Crossing Border – het verhaal in de muziek

Is het boek beter of de film, wij hebben er allemaal een uitgesproken mening over, zeker sinds Kyra dit onderwerp onlangs op Sargasso aan de orde heeft gesteld. Een ding is duidelijk: het zijn twee heel verschillende manieren van verhalen vertellen. Daarnaast zijn er ook nog weer andere manieren en een daarvan heeft tot nu toe weinig aandacht gekregen, namelijk het verhaal in een heel ander genre, de muziek. Het wordt tijd om daar verandering in te brengen, zeker nu  van 16 tot 19 november weer het Crossing Border-festival in Den Haag plaatsvindt, een festival dat zich tot doel stelt de grenzen tussen de verschillende genres te overschrijden.

Veel muziek heeft helemaal geen tekst nodig en vaak is de tekst ook niet zo belangrijk, maar soms wordt in een muziekstuk een heel verhaal verteld dat wel de moeite waard is. Het verschil met een boek of film is volgens mij hoe het wordt geconsumeerd. Bij boeken en films mist de herhaling. Wie een boek of film goed vindt, zal misschien alles meerdere malen lezen of kijken, maar na, laten we zeggen, maximaal zo’n tien keer heb je het dan wel gehad. Bij een verhaal in een muziekstuk is dat anders. Daar moet het verhaal blijven boeien, ook al wordt er 100 keer of vaker naar geluisterd. Het verhaal moet een soort mysterie behouden, een mysterie dat iemand al na de eerste keer luisteren aanvoelt en dat later niet meer gaat verdwijnen. Anders is het zonde van de muziek.

Iemand die het muzikale verhaal best goed onder de knie heeft, is volgens mij Bob Dylan, in bijvoorbeeld ‘Lily, Rosemary and the Queen of Hearts’, ‘Tangled up in Blue’ of ‘Isis’.

Hurricane’ vind ik persoonlijk niet zo sterk, maar dat komt misschien omdat het in tegenstelling tot de andere stukken over een waar gebeurd verhaal gaat. Het is geen fictie.

Maar hoe dan ook, mijn all time favorite op dit gebied is na vele jaren nog steeds ‘Street Hassle’ van Lou Reed. Het verhaal speelt zich af aan de zelfkant van de samenleving. Het gaat over een vrouw die om onbekende reden overlijdt en vervolgens over twee mannen die overleggen hoe zij het lijk het beste kunnen laten verdwijnen. In die zin lijkt het op een stuk dat 30 jaar later door talrijke pooier- of gangsterrappers op platvloerse manier wordt gekopieerd, maar het is meer dan dat.

Ik dacht eigenlijk dat ik inmiddels redelijk door had waar het verder over gaat, maar er schijnen ook heel andere interpretaties te zijn.  Het stuk bestaat uit drie delen en op internet schreef iemand dat hij niet eens weet of de drie delen überhaupt met elkaar in verband staan. Ik dacht eigenlijk altijd van wel. Maar nu ben ik weer gaan twijfelen. Toch heeft het stuk iets wat mijn aandacht trekt en dat zou anders zijn als het in de delen over zomaar wat willekeurige onderwerpen ging. Iets dat mij heel goed naar elk woord van de tekst doet luisteren en dat steeds weer.

De bijhorende muziek is minimalistisch en geeft aan het stuk een kille sfeer. Juist die kilte is misschien niet voor iedereen goed te verdragen, maar dat op zich is weer heel bijzonder. Ik speelde het ooit een keer toen ik visite had van iemand die een beetje labiel was. Het opmerkelijke was dat hij in mijn verder behaaglijk warm gestookte kamer enkel door de muziek heel erg ging trillen, zo erg dat ik de muziek maar moest uitzetten.

Vreemd genoeg bevalt het stuk me eigenlijk niet door de kilte die ervan afstraalt. maar in tegendeel door de warmte, emotie en compassie die er desondanks in schuilgaat. Maar dat blijkt misschien meer op het einde van het stuk of pas na een paar keer luisteren en zo ver is mijn visite toen helaas niet gekomen.

  1. 2

    niet dat het veel met dit topic te maken heeft, maar ik heb net het nieuwe (dubbel)album van Lou Reed en Metallica beluisterd. Doorstaan. Nieuwsgierig gemaakt door de vernietigende kritieken, tot aan doodsbedreigingen van Metallica-fans toe.
    Die kritieken zijn niet voor niets. Wat een rare plaat. Ik weet dat veel muziek (juist de beste) ‘has to grow on you’, maar ik denk dat deze nooit ‘aan me zal groeien’….

  2. 3

    De song “Highway Patrolman” van Bruce Springsteen is verfilmd door Sean Penn in “The Indian Runner”. Wat overigens ook het regiedebuut van Penn is.

    “Highway Patrolman” staat op het “Nebraska” album, wat tjokvol staat met verhalende songs van de zelfkant van de samenleving, o.a. “Johnny 99”.

  3. 8

    Ik ken “Street Hassle” niet. Ik ben er helaas nooit aan toegekomen om het oevre van Reed goed tot me te nemen. Sinds begin jaren 90 is mijn gehoor ernstig achteruit gegaan, waardoor ik nauwelijks nog binding met muziek heb :(

    Sinds kort heb ik een nieuwe processor voor mijn Cochleaire Implantaat, die beter met muziek overweg kan, zal es een poging wagen vanavond.

  4. 9

    Olo! Mooi!. Nou ben ik toch echt, echt, echt een fan van Lou Reed, had ik dit nummer (lyrics) nog nooit gehoord! Even snuffelen: op Street Hassle (1978) staat dit nummer in een versie van 10:53 à 11:00. Deze uitvoering is herkenbaar omdat hij met “echte strijkers” begint. Dit is ook de versie hierboven. Binaural, oftewel: in dummy head recordinding, of kunstkopstereo, wat toen kennelijk nog heel bijzonder was. Op Take no Prisoners (1978, remastered in 2002) staat Street Hassle in een live version van 13:56 sec. Die versie vind ik nog mooier dan die hierboven. Meer muziek, meer variaties, veel meer versierd, vergelijk deze uitvoering, ook ’78. Sterk hoor, als ik er naar luister heb ik moeite om het originele nummer te herkennen. In 2004, op Animal Serenade is Street Hassle maar 6:59 lang, en weer wel herkenbaar, ook mooi en ook weer warmer dan de eerste versies. Hier ook een toelichting van Lou Reed: “I wanted to write a song that had a great monologue set to rock. Something that could have been written by William Burroughs, Hubert Selby, John Rechy, Tennessee Williams, Nelson Algren, maybe a little Raymond Chandler. You mix it all up and you have ‘Street Hassle'”. De verwijzing naar Crossing Border is dus terecht. Terzijde: de Simple Minds hebben Street Hassle ook opgenomen (5:16).

  5. 11

    vervelend, ook al zijn er ongetwijfeld nog steeds vele dingen, die je in plaats daarvan kunt doen.

    Het enige wat ik daarnet wou mededelen is dat Bruce Springsteen ook met een eigen stukje tekst op ‘Street Hassle’ meedoet.

  6. 14

    zie net dat juist dat laatste nummer ‘Junior dad’ (20 minuten) er niet bij staat.
    Zal ‘m voor de liefhebber nog wel even op Grooveshark posten, dan kan je daar over een uurtje ook van genieten. (of juist niet).
    Zit er nou toch weer naar te luisteren, misschien zal het toch wel eens ‘aan me groeien’. Hoor veel overeenkomsten met Velvet Underground…

  7. 23

    ‘this is the place where she cut her wrists on that strange and faithful night – oh oh oh what a feeling’
    daar ben ik nu en ik zit zowat (weer) te janken.
    Opmerkelijke overeenkomsten met de noiserock van Lulu. Qua tekst.

  8. 26

    http://www.lyricsfreak.com/g/genesis/driving+the+last+spike_20058881.html

    Ik voel weer een boeiend draadje opkomen? Of dat hoop ik dan, over verhalende teksten.

    Toevallig noemt G. Drios (de topicstarter) ‘Hurricane’ als één van z’n mindere favorieten. Qua tekst, want daar gaat het over.
    Het is één van de weinige nummers die ik van Dylan kan waarderen qua muziek, het grootste deel hoor ik liever door anderen vertolkt. Maar z’n teksten zijn superb, niet voor niets is de man ooit voorgedragen voor de nobelprijs voor literatuur…

  9. 27

    Indertijd werd Berlin afgebrandt door de pers,had hem op de radio gehoord het was in de tijd van de vliegramp op Tenerife.Omdat er aangepaste muziek moest worden gedraaid werd bijna heel Berlin gespeeld verdeeld over de dag.Omdat er geen aan-en afkondigingen waren moest ik de omroep bellen voor informatie,hiermee naar de platenboer getogen.Daar aangekomen keek hij me meewarig aan,hoe kon zo’n draak aanschaffen?
    Ben blij dat ik toen al eigenwijs was.

  10. 37

    Sister Ray – prachtig. Ik vond het alleen altijd een beetje jammer dat de opnamekwaliteit niet zo heel erg goed was. Althans op mijn elpee. Er is ook een versie op Live in Italy, ook goed, maar anders.

    Berlin ook overigens. Ik heb Berlin een paar jaar geleden live gezien in Amsterdam, met een kinderkoor en al.

  11. 39

    Ik denk dat ik m’n aanvankelijke mening over Lou Reed & Metallica bij ga stellen. Misschien heeft Lou Reed als geen ander in de gaten wat ‘de signs of the times’ zijn.
    Eind jaren ’60 was Velvet Underground ook een zootje teringherrie, en nu wordt het als een invloedrijk geluid neergezet.
    En met de Occupy-beweging lijkt er een soort ‘spirit of ’68’ terug te keren. Misschien wishful thinking.
    Niet dat ik nu opeens gecharmeerd ben van die prikkeldraad-muziek, maar wie weet doet Lou Reed (en Metallica) echt iets revolutionairs.
    In tegenstelling tot de punk-hype van 35 jaar geleden, dat waren gewoon slordig gespeelde R&R-deuntjes met de versterker op 11.
    Tot een geniale producer zoals Martin Hanett daar het geluid van Joy Division uit destilleerde, maar dat is weer een ander verhaal…

    Ook wel apart dat een (in mijn oren) mainstream-band als Metallica de begeleidingsband is van dit project…

  12. 41

    Hammill? Ik had het over Hannett?
    http://www.youtube.com/watch?v=XI-w7LjSNi4

    maar nu dwalen we wel een beetje erg af van de teksten… (waar het over zou moeten gaan).

    Overigens: alles over Hannett in ’24hr party people’ en natuurlijk ‘Control’ (van Anton Corbijn). In 24hr. prachtig gespeeld door de kameleon die Gollem was in ‘the Lord of the Ring’, Ian Dury in de biopic over z’n leven, KingKong, en zo nog wat onverwachte performances. Kom even niet op z’n naam.

  13. 45

    De Velvet Underground is inmiddels toch wel easy listening, vergeleken bij ‘Spectre Vs. Rector’ van The Fall:

    http://www.youtube.com/watch?v=bH9EzEvpcOk

    MR James be born be born
    Yog Sothoth rape me lord
    Sludge hai choi [blah blah]

    MR James be born be born
    Yog Sothoth rape me lord
    Van Greenway [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]

    Part one: spectre versus rector
    The rector lived in Hampshire
    The spectre was from Chorazina
    Inevil dust in the air
    The rector locked his doors

    Part two: detective drives through Hampshire
    Stops because of the fog there
    And thinks a visit to the rector
    And meanwhile and meanwhile

    Spectre possesses rector
    Rector becomes spectre
    Sludge hai choi [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]
    Enter inspector
    Even as he spoke a dust devil suddenly arose and struck him

    Part four: detective versus rector
    Detective versus rector possessed by spectre
    Spectre blows him against the wall
    Says “;Die latin this is your fall
    I’ve waited since Caesar for this
    Damn Latin my hate is crisp
    I’ll rip your fat body to pieces

    MR James be born be born
    Yog Sothoth rape me lord
    Van Greenway [blah blab]

    Scene five, scene five
    Comes a hero
    Soul possessed a thousand times
    Only he could rescue rector
    Only he could save inspector
    And this hero was a strange man
    “;Those flowers, take them away”; he said
    “;They’re only funeral decorations
    And oh this is a drudge nation
    A nation of no imagination
    A stupid man is their ideal
    They shun me and think me unclean,
    unclean”;

    I have saved a thousand souls
    They cannot even save their own
    I’m soaked in blood but always good
    It’s like I drunk myself sober
    I get better as I get older
    MR James be born be born
    Yog Sothoth rape me lord
    Van Greenway [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]

    Part six:
    That was his kick from life
    That’s how he pads out his life
    Selling his soul to the devil
    And the spectre enters hero
    But the possession is ineffectual
    But the possession is ineffectual
    And the possession is ineffectual

    And MR James be born be born
    Yog Sothoth rape me lord
    Van Greenway [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]
    I said Sludge hai choi [blah blah]

    Last scene:
    Hero and inspector walk from the scene
    Is the spectre banished forever?
    The inspector is half insane
    The hero runs back into the mountains
    The hero goes back into the mountains
    He was an exorcist but he was exhausted
    An exorcist but he was exhausted
    He racked on his bed all night long

    MR James be born be born
    Yog Sothoth rape me lord
    Van Greenway [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]
    Sludge hai choi [blah blah]

    [chorus ad lib]

  14. 47

    Nee,ik heb het over Hammill ivm met je opmerking over punk,dit nummer wordt gezien als punk avant la lettre.En wat teksten betreft zit je bij Hammill en z’n band Van Der Graaf Generator gebakken.

  15. 49

    als het over crossing borders gaat mag Vinkenoog/Spinvis combo natuurlijk niet ontbreken:
    http://grooveshark.com/#/album/Ja+/3388282
    Helaas stopt titelnummer Ja! er na 1:50 mee.
    Doet het wel op Spotify:
    http://open.spotify.com/album/4f2pVkBCBOsoLE75pykafT

    EP ‘Ritmebox’:
    http://grooveshark.com/#/album/Ritmebox+Ep/2999077
    Op Spotify nog veel uitgebreider (23 tracks):
    http://open.spotify.com/album/2VzTDhajuBGntqNJXEx8yv

    En Spinvis zelf heeft natuurlijk ook heel literare teksten.

  16. 62

    Ja, dit was een toffe singel! Lekkere bubblegum, waarvoor je ’s ochtends opstaat, om um op te zetten. Voor de uitgekauwde Lou Reed of Bob Dylan kom ik al zo’n dertig jaar mijn bed niet meer uit.

  17. 76

    idd, ik heb dat gebeuren met die ‘top2000 aller tijden’ waar dan zo’n volstrekt onbekend nummer van de Groot jaren achter elkaar bovenaan stond nooit begrepen. Met nog ’s een 300 keer herhaald refrein, met de teksten van Nijgh zoals voorheen had dat niks te maken.
    Ik geloof trouwens dat de teksten van ‘Nacht en Ontij’ (een beetje over de top voor hedendaagse begrippen) van iemand anders waren.

    sowieso de programmering van Hilversum3/Radio3 die dan voorgeschreven werd/wordt door zo’n omhooggevallen Leo Blokhuis, dat zelfs de avondprogramma’s van VPRO etc. zich alleen maar konden bewegen binnen zijn playlists, dat is zo raar. Gelukkig heb je nu radio6 (zolang het nog bestaat), en natuurlijk internet…
    tip: Radio David Byrne, elke maand een playlist met muziekjes van Urk tot de Solomon eilanden en alles daartussen
    http://www.davidbyrne.com/

  18. 83

    Hoe fluit die Boere? Fluit, fluit, so! Fluit, fluit, so! Fluit, fluit so!
    Hoe fluit die Boere? Fluit, fluit, so! Fluit, fluit, so! [fluit die note]
    Die Kaapse nooi sê: [fluit die note] hoera!
    Die Kaapse nooi sê: [fluit die note] hoera!
    Hoe fluit die Boere? Fluit, fluit, so! Fluit, fluit, so! Fluit, fluit so!
    Hoe fluit die Boere? Fluit, fluit, so! Fluit, fluit, so! [fluit die note]

  19. 86

    Live at The Witch Trials: haha, Johnny-come-lately! De eerste Peel-sessie, 15 juni 1978, dat was het startpunt. Ik hoor Peel het nog aankondigen, als het beste van het hele er aan voorafgaande jaar. Maar met de Velvets mag bij-tijd-en-wijle best gejudast worden, hoor. No Xmas for John Quays.

  20. 92

    ‘vervelend’ is een groot woord. Er staan best wel pareltjes op. Gelijk het eerste nummer ‘Chigaco’ al. Wat, net als veel andere nummers veel te gauw stopt. Net als het interessant wordt. En het titelnummer vind ik super-irri als die nep-Mexicano stemmetjes er in komen.
    Ik had wel wat meer diepgang (muzikaal) verwacht na 7 jaar afwezigheid.
    En de teksten (waar dit draadje uiteindelijk over zou moeten gaan), daar heb ik niet zo gauw een oordeel over. Zo goed is m’n Engels nou ook weer niet.

    Vooralsnog blijft ‘hell broke luce’ m’n favo.
    maar niets zo veranderlijk als een nuttige idioot…

  21. 98

    idd, bedankt voor de tip. Net weer (voorlopig) gefixt. Is al een tijdje gaande, dan verschijnt er zomaar een regel Javascript boven in de body van de startpagina. Black exploitation kit oid.
    Maar (volgens mij) hebben pagina’s zoals die Afrikaanse muziek daar geen last van (?).
    Kennelijk heeft er iemand een hekel aan me, heb m’n beklag gedaan bij de host, die zeggen dat er weinig aan te doen is(?). Hacken schijnt heel eenvoudig te zijn, en kliertjes maken er een sport van op niks af.
    Als ik dan de URL’s van die javascripts naar ze zend in de hoop dat het brein gepakt wordt, word m’n mail gebounced uit veiligheidsoverwegingen. En op zich zijn die URL’s weer allemaal sukkels zoals ik.

    Komt er op neer dat ik elke dag m’n site zou moeten checken/opschonen, terwijl die al een tijdje niet bijgewerkt is om bovenstaande redenen. Of helemaal uit de lucht gooien. Wat ik weer zonde vind vanwege de content.