Bedrijfsleven eist duurzamer beleid

Tachtig topmannen / -vrouwen uit het Nederlandse bedrijfsleven roepen in een open brief (pdf) de kabinetsformateur en de politieke leiders op om meer aandacht aan duurzaamheid te besteden. Deze actie mag baanbrekend genoemd worden want nog niet eerder sprak het bedrijfsleven de politiek zo duidelijk aan op haar verantwoordelijkheid voor ons leefmilieu en de ecosystemen op aarde. De bestuurders van o.a. Shell, Unilever en KLM vragen bijvoorbeeld dat de overheid optreedt tegen freeriders die de markt veroveren met vervuilend gedrag en dat duurzaam produceren beloond wordt. Zij verwachten van een nieuw kabinet, van welke signatuur dan ook, beleid en daadkracht op basis van een mondiale visie ten gunste van het duurzaam beheren van onze natuurlijke systemen, alsmede duidelijkheid wie deze portefeuille beheert. Gaat er dan eindelijk toch iets veranderen aan hoe wij (destructief) produceren en consumeren en wordt slim en duurzaam ondernemen nog eens groot deze eeuw? U [politieke leiders] maakt nu uw plannen voor de komende vier jaar. Wij vinden dat u het beschermen van ons leefmilieu zowel hier als wereldwijd een hogere prioriteit moet geven. Dit is in het belang van onze toekomst, onze economie en ons welzijn. Het Nederlandse bedrijfsleven moet gestimuleerd worden om leiderschap te tonen en zelf bij te dragen aan duurzame ontwikkeling, maar ook de ruimte krijgen om zich verantwoordelijk op te kunnen stellen. Dit betekent dat regels uitvoerbaar moeten zijn, en dat duurzaamheid beloond wordt en niet wordt tegengewerkt via het vrij baan geven aan onduurzaam gedrag.

De brief is tot standgekomen door het Leaders for Nature initiatief (pdf) van IUCN NL wat een ‘breeding ground’ voor vooruitstrevende leiders uit het bedrijfsleven tracht te vormen. Bovengetekende werkt ook bij deze organisatie maar heeft voor deze viral buzzing campaign (nog) geen vergoeding ontvangen. Het NRC had vanmiddag de aftrap: Ondernemers op de bres voor milieu. Maar vanavond zal u dit initiatief van het bedrijfsleven waarschijnlijk ook tegenkomen op de vaderlandse televee o.a. bij NOS, RTL journaal, Een Vandaag, Nova en Pauw&Witteman.

  1. 1

    Nou dit lijkt me positief nieuws.
    Dat de regering er wat aan doet is ook echt nodig, want de enige manier om bedrijven te bewegen tot duurzamer gedrag is naar mijn idee via wetten.

    Vaak zijn te technologische mogelijkheden er wel, maar willen bedrijven er gewoon niet aan. Denk aan waterstof- en hybride auto’s.

  2. 2

    Let op hoe de ov overheid dit zal interpreteren: er komen allerlei heffingen die dan niet zullen gelden voor duurzaam geachte produkten. En er komt een enorme organisatie die keurmerken gaat uitdelen.

    Terwijl het zoveel eenvoudiger kan!

  3. 5

    Nette Heer wat stel jij dan voor?
    Gewoon bepaalde zaken verbieden? Ik zou daar niet op tegen zijn, maar ik denk niet dat daar draagvlak (lees kamermeerderheid) voor gaat zijn. In Nederland zijn ze toch altijd een beetje huiverig met dingen ronduit verbieden.

    @Edwin: tja; het is een beetje wrang inderdaad. Maar uiteindelijk zijn het toch vaak hele grote bedrijven die als eerste dit soort acties starten. Kleinere bedrijven hebben simpelweg niet de rijkdom en de macht om ineens vrijwillig milieuvriendelijker te gaan produceren, of om daarmee enig gewicht in de schaal te leggen. Ik zou zeggen: toejuichen, en ze er in de toekomst ook vooral aan houden!

  4. 6

    Ik wacht af, maar enigszins achterdochtig. In eerste instantie, toen ik dat las, dacht ik goh..echie en dat op een tijdstip dat je haast van een politieke move canuit het bedrijfsleven kan spreken wat ik vreemd vind.

    Zou het kunnen zijn, even de macabere modus aan, dat door een aangepaste milieuwetgeving de grenzen dicht gaan voor veel produkten omdat in Afrikaanse landen om maar wat te noemen er geen geld is om aan de nieuwe norm te voldoen…deuren dicht..markt beschermd?

  5. 7

    Heel juist Larie, maar is dat erg? Dan is er eindelijk weer eens een economisch pressiemiddel tegen de opkomende economieen, en erg legitiem (i.v.m. geen ijs meer op de noordpool etc. etc.)

  6. 8

    Let op hoe de ov overheid dit zal interpreteren: er komen allerlei heffingen die dan niet zullen gelden voor duurzaam geachte produkten. En er komt een enorme organisatie die keurmerken gaat uitdelen.

    Schandalig dat die marktwerking zo dreigt verstoord te worden door allerlei informatie over de milieuvriendelijkheid van de productie! Maar goed, in plaats van afzeiken kan je zelf iets voorstellen.

  7. 9

    Eens met wat larie zegt: is die roep om duurzaamheid geen roep om bescherming van de eigen markt/producten?

    kan er niet duurzaam EN concurrerend geproduceerd worden?

    Zo vraag ik me altijd af waarom een pot jam uit de bio-winkel 10X zo duur moet zijn? Zal misschien wel een verhaal achter zitten, maar vaak krijg ik het gevoel dat de groene producent ( onder het mom van duurzaamheid) toch een slaatje wil slaan uit de goede bedoelingen van de consument..

  8. 10

    Bijna alle ondertekenende ondernemingen opereren internationaal. Ze verwerken zelf grondstoffen uit o.a. Afrika en Azië, dus waarom zouden ze belang hebben bij het dichtgooien van de grenzen?

  9. 11

    @ 9:

    Het probleem is inderdaad dat mensen niet echt bereid zijn om veel meer geld uit te geven voor een biologisch of milieuvriendelijk product. Als mensen zelf die keuze willen maken kiezen ze toch voor het goedkoopste.
    Daarom vind ik ook dat er bij meer dingen gewoon wettelijk bepaald moet worden dat het milieuvriendelijker moet.
    Bijv: waarom verplicht de overheid niet gewoon dat al het vlees biologisch geproduceerd moet worden? Dan hoef je in de supermarkt ook niet meer te kiezen voor een goedkoper alternatief. En waarom wordt er zo weinig druk gezet achter de ontwikkeling van betaalbare waterstof- en hybride auto’s?

  10. 12

    Bijna alle ondertekenende ondernemingen opereren internationaal. Ze verwerken zelf grondstoffen uit o.a. Afrika en Azië, dus waarom zouden ze belang hebben bij het dichtgooien van de grenzen?

    Waarom heben ze überhaupt steun van de regering nodig om duurzaam te gaan produceren? Klink een beetje als: hou me tegen, anders spring ik!

  11. 13

    @Raging R2: geen keurmerkjes en heffingsstraffen, maar:

    Verbieden wat echt fout is, maar liever stimuleren. En de simpelste oplossing daarvoor is: prijs aanpassen via de fiscus.

    Dus: 6% BTW op schone diesel en super, lagere weeldebelasting op schone/kleine/lichte auto’s

    En: 0% BTW op zonnecellen en milieuvriendelijk gebouwde huizen

    Afschaffen overdrachtsbelasting bij vermindering woonwerkverkeer met 50km/dag (Hallo Almelo)

    Niet dat gelazer met dan wel en dan niet subsidies op energieprojecten als groene stroom (wat een blunders) en zonnecellen. Structureel aanpakken via de massaconsumptie, dat zet zoden aan de dijk.

  12. 14

    Ik begrijp je punt su, maar bedrijven die scherp met elkaar moeten concurreren hechten nogal aan een level playing field. Wanneer de overheid de grote viezerikken ongemoeid laat dan kunnen zij de markt overnemen met onduurzaam goedkoper geproduceerde rommel. Bedrijven met duurzame intenties wordt het bestaan onmogelijk gemaakt. En ja als je het regelt op NL niveau dan heb je nog steeds de rest van Europa dus moet het op EU niveau, maar dan heb je nog steeds die Chinezen of de Mexicanen die het viezer en goedkoper kunnen. Een duivels dilemma waar je ergens moet beginnen en dan is druk vanuit de overheid wel zo handig. Zeker als het op EU niveau geregeld kan worden dan heeft dat zeker impact, als het machtigste consumentenblok op aarde (want dat zijn we ja, groter dan de VS zelfs) alleen nog maar duurzame goederen accepteert dan breng je wel wat in beweging. Dus nu eerst NL weer in de EU koppositie en dan de rest van Europa.

  13. 15

    10 x zo duur presteert alleen Unilever met zijn Becel met atoomvetten, @Sikbock. Biologisch is tot anderhalf keer duurder, soms zelfs minder (koffie, wijn).

  14. 16

    Wat een enorme laffe publiciteitsstunt, deze brief. Waarom moet de overheid nu aan de bak, er zijn legio economisch verantwoorde en duurzame richtingen waarin deze grote bedrijven zich kunnen bewegen zonder dat de overheid daar ook maar iets voor hoeft te doen. Inspirerende voorbeelden zijn de Ford Rouge autofabriek of de afbreekbare schoen van Nike.
    En als ik dan de chairman van Lufthansa hoor zeggen dat hij toch echt niks aan het milieu kan doen omdat zijn klanten het graag zo willen maar dat hij de overheid wel verwijt te weinig te doen (is waar, ok) wordt ik daar een beetje misselijk van.
    Niettemin wel een goed initiatief! Beter een hypocriet miliebewust bedrijf dan een recht door zee vervuiler.

  15. 18

    @su
    Het klinkt meer als: wij willen en kunnen wel, als jullie het maar kopen. Waar geen vraag naar is, gaan ze ook niet produceren. Dus als de overheid zorgt voor de vraag, zorgen zij voor het aanbod.

    Natuurlijk zitten er vast ook een aantal tussen die het helemaal niet vervelend vinden dat ze juist in die markt nog een voorsprong hebben en een stuk competatiever zijn. Maar hier hebben we allemaal belang bij.

  16. 19

    De strekking van de brief, daar ben ik het helemaal mee eens. We moeten onze economie meer in gaan richten op de ontwikkeling van duurzame producten en diensten. Dat kan, zoals nette heer zegt prima met fiscale faciliteiten (zowel voor producenten als consumenten.) Ik geloof echter ook in subsidies op ‘schone’ auto’s en andere milieuvriendelijke producten.

    Bovendien kun je als overheid universiteiten en bedrijven stimuleren om zich met het milieuvraagstuk bezig te houden, en duurzame alternatieven te ontwikkelen voor vervuilende industriën.

  17. 20

    Zullen de VVD en CDA dan ook eens wakker worden nu de top van het bedrijfsleven vraagt om een duurzaam beleid? Dus niet miljarden investeren in kernenergie maar bijvoorbeeld in wind en zonne-energie. Zinvol singaal dus van het bedrijfsleven, nu de politiek nog!

  18. 21

    Aantal groene energie consumenten binnen twee jaar met 20% gedaald

    Arjin van As, Manager Energieprijzen.nl: “De forse daling van twintig procent lijkt onder anderen het gevolg van de afschaffing van stimuleringsmaatregelen voor groene energie en de liberalisering van de gehele energiemarkt.” …

    [b][/b]
    Nieuwe automotor moet schoner

    … Vervuilende SUV’s zijn tot 2012 uitgezonderd van de regeling omdat ze niet aan de nieuwe normen kunnen voldoen. …