Crisis in beeld | Stilliggende schepen bij Singapore

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (5)

#1 Ernest

Op de Noordzee liggen er veel meer voor anker.
http://www.vesseltracker.com/en/Area/northsea/Map.html

  • Volgende discussie
#2 Yevgeny Podorkin

Zal dat voor de Noordzeekust niet gewoon normale filevorming zijn @ ernest. Te wachten tot de loods het schip over b.v. Waterweg naar betreffende haven gidst? En d’r kan toch echt maar 1 zo’n supertanker tegelijk binnenvaren (passen en meten, dingen hebben een “remweg” van mijltje of 2). Schepen “not moving” zijn overigens vnl. hopperzuigers/ dredgers e.d. voor het bevaarbaar houden van de scheepsroutes en andere ondersteunende schepen.

Goed, en afhankelijk onder welke vlag het vaart zullen wereldwijd honderden schepen door het afgenomen transportvolume (30%?) langdurig voor anker liggen in bepaalde territoriale wateren. En er zullen (ver)oude(rde) schepen versneld naar de sloop moeten verdwijnen. Misschien hebben de metaalslopers op de stranden in Bangladesh er dan nog wat aan…of maak er discoboten van of andere bestemming…maar so what, even wat minder volume?

En kunnen we wat minder kwistig met het woord CRISIS omgaan astenblieft? Als er éven wat teveel stipjes op een kaart voor een kust zichtbaar zijn? Ander zou het me allemaal wel eens teveel kunnen worden hè…overál maar een crisis van maken? What’s next?, een kaart van de tienduizenden vrachtwagens?

AaaaaAAAAhhh….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Ernest

Je hebt waarschijnlijk ook gelijk, maar het viel me op dat in Singapore meer schepen aan de kade lagen, en dat lijken me duurdere plaatsen om een schip te laten liggen. Ik had onlangs gelezen dat reders schepen uit de vaart zijn gaan halen, dus helemaal gek is het niet.
Het is een algemeen probleem, volgens dit recente scheepvaartbericht: “After AXS-Alphaliner reported a decrease in idled container ship capacity during the first half of April, the first dip in six months, experts are predicting a surge of overcapacity by the end of the year.
According to AXS-Alphaliner, 485 vessels of 1.42 million TEU were idle at the end of March, representing 11.3% of the global fleet.
By April 13th, although the vessel count was 486, the idled capacity had dropped to 1.31 million TEU or 10.4% of the fleet.

BIFA says that the idled fleet will shrink in the coming months as recently suspended seasonal loops, and larger ships on other loops, are re-introduced. Shipping companies, K-Line, COSCO, OOCL, Hanjin and MOL, amongst others, are also anticipating a re-deployment of laid-up vessels as idle fleet capacity picks up.
That said, Alphaliner warns that the bleak economic outlook could see the idle fleet soaring up to more than two million TEU after the peak of the season.
Meanwhile, Drewy Shipping Consultants has expressed concerns carriers are doing little to cut capacity.
In its report “Capacity Management – Surviving the Container Crisis,” Drewy emphasises the need for container lines to cancel more orders, scrap older ships and lay-up newer ships.

Whilst carriers have so far cut capacity from 20% to 25%, this has achieved little in preventing depleted freight rates.
The problem extends beyond shipping, and into the ocean-, rail- and airfreight sectors, and last month FedEx announced plans to cut fourteen widebody aircraft from its fleet.” (http://www.crewing.biz.ua/Article27850.html)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Yevgeny Podorkin

dank voor de aanv. info Ernest. Maar: viel me op “Ernest”?
Noordzee viel je op, niet Singapore …

*zet Ernest op lijst “side nicks Steeph”*

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Ernest

Nee, ik keek naar Singapore en ging uit pure nieuwsgierigheid eens bij Rotterdam kijken, met dat radiobericht of krantenartikel in gedachten. Daar zag ik toen veel meer ankers.

  • Vorige discussie