Bloggers, betreed de offline wereld!

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Anti-oorlogsactivisten gefotografeerd door David FentonDavid Fenton is de PR man van links Amerika. Of progressief Amerika, om met zijn woorden te spreken. Hij is een allrounder, van tekstschrijver tot concertorganisator, met een leven uit een intelligent jongensboek. Bovendien tackelt hij het vooroordeel dat PR mensen voor geld alles zeggen. ,,Fenton Communications is anders, wij hebben een visie,” zegt Fenton in de Washington Post. Deze idealistische en succesvolle Amerikaan zou een rolmodel moeten zijn voor elke blogger met een missie.

Op zijn dertiende verjaardag kreeg David een camera. Drie jaar later was hij professioneel fotograaf. Tijdens zijn middelbare school periode kreeg hij een opdracht van Life en weg was David. In de voorzomer van het hippietijdperk verliet hij school, took the money and ran. Gehuld in de wietwalmen van de hippies bouwde hij aan zijn carrière. Politiek activist en Yippie Abbie Hoffman was zijn mentor, dichter en hippielobbyist Allen Ginsberg leerde hem mediteren.

What Would Jesus Drive?De lijst van activiteiten die hij ondernam, lijkt eindeloos. Nadat hij bekendheid had verworven als anti-Vietnamoorlog-activitist, organiseerde hij de vijfdaagse “No Nukes” concerten in 1979, overtuigde 750 chefkoks geen gerechten met zwaardvis meer te maken, haalde Nelson Mandela in 1990 naar de VS en streed zij aan zij met Al Gore tegen global warming. Een mooi voorbeeld dat zijn oeuvre typeert, is zijn actie tegen benzineslurpende auto’s. Op posters en in advertenties drukte Fenton de volgende slogan af: “What Would Jesus Drive?”.

Eén tak van zijn campagnes wil ik graag uitlichten, hetgeen Fenton een rolmodel maakt voor Nederlandse bloggers. Fenton neemt namelijk ook websites en blogs onder zijn hoede, zoals Appealforredress.org en Moveon.org. Mede dankzij hem zijn in het Amerikaanse medialandschap bloggers en online petities heuse opiniemakers.

In Nederland is de blogosfeer echter nog niet zo ver. Wanneer durven Nederlandse bloggers de zware verantwoordelijkheid van opinieleiders aan? Wetenschapper en journalist Marc Chavannes weet het afgelopen april aan het ontbreken van een debatcultuur, een gebrek aan “public intelligence” en schaalgrootte. Lees hier een samenvatting door Roy. Ik ben het volledig met de bevindingen van Chavannes eens.

Nu kan u als blogger twee dingen doen. Eén, accepteren, of twee, lef tonen en die Nederlandse mentaliteit aanpakken. Zodra bloggers daar een begin aan maken, valt het probleem van de schaalgrootte ook weg. Weblogs moeten hun doelgroep vergroten, tijd om de mainstream te ontdekken.

Hoe? Door buiten de context van het web te treden. Breng de online activiteiten naar de offline wereld. Organiseer debatten, workshops, lezingen en ludieke (sorry voor de woordkeuze) acties die een breed publiek aanspreken. Bloggers komen steeds vaker braaf opdraven naar debatten georganiseerd door organisaties als de NvJ, maar wanneer kunnen journalisten eens komen kijken naar activiteiten neergezet door bloggers?

Lastig, lastig hoor ik u denken. Dat valt best mee. Niet zo drempeldenken beste bloggers van Nederland. De bescheiden weblog Spotlight Effect organiseert zonder budget blogworkshops voor studenten. Het kost niet veel en na elke workshop kent de wereld weer een aantal studenten dat bekender is geworden met het fenomeen bloggen. Een kleine stap naar iets groots.

Vooralsnog weet alleen Geenstijl punten op de publieke agenda te krijgen. De rest van bloggend Nederland kijkt bewonderend toe. Als u tegen de doorsnee Nederlander begint over weblogs, krijgt u ongetwijfeld vaak als antwoord: ?uh.., Geenstijl toch??. Tijd om aan dat ‘rijtje’ enkele blogs toe te voegen met een meer nobele insteek. Denk aan de acties van Fenton. Is een weblog en haar publiek het ergens niet mee eens? Zorg dan als blogger dat de volgers van de tradtionele media hier ook van horen. Bestorm het Binnenhof, zet net als GC de politie voor schut of vind een BN-er die uw standpunten de media in wil schreeuwen. Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel en ik het cliché ?niet geschoten is altijd mis? achterwege mag laten.

Kortom, wees ambitieus, hang een poster van Fenton boven uw bureau en sleur het grote publiek de blogosfeer in.

Reacties (3)

#1 Joost

Amen.

  • Volgende discussie
#2 Roy

@Ernst-Jan: Fenton wordt vanavond nog opgehangen. Boven mijn bureau, natuurlijk.

Ik ben het in grote lijnen met je betoog eens, als webloggers mee willen draaien in opiniërend Nederland zullen ze bekendheid moeten genereren, ook in de traditionele media. Maar dat laatste hangt sterk samen met wat je je afvraagt: wanneer komen journalisten eens met webloggers praten? Op die NVJ-bijeenkomst was één van de belangrijkste opmerkingen nu juist dat journalisten zélf ook hard hun best doen (serieuze) webloggers te negeren.

Ondanks dat het lastig is om je als weblogger te profileren, zal dat op den duur wel lukken. Weblogs trekken al met enige regelmaat de aandacht van traditionele media en kunnen meedoen met discussies (zoals op DNR bijvoorbeeld).

Om debatten te organiseren zijn veel weblogs te klein, zou het een idee zijn om dat met een klein aantal gelijkgestemde weblogs te doen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Ernst-Jan Pfauth

@2, zeker Roy. Gelijkgestemde weblogs moeten zeker de krachten bundelen. Het is mijn ogen een goede ontwikkeling als bloggers elkaar opzoeken.

Ook op het gebied van schrijven. Ik zie liever 1 goed bloggerscollectief dan 10 persoonlijke blogs.

  • Vorige discussie