BMW, Volkswagen en Daimler gaan voor elektrisch

De Duitse autofabrikanten BMW, Daimler en Volkswagen hebben bekend gemaakt vol in te zetten op elektrische auto’s en hybrides. Tegelijkertijd geven ze aan dat in hun ogen waterstofauto’s de komende 10 jaar nog niet marktrijp zijn.

Een klein feestje voor degenen die geloven dat elektrisch rijden de toekomst heeft en een dag van treurnis voor degenen die inzetten op waterstof. De drie grote Duitse autoconcerns hebben namelijk een akkoord gesloten om de komende 10 jaar vol in te zetten op elektrificatie van hun modellen, zo bericht Clean Energy Wire op basis van Focus Online.

Met name Volkswagen wil vol inzetten op elektrische voertuigen en bundelt de krachten met de Zweedse accuproducent Northvolt in een poging om de Europese batterijproductie van de grond te tillen. BMW wilde eerder nog de optie voor andere technieken, zoals waterstof, open houden. Ook heeft BMW begin deze week kostenbesparingsplannen aangekondigd om de ontwikkeling van elektrische auto’s te financieren. Volgens Bloomberg heeft met name BMW het momenteel moeilijk met de omschakeling naar elektrisch rijden, ook al leek BMW met de introductie van nieuwe modellen en een goede marktpositie in China beter gepositioneerd dan andere autofabrikanten. Dat bevestigd het beeld dat ik vorig jaar schetste dat vooral BMW last kan krijgen van de overgang naar elektrisch rijden en de opkomst van Tesla in het luxere marksegment.

  1. 2

    @1 de te verwachten reactie. Mijnbouw is ook geen feest voor mij, ik voer al sinds mijn 16e actie tegen de misstanden in de mijnbouw (zowel tegen schadelijke milieu-effecten, arbeidsomstandigheden en mensenrechtenschendingen). Als je beetje oplet zul je zien dat soortgelijke problemen spelen bij je mobiele telefoon, je laptop, je fossiele auto (oliewinning in Nigeria en elders), veel industriële magneten (neodymium), kolenwinning, etc. etc.

    Kobalt wordt ook in andere industriële toepassingen gebruikt, maar net als bij neodymium, vermoed ik dat je enkel over negatieve effecten zult beginnen bij groene toepassingen.

  2. 3

    @1: ik vind het een beetje kinderachtig om bij electrische auto’s meteen over de mijnbouwproblemen te beginnen terwijl je die bij fossiel ook hebt. Zoals het verleggen van een snelweg en het slopen van een paar dorpen voor een bruinkoolmijn. En dan heb ik het nog niet gehad over de effecten van de bruinkoolwinning op het grondwaterpeil met alle gevolgen van dien, en de hoeveelheid fijnstof die fossiele verbranding in de lucht brengt.

    Maar ja, verandering is moeilijk.

  3. 6

    @5 Ach welnee. Op waterstofsubsidie en waterstofmarketing wellicht. Greenwashing noemen ze dat. Maar bij BMW zijn ze ook heus niet gek.

  4. 7

    @5 zijn er wel wat meer hoor, en BMW behoorde daar toch echt toe.

    Van de website van H2 Mobility:

    Air Liquide, Daimler, Linde, OMV, Shell and TOTAL jointly formed H2 MOBILITY. The company is advised and supported by the associated partners BMW, Honda, Hyundai, Toyota and Volkswagen, as well as Germany’s National Organisation for Hydrogen and Fuel Cell Technology (NOW GmbH).

    Al zijn ze niet zo gek geweest om mee te investeren in H2 Mobility, zoals Daimler /Mercedes wel heeft gedaan.

  5. 8

    @6: Er is heel veel geld in waterstof gestoken. Enkel voor een groen imago, terwijl men weet dat dit niet zou werken, weegt toch niet op voor een niet-werkende oplossing? Dan is sjoemelen, lobbyen, tegenwerken een veel betere strategie. Het lijkt mij wel dat men heeft geprobeerd waterstof werkbaar te maken.

  6. 9

    @0: Dit linkje is nog een aardige toevoeging. Highlights:

    The German auto giant’s board has approved plans to spend €44 billion over the next five years to overhaul its plants for electric vehicle production.

    44 miljard. Bijna 10 miljard per jaar. Eat that, Elon.

    It aims to achieve annual unit sales of 2-3 million e-cars by 2025, accounting for up to 25 percent of its total sales.

    The supervisory board also saw plans for VW’s planned entry-level e-car, which reports suggest will cost just €20,000

    20k euro voor een budget e-auto. Da’s nog steeds het dubbele van wat een entry-level fossiele auto kost, maar dit is de eerste serieuze poging om e-auto’s in massaproductie te nemen. Met batterijen nog steeds als de belangrijkste kostnepost kun je er wel vanuit gaan dat daar nog aardig wat vanaf gaat worden gesnoept.

  7. 10

    @9 daar staat dan wel deze tegenover. Highlights: in 2010 gaf Volkswagen aan dat ze zo’n 300.000 elektrische auto’s per jaar wilde verkopen in 2018. In werkelijkheid werden het er 82.685. Dat is 28% doelbereik. Nou zijn de marktomstandigheden inmiddels verandert en ook de regelgeving in China en de EU is strikter geworden, maar voordat Elon zich druk maakt denk ik dat Volkswagen eerst daadwerkelijk moet leveren. Al ben ik het met je eens dat het een goede ontwikkeling is dat Volkswagen betaalbare elektrische auto’s aankondigt, mits die niet de vorm van de Peugeot Ion krijgen. Die kostte ook niet veel, maar die reed dan ook echt niet fijn.