BP-olieramp was geen ongeluk

Safety remains our number one priority“, zei BP-baas en wandelende PR-ramp Tony Hayward eerder dit jaar om de groeiende kritiek te bezweren. Het oliegat wilde maar niet dicht. Op dit blog is er al veel over geschreven.

Er is een hoofdstuk van dit verhaal nog niet of nauwelijks geschreven. Deze ramp was geen ongeluk. De Amerikaanse site voor onderzoeksjournalistiek ProPublica en PBS Frontline laten in een mooie documentaire zien hoe BP jarenlang stelselmatig veiligheidsvoorschriften aan zijn laars lapt. Een oud-medewerker van een grote raffinaderij in het plaatsje Texas vertelt bijvoorbeeld dat er iedere week brandjes waren. Totdat de boel in 2005 echt mis ging en bij een ontploffing 15 werknemers om het leven kwamen en 170 gewond raakten. Jarenlang belooft de oliegigant beterschap, maar geld gaat voor veiligheid. Telkens weer.

Het BP-drama valt na het zien van deze documentaire eindelijk in een kader. Wat aanvankelijk domme pech leek, was een haast voorspelbare uitkomst van risicovol ondernemen. Risico’s werden op anderen afgewenteld, de winst ging naar de aandeelhouders en de bazen die het allemaal zo fantastisch leken te doen. Dit begint zo’n liedje te worden dat je als een vervelende zomerhit blijft achtervolgen?

Een financiële crisis laat zich niet zomaar in beeld brengen. Het bekende bordje met ‘foreclosed’ kun je een paar keer gebruiken voordat het sleets wordt. De wanhopige gezichtsuitdrukking van de Wall Street handelaar kennen we nu wel. Het BP-drama laat ons in ieder geval een sterker beeld na. De winst is voor de winnaar en de risico’s zijn voor ons. Hayward zeilt op zijn jacht en de zuidelijke Amerikaanse staten zitten in de troep.

  1. 1

    Waar is het verzet? Anders gaan ze w.s. gewoon vrolijk op oude voet verder, zie de recente mededeling dat o.a. BP de republikeinse thea party climate deniers met allerlei lekkers zullen gaan paaien…

    Shell/ apartheid weet u nog…een boycot? Druk van de actiegroepen zo groot opvoeren dat BP gaat inbinden? O nee, gaat niet gebeuren: BP heeft sowieso in Nederland maar een beperkt marktaandeel, en zéker niet onder deze regering, en voor de kiezer gaat een olievlek pas spelen als ze er ’s zomers steeds met hun poten intrappen bij Hoek van Holland alsof het geen stom volgevreten volk teringvarkens was…

    Nou, dan doen we toch gewoon “een Youp”: TANKT GEEN BP!

    *steekt hup vuist in lucht*

  2. 2

    Net zoiets als Shell die zegt helemaal voor groen te gaan, maar wel in Nigeria de hele rivier delta met olie vol laat stromen. Landen zouden aansprakelijkheids wetgeving moeten maken die buitenlanders in staat stelt Europese bedrijven in Europa buiten-Europese schade te verhalen bij Europese rechtbanken. Misschien kan dat al, dan is het vreemd dat niemand Shell ooit aansprakelijk heeft gesteld, weet ik eigenlijk niet, ben ik niet thuis.

  3. 3

    Buiten dat, of het nu Shell is of E.O.N. die met de prachtigste marketing/ advertising duurzaam propageren: een grote dipshit..

    Ik heb enige tijd geleden zelf maar een autoloze zondag ingevoerd. Als nu iedereen het doet, kan ik tenminste een keer een tijdrit op breed asfalt rijden (proloog tour van dit jaar o.i.d.) i.p.v. op die smalle drekweggetjes hier in de buurt. Want een beetje egoïstisch mag je wel zijn dan toch?

  4. 4

    Achter “ingevoerd” moest nog de volgende zin getypt: “Want als e.e.a. zoals in 1973 van regeringswege zou worden opgelegd word ik daar alleen maar tegendraads recalcitrant van”

    Punt. Want ik zie nu ook dat ik de punt achter “van” vergeten ben…

  5. 7

    Tja, vervelende Engelsen die met hun pensioenfondsen zo giga hebben geprofiteerd van BP in de jaren ervoor…
    Of de Nederlandse fondsen die vuistdiep in Shell zitten.

    Btw, nog even doorrijden en dat spul wordt veel te duur om zomaar in de golf of delta te laten stromen. Wordt zo’n probleem opeens kapitalistisch opgelost. ;-)