Bij De Pers kan alles, tenzij…

Ben RogmansDirecteur-Uitgever van De Pers Ben Rogmans daagde docenten van de Hogeschool voor de Journalistiek afgelopen donderdag uit om verdienconstructies voor zijn krant te bedenken die ‘ranziger dan ranzig’ zijn. Hij deed dat tijdens het tweedaagse congres Stop de Persen over de toekomst van het journalistieke onderwijs (foto’s, video’s, liveverslag). De docenten en enkele andere genodigden gingen in vijf groepjes uiteen om in contact te komen met hun duistere commerciële kanten. Na de terugrapportage zei Rogmans ‘teleurgesteld’ te zijn over het resultaat.

Eén van de groepen had bedacht dat de adverteerders hun eigen nieuws konden maken in een soort krantenversie van Second Life, waar De pers dan weer over bericht en de adverteerder advertenties bij plaatst. Een ander idee was iedereen die door de krant  geïnterviewd wordt, daar voor te laten betalen. Betaal je niet, dan kom je niet in de krant. Dan was er nog het wekelijkse geurnummer (ranzig!). En tenslotte het idee van de laatste groep: “grote bedrijven laten betalen voor het beïnvloeden van het gedrag van hun lezers”. Duh!

Geen wonder dat Rogmans teleurgesteld was. De eerste twee ideeën zijn praktisch onuitvoerbaar, het derde is al eens gedaan door Het Brabants Dagblad (weilandgeur, geen grapje) en levert niet per se geld op. Het laatste idee is natuurlijk niet meer dan een samenvatting van de enige reden waarom somige bedrijven überhaupt nog steeds geld overmaken op de rekening van kranten. Rogmans heeft zelf veel betere ideeën:

“We hebben een deal met uitgever De Geus. We kiezen een aantal boeken uit hun aanbod. Die worden opnieuw uitgegeven. Daar schrijven wij dan positieve recencies over.” Positieve recencies? Gaat dat niet wat ver? Rogmans: “We kiezen alleen boeken uit die we goed vinden.” Dit zijn het soort deals waar grenzenverkenner op het gebied van de relatie tussen commercie en journalistiek en hoofdredacteur van De Sp!ts Bart Brouwers enthousiast van wordt, al vraagt hij zich wel af of het verhaal van Rogmans helemaal klopt: “Ik zou er niet zo zeker van zijn dat De Geus die selectie niet maakt.”

De redactie van de website van de Vereniging van Journalisten Villamedia dacht een scoop op het spoor te zijn en copypaste wat uitspraken van Rogmans onder de titel Ben Rogmans: alles kan in De Pers. Dat had Rogmans nu weer net niét gezegd. Dat stond zelfs niet in het liveverslag van het congres waar Villamedia uit putte. In een reactie op de site zegt Rogmans “Alles kan, tenzij het de kwaliteit van de krant aantast”. Tijdens het congres zei hij het net weer iets anders: “Alles kan, tenzij iets het kwaliteitsimago van de krant aantast”.

  1. 2

    De Pers promoten als Qualiteitsmedium ? Dan moet je als de bliksem ook columns plaatsen van de ergste en platste TV-personalities.

    Maar geen gladsmoeltjes als Hans Teeuwen. Geen Beau VED. Geen Jort.
    Wel de smeerkezen: Paul de Leeuw. Hans van der Togt. Midas Dekkers of Maarten van Rossum.
    En de befkonijnen: Rachel Hazes. Alle Dolly Dots.

  2. 4

    “Directeur-Uitgever van De Pers Ben Rogmans daagde docenten van de Hogeschool voor de Journalistiek afgelopen donderdag uit om verdienconstructies voor zijn krant te bedenken die ‘ranziger dan ranzig’ zijn. […] Na de terugrapportage zei Rogmans ‘teleurgesteld’ te zijn over het resultaat.”

    Waarom stelt hij die vraag dan ook aan journalisten (in opleiding)? Lijkt me meer iets voor Nijenrode of andere business schools. Voor alle linksdragenden: Niet vanwege de ranzigheid, maar om out-of-the-box te denken over business models.

  3. 5

    Ja, goede vraag. Tijdens het interview dat ik met hem hield zei hij ook nog dat hij niet van journalisten verwacht dat ze commercieel denken. De conferentie ging over het aanpassen van het journalistieke onderwijs aan de nieuwe journalistieke praktijk. Dat is volgens hem op dit vlak dus helemaal niet nodig.

  4. 8

    De Pers is niet meer dan een copypaste-bot van het ANP. Een soort fabrieksoutlet. Ik verwacht daar geen eigen content en het ANP mirroren doet nu.nl overzichtelijker. Dag, De Pers.

  5. 9

    @8 Wat een onzin. Lees je ‘m wel eens? De Pers bestaat voor het grootste uit stukken die door redactieleden geschreven worden. Aangevuld met werk van correspondenten. Pak die van vandaag er maar bij. Natuurlijk staan er nieuwsberichten in, maar die worden bij vrijwel iedere krant samengesteld uit nieuws van persbureau’s.
    En met schrijven bedoel ik niet het bewerken van ANP artikelen. Je bent in de war met de andere twee gratis dagbladen denk ik.

    Ik vind het wel jammer dat De Pers zoveel dunner is geworden. En het aantal advertenties geeft te denken.

  6. 10

    Pers blijft, kijk naar de %pagina-opvulling van ads na het verdwijnen van “de dag”. Na het bonjouren van een gedeelte van de redactie, slimline zeg maar, zijn de cijfers van rood naar zwart.

    Prima krant in mijn optiek.

    Zojuist nog een gloeiend betoog aan de AH bobo’s vanwege de lege plek bij de uitgang..daar stond die stapel “de dag”. Ik schreef “hoe kan dat nou een vmbo krant in een vwo winkel”?

  7. 16

    Ben Rogmans denk tenminste echt na over wat hij met zijn product moet. Hij is altijd al een vooroplopend denker geweest, ver voor de meute uit. Maar zoals altijd: progressieve scouts wordt de mond gesnoerd.

  8. 17

    @16 Mannetjesmaker ben je zeg. Progressieve scout… R.B. is de blits ?

    Ik zal je wat zeggen. R.B. (toch geen rasechte puzzelaar) heeft een van de kudtste uitpuzzelbanen van NL. Heeft niks met managen te maken, maar met overleven. Los het maar op @Pleuro: 1 trein. Down the trail. Woorden. Welke. Plaatjes. Welke. Abonnementen/PPV.