Ach ja. Daar is de boekenbranche ook weer

COLUMN - Ik kan een nieuwe medische techniek over het hoofd hebben gezien, maar voor zover ik weet heeft iedereen een moeder en ik denk dat iedereen ook wel een beeld heeft bij wat moeders doen, presteren, verlangen, kunnen, nalaten, aanrichten, maken, bereiken, vermogen. Daar kun je een boek over schrijven, daar kun je een Boekenweek aan wijden en daar kun je dan een naam als “De moeder, de vrouw” aan geven. Het is allemaal extreem voorspelbaar, maar zulke dingen kun je doen.

Dan zoek je iemand die een Boekenweekgeschenk schrijft en iemand die een Boekenweekessay schrijft en dat zijn dan twee mannen. Dat kun je doen. En dan krijg je kritiek dat het weer twee mannen zijn die moeten schrijven over vrouwen. Want vrouwen zijn ondervertegenwoordigd.

Ja. Is waar. Is niet goed. Is ook bekend. En ik ben er niet gelukkig mee.

Maar om terug te komen op de Boekenweek: een voorspelbaar thema lokt een voorspelbare reactie uit. Het illustreert hoe ontzettend eenzijdig het literaire leven is geworden. Wie geïnteresseerd is in originaliteit, in nieuwe ideeën, in een werkelijk brede en rijke cultuur, heeft weinig meer aan de boekenbranche.

[En ook dit stukje is voorspelbaar, want ik heb natuurlijk al eens eerder gewezen op de culturele kaalslag die het gevolg is van het verkoopmodel in de boekhandel.]

  1. 3

    Scene: Dertig haverkisten in een cirkel met op iedere haverkist een auteur / journalist / politicus. In het midden een schandpaal. Doek open.

    Men zit als een bok op zijn eigen haverkistje naar de anderen te loeren, de anderen ook. De echte problemen doen er niet meer toe; de echte problemen zijn geworden dat de anderen zich misschien niet precies op een acceptabele manier over de echte problemen uitspreken. En *als* zij dat doen, dan roept men heel hard ‘AHA!’ en nagelt de ander zonder om te kijken aan de schandpaal. Het is een grote navelstaarderij geworden.

    Schrijvers, journalisten, politici, allemaal hetzelfde laken een pak. Oftewel: waarom alfa’s niet met computers en sociale media om kunnen gaan.