Audio: kustwacht belt met kapitein Concordia

De kustwacht belde met de kapitein van het zinkende cruiseschip Concordia. Op dat moment zat kapitein Francesco Schettino zelf al in een reddingsboot, terwijl er nog passagiers aan dek om hulp riepen. In een ontluisterend gesprek beveelt de kustwacht-commandant hem om terug te gaan aan boord. Schettino speelt stommetje en doet net of hij hem niet goed kan verstaan.

  1. 4

    Je weet maar nooit inderdaad. Maar de meest voor de hand liggende verklaring is natuurlijk wel dat de man gewoon in paniek is geraakt en in eerste instantie niets anders wist te doen dan zijn eigen hachie te redden. Hij zal inmiddels wel spijt hebben, hopelijk houden ze in de gaten dat hij zich niet opknoopt o.i.d.

    “Vada a bordo cazzo” (ga aan boord lul) is nu al een gevleugelde kreet geworden. Twitter staat er vol mee, er worden t-shirts verkocht met de tekst erop, enz.

  2. 5

    Nogal cru maar in de grond heb je wel gelijk.

    Hoewel ik ook moet toegeven dat het idee van een cruise op een (veel) kleiner schip naar een echt bijzondere plek (bijv. Antarctica) me toch wel aanstaat. Heb ik helaas het geld niet voor.

    Die gigantische drijvende casino’s zouden misschien beter voor serieus vervoer ingezet kunnen worden, zoals vroeger passagiersschepen ook gewoon gebruikt werden om mensen van A naar B te brengen.

  3. 8

    Het schijnt dat diezelfde kustwacht in het verleden aan andere (cruise)schepen oogluikend heeft toegestaan zeer dicht langs de kusten te varen..alles voor die toeristenindustrie he.

    D’r gaat met dit schip nu totaal voor een mld. aan inkomsten down the drain…

  4. 11

    Dat was/is zelfs traditioneel,in die wereld.Alleen zijn de boten lately,nogal fors groter geworden,als ten tijden deze oeroude traditie,dat ook toeliet.
    (En minder flexibel…./wendbaar..)
    Neem aan,dat welke kaptein dan ook; Weet, wat hij bevaart;dat is zijn vak.Hoewel ik ergens medelij met hem had..(krijg het wel erg volledig over zich heen) Maar als je, van begin tot end….zijn houding optelt..
    Tsja, mensen zoals, zijn eigen,bemanning,en de kustwacht; is toch echt wat je nodig hebt…
    Want als het van dit soort af hangt; Wat dan ook te besturen en door calamiteiten te leiden; …is dat eerder,een gevaar, dan ergens goed voor.

    Het totaal plaatje; gaat toch wel erg ver CAPTAIN !;
    En de doortastende handelwijzen van bemanning,en kustwacht; is hoe het hoort.
    En de energie,tijd verspilling, je op cruciale momenten aan dit soort ook nog kwijt bent…is wel het laatste; In noodgevallen je hoofd naar staat.
    Ik had hem dezelfde schrobbering/commands gegeven, bij dergelijke situaties moet je BLINDELINGS adequaat,razend snel handellen,delegeren,en op de automatische effieciente piloot;
    Denken ,reflecteren,en bibberren komt pas ver ver daarna;in veilig vaarwater.Als daar weer de ruimte voor is.
    Deze kaptein is ONGESCHIKT voor zijn functie,in allen opzichten.

    ‘ je mag jezelf dan wel gered hebben gazo……”
    TSJA….Terecht, dus in die situatie.

    Al vind ik de eis van 15 jaar, wel erg hoog.kan me zo voorstellen,deze gebeurtenis en de gevolgen al straf genoeg is;levenslang…mits enig besef,geweten,en betrokkenheid.

    Gatzo ja; ga aan boord gatzo; tsja; korte duidelijke opdrachten!
    Als iemand in het water valt; roep je ;ZWEM!

    Maar deze mother fokker slokte wel erg veel energie,en tijd op;van allen betrokkenen;met hem bezig te moeten zijn; i.p.v andersom…

    En deze kreten, idd; zo gek nog niet zijn;in het algemeen….
    Te doen wat je te doen staat. En al de rest is opvulling…ten koste van waar het om gaat……in een samenleving; groot of klein.
    Je moet het ook maar kunnen iidd;anderen zo achterlaten;ECHT dat moet in je zitten anders lukt dat niet.

    Je handelt namelijk automatisch,en weet pas HOE;als het je overkomt.
    De grooste helden kunnen verstijven;En de,meest zorgelijke piekeraars,ineens razendsnel;delegerend, juist handelend,en springend in het diepe;te doen wat,er gedaan kan worden.Razendsnel ,en buiten zich.

    Maar in paniek, vallen en belanden in een sloep; is maar voor weinige weggelegd.dat is pure kunst;en de rest van het strip verhaal…te gortig..
    En de tijd nemen te zuipen en eten, onderwijl, je eigen werk, kapseist,getuigd ook niet van enig verantwoordelijkheid besef.
    Kuifje, is er niets bij; wat,een verloop….

    Toch ondanks de triestheid en doden. HOE de kustwacht en de bemanning reageerde en handelden; dat geeft ,weer moed,en vertrouwen in de mensheid.
    maar die saluut,en idee erachter op zich..tsja het is puur de huidige schepen zich daar niet meer voor lenen.Maar het idee op zich,en motief,is niet zo heel vreemd natuurlijk;
    Als een groot deel van werk en leven…op de boot langsvaart.
    Niet erg handig,de gevolgen nog minder;Met deze kolossale boten onverantwoord, te bedenken met common sense..

    Het optreden van begin tot end; dermate steken laat vallen; Kaptein;
    ‘ mijn leven is over,ze ontslaan me”

    Ja mister,dat sowiso maar,pas naDAT; Velen op uw schip…nog leven,gered zijn./verdronken.cFor god sake!
    Want nu zouden er andere zaken uw aandacht, waardig dienen te zijn;Dan de welverdiende ZAK;u krijgt.
    En nu dat schip op, per catagorie;kinderen vrouwen mannen; tellen,en doorgeven;En wat voor hulp ze nodig hebben; hear hear; dit is een commando .Gazo!
    En dat, tientallen minuten en telefoon/com gesprekken lang.
    jesus crime, wat,een tijd,en energie verspilling;cruciaal.

    Heb wel zin onze MP;ook voortaan zo aan te spreken;
    komt het toch nog goed met ons waterland.

  5. 12

    Ik hoop dat, mocht ik ook ooit een trip op een cruiseschip maken (hou me tegen) en we raken een rots en maken slagzij, U Salvatore ook aldaar aanwezig zult zijn en mij van Uw nuttige aanwijzingen zult voorzien…

    Zoals in uw comment kort-en-krachtig verwoordt zal ik het er ongetwijfeld levend vanaf brengen..