Bij ons in het dorp

COLUMN - Toen een Iraanse vriendin een paar jaar geleden in Amsterdam kwam wonen, keek ze haar ogen uit naar de dingen die ze van thuis niet kende. Het meeste vond ze leuk en over niets heeft ze ooit haar afschuw uitgesproken, op één ding na: de fietsers. Hun onvoorspelbare snelheid en hun lak aan de regels verbijsterden haar. Ze moest erg lachen om het stukje, onlangs op De Speld, dat Amsterdammers boos waren om de invoering van verkeersregels. Ze heeft soms wat moeite met De Speld, maar dit herkende ze in één keer.

Laten we er niet omheen draaien: Amsterdamse fietsers zijn inderdaad vreselijk. Ik geloof geen bal van de conclusie van een onlangs verschenen onderzoek, waarin staat dat we hier keurig rijden en dat het beeld van roekeloosheid is gebaseerd op maar 6% van de fietsers. Niet dat ik redenen heb om dat percentage te betwijfelen, maar ik vind het niet zo laag dat we de conclusie eraan mogen verbinden dat Amsterdammers heren in het verkeer zijn. Kom nou zeg.

De vraag is hoe het komt dat 6% van de Amsterdamse fietsers zich niet aan de regels houdt. Zoiets word je duidelijk als je hier een paar dagen rondrijdt. Wie in de Raadhuisstraat, stoppend voor een geel verkeerslicht, werd geraakt door een van achteren komende auto, trekt vanaf dan zijn eigen plan, verkeerslicht of niet.

Het helpt niet dat de gemeente iemand in dienst heeft die er schik in heeft gevaarlijke situaties nog wat gevaarlijker te maken. Bij het Concertgebouw zou een hek moeten staan om te verhinderen dat voetgangers het fietspad onbegaanbaar maken, maar het ontbreekt; de route van het Singel naar de tunnel onder de PH-kade was jarenlang een regelrechte ramp; niet ver van mijn huis is een punt waar fietsers worden geacht twee hoeken van 90° en een hoek van 135° te draaien. Onlangs organiseerde de ene ambtelijke dienst een wegomleiding door mijn straat die een andere dienst dezelfde dag nog afsloot.

Elders in de stad kan een mens niet fietsen omdat het er wemelt van de toeristen, zoals in het stuk Heisteeg-Spui, waar je het beste hysterisch bellend doorheen kunt gaan als je aanrijdingen wil vermijden. Als de verkeersonderzoekers daar hadden staan turven, zouden ze hebben vastgesteld dat 0% van de fietsers zich aan de verkeersregels houdt omdat 0% van de voetgangers er aandacht aan schenkt.

Vandaag werd ik echter geconfronteerd met de bizarste maatregel die ik hier ooit heb meegemaakt. Ik ben regelmatig in de Brakke Grond, een café dat vanuit mijn huis in principe makkelijk bereikbaar is.  Althans, zo was het tot ze de Noord-Zuid-lijn begonnen te graven. Het Rokin is al tijden geblokkeerd, zodat ik over de levensgevaarlijke Rozengracht/Raadhuisstraat moet. Ook als die route niet om onduidelijke reden is afgesloten, is het er niet leuk rijden, en dan moet ik nog over de van toeristen vergeven Dam. Dat hoeft nu echter niet langer: onlangs bleek ook dat plein te zijn afgesloten.

Wie bedenkt zoiets? Natuurlijk, het kan soms nodig zijn de Dam af te sluiten of het Rokin, maar is er nu werkelijk niemand in het stadhuis die bedenkt dat je die twee niet tegelijk moet afsluiten? Dat je, als je op een noord-zuid-corridor twee obstakels in elkaars verlengde plaatst, de verbindingen tussen de oostelijke en westelijke stadshelften afsnijdt?

Ik heb zo meteen een lunchafspraak ten Brakke Gronde. De enige manier om er te komen is nu dat ik óf omrijd via het Centraal Station, waar alleen door een wonder nog geen doden zijn gevallen bij het Victoriahotel, of dat ik door de Heisteeg en het Spui rijd. Ik zou niet weten hoe ik me in het Centrum aan de verkeersregels zou kunnen houden.

  1. 1

    Is dit niet meer iets voor een Amsterdams blog? Ik bedoel, ik woon in Groningen en heb dus niet zoveel met Amsterdamse fietsers..

  2. 2

    @1: Ik beken dat ik ook wat verbaasd was mijn stukje lokaalergernis hier te zien. Ik het daarom wat aangepast.

    Tegelijk begrijp ik ook wel dat het stukje is doorgeplaatst. De problematiek is namelijk niet uniek voor Amsterdam. Ook in andere gemeentes vinden soms ingrepen in de verkeerscirculatie plaats die het op papier leuk doen maar in de praktijk levensgevaarlijk blijken uit te pakken.

  3. 3

    Dergelijke ongein ontstaat om de plannenmakers niet ter plaatse gaan kijken, maar op google maps of iets dergelijks.
    Indien ze wel ter plekke poolshoogte genomen hebben, zijn ze hun blindengeleidehond vergeten, of totaal ongeschikt voor hun werk ;-)

  4. 4

    “Amsterdamse fietsers zijn inderdaad vreselijk.”

    Ik ga eens een boude stelling er in gooien: Het heeft niets met het fietser-zijn te maken, maar alles met het Amsterdammer-zijn.

    Want de rest van Nederland weet dat Amsterdammers gewoon aso-hufters zijn.

  5. 7

    Mijn verbazing was groot toen ik uit Amsterdam verhuisde naar een kleine stad: mensen stopten voor rood! En niemand die zich naar voren wurmde bij stoplichten! Ik moest er aan wennen, maar het draagt bij aan een kalm gemoed.

    De drukte maakt het niet makkelijk om te fietsen in Amsterdam, maar de houding van Amsterdammers helpt niet zullen we maar zeggen.

    [subjectiviteitsalarm] Overig zijn Utrechtse fietsers nog onsympathieker: die zijn totaal inflexibel als ze recht denken te hebben op een stuk wegdek en zijn sneller boos.

  6. 8

    Ik moest flink lachen toen ik eens in mijn oude dorp waar ik opgegroeid ben een fietser om 4 uur in de nacht netjes voor een rood verkeerslicht zag wachten voor verkeer wat er in de verste verte niet was. Overdag is het al een rustige weg, ’s nachts is het volledig uitgestorven. Eventueel verkeer is op een kilometer afstand te zien. En toch stond de jongen netjes te wachten tot het verkeerslicht op groen sprong. Hoe geconditioneerd kun je zijn…

  7. 9

    @8: @7: hehe insgelijks, en weet je wat ze in dit dorp ook doen, jong en oud? Netjes je hand uitsteken als fietser als je van richting veranderd…..weirdos die provincialen

  8. 10

    @1
    Ach als je de rest van de reacties nu leest vind iedereen het leuk om “Amsterdamse aso’s” af te zeiken, dat was bij Groningers toch minder geweest,

  9. 12

    @11 scooters, praat me er niet van. Hou op schij uit. In Griekenland hebben ze t moeilijk hoor. En daar met die Ebola en alles. Maar hier op de Insulindeweg… nou nou nou…

  10. 13

    @1 De halvegare fietsers die heb je ook wel in Groningen (Geenstijl: fietsautist), en hoewel de Groningse fietsers nou niet echt hoffelijk of opletzaam (hand uitsteken, omkijken bij afslaan) zijn, valt het allemaal wel mee. Automobilisten rijden echter vrij vaak nog door rood: ze kennen vaak de verkeerssituatie, weten dat ze anders lang moeten wachten en weten ook dat in die 1,5 seconde dat ze anders eerder moeten stoppen, er toch geen ander verkeer op een kruispunt komt rijden. Oftewel, de typische verklaring die elke verkeersovertreder noemt: “het kon wel (veilig)”.

    In de kleine kernen zijn mensen doorgaans wat ‘netter’ in de ‘echte’ verkeersregels (stoplichten), maar ook gewoon opletzaam fietsen zit er niet (meer?) in.

  11. 14

    Ik behoor dan kennelijk tot die 6% van de amsterdamse fietsers. Zonder schaamte t.o.v. meut en treuzel, dank u. En ik steek altijd netjes m’n hand uit vóór ik een verkeersovertreding bega. Kwestie van opvoeding.

  12. 16

    Als we het dan toch over verkeer hebben… Twee dingen.

    In en rond Eindhoven zijn ze bezig met het concept “fietssnelweg” waar al het andere verkeer voor moet wijken. Zo kun je vanuit het centrum van Eindhoven naar de omliggende kernen zonder ooit een verkeerslicht te zien. De rest moet wachten. Dat werkt heel goed. Fietsen is echt een stuk sneller en dat gaat zich hopelijk uitbetalen in minder gemotoriseerd verkeer. Voetgangers zijn er natuurlijk veel minder dan in bijvoorbeeld Amsterdam, dus die zijn het probleem niet.

    Het voorbeeld van de weg afzetten en dan inpakken, daar erger ik mij kapot aan, maar dan in de context van een snelheidsbeperking alvast neerzetten weken voordat of nadat er echt gewerkt wordt en de borden ’s nachts niet eventjes omdraaien. Daarmee ondergraaf je het draagvlak voor snelheidsbeperkingen bij wegwerkzaamheden in het algemeen. Er zou echt iets aan moeten gebeuren. Waarom moet ik zachter gaan rijden als er alleen maar wat paaltjes langs de weg staan voor als het echte werk gaat beginnen? Of als er nog maanden een bordje “nieuw wegdek” staat? Kom op, hé!

  13. 18

    @9: mijn hand uitsteken doe ik zeer zeker wel, juist in de stad. Lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch. Maar minutenlang wachten op een verkeerslicht dat op rood staat (licht werkt via tijdsysteem, niet op basis van verkeersdrukte) zonder enig verkeer in de wijde omtrek te bekennen is nogal geconditioneerd gedrag. Regeltjes naleven zonder zelf na te hoeven denken.