Bij de dood van Envisat

Envisat was sinds de lancering in 2002 de meest geavanceerde aardobservatie-satelliet. De naam komt van Environment Satellite, de satelliet die het milieu bewaakt. Op 8 april verloor ESA het contact met haar kroonjuweel. Na 10 jaar trouwe dienst gaf de zender er de brui aan. Envisat zal nog jarenlang rondcirkelen zonder gegevens door te zenden.

De gegevens van Envisat werden gebruikt voor meer dan 4000 onderzoeksprojecten, vooral op het gebied van milieu- en klimaatonderzoek. Het smelten van gletsjers en zeeijs, het kappen van regenwoud, het opdrogen van meren werd voor het nageslacht vastgelegd.

Envisat was één van de satellieten, die de stijging van de zeespiegel in de gaten hield. De afgelopen jaren weken de zeespiegelmetingen van Envisat steeds meer af van de andere satellietmetingen (van Jason-2). Volgens Envisat nam de zeespiegelstijging af tot 0,6 mm per jaar; het langjarig gemiddelde van andere satellieten bedraagt 3 mm per jaar. Vanaf april 2012 is de Jason-2-satelliet weer de enige satelliet, die de zeespiegel in de gaten houdt.

In de uitzending van ESA Live TV van 13 april wordt gezwegen over de problemen met Envisat. De uitzending gaat over een Envisat-foto van het Tibetaans plateau, een plek waar de klimaatverandering grote gevolgen kan hebben.

Aan de opvolging van Envisat, Sentinel, wordt keihard gewerkt. Kennelijk is er nog geld genoeg om nieuwe satellieten te bouwen. Er worden maar liefst 5 Sentinel-satellieten ontworpen en gebouwd, die nog beter in de gaten kunnen houden hoe de mens de natuur terugdringt en de planeet plundert.

De grondstoffen voor die satellieten moeten nog gewonnen worden. De brandstof, die nodig is voor de lancering, zit nog in de aardkorst. En toch gaan we het weer doen: metaal en kunststof in een baan om de aarde te brengen.

De nieuwe satellieten zijn niet op tijd klaar: de eerste zal pas in 2013 worden gelanceerd.
Envisat zwijgt, gelukkig hebben we de foto’s nog.

vliegtuigwolken in april 2009 gezien door Envisat

  1. 1

    Kennelijk is er nog geld genoeg om nieuwe satellieten te bouwen.

    Jezus, wat een dom gelul. Wees blij dat d’r geld is voor dit soort onderzoek.

    De grondstoffen voor die satellieten moeten nog gewonnen worden.

    Had je dan liever dat die grondstoffen werden gebruikt voor de zoveelste SUV? Eikel.

  2. 2

    Tuurlijk man, zo’n SUV heb je tenminste nog wat aan, van de hoeveelheid CO2 die zo’n raket produceert om die satelliet in de ruimte te knallen kan een klein afrikaans land een heel jaar van auto rijden.

  3. 3

    Wees blij dat d’r geld is voor dit soort onderzoek.

    De ECB heeft in het afgelopen half jaar 1000 miljard euro uitgeleend aan Europese banken. Geld is geen enkel probleem, je kunt het gewoon aanmaken door wat aanslagen op een toetsenbord.

    Laat ik het anders formuleren.
    “Kennelijk vinden we het nog belangrijk genoeg om energie, grondstoffen en mankracht te investeren in de bouw van satellieten.”

    Er is helaas nog geen geld gevonden om de Sentinel-satellieten hun onderzoekswerk te laten doen. Iemand moet straks opdrachten geven en de data binnenhalen.
    We zullen toch geen satellieten bouwen en ze lanceren om ze niet te gaan gebruiken…. toch.

  4. 4

    We zullen toch geen satellieten bouwen en ze lanceren om ze niet te gaan gebruiken…. toch.

    Ook in de wetenschap wordt d’r politiek bedreven om een doel te bereiken. Dit is niets anders.

  5. 5

    inderdaad dom gelul. Kan je ook wel gaan zeuren over communicatie-, spionage-, en al die andere satellieten. Of mekkeren over de brandstof die een boot van Greenpeace verbruikt. Maar dat zal je waarschijnlijk ook wel doen.
    Weg met die dingen, we willen het toch niet weten.
    Richard de Mos zal ‘m wel gesaboteerd hebben. Of nee, dat hoeft niet eens want zijn schaapjes zijn er toch al van overtuigd dat al die gegevens verdraaid zijn door de wetenschaps-mafia.
    Ik ben sowieso een rare, want ik vind dat soort satellieten prachtig. Ook die de andere kant op kijken, zoals Hubble. Zelfs Formule1 autorace waardeer ik, al brullen die dingen er een vat benzine door per kilometer, de spin off leidt wel tot veilige en zuinige ‘burgerwagentjes’.
    Maar ja, da’s allemaal wetenschap en innovatie. Linkse hobbies…

  6. 6

    Het meest interessante feitje lijkt me dat volgens Envisat de zeespiegelstijging 0,6 mm per jaar bedraagt. Dat betekent met een lineaire extrapolatie dus dat over 100 jaar gerekend de zeespiegel 6 cm stijgt.

    Dat is een nogal een ander getal dan wat sommige anderen noemden met een stijging van een meter. Nu geef ik onmiddellijk toe dat in de consensus als gemiddelde een stijging van 30 cm werd aangehouden