Closing Time | Sepultura

In mijn stukje over Graspop 2017 was ik niet bepaald erectioneel enthousiast over de optredens van Sepultura en de spin-off Max & Iggor. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig werd er echter geweldige muziek gemaakt. Afijn, ik heb er al genoeg over gezegd in het hierbovengenoemde stukje. Dus zonder verder gezeur over naar het titelnummer van ‘Arise’ uit 1991.

Dit is deel 4 in de serie Closing Times naar aanleiding van dit verslag van Graspop 2017. De komende weken zullen er op semi-willekeurige momenten meer verschijnen.

  1. 1

    Toch heeft Sepultura maar sporadisch gepiekt: meer dan een handvol nummers die echt de moeite waard zijn hebben ze volgens mij niet gemaakt. Maar dat zijn dan wel gelijk klassiekers. Zoals deze, dus.

  2. 2

    @1

    Zoals wel meer platen in die tijd stond het openingsnummer niet los van het afsluitende. De hele plaat Arise is goed en meer een geheel nog dan voorganger “Beneath the Remains” dat was. In zekere zin lijkt Arise in het ouvre van Sepultura op “Reign in Blood” van Slayer, in die zin dat het ene nummer op de plaat ‘logischerwijs’ lijkt te volgen op het voorgaande en zo lekker doortikt tot het einde.

  3. 3

    @1, @2 volgens mij hebben jullie beiden een punt.

    @1 in de zin van dat ‘klassiekers’ als in ‘rijp voor de top 500 beste metalnummers’ inderdaad een handvol zijn. De titelnummers van Arise en Beneath the Remains, wellicht Refuse / Resist en (helaas) voor veel mensen ook Roots Bloody Roots. Maar dat betekent voor mij zeker niet dat de rest van het werk niet ‘de moeite waard’ is.

    Zoals @2 heel terecht zegt is het hele Arise album prima te pruimen. Het (absurd hoge) niveau van het eerste nummer wordt niet meer gehaald, maar de cd gaat lekker in dezelfde stijl voor, met verschillende hoogtepunten, waaronder inderdaad ook Infected Voice, maar ook een Dead Embryonic Cells.

    Zijspoor: dat is wel een vloek van de moderne tijd, dat veel mensen alleen nog losse nummers luisteren, en dat ten koste gaat van veel albums waarbij echt is nagedacht over opvolging van nummers, specifieke stijl, en terugkomende elementen (of dat nou melodieën, rifs of ritmes zijn).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren