Closing Time | Aphex Twin

Aphex Twin is een van de invloedrijke muzikanten binnen de elektronische muziek. Het is dan ook opvallend dat zijn twee meest gewaardeerde nummers – althans, op spotify – ingetogen pianosolo’s zijn.

  1. 2

    Dat is het probleem met de Spotify-algoritmes. Spotify bedenkt dat een bepaald nummer populair is en dringt het dan op aan iedereen die er mogelijk interesse zou kunnen hebben. De nummers worden dan vaker gespeeld en worden nog populairder.

    Aphex Twin zet ik zelf nooit op, maar past wel in een van mijn straatjes. Ik krijg regelmatig die pianosolo’s voorgeschoteld, nooit iets anders.

  2. 3

    @2 Volgens mij gebeurt dat alleen als je zelf veel “populaire” muziek luistert. Ik krijg van Spotify namelijk voortdurend hagelverse releases van obscure artiesten voorgeschoteld. En Spotify snapt inderdaad prima dat Avril 14th goed past in een playlist met pakweg Nils Frahm terwijl Windowlicker daar niks te zoeken heeft, ideaal.

    Ik gok dus dat Spotify niet alleen genre, maar ook “obscuurheid” afstemt op je eigen luistergedrag. Waarschijnlijk moet je daarvoor wel eerst zelf de nodige muzikale uitstapjes maken. Artist Radio, Discover Weekly en de Release Radar zijn je vrienden.

    De relatief grote populariteit van Avril 14th is overigens eenvoudig te verklaren; Kanye West heeft het geprobeerd te jatten. Aisatsana (de #2 op Spotify) surfde waarschijnlijk mee op die bekendheid. En veel pianisten vinden dat nummer leuk om te spelen; op Youtube is al jaren een stroom van covers van Avril 14th gaande.

    https://www.theguardian.com/music/2014/aug/26/aphex-twin-kanye-west-avril-14th-sample-blame-game

    @1 Dat Windowlicker niet bovenaan staat is niet zo gek; Aphex Twin-luisteraars zijn typische album-luisteraars die waarschijnlijk veel liever zijn tijdlozere muziek luisteren dan die ene hit. En dat dan op repeat. En repeat. En repeat. De casual hitjes-luisteraars komen daar nooit overheen. Zie derhalve bijvoorbeeld ook de positie van #3 en Xtal, die met gemak boven zijn recentste release (T69 Collapse) blijven hangen. Dat kan natuurlijk ook komen omdat iedereen die op YouTube kijkt ipv Spotify vanwege de videoclip:

    https://www.youtube.com/watch?v=SqayDnQ2wmw

    Sowieso, trouwens, wat betreft Xtal, voor zij die het niet kennen: ga even rustig een uurtje in een stoel liggen en luister het beste album aller tijden, het manifesto van de moderne electronische muziek: Selected Ambient Works 82-92. Verplaats je in het jaar dat uit het uitkwam – 1992, verbaas je en geniet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren