Canal Pride nog steeds zinvol

OPINIE - Toen een manager mij vertelde dat het goed voor mij zou zijn om lid te worden van de vakbond, wist ik dat het met de vakbond in Nederland gedaan was. Hetzelfde gevoel heb ik met een Canal Pride waar de gehele overheid in mee vaart. Het is wel een heel erg vinexerige manier geworden om te tonen hoe tolerant je wel niet bent, als zes meter voor je ook Jeanine Hennis door de gracht dobbert, en tien meter achter je de boot van de politie. Van een rebels statement – we’re here, we’re queer, get used to it! – naar een grachtenparty voor VVD-types die een dagje lekker gek willen doen.

Toch mag defensiepersoneel pas sinds 2009 in uniform meevaren, en dat ging niet zonder slag of stoot, en elk jaar komen er nieuwe boten bij van groepen in de samenleving waarbinnen het met de homotolerantie droevig gesteld is. In 2011 voer voor het eerst een Hindoestaanse boot mee en in 2012 een Turkse. De Canal Pride heeft nog wel degelijk een functie, er worden elk jaar overwinningen geboekt. Dit jaar vaart zelfs “het voetbal” mee door de grachten in de vorm van Michael van Praag en Louis van Gaal. Ik voorspel dat het nu niet echt veel langer meer kan duren voordat de eerste spelers in tenue op een boot meevaren.

Dat zou zin hebben. Het is tekenend dat de voetbalwereld pas na de moslims en de Hindoestanen aarzelend twee niet erg feestelijke bobo’s in een bootje plempt. Voetbal en homo’s is een complexe materie, niet in de laatste plaats omdat de klassieke Nederlandse voetbalfan eigenlijk niets moet hebben van homoseksuelen en de klassieke speler waarmee hij de kleedruimte moet delen, waarschijnlijk ook niet. Maar een geoute homospeler zou ook problemen kunnen krijgen op de internationale transfermarkt. Het is één ding om een openlijk homoseksuele speler in de Eredivisie te zijn; het is een heel ander ding om dat in de Serie A te zijn. Om nog maar te zwijgen van de Premjer-Liga.

Daarom moet je collectief je seksuele voorkeur etaleren door bloot met een bootje door de grachten te varenEwald Engelen. Omdat er ondanks de meevarende bobo’s en bewindslieden gewoon nog heel veel mensen zijn, ook in Nederland, die stiekem niets moeten hebben van al die kontebonkers, bruinwerkers, reetridders en nichten. Ze zijn hier, ze zijn homo, en wen er maar aan.

  1. 2

    Ik voorspel dat het nu niet echt veel langer meer kan duren voordat de eerste spelers in tenue op een boot meevaren.

    Dat zou pas een revolutie zijn, al die Feyenoorders in de Amsterdamse grachten ;)

  2. 4

    Volgens mij kweek je geen enkel bewustzijn en/of begrip door met je blote reet op een boot te gaan staan.

    Alsof homo-haters ineens begrip gaan tonen als ze de canal-pride voorbij zien komen, die zullen eerder agressief worden (denk ik).

  3. 5

    @4: Sinds wanneer zijn de pride marsen bedoeld om de haters over te halen? Het is gewoon solidariteit. Tonen aan gelijkgestemden dat ze niet de enige zijn. Fuck the haters!

  4. 6

    @4
    Onzin, je kweekt op zijn minst een hoop zelfbewustzijn. Het is de enige dag waarop men ongegeneerd homoseksueel kan zijn. De rest van het jaar heb je te maken met discriminatie, geweld of op zijn minst afkeurende blikken. Homoseksueel zijn is nog steeds niet net zo “normaal” als heteroseksueel zijn.

  5. 7

    citaat van Ewald Engelen
    daarmee maak je seksuele voorkeur wel heel erg groot

    Volgens mij is ie een beetje de weg kwijt. Voor bijna iedereen is seksuele voorkeur heel groot. Zeker groter dan Engelen’s niet aflatende gezeur over banken enzo.

  6. 9

    Holman sla ik maar over.
    Durf te beweren dat 80% van de homo’s gewoon burgertrutten zijn die niets anders willen dan de rest,huisje,boompje,beestje.
    En als ze hebben gezopen vertonen ze genant gedrag,net als “gewone” burgers.

  7. 10

    Die hele Pride is net zo belangrijk als ‘muziekfeest op het plein’.

    Sommigen lullen dat, het de enige dag is dat je homoseksueel mag en en kan zijn.
    Alsof homoseksueel zijn met je blote kont op een boot gaan staan zwieren is……..

  8. 11

    Veel maatschappelijke conflicten komen eigenlijk neer op ‘mensen die willen bepalen hoe ze zelf leven’ vs. ‘mensen die willen bepalen hoe anderen leven’.

    In dit geval is het in Nederland gelukkig nauwelijks omstreden meer om aan de kant te staan van die eerste groep, maar het lijkt me voor iedereen gezond om er af en toe eens bij stil te staan hoe vaak je zelf eigenlijk hoort bij de ‘mensen die willen bepalen hoe anderen leven’, volgens mij ben je er namelijk niet eens altijd van bewust wanneer dat zo is. Ik durf daarom ook niet direct uit te sluiten dat ik nooit, dus op geen enkel onderwerp, bij die tweede groep hoor … hoewel ik dat in principe wel van mezelf verlang natuurlijk.

  9. 12

    ”Die hele Pride is net zo belangrijk als ‘muziekfeest op het plein’.”

    Hoe belangrijk het is in absolute zin durf ik niet in te schatten, maar als we gaan vergelijken durf ik wel te stellen dat de Gay Pride sowieso belangrijker is dan Bevrijdingsdag en Dodenherdenking samen.

  10. 15

    @6:
    Homoseksueel zijn is nog steeds niet net zo “normaal” als heteroseksueel zijn.

    Procentueel gezien zal het dat ook nooit worden.
    Vandaar dat misschien wat minder exhibitionisme positief zou kunnen uitwerken op de tolerantie.

  11. 16

    @4: Het zijn ook niet die blote konten op die boten die moeten overtuigen, maar het is de tolerantie die alle andere opvarenden en toeschouwers tonen. Dat je favoriete voetbalteam of imam helemaal geen probleem blijkt te hebben met homoseksualiteit. Dat helpt wel degelijk.

  12. 17

    @16:
    de tolerantie die alle andere opvarenden en toeschouwers tonen. Dat je favoriete voetbalteam of imam helemaal geen probleem blijkt te hebben met homoseksualiteit

    Heb je ze stuk voor stuk onder vier ogen gevraagd, en geheimhouding gegarandeerd ?

  13. 18

    @15

    Vandaar dat misschien wat minder exhibitionisme positief zou kunnen uitwerken op de tolerantie.

    Typisch: jij mag best homo zijn, zolang ik het maar niet zie. Stop het maar weg, dan worden we allemaal toleranter ten opzichte van wat wij niet weten. Jij snapt er echt helemaal niks van. Net zoals Ewald, die ik verder zeer waardeer.

  14. 19

    @8 dat heeft de burgemeester van amsterdam enkele jaren terug bepaalt. Geen sex, geen geslachtsdelen.

    @18 toch vind ik de vraag van objectief best legitiem. Ervan uitgaand dat je homohaters hebt (verloren zaak), homopositivos (vinden gaypride leuk en schrikken niet als hun zoon/ dochter met gelijk geslacht thuiskomt), en de man in the middle. Ik denk dat dit de massa is, en dat voor deze groep de stap naar de gaypride groot is. Mogelijk zelfs weerstand opwekt.

  15. 20

    Welke gek geeft mijn uitstekende #12 nou weer een minnetje? Toon uzelf, lafaard! …

    Bevrijdingsdag en Dodenherdenking zijn bovendien aantoonbaar zinloos. Ik bedoel, wat heeft het voor nut om als slachtoffers van agressie zielig te prevelen ‘dit nooit meer’ terwijl we er als daders gewoon onbelemmerd en -kommerd mee doorgaan?

    Ik doel onder meer op onze traditionele politieke steun aan cynische aanvalsoorlogen op o.a. Vietnam en Irak en onze wapenleveranties aan grove schenders van mensenrechten, bijvoorbeeld Soeharto terwijl hij bezig was Oost-Timor uit te roeien (maar uiteraard ook aan andere dictatoriale regimes als Jemen, Bahrein en Khadaffi’s Libië).

    Agressie als daders vinden we dus geen probleem, wat we dus blijkbaar met Bevrijdingsdag en Dodenherdenking willen zeggen is dat we agressie in de hoedanigheid van slachtoffer niet erg zien zitten. Een statement zo evident en overbodig dat we op 4 en 5 mei misschien beter kunnen uitslapen of zo.

  16. 21

    Door een ander aan z’n lul te gaan voelen in z’n broek in het openbaar op de boot, kweek je helemaal geen tolerantie. Kussen vind ik nog acceptabel, andersoortige seksuele uitdrukkingen wekt alleen maar toorn op bij mensen. Ik heb dat hetero’s nog nooit zien doen in het openbaar, vind ik ook gewoon niet acceptabel.

    Ik heb niets tegen homo’s maar dit soort uitingen is duidelijk niet de juiste weg als je het mij vraagt.

  17. 22

    Door een ander aan z’n lul te gaan voelen in z’n broek in het openbaar op de boot kweek je helemaal geen tolerantie.

    Was dat je doel dan?

    Kussen vind ik nog acceptabel, andersoortige seksuele uitdrukkingen wekt alleen maar toorn op bij mensen

    Lees “bij mensen” = “bij mij” en “toorn”=”verwarrende gevoelens”. Lui die niet tegen sjanzende homo’s kunnen zijn gewoon zelf nog onzeker over hun eigen seksualiteit. Los dat eerst op Joep.

  18. 23

    @22:Dus je vind het wel oké, dat hetero’s gewoon elkaar openbaar aan de geslachtsdelen voelen? Mooie samenleving krijgen we dan, echt heel fijn.

  19. 24

    De Gay Pride heeft evenveel met homo’s te maken als de dodenherdenking met oorlog.
    Onze hoofdstad biedt traditioneel ruimhartig een podium aan iedereen die graag trots wil zijn op iets, of het nu een kampioenschap van een voetbalteam, het koninklijk huis of je sexuele voorkeur betreft. Gewoon een stukje folklore, erg fijn voor de Amsterdamse horeca.

  20. 25

    Wat is het precies dat we moeten tolereren van homo’s? Alleen maar dat ze een andere geaardheid hebben maar dat ze verder heel gewoon zijn? Dan zou een gay pride week volstaan. Of ook dat daar een hele subcultuur omheen hangt van exhibitionisme en sleaze? Daar past de canal parade weer wel bij.

  21. 26

    @23: Dus je vind het wel oké, dat hetero’s gewoon elkaar openbaar aan de geslachtsdelen voelen?

    Ga eens een keer carnaval vieren in Brabant..

    Hypocrites.

  22. 28

    @Bolke, #4 Volgens mij kweek je geen enkel bewustzijn en/of begrip door met je blote reet op een boot te gaan staan.

    Lijkt me ook. Maar dat hoeft ook niet – je kweekt gewenning. Dat is afdoende.

  23. 30

    @27:
    Dat was een 70 jaar geleden.
    Ik zie het niet als folklore, maar om Duitsers in het verdomhoekje te houden.
    En het lukt ook nog.

  24. 32

    @29 Van mij krijg je in ieder geval wel een plus op #28. Simpel gezegd: het enkele feit dat men er aanstoot aan neemt, geeft aan dat het broodnodig is. “Ik geloof in het recht van een homo om openlijk homo te zijn, maar moeten ze dat nou per se ook echt uitoefenen?!” is je reinste hypocrisie. Misschien heb je een punt als homoseksualiteit volledig is ingeburgerd en er niets meer is om te bevechten, maar dat is gewoon nog niet zo. En het feit dat ik of jij er niet mee te maken krijgen, wil niet zeggen dat het niet gebeurt. We weten dat het wel gebeurt. Homo’s voelen zich niet veilig. Overigens geldt dat nog veel en veel erger voor transgenders en transseksuelen, die volgens mij ook bij de Pride horen. Mensen moeten niet-hetero’s niet omdat ze niet zijn zoals zij. “Doe maar gewoon. Doe maar net als ik. In ieder geval in het openbaar. Dan heb ik er geen probleem mee”.

    Gatverdamme!

    Ik vind het jammer dat er zo weinig animo lijkt te zijn voor deze discussie, want de meningen lopen volledig uiteen. Wil niemand proberen de vinger op de zere plek te leggen? Mijn stelling is dat de gemiddelde Nederlander privé hartstikke intolerant is en publiek openstaat voor alles en iedereen. Zo’n uitspraak van “ik heb er geen problemen mee, maar doe dat vooral lekker thuis” geeft exact het verschil aan: als je er écht geen problemen mee hebt, dan heb je die ook niet als ze dat in het publiek uiten. Dat klinkt voor mij net zo belachelijk als “ik heb geen probleem met roodharigen, maar zet gewoon een petje op als je naar buiten gaat”.

  25. 33

    @30:
    Om het plat te zeggen:
    Wat een ontzettend, gespeend van elk empathisch gevoel dan ook, dom gelul!!!
    Denk je nu heus dat mensen, die de doden van hun familie, vrienden en kennissen herdenken, zich in het algemeen bezig zullen houden met Duitsers in het verdomhoekje te plaatsen.
    (N.B. Er worden ook andere doden herdacht.)
    Deze primitieve manier van denken laten ze aan figuren zoals jij over.
    Ik zou zeggen ga domme opmerkingen over Co2 waarden maken en stop met denken dat je enig beul hebt van de normale medemens.

  26. 34

    @32 Mijn stelling is dat de gemiddelde Nederlander privé hartstikke intolerant is en publiek openstaat voor alles en iedereen.

    Volgens mij precies andersom. Ik denk dat we – want als het over gemiddelden gaat horen wij er immers ook bij – het privé eigenlijk geen fluit interesseert wat anderen doen zolang we er zelf maar geen last van hebben, maar dat we publiekelijk niet te veel uit de toon willen vallen en ons aanpassen aan de groepsnorm. En als we vermoeden dat de groep niet zo tolerant is nemen we geen risico en hangen voorzichtigheidshalve preventief de hork uit.

    (Overigens is dodenherdenking als geïnstitutionaliseerd ritueel wel degelijk een soort folklore.)

  27. 35

    @32 wat voor mij altijd een mooie maatstaf is of het oke is wanneer eigen kind homo is. “Ik zou daar in alle eerlijkheid wel moeite mee hebben”. Geen homohaat, maar het moet ook niet te dicht bij komen. Al is het omdat de buren het ook een beetje gek vinden. Maar is dat heel erg? Mijn buren vind ik tenslotte ook weird en ik hoop het buurmeisje niet als huwelijkskandidaat thuis langs te zien komen. Elke andere subcultuur is vreemd en dus wellicht een beetje eng.
    De problemen de laatste jaren lijken te liggen in de homohaters. Mensen die het nodig vinden andere mensen te beschimpen of zelfs te belagen. Dat geeft een gevoel van onveiligheid en ongewenst zijn. Een gaypride zal deze groep niet omturnen. Maar door de gaypride te vieren als een feest, met alle idiotie van dien, geeft nederland het teken dat, hoe anders de subcultuur ook, dit ook ok is.
    Met anders bedoel ik niet homofilie, maar eenvoudigweg dat ik weinig mensen in NL met blote borsten op een schip zie dansen alsof dat je normaalste zaak van de wereld is. Hier ligt m.i. Wel een beetje de zwakte van de gaypride: wat vieren we nou, lekker gek doen op een boot door maffe gasten, of homofilie? De homo’s in mijn omgeving steken hier wel heel saai bij af.

  28. 36

    @32
    Als dit de uitwerking van homoseksualiteit is verschilt homoseksualiteit niet veel van manisch depressiviteit.

    @35
    Even op onze borst trommelen hoe tolerant we wel niet zijn en dan weer leven volgens de meer dan een miljoen wetten die we in Nederland hebben. Wat carnaval was voor de katholieken is de gay pride voor een groot deel van de hedendaagse Nederlandse bevolking.

  29. 37

    Met anders bedoel ik niet homofilie, maar eenvoudigweg dat ik weinig mensen in NL met blote borsten op een schip zie dansen alsof dat je normaalste zaak van de wereld is. Hier ligt m.i. Wel een beetje de zwakte van de gaypride: wat vieren we nou, lekker gek doen op een boot door maffe gasten, of homofilie?

    Je gaat niet vaak naar een volksfeest (carneval, koninginnedag, etc) of wel? De gay pride – als volksfeest voor de homosexuele medemens – is niet gekker (of “ranziger”) als de andere feesten. Of je hebt daar je ogen in je zak zitten, en je kijkt pas bij de canal parade uit je doppen. Wat misschien ook wel wat zegt.

  30. 39

    @38: Ik zie weleens een kont en een tiet op het oerkatholieke carnaval, ja. Maar dat wordt natuurlijk pas echt gek als het eentje is van iemand van hetzelfde geslacht (ofzo). Get over it zou ik zeggen.

    Of gaat het hier om de combinatie tiet met boot?

  31. 41

    @34

    En als we vermoeden dat de groep niet zo tolerant is nemen we geen risico en hangen voorzichtigheidshalve preventief de hork uit.

    Waar is het misgegaan?

  32. 42

    @38: Op de Berlijnse Loveparade (ik vermoed dat de Canal Parade daar toch een beetje van is afgekeken en zo niet dan is toch wel een heel erg vergelijkbaar evenement), dat destijds toch echt een feestje was voor iedereen ongeacht seksuele voorkeur, waren blote borsten en billen de gewoonste zaak van de wereld. Toegegeven, die bestaat niet meer, maar we hebben het toch ook niet over Andere Tijden (25-7 jaar geleden).

  33. 43

    Persoonlijk heb ik geen moeite met homoseksualiteit – ik heb meerdere homo-vrienden, twee daarvan getrouwd en met kinderen; prima ouders, je zou je geen betere kunnen indenken. Zelf kinderloos denk ik dat ik het stiekem zelfs wel stoer zou vinden als een zoon of dochter homoseksueel zou blijken te zijn. Iemand die de toch best lastige stap maakt een coming out te hebben, maakt denk ik in ieder geval een duidelijke eigen keuze. Als ze met seks maar stevig in hun schoenen staan, zich niet laten intimideren en gelukkig zijn.

    Maar ik geef toe, ik begeef me zelf niet graag in een homobar en ga – ondanks dat die vrienden me daartoe aansporen – ook niet meer naar de canal-parade (figuurlijk dan, want de boten varen nadat ze de officiële route af hebben gevaren allemaal met hun herriedoos nog aan achter mijn huis langs af). Dat is omdat ik me niet zo prettig voel bij al te opdringerige geslachtsgenoten die mij trachten te versieren. Ik zie het als een compliment, maar wel één waar ik niet teveel last van wil hebben. Aan de andere kant is het ook wel eens goed te beseffen hoe een mooie vrouw zich moet voelen in een omgeving vol iets te opdringerige mannen. Maar goed, misschien is dat de reden waarom veel heteroseksuele mannen zich bij zo een exhibitionistisch evenement niet zo op hun gemak voelen. Volgens mij zit bij veel mannen die angst voor homoseksualiteit vrij diep. Ze zijn dan misschien niet alleen bang voor versierpogingen, maar ook voor hun eigen reactie en de reactie van hun vrienden/omgeving daarop. Misschien speelt bij velen zelfs een latente homoseksualiteit mee.

    Los daarvan, die canal parade lijkt mij hoe dan ook supernuttig, niet alleen zoals de schrijver stelt omdat er echt nog wel een hele hoop hoeken in onze samenleving zijn waar homoseksuelen gediscrimineerd worden en het belangrijk is dat instituten zich uitspreken (waar blijft de CU-boot?), maar ook omdat dergelijke tochten niet overal in de wereld zo gehouden kunnen worden. Respect ook voor de Europarlementariërs van D66 en GroenLinks die bij de parades in Oost Europa meelopen, uit solidariteit en omdat ze hopen dat de politie dan minder snel in zal grijpen. Die mensen daar houden zich ook vast aan wat kan hier. Het is een uiting van solidariteit.

    Bovendien is het een demonstratie, en een demonstratie is nooit een manifestatie van hoe mensen vinden dat het normaal zou moeten zijn hoe men zich op straat gedraagt, maar een manier om aandacht te vragen. Wat dat betreft heeft het denk ik de goede vorm.