Amerikaanse kerken lokken kinderen met geweld

´It?s just fun blowing people up.´

Aldus Tim Foster, een twaalfjarige jongen uit Denver. Tim is één van de tieners die in Amerika naar de kerk worden gelokt via het spel ´Halo´. Gij zult niet doden, behalve als je daarmee zieltjes kunt winnen? Een artikel uit de New York Times geeft een mooi inzicht in hoe leeglopende kerken in de Verenigde Staten nieuw publiek proberen aan te boren.

Het klinkt mij nogal hypocriet in de oren om jongeren met een spel dat uitblinkt in gewelddadigheid te gebruiken voor de ´heilige boodschap.´ Vooral als je jongeren onder de zestien jaar naar de kerk lokt met het computerspel ´Halo´, terwijl je het in de gemiddelde Amerikaanse winkel niet kunt kopen tenzij je boven de zestien bent.

Predikanten prijzen het spel aan als een effectief modern instrument om Jezus te laten scoren onder puistige pubers. Het doel heiligt de middelen: ´We want to make it hard for teenagers to go to hell.´ Blijkbaar is bij de religieuze beïnvloeding van minderjarigen alles geoorloofd? In dat geval heb ik nog wel een paar suggesties om zieltjes te winnen: gratis drank en pornofilms.

  1. 1

    Droomt wat verder, zo een jaartje of 20. Krantenbericht, 8 oktober 2026

    ´Halo-effect uitgewerkt, porno is liefde en daarmee de boodschap van God´, nieuwe campagne om de ontkerkelijking tegen te gaan.

  2. 2

    Ik kan ermee inkomen dat dit hypocriet is om zo zieltjes te winnen; maar Halo is nou niet echt een game die tot geweld aanzet of uiterst gewelddadig is. Het is een SF schooter zonder veel realisme, bloed, etc.

    Ik ben sowieso niet zo van video games linken aan geweld, maar als je het al doet dan is Halo echt niet zo erg. Het is niet veel meer dan virtueel “riddertje spelen” of in dit geval “ruimte heldje”.

  3. 4

    @3, uhm een quote van 1 regel die niets zegt..

    Als je mij op mijn 12de vroeg of ik het leuk vond om riddertje te spelen en mensen met zwaarden te slaan zei ik ook ja.

    Sorry hoor, het jochie van twaalf zegt helemaal NIETS over de invloed van a) geweld. b) de game halo. Het is een quote dat iemand een computer spelletje leuk vind. Je weet niet eens of het over bijv. halo gaat in die quote. Of hij nu zich gewelddadig voelt, etc.

    Kijk dan liever gewoon naar onderzoek dat geen verband aantoont.

    Ik weet er dan nog een quote voor je.. “ook ik vind het, expliciet in halo, leuk om iedereen kapot te schieten.”

    Nu kan je dat ergens gaan quoten en zeggen dat je het bewijs hebt…..

    Ik ben overtuigt pacifist….

  4. 5

    @ 4: je beschuldigt de New York Times van verkeerd quoten? ;-) En wie heeft het over de link tussen games en gewelddadig worden? Volgens mij mis je het punt van het de column onder @ 2 niet. :-)

  5. 7

    Altijd bijzonder om te zien hoe hypocrisie en religie samengaan…

    @2 Ik ben het totaal niet eens met je idee dat computerspellen geen negatiee invloed hebben op mensen. Het is, zeker voor jonge mensen lastig omderscheid te maken tussen een werkelijk en fictief spel. Deze worden in die hersentjes nogal eens door elkaar gehaald. (NLP heeft hier interessante ideen over) Daarbij proberen spelfabrikanten natuurlijk ook hun computergame zo realistisch mogelijk te laten lijken.. Vergelijk huidige maar eens met oude van 15 jaar geleden…