Uitgelicht

De PVV onderzoekt een misstand: laten we ze helpen

De PVV onderzoekt een misstand: laten we ze helpen CROWDSOURCING - Help de PVV een handje een vreselijk misstand uit de wereld te helpen. Geef je loodgieter aan! (meer...)

KlikTV

Functionele wreedheden

Functionele wreedheden LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli (meer...)

BBC spoort internet trol op

BBC spoort internet trol op TROL - De BBC spoorde een notoire internet trol op. Zo zien ze er dus uit. (meer...)

Oproep

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project. (meer...)

Schuldencrisis

De alternatieve inbedding van de Griekse crisis

De alternatieve inbedding van de Griekse crisis OPINIE - De Griekse staat is nooit onafhankelijk geweest, dat was en blijft een onoverkomenlijk probleem. (meer...)

Het echte probleem van Griekenland

Het echte probleem van Griekenland Het echte probleem van Griekenland is niet economisch. Het is de onmogelijkheid om te hervormen. Het stroprige en opgeblazen staatsbestel maakt iedere poging tot verandering een Herculische taak en maakt iedere politieke belofte bij voorbaat een loze, stelt (meer...)

Data

Migratiepatronen verbeeld

Migratiepatronen verbeeld MOOI - Ja, saaie kop, maar het filmpje mag er zijn. Ieder jaar verhuizen 300.000 Noren. Hoe zien die verhuisbewegingen eruit als je ze door de datamolen haalt? Wat je krijgt is een soort Noorwegen van Boven. (meer...)

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject

Vrijwilligers gezocht voor groot armoedeproject OPROEP - Waar vallen de klappen van de crisis? Welke gemeenten en welke maatschappelijke groepen worden het hardste getroffen? Help Sargasso mee om daar inzicht in te krijgen in een vernieuwend project. (meer...)

Kennis

Functionele wreedheden

Functionele wreedheden LEZING - Is de staatsterreur van Assad in Syrië goed te praten vanuit de machiavellistische ethiek? Als het zo is dat de slachting van tientallen, zo niet honderden burgers tegelijk door de machthebbers te verantwoorden is met Machiavelli (meer...)

Evolutie in een reageerbuis

Evolutie in een reageerbuis ONDERZOEK - Hoe is meercellig leven ontstaan? Recent onderzoek met bakkersgist, verbluffend eenvoudig in opzet, schijnt een nieuw licht op deze belangrijke overgang van ééncellig naar meercellig leven. (meer...)

Advertentie

Boeken

De man die niet begraven wilde worden

De man die niet begraven wilde worden RECENSIE - En nu zijn Nora en de meisjes weg. Ham is dood. Ik heb geen werk meer. En dat ik geen leven heb gehad met Awatif, ook dat is mijn schuld. Alles dreigt in vlammen op te (meer...)

Boekrecensie – Niemand in de stad

Drinken, feesten, luieren. Typische studenten spelen de hoofdrol in ‘Niemand in de stad’, de tweede roman van Philip Huff. Maar onder het studentikoze laagje schuilt meer. Vaders en verliefdheid leggen de echte basis van de vriendschap tussen de (meer...)

Politiek

Verzetsstrijder Arondeus en vrijheidsheld Hero

De PVV domineert wederom de discussie over de Arondeuslezing. Provinciale politici weten niet wat ze ermee aan moeten, maar er is een uitweg. (meer...)

Verbinden ja, maar liever geen moskee

ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk. (meer...)

Muze

Stambomen en mobiles

Stambomen en mobiles COLUMN - Zelden waren Wetenschap en Kunst zo met elkaar verweven als in de periode van renaissance tot en met verlichting. Sindsdien zijn ze uit elkaar gedreven: wetenschappers specialiseerden zich ad absurdumen kunstenaars staarden meer en meer naar (meer...)

Heksenjacht door de Kleine IJstijd

Heksenjacht door de Kleine IJstijd COLUMN - Aan het begin van de Kleine IJstijd waren er veel heksenvervolgingen. Dit leidde tot een nieuw genre in de schilderkunst: heksenschilderijen (meer...)

Informatiemaatschappij

Revolutionair lol trappen op het internet

Revolutionair lol trappen op het internet ANALYSE - De online sociale beweging Anonymous maakte het leven van tieners kapot met treiterij, maar schoot Tunesiërs te hulp toen Ben Ali’s regime de Jasmijnrevolutie probeerde neer te slaan. Hoe werkt deze ongrijpbare beweging, zonder formele leiders, (meer...)

Google gaat ook censureren

De belofte van vrije wereldwijde communicatie via het internet wordt steeds moeilijker haalbaar. Nationale wetgeving en bedrijfsbelangen domineren. (meer...)

Leven

Aantallen huilende mensen

DOOD - Enige tijd geleden vroeg mijn vrouw me welke muziek er op mijn begrafenis gedraaid moet worden. Er was een aanleiding voor de vraag, maar die kan ik me niet meer herinneren. Ik geloof niet dat ik (meer...)

Moppen over Homs

COLUMN - Wat me aan de huidige politieke situatie opvalt, is het ontbreken van een equivalent van Links lachen. Dat komt niet doordat de mop als genre is gestorven en het komt ook niet door gebrek aan humor (meer...)

Sociaal

Verbinden ja, maar liever geen moskee

ANALYSE - Amsterdam-Oost zegt problemen te hebben met de activiteiten van twee moskeeen, maar waarom, dat blijft onduidelijk. (meer...)

Het nieuwe CDA en de schrijnende gevallen

OPINIE - Waarom moest voor Sahar en Mauro maandenlang een waar mediaoffensief op touw gezet worden, terwijl Abdul redelijk in de luwte snel zijn verblijfsvergunning herkreeg en hij hier mocht blijven met zijn kinderen? (meer...)

Media

Brief aan Willem Holleeder

BRIEF - Nu de terrorwinter des doods definitief lijkt ingetreden, moest ik opeens aan u denken. Ik kreeg een soort Home Alone (Lost in New York)-achtig beeld waarbij u á la Kevin McAllister doelloos door het besneeuwde park (meer...)

Trouw met mij

Trouw met mij VERHAAL - Evlen benimle is de Turkse versie van datingshows als Take me out. Maar hier gaat het niet om een gezellig avondje uit, maar om de real deal. Er zal getrouwd moeten worden. (meer...)

Rechtsstaat

Alan Turing: als de geschiedenis het recht raakt

Alan Turing: als de geschiedenis het recht raakt OPINIE - De veroordeling van Alan Turing, in de vroege jaren vijftig, was en is een schande. Toch krijgt hij geen eerherstel, tenminste niet officieel. Revisionisme is ongewenst, maar kun je zo'n dwaling wel laten voortleven? (meer...)

KSTn | Verbod op gelaatsbedekkende kleding

KSTn | Verbod op gelaatsbedekkende kleding ANALYSE - De teksten van het wetsvoorstel voor het boerkaverbod zijn bekend. De tekst is juridisch wankel, de doelstelling dubieus en de Raad van State was ook tegen. Maar vormt u zelf maar een oordeel. (meer...)

Wereld

Arabische Lente slaat Palestijnen niet over

ANALYSE - De Arabische Lente lijkt voorbij te gaan aan de Palestijnen. Toch gebeurt er wel degelijk iets: Hamas en Fatah lijken naar elkaar toe te groeien. (meer...)

Rosenthal doet het weer

Rosenthal doet het weer ANALYSE - Minister Uri Rosenthal blokkeert weer een kritische internationale verklaring over Israel. Waar maakt hij zich eigenlijk zo druk om? (meer...)

Leesvoer

Trots op …………?

Ieren kunnen Trots op Ierland zijn. Er is bijna geen land ter wereld waar geen Ierse pub te vinden is. In landen waar zich nooit een kroegencultuur heeft ontwikkeld is de Ierse pub met zijn houtwerk, koperbeslag, jerseys en traagtappend Guinness bovendien de uitkomst voor wie snakt naar iets dat lijkt op gezelligheid.

Amerikanen zijn op een andere manier Trots op. Ze brengen hun cultuur aan de man door Hollywood en talloze fastfood-, koffie-, donuts- en andere concepten. Of natuurlijk door gewoon een grote legerbasis te beginnen.

Veel Europese culturen zijn niet alleen maar trots, maar dragen die trots ook uit. De Alliance Francaise is Trots op Frankrijk in bijkans 1100 instituten over de hele wereld. Italië is trots met de societa Dante Alighieri (500 vestigingen), de Britten met de British Council (233 stuks in 107 landen), de Spanjaarden met Instituto Cervantes (66 maal, in 41 landen) en zelfs Duitsland is Trots. Het Goethe-instituut telt 178 vestigingen in 90 landen. Moet je groot zijn voor Trots op? Nee hoor, Portugal heeft Instituto Camoes, met 31 taalscholen in 23 landen, plus nog 18 culturele centra.

De instituten draaien op subsidies, giften en eigen inkomsten. Zo steken de Britten jaarlijks bijna tweehonderd miljoen van hun ponden in de council en wordt er met cursussen en examen nog eens ruim dat bedrag bijverdiend.

En Nederland? Wie is er trots op? Nederlanders kijken toe hoe Trots op gekaapt wordt door een politieke beweging, terwijl ze academisch zeveren over de definitie van cultuur of zich laten aanpraten dat die hele cultuur niet bestaat. Nederland parachuteert een culturele attaché in New York die tienduizenden euro’s en een paar maanden later onverrichterzake huiswaarts keert. Nederland profileert zich internationaal met de Nederlands buitenlandse Kamers van Koophandel. In Nederland gaat de kost voor de baat uit en moet de boter bij de vis.

Het wordt tijd dat we daadwerkelijk trots op Nederland mogen zijn, met in minstens 50 landen een volwaardig, publieksvriendelijk cultureel instituut. De naam? Iets met Vondel, Erasmus, Wolkers… suggesties?


  1. 001

    Waarom?

  2. 002
    InvertedPantsMan | 6 november 2008 | 10:10

    Inderdaad waarom. Wij leren over het algemeen gewoon buitenlandse talen en daar heeft een mens veel meer baat bij dan zijn eigen taaltje met subsidie aan buitenlanders opdringen.

  3. Wij zijn trots op ons gedoogbeleid, drugs, hoeren, euthenasie, drinken als je 16 bent. En dat is zo goed en geweldig dat mond op mond reclame al het werk al doet, daar heb je geen cultureel instituut voor nodig.

  4. Zie het naslagwerk terzake ‘Trots op Nederland, een onderzoek naar de trots in de branding van het Nederlandsche Volk (periode 1568-2007) in drie zinnen, uitgeverij Sargasso’:

    “Concrete voorbeelden van Nederlandsche fierheyd zijn niet heel makkelijk te vinden. Ruimte scheppen misschien: Deltawerken, voetbal (vroeger) en architectuur. Maar Nederlanders zijn met er met name trots op dat ze niet zo openlijk trots zijn. Het volstaat om te zeggen “I’m from Holland”, en dan mag de rest uitleggen waar zij dan wel niet de fuck vandaan komen.”
    http://sargasso.nl/archief/2007/09/13/where-the-fuck-you-from/

  5. @Mark: Brilliant :) En het grappige is inderdaad dat ‘I’m from Holland’ vaak volstaat, iedereen kent het vreemde kleine landje..

    Je kan je wel afvragen of je als land allerlei buro’s, councils, Alliances en andere mooie subsidie sponzen moet opzetten.. Het kan zelfs een beetje kolonialistisch overkomen?

    Last but not least heb ik zelf helemaal niets met het patriotistisch gebeuren, ook hier in Nederland genoeg skeletten in de kast. Dus waarom in het buitenland onszelf op de borst slaan?

  6. @Freek,

    Laten dat nou net de zaken zijn waar het huidige kabinet van af wil.
    Met het gedoogbeleid zijn we in de jaren 70 blijven hangen, in de ons omringende landen wordt cannabis waarschijnlijk eerder gelegaliseerd dan hier, let maar op.

  7. Ja, waarom?
    Om wiedzaad, condooms en pillen van Drion uit te delen?

  8. 008
    InvertedPantsMan | 6 november 2008 | 11:52

    mentale noot: Pillen van drion niet per ongeluk een xtc etiketje opplakken…

  9. 009
    Karsa Orlong | 6 november 2008 | 11:55

    Heel Nederlands, die waarom vraag. Ik heb in het verleden wel eens geprobeerd hem te beantwoorden maar de mensen die nu waarom vragen waren het met de uitleg niet eens.

    Heeft een land als Zweden ook zoiets als een Goethe instituut?

  10. @Karsa Orlong

    Zweden heeft ABBA.

  11. 011

    @5: Goed dat je de term kolonialisme laat vallen. Alle landen die als voorbeeld met “cultuur-instituten” in het buitenland genoemd worden zijn landen die aan kolonialisme gedaan hebben. Het zou me zeer verbazen als (afgezien van Duitsland) niet meer dan de helft van de vestigingen in ex-kolonies ligt, waar men o.a. poogt om de oude koloniale taal in stand te houden.

  12. @6 We zijn niet het enige land dat overspoelt wordt door een conservatieve golf, dat geld voor alle ons omringende landen, dus ik denk niet dat die eerder volledig zullen legaliseren dan wij.

  13. @11 Het falen van Duitsland als koloniale macht zit ze blijkbaar nog altijd diep.

  14. @Karsa: De Zweden pakken het meer pan-scandinavisch aan. Samen met Noorwegen, Denemarken, Finland, IJsland en de kleinere semi-onafhankelijke staatjes als de Faeröer, Groenland en de Aaland-eilanden hebben ze de de Noordse Raad.

    Vooral bedoeld voor interne samenwerking op allerlei gebied, maar ook niet vies van het uitdragen van de lokale kultur.

    @allen: Maar waarom niet?

  15. 015

    @9: Als Nederland als enige de waaromvraag stelt voor ze iets doet, lijkt me dat een heel goed trademark. Die zullen we er dus maar beter in houden! Ik ben er zelfs wel voorstander van dat we subsidie steken in een club die het stellen van de waaromvraag (en het eisen van een onderbouwd antwoord daarop) over de wereld probeert te verbreiden. We zouden het het Volker Ludwig Instituut kunnen noemen.

  16. 016

    @diversen: “I’m from Holland” volstaat, ja, inderdaad. als je de diepgang wilt beperken tot het redlight district… het aardige aan culturele instituten is dat er mensen op afkomen die daadwerkelijk geinteresseerd zijn in een land, in de literatuur, de poezie, het toneel… dat heeft bar weinig met kolonialisme te maken en geeft mensen juist de kans daar voorbij te kijken. Maar op basis van de reacties begrijp ik dat er weinig draagvlak is. Je kunt Nederlandse literatuur natuurlijk ook Het best in het Engels lezen. Of helemaal niet lezen, nog beter.

  17. 017

    @13: Hoezo falen? Duitsland steekt niet bijzonder negatief af tegen de andere koloniale machten uit die tijd. Dat ze gefaald zouden hebben is pure propaganda in het verdrag van Versailles geschreven als smoes voor de Engelsen en Fransen om de Duitse kolonies over te nemen.

  18. Als je het over namen wilt hebben, dan denk ik dat je onvermijdelijk uitkomt bij Spinoza. De aanstichter van de radicale verlichting die in Holland begon (volgens Jonathan Israel in elk geval) alvorens over te slaan op gematigder verlichters Descartes, Hobbes, Locke, Newton, Voltaire, Leibniz, Rousseau en Kant.

    Of ook mooi Peter Minuit, de man (eigenlijk Waal) die Manhattan netjes van de Indianen kocht voor 60 gulden, waarna het kon uitgroeien tot het eiland in het centrum van de wereld.

  19. @17, Onzin, de Duitsers hebben hun kolonies pas veel later gekregen, ze hebben er veel minder aan verdiend en ze hebben er veel minder mensen heengestuurd. De meeste kolonies hebben ze nog geen 30 jaar gehad. Hun invloed op de cultuur in die landen is nihil.

  20. 020

    @18: ja, Spinoza is geen gek idee, hoewel hij in het Latijn schreef. Maar goed, dat deed iedereen toen. Erasmus ook, nu ik er over nadenk.

  21. Of, zie linkje einde #18, de jurist Adriaen van der Donck

    “A new foundation myth requires a new progenitor. The Dutch republic was nearing the end of an 80-year war for national independence and religious freedom, and while tolerance at the time meant something closer to ”putting up with” than ”celebrating” diversity, as Shorto observes, the Dutch had developed a very modern appreciation of free thought, epitomized by the fact that this remarkable little country published an estimated one-half of all the world’s books over the course of the 17th century.

    Yet it is one thing to describe the cultural golden age of the nation that produced New Amsterdam and another to prove its influence upon the realized American nation. Shorto centers his story on the battle between two critical players in Dutch Manhattan, Peter Stuyvesant and Adriaen van der Donck. Stuyvesant, the wily, flinty soldier who had lost a leg fighting for the company on St. Martin, was mainly concerned with thwarting both the encroachments of the expansionary New England colonies and the demands for self-government from his subjects within. Van der Donck is a less well known but even more intriguing figure; a lawyer with the soul of a poet, punctilious enough to attach eight footnotes to a single sentence, but also a man capable of living for months among the Indians, and who kept breaking into rapturous descriptions of the New World in his neglected classic, ”A Description of New Netherland.” Van der Donck’s quest to remake New Netherland in the republican image of the mother country set him inevitably in opposition to Stuyvesant.”

  22. Ik zou twee dingen scheiden. Natuurlijk is het aardig als er in verschillende buitenlanden kleine Nederlandse instituutjes zijn waar mensen met belangstelling voor ons land en onze taal terecht kunnen. Aardig, al zou het op mijn politieke verlanglijstje niet heel hoog scoren.

    Maar waarom moet dat verbonden worden met zoiets onaangenaams als ‘trots’? Trots grenst vaak aan hubris, trots nodigt zelden uit tot verstandig nadenken en trots is daarom soms gevaarlijk. Voor het grootste deel van de geschiedenis is trots gezien als een ondeugd, en volkomen terecht.

    En overigens had Maxima natuurlijk groot gelijk. ‘De Nederlandse identiteit’ is veel te divers om te reduceren tot sinterklaas, koninginnedag, tulpen, klompen, drugs of rode lampen, en dat zal voor ieder land wel gelden. Ik volg op dit moment met veel plezier de serie “Stephen Fry in America“, en wat mij aan die serie fascineert, is de onvoorstelbare veelzijdigheid van dat land: ook al is Nederland een veel kleiner land, volgens mij zou je zo’n serie ook over ons land kunnen maken.

    Ik zie dus niet hoe je “Nederlanderschap” anders dan formeel kunt definiëren (“Nederlander is iedereen die een Nederlands paspoort heeft”), en ik heb ook geen enkele behoefte aan een andere definitie.

  23. Niet te moeilijk doen. Spinoza en Erasmus zijn veel te academisch en zelfs in Nederland leest niemand Vondel of Brederode, laat staan erbuiten. Duitsland, Spanje en Italië hebben ook gewoon de grootste naam gepakt, dus gewoon Van Gogh, Rembrandt of Vermeer nemen. Eventueel uitwijken naar Mondriaan of Rietveld, voor een wat moderner cachet.

  24. Trots op de eigenschap die in andere landen zo gewaardeerd wordt. Een ontspannen open gesprek hebben over dingen die er toe doen wat in veel culturen, ook die van dichtbij, een lastige kwestie is.

    Nederlander zijn in groepsverband is als een katalisator in een sociaal proces.

    …en gezelligheid natuurlijk.

  25. Google battelen dan maar?

    14,100,000 for erasmus
    10,700,000 for “van gogh” -theo*
    3,450,000 for spinoza
    448,000 for “pim fortuyn”
    438,000 for cruijff
    336,000 for mondriaan

    (*jaja, ik weet dat de broer van vincent ook theo heette)

  26. Ik stem voor
    Rembrandt
    7,810,000
    en niet onbelangrijk:
    1,350,000
    Images.

    Qua beeldvorming best belangrijk…

    Bijzonder is dat Erasmus (ook) in images veel scoort:
    1,810,000

  27. @26: Dat zijn waarschijnlijk vooral grafiekjes. Er is een Erasmus Universiteit.

  28. ja, en veel schoolsportfoto’s enzo – aan de ene kant maakt het niet uit: de naam Erasmus telt – maar net deze reden is misschien geen goed nieuws: dat het cultuuruithangbord verward wordt met de school.

  29. @Hanedop, post en 16: De kracht van Nederland in het verleden is altijd de handigheid in handel geweest. In die zin zou je de KvK-buitenposten natuurlijk heel goed als culturele instituten kunnen beschouwen.

    Wat betreft je 16, ik zat gisteravond toevallig in een lokale taxi hier (Parijs) en bij het noemen van mijn land van herkomst wist de goede man mij toch te verhalen over de traditionele openheid en tolerantie van Nederland. Dat bijvoorbeeld La Fontaine naar Nederland is uitgeweken omdat hij daar meer vrijheid had om zijn werk gepubliceerd te krijgen dan in zijn eigen Frankrijk. Mijn lokale versie van “I’m from Holland” bracht dus een heel andere discussie met zich mee dan alleen maar over red light districts en drugs. En dat was niet de enige keer. Mooi ook in Cuba een persoon die me wist te vertellen dat in mijn thuisland de drie grote rivieren Rijn, Maas en Waal waren en dat er ongeveer 13 miljoen inwoners waren (z’n encyclopedie was licht verouderd). Toch mooi. Dus die opmerking in 16 ligt ook een beetje aan met wie je omgaat en waar je allemaal komt als je buiten nederland bent ;-)

  30. Apartheid, ook een mooi nederlands woord.

  31. @22, je hebt helemaal gelijk, en ik denk dat je zo’n serie over zo ongeveer elk land in de wereld kan maken. Dus dat is niet zo heel bijzonder, en eigenlijk geen geldig argument tegen het hebben van dergelijke instituten.

  32. 032

    @19: het nagenoeg uitmoorden van de Herero’s van Namibië lijkt me toch een behoorlijk Duits stempel. (Slechts een voorbeeld)

  33. 033

    @arieT “i’m from Holland levert mij ook best vaak meer diepgang op dan alleen maar drugs en/of prostitutie.
    maar we mogen als land/taal/cultuurgebied met zoveel schrijvers, dichters, acteurs, regisseurs, architechten, schilders, filosofen etc de lat wel een stuk hoger leggen.

    @25, 26: interessant, zeker ook om er een schilder bij te doen, misschien is schilderkunst wel meer een kracht dan onze (relatief kleine)taal.
    ik wil de architectuur trouwens niet ongenoemd laten: hoewel Rem Kool ‘maar’ 759000 hits pakt… hij is wellicht wel de meest prominente wereldnederlander nu…

  34. 034

    top 3 reacties op i’m from holland:
    1 oh, great, I’ve been to Kopenhagen ?
    2 do you all speak german ?
    3 do you know that guy, piet, from amsterdam?

  35. 035

    @19: Excuses, ik had een andere defenitie in het hoofd voor falen als koloniale macht. Maar volgens de jouwe heb je wel gelijk.

  36. @33 Ik wou het net over Rem Koolhaas hebben… hij is toch benoemd tot een wijze in de Raad van Wijzen die Europa moeten vormgeven tot Iets Anders?

    Dat brengt mij op het volgende:

    waarom?

    Nederlanders werken van oudsher in de marge, maar zorgen door ellebogenwerk er wel voor dat iedereen ons kent en dat NL/Holland belangrijk is. Ik kan talloze voorbeelden opnoemen… de lullige gloeilamp van Philips is het startpunt van een multinational. Meubelmakers maken het helemaal met ‘eenvoudige’, sobere ontwerpen zoals een verwarmingsradiator of andere gebruiksvoorwerpen als stoelen en banken. Iedereen lust kaas, dus is onze kaas beroemd. Iedereen gebruikt drugs, dus is onze drugs beroemd. Veel mensen houden van simpele beats, dus is onze housescene beroemd.
    Is dat die koopmansgeest; om juist een gebruiksartikel te promoten, waardoor ons land toch op de kaart staat? Dan stel ik voor om geen geldverslindend instituut op te richten voor een hoop borrelpraat voor de elite, maar ons te focussen op meer lullige uitvindingen/producten die iedereen wilt hebben.

  37. @29

    Ik was vorig jaar in NY aan de klets met een andere verkleumde roker. Hij wist een goede boekhandel te vinden op het Spui in Amsterdam. Dat vond ik ook vrij bizar.

  38. @Mark
    Dat Erasmus zo’n hoge score heeft verbaast me.
    Volgens mij kijkt de helft van Nederland in een vogelboek om te zien of het beestje op een heggenmus lijkt ;-)
    Voor de liefhebber is hier een van zijn bekendste boekjes
    http://www.dbnl.nl/tekst/eras001lofd01_01/eras001lofd01_01_0003.htm

  39. ik wil de architectuur trouwens niet ongenoemd laten: hoewel Rem Kool ‘maar’ 759000 hits pakt… hij is wellicht wel de meest prominente wereldnederlander nu…
    “Jaap de Hoop Scheffer” 9,050,000
    Beatrix Queen 1,080,000 (veel meer dus wss maar moeilijk te googlen omdat koningin in elke taal anders is)
    Balkenende 1,910,000
    “famke janssen” 1,540,000
    “Ruud van Nistelrooy” 1,480,000
    Bergkamp 1,110,000
    “Robin van Persie” 943,000
    “Guus Hiddink” 923,000
    “Edwin van der Sar” 770,000

    Onze Jaap de Hoop is dus met stip de meest bekende Nederland op dit moment! Had ik nooit gedacht.

    Overigens heb ik een hoop meer prominente, nog levende, Nederlanders geprobeerd en het zijn er verdomd weinig die meer scoren dan Koolhaas.

  40. 040

    @Freek: Rem Koolhaas is ongetwijfeld niet de bekendste Nederlander nu, maar wel de meest prominente. Beatrix, Balkenende en De Hoop Scheffer (vooral die laatste twee) zijn slechts bekend vanwege hun functie.
    Voetballers zullen ook veel hits scoren, omdat voetbal nu eenmaal de belangrijkste onzin op aarde is. Maar om voetballers nu als cultuurdragers te gaan zien, zo cynisch ben ik niet….
    Koolhaas is selfmade, onafhankelijk, creatief en uniek. En waarschijnlijk duurzaam, net als Erasmus en Spinoza.
    Overigens gaat een andere culturele creatieveling, Paul Verhoeven,hem voorbij in googlehits (1.160.000). Is gekandideerd!

  41. “rutger hauer” 996,000
    “marco van basten” 952,000
    “paul verhoeven” 877,000
    “theo van gogh” 754,000 (telt die nog mee?),

  42. 042

    @39: Om even je blik te verbreden:
    “Andre Rieu” 2.490.000
    “jan smit” 2.230.000
    “rutger hauer” 1.120.000
    “Paul Verhoeven” 889.000

  43. “viktor & rolf” 3,200,000

    @40, Nou, de koningin & de Hoop Scheffer vind ik ook wel redelijk prominent, ja ivm de baan die ze hebben maar Rem Koolhaas is ook vooral bekend van het werk dat hij doet.
    Wat de voetballers betreft heb je natuurlijk wel een beetje gelijk. Hauer en Verhoeven dacht ik idd ook nog aan en postte ik tegelijk met jou.

  44. 044

    off topic, maar klopt het dat er een flinke schommeling in de google-hits kan zitten? ik krijg er hier voor Paul Verhoeven 300.000 meer dan freek en bismarck….

  45. @Hanedop: Dat kan. En je moet in ieder geval quotes om de volledige naam zetten. Anders zoekt hij op Paul en Verhoeven in een tekst (altijd meer) in plaats van de letterlijke tekst “Paul Verhoeven” direct achter elkaar.

  46. * ziet dat hij maar tot 3190 komt op zijn eigen naam. komt dus niet in aanmerking ergens voor…*

  47. Ons exportproduct nummer 1: DJ Tiesto: Meer dan 6 miljoen hits!

  48. Hitler had ook meer dan 6 miljoen hits
    voor duitsland
    maar om daar nu trots op te zijn

    godwinkoppertje

    weet niet of hits zo’n goede maat zijn.

  49. nounou, Steeph, 28.800 toch!

  50. 050
    Boekhouder Berend | 6 november 2008 | 23:09

    Het Verdonk instituut. Met Rita als permanente ambassadeur. Ambulant, d.w.z. varend op een schip, met aan boord een polderoplossing. Iedereen blij, iedereen trots.

  51. 051

    @ 50: Als Wijnand Duyvendak er dan in een rubberboot hinderlijk omheen cirkelt geeft het nog een aardig beeld van Nederland nu ook…

  52. 052

    Nederland heeft wel degelijk zo’n instituut, maar alleen in de voormalige kolonie Indonesië. Daar staat, pal naast de ambassade, het, inderdaad, Erasmus-huis:

    http://www.mfa.nl/erasmushuis

  53. ‘Desiderius Erasmus’ heeft maar 246.000 hits

  54. ‘Baruch Spinoza’ ook maar 444.000 ;). Bij ‘bekendere’ namen zijn er natuurlijk ook altijd scholen en instituten naar genoemd, dus dat versterkt elkaar.

    Maar als Holland het bekendste label blijkt te zijn, is een “Holland instituut” niet gewoon het handigst?

  55. 055

    @52: inderdaad, er is een cultureel instituut. de site van het erasmushuis meldt dat er wereldwijd twee nederlandse culturele instituten zijn. de andere is het instituut neerlandais in Parijs.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Institut_N%C3%A9erlandais
    Verder zijn er nog wat wetenschappelijke centra, maar die zijn niet openbaar. het begin is er dus al. Nu nog vestigingen in een stuk of wat wereldsteden elders….

  56. Trots op mijn vrouw, dat ze het met me uithoudt.

  57. Trouwens helemaal eens Hanedop: Mooie conclusie ook

    Het wordt tijd dat we daadwerkelijk trots op Nederland mogen zijn, met in minstens 50 landen een volwaardig, publieksvriendelijk cultureel instituut. De naam? Iets met Vondel, Erasmus, Wolkers… suggesties?

    Wolkers kan goed mee voor de volgende ronde

    Maar over “Trots” praat je niet. Dat draag je uit! Je moest eens weten hoe trots wij op onze stad zijn. Het woord trots ook gewoon zo veel mogelijk gebruiken in gesprekken en in de communicatie. Dat het wat dat betreft net zo’n woord wordt als “Change” (wil niet eens hol woord) zeggen.
    Als wordt gevraagd hoe je dan tegenover TON staat, volstaat vaak “het omgekeerde”. Sterker nog, ik ga ervan uit dat iedere Nederlander trots is op zijn land! Anders moet ie maar een ander leuk landje gaan zoeken. Zou zelf geen goed alternatief weten, alleen qua weer.

  58. Hiddink?

  59. Kan toch niet beter verzinnen als Cruyff. Wolkers is beter. v. Basten niet die lijkt me aardig VVD.

  60. Trots op po-stort

  61. Twee jaar geleden was ik in San Fransisco op zoek naar een plek waar ik tegelijkertijd bier kon nuttigen en een sigaret kon roken. Sprak willekeurig iemand aan met deze vraag en zo belandde ik vijf minuten later in een wiettent annex homobar.

    Enfin, ik met mijn bier naar de rookruimte achterin het café en begin daar een shag te draaien. Ik had het ding nog geen minuut opgestoken of de barmeneer in minirok komt naar me toe met de vraag of ik tabak rook. “Eh ja”, was mijn antwoord. Wiet mocht wel, tabak niet.

    En zo belandde ik alsnog met mijn peuk buiten voor de kroeg. Ook gezellig. Gelukkig, kon je daar je bier op een vesterbank zetten met een open raam. Zodat de bier/shag-combinatie toch nog een beetje mogelijk was.

    Wat heeft dat met trots op Nederland te maken?

    Dat ik noch homo, noch wietroker ben en toch in deze kroeg kwam, werd niet geloofd. Daar moest iets achter zitten, want anders kom je daar niet als ‘normaal’ mens.

    Dat ongeloof duurde tot het moment dat ik vertelde dat ik uit Holland kwam. Ondanks de Verdonken, de Hirsch Ballins, de Wildersen en de Klinken bestaat er kennelijk nog altijd een ijzersterk Liberal Image van Nederland. Men was jaloers. Best trots op. Dus.

  62. 062

    @61: ok, het kampvuur is opgestookt, nu dan de verhalen voor erom heen…

    Eerder dit jaar, begin mei, bezocht ik de Feria de Libros, hier in Buenos Aires, de grootste boeken- en literatuurbeurs van de Spaanstalige wereld. Omdat ik het plan had opgevat prive-lessen Nederlands te gaan geven was ik op zoek naar bruikbaar materiaal… een jip en janneke boek of iets anders van annie mg schmidt(die ik met 1.130.000 google-hits trouwens meteen nomineer…)
    Ook zocht ik woordenboeken, grammatica’s, schrijftips of wat dan ook in het Nederlands.

    Er waren stands van de Franse, Engelse en andere instituten, maar ook van Engelstalige uitgevers, in Franse of Italiaanse literatuur gespecialiseerde antiquariaten en andere vreemde talen-aanbieders. De Noordelijke landen hadden een sympathieke, kleine stand met werkjes in het Fins, Zweeds, Deens en Noors. Ik geloof dat ze zelfs iets Ijslands hadden.

    Iedereen was er. Iedereen? Nee, een klein taaltje ontbrak. En terwijl ik in een hoek op een laf broodje kaas kauwde, vroeg ik mij af waarom we onze mooie taal zo hardnekkig tekort doen…..

  63. Mijn Poolse vriendin keek haar ogen uit toen ik haar in NL rondleidde. Maar wat haar het meest verbaasde: dat je overdag en vooral ‘s avonds zomaar bij huizen naar binnen kon kijken! Dat zoiets bijzonder was, daar was ik me totaal niet van bewust.
    Een moment van trots: hoezeer we ook hechten aan onze privacy, we doen het wel open en tranparant!

  64. het zal in ieder geval een moeilijke strijd worden om met name de Amerikanen van jullie goede kwaliteiten te overtuigen.
    Er bestaan tientallen uitdrukkingen die met ‘Dutch …’ beginnen of eindigen, en die zijn stuk voor stuk negatief geconnoteerd.

  65. @64: mwoah…. Volgens mij zouden wij alleen Dutch courage negatief vinden, en volgens mij komt die voort uit de goedkope jenever die de Engelse soldaten dronken.

  66. derde paragraaf marbel, ik had het een tijd terug ergens gelezen.
    Er staat wel net netjes: “toch ook niet altijd”.
    http://www.onzetaal.nl/tijdschr/inzicht/i9910.php

  67. 067

    @64, 65:
    http://www.phrases.org.uk/meanings/119250.html

    The English used to hold the Dutch in very low regard, on account of the hostilities between their two countries in the 17th century. As a consequence of the previous

    Dutch comfort = cold comfort
    Dutch concert = pandemonium
    Dutch courage = the courage of drink
    Dutch crossing = crossing the street slant wise
    Dutch treat = each pays for their own expenses
    Going Dutch = sharing the bill

  68. Dutch comfort: gelukkig is het niet erger, dat had ook gekund. Vind ik niet zo negatief.

    Dutch concert: veel verschillende ideeën, meningen. Iedereen mag gehoord worden. Vind ik niet zo negatief.

    Dutch courage: noemde ik al, maar komt dus eigenlijk doordat wij zoveel drank aan de UK verkochten ;)

    Dutch crossing: kende ik niet. Googlen levert me vooral een tijdschrift op, een cool t-shirt en een suffe dans. Maar niet met de stroom meegaan en eigenwijs tegendraads oversteken vind ik wel Hollands klinken.

    Ook Dutch treat en Going Dutch vind ik niet echt negatief, omdat ik gewend ben aan omgevingen waar iedereen voor zichzelf betaald. Australian barbeque zou ik ook niet negatief vinden ;)

    Dutch uncle heb je ook nog, dat is iemand die heel frank en vrij kritiek levert. En ‘my old Dutch’ is een koosnaampje voor echtgenote.

    Ik zei al dat ik veel van die dingen niet zo negatief vind omdat dat dingen zijn die ik juist fijn vind. Lekker iedereen een eigen mening en die vooral niet onder stoelen of banken steken.

  69. Inderdaad marbel, niet zo bangig hanedop.

    Neem die Dutch courage now es. ALLEEN moedig als er drank in was ? We stonden als harde jongens bekend. Of alleen reagerend op Am/Englische spijkerprikken als de superieure Dutchie rede vertroebeld was ? Kijk, dat werpt dan toch een heel ander licht op de zaak. Maar ja, babbels en gemakzucht he, dat weet wat.

    Puik verhaal Perik. Een Real Liberal zonder kwetsuren of anomalieen in de zaak. Een Dutchman dus. Dan willen ze wel jaloers worden hehe :)

  70. De grondige onderstroom van het kabbelende postje is natuurlijk Barack Obama en zijn Americana. De uitslag en de soms uitzinnige feestviering doen me denken aan de betekenis van Bevrijdingsdag 1945.

    Dat is geen grol of grap, dat is ernst, heerlijke ernst. Want voel dat maar eens na in een al heel lang vrij nederland. Acht jaar lang terreurknoet van je eigen ongrijpbare regering op je nek. Dan wil je wel feesten op de Dam. Met alle reden zonder redenering allemaal “Obama” roepen. We are magic. En dansen natuurlijk.

  71. heel mooie observatie m44.

    Trots Op ….. > dan moet je idd en terecht wel bij Obama terecht.

  72. Dutch Oven: Een scheet laten onder de dekens.

    A Dutch oven is a kind of cooking pot.
    Dutch oven may also refer to:
    (..)
    * A practical joke involving flatulence underneath a blanket or cover inspired by the mechanics of the “Dutch Oven”.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_oven_(disambiguation)

Ga naar een thema

Volg ons

  • Twitter
  • Facebook
  • RSS Feed
  • RSS Feed for Comments
  • YouTube

Waan van de Dag

Nieuwste reacties

Actieve discussies

Deel een link