Uitgelicht

Was will das weib?

Was will das weib? OPINIE - Geïnteresseerd als ik ben in het vrouwelijk geslacht (uit zuiver wetenschappelijke motieven, vanzelfsprekend) schafte ik mij deze week de Viva aan, dat de resultaten beloofde van het Grote Relatieonderzoek. Veel wijzer werd ik er niet van. (meer...)

KlikTV

Journalist verzint zandstorm

Journalist verzint zandstorm FILMPJE - Zo slecht... dat moet toch een hoax zijn? (meer...)

De lezing over inkomensongelijkheid die TED niet wilde uitzenden

De lezing over inkomensongelijkheid die TED niet wilde uitzenden CONTROVERSE - In de VS woedt een discussie over het onderstaande TED-filmpje. Nick Hanauer, een vernture capitalist, hield afgelopen maart een presentatie over 'job creators'. TED wilde het niet uitzenden. (meer...)

Schuldencrisis

To ESM or not to ESM?

To ESM or not to ESM? ECHT KIEZEN - In het het debat over het ESM verdrag wordt door Kamerleden veel onzin beweerd. Politici die zeggen dat ze moeilijke keuzes maken maar doen dat juist niet en zadelen de burger met de rekening op. (meer...)

Europees federalisme

Europees federalisme OPINIE - Ik ben vermoedelijk de laatste Europese federalist in Nederland. Dat je een bepaalde visie als enige hebt is soms wat vervelend, maar het aardige is dat je in discussies met chauvinisten vroeg of laat altijd gelijk (meer...)

Data

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet blijven zitten?

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet blijven zitten? ANALYSE - Nederland telt inderdaad veel zittenblijvers. De ervaring in andere landen leert dat je scholen meer vrijheid moet geven om het aantal zittenblijvers te verminderen. (meer...)

Kijkcijfers: Champions League-finale van minuut tot minuut

ANALYSE - Aan de hand van de kijkcijfers per minuut kan je zien op welk moment Robben mist in de Champions League finale. (meer...)

Sark & Soto

Hapje eten bij Herpes Pizza?

Hapje eten bij Herpes Pizza? GRAPPIG - Sommige restauranthouders moeten wat langer nadenken over hun naam. (meer...)

Lekker rustig poepen

Lekker rustig poepen FOTOS - Als je moet, dan moet je. Maar doe het dan wel in stijl. (meer...)

Kennis

De vrije mens is een plattelandsbewoner

De vrije mens is een plattelandsbewoner LEZING - Het gedachtegoed van Jean-Jacques Rousseau wordt regelmatig verantwoordelijk gehouden voor totalitaire regimes als dat van Mao Zedong en de Rode Khmer. Is dat terecht? (meer...)

De eerste bommen op Rotterdam

De eerste bommen op Rotterdam Het is vandaag tweeënzeventig jaar geleden dat de Duitse luchtmacht Rotterdam bombardeerde. De Duitsers waren de Maas al overgestoken en daarmee was hun voornaamste strategische doel in feite al behaald. Ook de Nederlandse verdediging op de Grebbeberg was (meer...)

Advertentie

Boeken

De geschiedenis van mijn middelmatigheid

De geschiedenis van mijn middelmatigheid ESSAY – De zesjescultuur heeft een slechte naam in Nederland. Helaas. Ik ben zelf de vleesgeworden zesjescultuur. De zesminnetjescultuur zelfs: met zo min mogelijk inspanning een net goed genoeg resultaat behalen. Zo lang als ik mij kan herinneren (meer...)

Toeval is logisch

Toeval is logisch RECENSIE - De beste man moet aanvoerder zijn. Dat geldt voor Cruyff, maar ook in de politiek. (meer...)

Politiek

Spies verdedigt alles

Liesje liegt. De minister wil het dubbele paspoort alleen maar verbieden om Geert Wilders te paaien. Dát is de dubbele agenda van minister Liesbeth Spies.” Dat concludeerde ik 6 weken geleden. Het kabinet Rutte viel en Liesje kwam (meer...)

D66 en GroenLinks riskeren aanslag op de vrijheid van meningsuiting

VERSOEPELING VAN HET ONTSLAGRECHT KAN LEIDEN TOT AANTASTING VAN DE VRIJHEID VAN MENINGSUITING VAN WERKNEMERS (meer...)

Muze

Zonder Titel #14

(meer...)

Kunst op Zondag | … en vliegwerk.

Kunst op Zondag | ... en vliegwerk. Met gekunstelde constructies wordt de eurocrisis bestreden. Laat kunst en vliegwerk over aan kunstenaars. (meer...)

Informatiemaatschappij

Piraterij schaadt de filmindustrie nauwelijks

Piraterij schaadt de filmindustrie nauwelijks ANALYSE - Het bioscoopbezoek in Europa blijft hoog. Impact van illegaal downloaden blijkt afwezig. Aanleiding om de hele Europese filmmarkt nader te analyseren om mogelijk effect te kunnen zien. (meer...)

Pakken wat je pakken kan

WEBCAST - Privacy en bedrijven is nog geen goede combinatie. Is er wel genoeg regulering? (meer...)

Leven

Scheermesje

Scheermesje COLUMN - Na acht jaar sportschoollidmaatschap heb ik wel geconstateerd dat ik me niet echt zorgen hoef te maken over mijn lichaam. (meer...)

Twee baarden | De vermoedelijke toedracht

Twee baarden | De vermoedelijke toedracht   In de jaren zeventig van de vorige eeuw – ik spreek voor de historici onder u – groeide alles nog als kool en straalden de mensen van geluk terwijl ze de essays van W.F. Hermans lazen. Het (meer...)

Sociaal

Woorden: is de sociale huisvesting afgeschaft

Woorden: is de sociale huisvesting afgeschaft ANALYSE - Woorden doen ertoe. De woorden van de vier woninggiganten voor een nieuwe woningmarkt suggereren dat er geen sociale huisvesting meer overblijft. (meer...)

D66 en GroenLinks riskeren aanslag op de vrijheid van meningsuiting

VERSOEPELING VAN HET ONTSLAGRECHT KAN LEIDEN TOT AANTASTING VAN DE VRIJHEID VAN MENINGSUITING VAN WERKNEMERS (meer...)

Media

Dibigate: onze eigen Twitterrevolutie

Dibigate: onze eigen Twitterrevolutie Twitter is volwassen geworden. Dat mogen we toch wel concluderen nu Nieuwsuur een speciale vrouwenstem heeft ingevlogen om gescreendumpte tweets voor te lezen. De aftrap was (tenminste, voor zover ik weet was dit de aftrap, misschien was het (meer...)

Zembla duikt onder met Illegalen

Zembla duikt onder met Illegalen   Een tijdje geleden zag ik op een tentoonstelling deze tekening uit De Zachte Atlas van Nederland van John Rothuizen. Rothuizen maakt een soort plattegronden in perspectief, die hij vol kalkt met anekdotes, waarnemingen en weetjes. Ik las, (meer...)

Rechtsstaat

Spies verdedigt alles

Liesje liegt. De minister wil het dubbele paspoort alleen maar verbieden om Geert Wilders te paaien. Dát is de dubbele agenda van minister Liesbeth Spies.” Dat concludeerde ik 6 weken geleden. Het kabinet Rutte viel en Liesje kwam (meer...)

D66 en GroenLinks riskeren aanslag op de vrijheid van meningsuiting

VERSOEPELING VAN HET ONTSLAGRECHT KAN LEIDEN TOT AANTASTING VAN DE VRIJHEID VAN MENINGSUITING VAN WERKNEMERS (meer...)

Wereld

Romney’s Latinoprobleem

Romney's Latinoprobleem ANALYSE - Romney heeft een electoraal probleem: hij heeft de Latino's van zich vervreemd. Maar dat hoeft geen onoverkomelijk obstakel te blijken. (meer...)

Elders in de wereld kiezen Egyptenaren hun president

ELDERS - Gaat Egypte bij de presidentsverkiezingen voor het centrum of voor de extremen? (meer...)

Quote du Jour – Gewipt

Quote du Jour ”Maar nu wordt de basis wel heel wankel. Uiteindelijk zal het De Telegraaf en Elsevier wel lukken om hem weg te krijgen.” (Parool)

Een paar dagen voor het vertrek van Wijnand Duyvendak voorspelde politicoloog André Krouwel dat de basis van Duyvendak te wankel was geworden en dat ze hem ten val zouden brengen. Nu hebben de Telegraaf en Elsevier heus hun steentje bijgedragen, maar ere wie ere toekomt: telt u even mee? GeenStijl en haar aanhang heeft verreweg de meeste (kern)energie gestoken in het wippen van de man die vandaag nog een spermacocktail [.pdf] in zijn nek kreeg. De stijlloze reaguurders kwamen zelfs op bezoek in onze open democratische Sargassale omgeving om hun stem uit te brengen in een Duyvendak-poll. Op een paar verwijderde bedreigingen uit de rechtse hoek na verliep deze ‘ideologische kruisbestuiving’ wonderwel relatief rustig.

Of dergelijke activistische journalistiek iets is voor Sargasso vraag ik me nog af, Sargasso is toch meer een blog van de ratio en de reden. Maar wellicht kunt u hier alvast filosoferen over een mogelijk media-slachtoffer op rechts? Iemand met een duister verleden waarin het fijn peuren is, roept u maar!


  1. De VVD-er Hans van Baalen heeft als student toch regelmatig de Hitlergroet staan brengen?

  2. Hoewel ik het (ook als lid van groenlinks) geen slecht nieuws vind dat Duivendak is opgestapt, is elke letter besteed aan de roddel, scheld en kroegpraat van Telegraaf, Geenstijl etc. (dat dan ook nog journalistiek genoemd wordt) er 1 te veel.

  3. Nee, het is een stroming die een deel van het electoraat in haar greep houdt en verdient daarom wel degelijk aandacht.

    Vroeger las ik vier keer per jaar de Telegraaf, drie keer bij de kapper en één keer op vakantie in het buitenland (dit deed ik vooral om even hard te lachen). Begin 2002 zei ik: “Nederland zal nooit op een elitaire kale volksmenner stemmen”, er stemden uiteindelijk 1 miljoen mensen op zijn lijk. Dit was een inschattingsfout van mij en sindsdien dwing ik mijzelf om me bezig te houden met wat er speelt in kringen waar ikzelf niks mee heb. Gewoon omdat het kan, met pijlsnel internet vanuit mijn Ivoren Toren.

  4. Buiten het feit dat Geenstijl erg heeft lopen pushen vind ik dat GL deze man nooit op de kieslijst had mogen zetten.

  5. Die Harry toch. Is dat werkelijk alles waar je mee kan komen? Dik Trom Van Balen heeft als middelbare scholier in een vlaag van verstandsverbijstering een briefje naar Glimmerveen gestuurd en die wil jij vergelijken met iemand als Duyvendak waarvan de beerput de laaste week pas goed open gaat.
    Wat een armoe zeg.
    probeer eens te weerleggen wat die foute Televaag vandaag weer over de halfterrorist Duyvendak schrijft. Met de boodschapper aanvallen schiet niemand iets op.
    Volop zeiken over GS en de Televaag maar de werkelijke inhoud wordt gemeden.
    Trouwens, Sargasso is veel te elitair en mist de aantallen bezoekers om eenzelfde rol als GS te kunnen spelen in zaken als deze.

  6. Dé aangewezen persoon om met een goed gemikte haatcampagne uit het politieke veld te werken is natuurlijk Dion Graus. Die man heeft echt alles tegenzitten. Hij ziet er niet uit, heeft de intelligentie van een platgereden eekhoorn, de man maakt zich druk om Halalvoer in de kantine en is regelmatig in het nieuws gekomen vanwege beschuldigingen van mishandeling. kat in het bakkie zou ik zeggen.

  7. 007

    Ik moet zeggen dat ik van Baalen ook wel graag zou missen. Boefje is hij er genoeg voor geweest (itt. wat marcel probeert te schilderen). Er zijn er wel meer bij de VVD met een dubieus verleden (Weekers, dacht ik bv. ook), als je een netwerk/geld voor verklikkers als GS had, zou je denk ik makkelijk een dossier moeten kunnen opbouwen.

  8. Marcel, inhoud wordt gemeden? Hoezo?
    http://sargasso.nl/archief/2008/08/09/duyvendak-en-de-moraal/
    Wellicht ben ik te elitair (ik weet het wel zeker), maar Steeph is dat geenszins. En wat betreft aantallen bezoekers, gaat het bij maatschappelijke invloed niet om kwantiteit maar juist om kwaliteit? Marcel, hoe hoog schat u de percentages invloedrijke lezers onder GS en SG?

  9. Carlos, Femke H. heeft een eigen nick op GS dus…

    (helaas is het onbekend welke nick)

  10. Ik zeg nicks.

  11. Femke H. heeft een permaban op GeenStijl. Evenals Arnoud Boer en vele andere GroenLinksers. We waren die scheldpartijen helemaal zat.

  12. LOL @ Pritt

  13. Doe eens een screenshotje van hun permabans dan Pritt.

    Ik denk dat Carlos ook wel stiekum een GS nick heeft.

  14. 014

    Werd het belangrijkste duwtje niet door het NRC gegeven?

  15. probeer eens te weerleggen wat die foute Televaag vandaag weer over de halfterrorist Duyvendak schrijft.

    Ze laten een ex-BVD’er even een stukje schrijven en dat wordt voor zoete koek geslikt. De BVD is een dienst die in het verleden heeft bewezen infiltratie en uitlokking niet te schuwen onder het mom van verdediging van de democratie.

  16. De BVD is een dienst die in het verleden heeft bewezen infiltratie en uitlokking niet te schuwen onder het mom van verdediging van de democratie

    En het verschil met Duyvendak is ook al weer precies?

  17. 017
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 12:20

    @Harry#1 Hitlergroet brengen in jeugd ~= openbare mao / stalin sympatie-en in jeugd.

    Als we daar mensen om willen gaan slachtofferen kan je op links meer mensen dan op rechts aanpakken.

    Om van Baalen te “pakken” zou je moeten kunnen weten of ie bijvoorbeeld molotov cocktails in synagogen, asielzoekers centra, of islamitische basisscholen zou hebben gegooid; of dat ie er in innig verband mee wordt gebracht (i.e. officiele verdachtmaking door de politie).

    Ik denk inderdaad dat die Dion Graus het meest fout is wat dat aangaat, echter dat is dan nog wel persoonlijk fout maar geen politiek geweld.

  18. @16: Eén is deel van de staat, de ander niet?

  19. @6
    Het NRC heeft toen de PVV in de kamer kwam een aantal artikelen geschreven over Dion Graus. Hierin stond onder andere hoe hij bij sollicitaties loog, zich bijvoorbeeld directeur noemde maar dat niet was. Verder nog iets over mishandeling, maar dat ben ik even kwijt.

    Gek genoeg leidde dat tot veel minder rumoer dat nu met Duijvendak.

  20. @ #16 Ronald:

    Dat de BVD hun illegale praktijken met staatssteun konden uitvoeren.

  21. @su #20,

    Daarom zijn de daden van Duijvendak minder erg?

    P.S. de vele (ultra) linkse clubjes worden trouwens ook erg vaak gesubsidieerd.

  22. 022
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 12:35

    @su: Het lijkt mij dat het bij uitstek voor de BVD legitiem is om te infiltreren?

    (En sommige vormen van uitlokken zelfs ook, zoals vragen of iemand zin heeft om een bommetje te kopen. Maar als infiltrant bijvoorbeeld beginnen met het gooien van stenen naar de ME zodat de ME de demonstranten kan neerknuppelen, dat mag mijns inziens niet.)

  23. @ #21 Ronald:

    Nee, het heeft niks met Duyvendak perse te maken. De uitlatingen van een ex-BVD’er zijn op zichzelf al suspect genoeg. En vooral het verhaal over de spermacoctail doelt naar mijns inzien naar een dienst suggereren dat zich helemaal heeft laten meeslepen door de toen heersende Koude Oorlog-hetze die ons maatschappij in zijn greep hield. Je kon in die tijd tijdens demonstraties over straat fietsen met een lege jerrykan ketchup achterop en over de scanner de wouten horen roepen over bommen en terroristen. Go figure..

  24. 024

    @16: Duyvendak wordt ervoor bestraft, de BVD beloond (met steeds grotere budgetten).

  25. So, de verkansie heeft Carlos goed gedaan, dit is een pareltje: “spermacocktail [.pdf]”

    En goed dat eindelijk die megasubsidie is verstrekt voor pijlsnel internet naar ivoren torens. Daar gaat de maatschappij (lees: de elite) nog veel lol van hebben.

  26. @ #22 Karsa Orlong:

    Het lijkt mij dat het bij uitstek voor de BVD legitiem is om te infiltreren?

    Ideologisch gezien kan ik zo’n infiltratie niet goedkeuren.

  27. @24, en Duyvendak werd door zijn verleden beloond met een kamerzetel.

    Het zijn figuren als Duyvendak dat we uberhaupt een AIVD nodig hebben.

  28. @ #27 Ronald:

    Het zijn diensten als de AIVD waardoor wij überhaupt mensen als Duyvendak nodig hebben.

  29. @28, oja, volgens mij is het doorsnijden van benzineslangen niet echt een kerntaak van de AIVD hoor, kan me natuurlijk vergissen, maar ik dacht werkelijk dat de kerntaak van de AIVD het in de fik steken van de Makro was.

  30. 030
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 12:46

    @su … ik verkeer in de veronderstelling dat we dat stukje van het geweldsmonopolie (breed gezien), bij de AIVD hebben neergelegd. Het is gewoon hun taak. Misschien dat we het beter en helderder bij de politie kunnen neerleggen?

  31. @ #29 Ronald:

    De BVD is opgericht om de zogenaamde communistische dreiging te beteugelen. Een Koude Oorlog denken die ook heeft geleid tot het Gladio netwerk, een organisatie die, met volledige steun van de staat, diefstal en geweld niet schuwde.

  32. @ #30 Karsa Orlong:

    Ik kan mijn weerstand tegen zulke diensten hier wel nog harder uitspreken, maar heb niet het idee dat dat iets bijdraagt. Mijn mening is dat geheime diensten niks bijdragen aan de democratie.

  33. @su, 31, de BVD is opgericht door een kamermeerderheid, u hebt dat besluit te respecteren.

    Duyvendak & co. is niet door een kamermeerderheid opgericht.

  34. 034
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 12:57

    eeeh su “zogenaamde” communistische dreiging?

    En dank voor de gladio link. Wapens in de scheveningse bosjes. Gelukkig hebben de cruisers die niet gevonden ;). Helaas de Mieremetje wel. Anyway, zoals daar op wiki ook staat, komt de nederlandse organisatie rechtstreekt uit WOII. Mocht Nederland weer bezet worden, dan kon het verzet met een vliegende start beginnen. In de context van de tijd volstrekt legitiem. Wat ze in italie hebben uitgevreten zal wel niet kloppen, maar ik ga Duyvendak ook niet met de RAF vergelijken.

  35. @ #33 Ronald:

    Als een kamermeerderheid de doodstraf voor homoseksualiteiit invoert heb ik dat ook maar te respecteren?

  36. @19, daaruit blijkt maar weer dat je een goede haatcampagne niet via de oude media moet spelen.

  37. @ #34 Karsa Orlong:

    eeeh su “zogenaamde” communistische dreiging?

    De CPN van toendertijd, en zelfs na infiltratie, heeft nooit een dreiging gevormd voor Nederland.

  38. @su 35, kom op zeg, trek niet van die absurde vergelijkingen.

    Als u het niet aanstaat wat de kamermeerderheid beslist dan mag u gerust vertrekken hoor.

    P.S. Ik ben het trouwens vaak niet eens met diverse belastingverhogingen, mag ik dan nu volgens u misdaden gaan plegen?

  39. 039
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 13:03

    @su#30

    “Mijn mening is dat geheime diensten niks bijdragen aan de democratie.” Dat is dan met alle respect een domme mening. Extreem voorbeeld: WOII. Engeland. Duitse spionnen die eventueel de locatie van D-Day zouden kunnen uitvinde. Tijd voor een geheime dienst. Minder extreem voorbeeld: moslim terrorisme. De franse en britse geheime dienst hebben waarschijnlijk over de afgelopen jaren succesvol meerdere aanslagen voorkomen.

  40. 040
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 13:10

    @su#37. Ik had het over de sovjetunie. Wat dat betreft praten we een beetje langs elkaar heen, i.e. een inlichtingendienst tegenover z’n eigen burgers vs een inlichtingendienst tegenover een vreemde mogendheid.

    Anyway, toch was het ook wel nuttig om uit te zoeken of de CPN, in het geheim, geld ontving van de sovjets en in hoeverre daar een directe invloed lag. Maar dat het kroeggedrag van m’n halve familie bekend is, dat is dan een beetje een omgekeerde “das leben der anderen”.

    Misschien geloof ik niet zo in kwalitatieve verschillen maar slechts in kwantitatieve.

  41. Bij rechts gaat het altijd over bonnetjes, belasting en centjes….
    remak is daar en mooi voorbeeld van, en wat te denken van Huffnagel? In Amsterdam onhoudbaar wegens finaciele toestanden maar wel weer volkomen geschikt voor Den Haag…;-)

  42. 042
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 13:20

    @Ppa-B#41 … op links gaat het soms ook over bonnetjes (peper, herfkens). En het verschil is verder dat het niet om politiek gemotiveerde criminaliteit gaat. (i.e. iets wat wel/niet als aan terrorisme gelieerd gezien kan worden).

  43. 043

    @39: Ten eerste: Is er enig bewijs voor dat er aanslagen zijn voorkomen (en dat dat alleen door een geheime dienst voorkomen kon worden)? Ten tweede: Zelfs dan is de democratie er niet noodzakelijk mee gediend geweest.

    Je moet ook niet vergeten welke kosten (ihv democratie) er met zo’n geheime dienst geschaad worden. Nu bijvoorbeeld wordt doordat een geheime dienst onverifieerbare informatie doorspeelt aan de media een volksvertegenwoordiger zijn werk onmogelijk gemaakt (en de kamer uit gedwongen).

  44. Laten we zeggen dat het bij politici (of top ambtenaren, of bestuurders in het bedrijfsleven) vaak om centjes gaat. In die zin is de kloof tussen politiek en samenleving niet-bestaand.

    Als je het hebt over politiek gemotiveerd geweld: ik denk dat zoiets ook niet typisch links of typisch rechts is. Duitsland en Nederland: vooral links. Italie: vooral rechts. Een land als Colombia: van beide kanten. Ik denk dat een bepaalde politiek groepering geweld gaat gebruiken als 1) de huidige situatie gezien wordt als niet te verdragen en 2) als zij vanuit de samenleving (of een subset daarvan) morele steun krijgen.

    Bijvoorbeeld de moord op Fortuijn. Nee Melkert, Dijkstal en de Graaf waren met hun kinderachtige WOII-vergelijkingen niet schuldig. Maar ik geloof wel dat zij onbedoeld Volkert van der G. hebben aangemoedigd.

  45. @Opa-Buiswater

    Remak is zeker niet de enige politicus uit A’dam Zuid-Oost die van onzuiver gedrag wordt verdacht, ook over vele PvdA-politici uit dat Stadsdeel heersen twijfels of zelfs iets meer dan twijfels. Zie bijvoorbeeld hier: http://sargasso.nl/archief/2008/01/06/pvda-amsterdam-zuid-oost-van-kwaad-tot-erger/

  46. @ #39 Karsa Orlong:

    Bij de britse geheime dienst en terrorismebestrijding moet ik steeds denken aan de Birmingham Six, de Guildford Four en de Maguire Seven. En was het niet de franse geheime dienst die een Greenpeace schip heeft gekelderd met een bomaanslag? Voor de rest wat Bismarck zegt.

  47. 047
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 13:50

    @bismarck …

    ik had ook niet over terrorisme moeten beginnen wellicht. Voor je het weet gaat get over Guantanomo Bay. De voorbeeldjes van WOII en een vreemde mogenheid zijn natuutlijk veel meer in mijn voordeel en voorlopig nog onbetwist.

    Dus eerst maar 1_ is er enig bewijs dat er aanslagen zijn voorkoemn:
    http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Plot_to_behead_a_British_Muslim_soldier
    http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Crevice
    http://en.wikipedia.org/wiki/2004_Financial_buildings_plot

    En 2 de democratie er mee gediend. Ik denk dat de democratie zeker gebaat is bij het voorkomen van echte aanslagen (en doden en de resulterende ontwrichting etc.) Maar ik denk niet dat de democratie gebaat is bij meer politie -staat en schijnveiligheid door draconische maatregelen. Nogmaals, het is een kwestie van hoeveel geheime dienst we willen mijns inziens. niet een discussie van oost-duitsland (duh) vs helemaal niet (naief mijns inziens).

  48. @38: “Als u het niet aanstaat wat de kamermeerderheid beslist dan mag u gerust vertrekken hoor.”

    Wat is dat toch voor een bullshit dat iedereen een meerderheid van de kamer maar moet respecteren. Elke wet is ooit met een meerderheid aangenomen, en deze worden op dagelijkse basis aangepast.

  49. 049

    @47: In geen van de links die je geeft wordt een doorslaggevende rol van een geheime dienst beschreven (of zelfs maar iets waarbij die meer nut zou hebben kunnen gehad dan een gewone politie). Het WO2 voorbeeld is ook dubieus (je legt eigenlijk helemaal niets uit).

    Daarnaast ontrek je je aan het probleem van een geheime dienst: Namelijk dat er per defenitie een gebrek aan openheid is. Weliswaar is er in Nederland sprake van een zekere democratische controle (met een vertrouwelijke kamercommissie als ik me niet vergis, al is dat dus ook niet bepaald openheid van zaken), maar ook die kan uiteindelijk altijd met een kluitje het riet in gestuurd worden. Daarom is een geheime dienst altijd een gevaar voor een democratie, ook als er geen Guantanamo Bay om de hoek ligt.

  50. Carlos,

    Geinponem die je d’r bent!

    Sargasso is toch meer een blog van de ratio en de reden

    Ik dacht dat dit GL blogje de officiële partij-propaganda verspreidt!

    En daar zit weinig ‘ratio & rede’ bij hoor.

    Of ga je nu bij mij inbreken & brandstichten?

    GL zijn de nieuwe moslims. Je durf er niks van te zeggen, voor je het weet heb je een stuk hout in je nek!

  51. Ik ben wel benieuwd naar de vluchtenlingendossiers die Sietse Fritsma in zijn tijd als beslismedewerker bij de IND heeft behandeld. Was je als je als vluchteling als je dossier op Fritsma’s bureau kwam al bij voorbaat kansloos? En hoeveel dankzij Fritsma uitgezetten zijn later gemarteld door de lokale geheime dienst? Vast veel. Niet dat ik daar bewijs voor heb, maar dat is er ook niet voor Duyvendaks lidmaatschap van RaRa.

  52. Richard, zou u het een beetje netjes willen houden? Zoals ik al zei: we zijn hier een blog van de ratio en de reden.

  53. Kinders, kunnen we eens ophouden met dat links/rechts gelul?

    Ja, Duyvendak was links. So what? Wat hij deed was fout und sonnst nichts. Was het minder fout geweest als wat hij gedaan heeft vanuit rechtse motieven had plaatsgehad?

  54. @52: en niet van de spelling. Rede. (Of mis ik een diepe betekenis van die toegevoegde n?)

  55. Nee Stoethaspel Als iemand iets vergelijkbaars uit rechtse motieven had gedaan was het land pas echt te klein geweest.
    En Carlos (11:59) u gaat toch niet met droge ogen beweren beweren dat de maatschappelijke invloed van dit elitaire weldenkende blog zelfs maar in de buurt komt van de invloed die GS heeft? Ongeacht het aantal invloedrijke lezers die hier langskomen.
    En wat betreft dat netjes houden, als je onder de nick schrijft van de grootste terrorist tot Osama Bin Laden vraag je er zelf een beetje om ;)

  56. @Marcel

    Ik beschouw mezelf als conservatief, op de meeste vlakken. Duyvendak’s ‘links-zijn’ heeft geen moer te maken met de vraag wat er naar aanleiding van zijn daden moet gebeuren.

    Ik las in een Televaag artikel over N.N. (een amsterdams krakersblad) en dat werd dan aangedragen als ondersteuning voor de stelling dat we hier met onvervalst terrorisme te maken hebben. Nu heb ikzelf in een idealistischer verleden ook wel eens wat artikelen voor dat blad geschreven. Ben ik nu ook terrorist of komt dat te vervallen omdat ik mezelf tegenwoordig een behoudend (gematigd) conservatief noem?

    Dat hele links/rechts denken dat ons nu al een kleine tien jaar in zijn greep houdt brengt ons gewoon niet verder.

    Als iemand iets vergelijkbaars uit rechtse motieven had gedaan was het land pas echt te klein geweest.

    Ik ben het wel met je eens, maar ik denk niet dat de reaktie dan moet zijn om die tegenstelling links/rechts maar in stand te willen houden.

    Overigens, Carlito zou zijn naam aan Ilich Ramírez Sánchez ontlenen? Waar haal je die kennis vandaan?

  57. Veel GroenLinks-stemmers zijn ambtenaar maar Duyvendak heeft in zijn blad privéadressen van ambtenaren gepubliceerd, weliswaar lang geleden maar ik denk dat veel GroenLinks-stemmers toch geen sympathie kunnen opbrengen voor zo’n actie omdat ze beseffen dat het hen ook kan overkomen, Duyvendak was echt niet meer te handhaven in de partij.

    Wat ik verder niet begrijp is het knullige eerste persbericht van Duyvendak; een man met zoveel mediaervaring. Als iemand daar een verklaring voor heeft dan hoor ik het graag?

  58. 058
    Karsa Orlong | 15 augustus 2008 | 16:04

    @marcel en anderen, er is ook een hoop miscommunicatie over dat “iets vergelijkbare” dan is. De inbraak, het publiceren van de adressen, het gebruik maken van die adressen door derden, het vermeende lidmaatschap van rara, het wel/niet officieel verdachte zijn in een onderzoek van de politie / of juist (controversieel) de BVD, het vermeend actief deelnemen aan kleine acties van rara, het vermeend actief deelnemen en/of plannen van serieusere acties van rara. Als iemand op rechts aan al het bovenstaande voldoet dan heb je gelijk. Als het alleen de inbraak en het verzwijgen betreft, dan heb je wellicht ongelijk (wat is een rechtse inbraak???)

    @Bismarck. Ik ben het met je eens dat er per definitie een structureel gebrek aan openheid is bij een geheime dienst. Echter dat hoort er bij (klinkt zwak). Nog meer uitvluchten mijnerzijds: ik heb nu geen tijd om bewijzen te verzamelen dat een geheime dienst zin heeft. Ik had het idee dat die voorbeelden dat wel aantonen. Jij niet. Soit. Ik ben het in deze gewoon met de meerderheid der nederlanders eens dat een fatsoenlijke geheime dienst een meerwaarde heeft in de bestrijding van politiek clandistiene activiteiten, en dat we dus terecht dit stukje dubieuze activiteit aan de overheid laten, vergelijknaar met het geweldsmonopolie.

  59. @T

    Er wordt ook wel gefluisterd dat de uitgever het persbericht zelf heeft opgesteld en gestuurd…

  60. @R.

    Ok, maar waarom geeft Duyvendak dat zelf niet aan? Waarom vertelt hij ons niet dat dat persbericht zonder zijn medeweten is opgesteld?

    Of heeft hij dat wel gedaan?

  61. Carlos,

    je hebt gelijk. Ik dacht bij het typen al: Daar kom ik niet mee weg.

  62. 062

    @58: Op het geweldsmonopolie (afgezien van de veiligheidsdiensten en commando’s) heerst geen beslotenheid en is democratische controle dus een stuk eenvoudiger. Dat het desondanks heel erg vaak mis gaat (de politie maakt naar mijn mening iig. vaak misbruik van het machtsmonopolie) moge genoeg waarschuwing zijn voor de zaken waar geen/onvoldoende controle over is.

  63. Ik ben het in deze gewoon met de meerderheid der nederlanders eens dat een fatsoenlijke geheime dienst een meerwaarde heeft in de bestrijding van politiek clandistiene activiteiten,

    Uhm.. heb ik een referendum gemist? Een groot kamerdebat over de BVD?

  64. Die Nazi fontjes en frontjes op de voorkant v/d Telegraaf komen niet alleen mijn strot uit .

  65. Om even de beeldvorming rondom mijn cybernick recht te zetten: mijn echte naam is Carl. Carlos is dus een soort pseudopseudoniem. In de tijd dat ik voor studie/stage in Spanje/Argentinië verbleef noemde men mij daar Carlos, vrienden in NL namen dat vervolgens over. Toen ik negen jaar geleden begon te reaguren op Alt0169.com had ik een nick nodig, het werd min of meer vanzelfsprekend Carlos.

    Oja en Richard, het is al goed, ik ben ervan overtuigd dat u een goede inborst heeft.

  66. Kraken is een gezonde bezigheid en voorkomt een crisis op de huizenmarkt.

  67. “Of dergelijke activistische journalistiek iets is voor Sargasso vraag ik me nog af, Sargasso is toch meer een blog van de ratio en de reden.”

    Wat een typisch burgerlijk activistische opmerking. Je moet toch wel kunnen inzien dat de rede en de ratio (voor wat zij waard zijn) niet meer of minder vertegenwoordigen dan het klassebelang van de bourgeoisie, net zo goed als het ondoordachte bleren het klassebelang van de lagere middenklasse/hogere strata van de arbeidersklasse vertegenwoordigt.

  68. @66: gelul. het enige middel tegen crisis op de huizenmarkt is de vrije markt. Als er niet zoveel restricties bestonden (hoogte beperkingen, groen beperkingen, prijsbeperkingen etc etc) had je geen wachtlijsten van 8 jaar gehad. Het punt is dat socialisten net doen alsof wachtlijsten een eerlijke oplossing van de crisis is.

    Toegegeven in NYC bijvoorbeeld kun je als arme sloeber niet in alle delen van de stad veroorloven te wonen, maar iedereen vind er vandaag nog onderdak binnen zijn eigen prijsklasse.

  69. Enfin, de Nederlandse politiek heeft geen ballen, Wilders weer wel die bleef keihard achter Dion Graus staan. Bij de VVD losten ze het neo-nazi verleden van Van Baalen weer anders op, even achter de schermen verdwijnen, en dan later als establishment weer terug. Punt is dat er in Nederland een hetze gevoerd wordt tegen links, en het zou me niet verbazen als dat gefinancierd wordt door Fortuyn vastgoed handelaren en Amerikaanse non-profit organisaties zoals de Burke stichting. Links weet geen tegenwicht te bieden, omdat links verburgerlijkt, zie ook het burgerlijk activistisch blog Sargasso. Daar moeten ze Marcuse , Domela Nieuwenhuis en Marx weer eens lenen bij de bieb.

  70. Oh ja, vergat nog … stelletje laffe flikkers.

  71. Caprio, we wachten nog steeds op uw gastbijdrage: uw scherpe analyse van Georgië conflict. En ja u mag het deze keer ook over Duyvendak hebben, non problem. Oja opzich hebben we wel een ‘stellingname soort van’ over Duyvendak gehad: http://sargasso.nl/archief/2008/08/09/duyvendak-en-de-moraal/
    Ik persoonlijk had/heb niet zoveel met die man, heb hem altijd een wat onaangenaam drammertje gevonden, hoop niet dat hij nu weer terugkomt in de milieubeweging, die man denkt teveel in conflictmodellen. Inbreken bij EZ om kernenergieplannen te stelen: soit, gewoon zorgen dat je niet gepakt wordt, als het moet dan moet het. Anno 2008 kan kernenergie mij niet zoveel boeien, er zijn grotere problemen, echt waar. Mensen bedreigen of erger: stijlloos, dat doe je niet een democratische rechtsstaat in vredestijd, neemt niet weg dat de nazi’s bij Stalingrad destijds terecht op hun flikker hebben gekregen, sta ik nog steeds achter. OZO.

  72. 072

    Ben ik nu echt de enige die Fred Teeven tot op het bot uitgeplozen wil zien? Als iemand op “rechts” een dubieus verleden heeft is hij het wel of?

  73. 073
    Sanspareille | 18 augustus 2008 | 23:51

    Om de topicvraag te beantwoorden: Ik zou inzetten op Fleur Agema van de PVV. Zo’n evidente v.m. nazisnol, daar is heus nog wel wat rottigheid over te vinden, voor wie goed zoekt. Ik heb dr geen zin an, maar tis een tip.

Ga naar een thema

Volg ons

  • Twitter
  • Facebook
  • RSS Feed
  • RSS Feed for Comments
  • YouTube

Waan van de Dag

Nieuwste reacties

Actieve discussies

Deel een link