’, omdat de helft van het pesoneel in Detroit gevestigd zal worden. Voor een multinational is zo’n verdeling echter vrij normaal. Hoe dan ook is het lastig om dit nieuws te verkopen als ‘Daimler verlaat Duitsland’ – dus de volgende keer dat je dat hoort kan je mensen naar dit bericht verwijzen. Politico heeft nog niet bericht over de recente aanwijzingen dat Duitsland van plan is in Duitsland te blijven.


 

Craig Morris is Amerikaan van geboorte en woont sinds 1992 in Duitsland. In 2006 schreef hij het boek ‘Energy Switch’ en hij schrijft regelmatig over de Duitse energietransitie. Hij is editor van Renewables International, hoofdauteur van EnergyTransition.de en directeur van Petite Planète en is te vinden op Twitter als PPChef.

Dit artikel is eerder verschenen op Renewables International en met toestemming van de auteur vertaald door Krispijn Beek.

  1. 3

    Kamenz ligt vlak bij de Tsjechische grens. Dat betekent dat de assemblage daar wellicht plaatsvindt maar mogelijk een deel van de productie plaatsvindt in Tsjechië of – voor autoindustrie waarschijnlijker – Slowakije. Dat landt heeft ook onlangs een wezenlijk deel van de productie van Landrover Jaguar naar zich toegetrokken.
    @0: Saxony noemen wij Saksen.

  2. 4

    @3: Kamenz ligt vlak bij de Tsjechische grens.
    Zoals ik de wegen daar ken, is die grens nog gauw anderhalf uur rijden.
    Saksen (Waarom dat onvertaald bleef, is mij ook een raadsel) heeft een lange en brede traditie met automobielbouw, alleen al de affiniteit ermee kan voor Mercedes een reden zijn om zich daar te vestigen. En als Zalando vette subsidies krijgt om er een verdeelcentrum vol onderbetaalde orderpickers neer te zetten, waarom Mercedes dan niet voor echte productie?

  3. 5

    @4 en @4 Saksen bleef onvertaald, omdat het vanmorgen nog vroeg was ;) Zal het zo alsnog aanpassen.

    @1 kan je je claim mbt subsidie voor productie in Duitsland onderbouwen? Of ben je aan het roeptoeteren?