Alle hens aan dek…maar zonder Ketelbinkie

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Op de Sargassoredactie werden al plannen geopperd voor een actiewebsite eenpaspoortvoorayaan.nl, maar plots blijkt dat niet meer nodig. Ayaan Hirsi Ali vertrekt naar een conservatieve denktank in de VS, het American Enterprise Institute. De timing van de boodschap, precies op het moment dat Hirsi Ali en de complete VVD-top in problemen dreigen te komen door een Zembla-uitzending, is uiteraard volstrekt toeval.

Zoals het ook volstrekt toeval is dat de VVD straks niet voortdurend hoeft uit te leggen waarom een VVD-kamerlid mag blijven zitten, terwijl Verdonk “regels zijn regels” blijft echoën. Want hoe merkwaardig ook, dat Hirsi Ali ruim drie jaar Kamerlid is terwijl de complete VVD-top weet dat haar verleden niet strookt met de harde lijn van de VVD tegenover andere vluchtelingen, is ineens een stuk minder problematisch wanneer ze niet meer op de lijst staat.

Zou het vertrek van Hirsi Ali ook iets te maken hebben met het voortijdig opstappen van Jozias van Aartsen? Die bleef haar immers voortdurend uit de wind houden, hoezeer ze ook uit de bocht vloog. Zelfs als ze een ander standpunt verkondigde dan het fractiestandpunt, bezag Van Aartsen het tafereel glimlachend als een vader die zijn driejarige dochter de bloemen uit de tuin van de buren ziet plukken.

Bijkomend voordeel voor de VVD-top: de aandacht gaat nogmaals uit naar Hirsi Ali. Want in de commotie rond haar identiteitsfraude gaat het maar over twee zaken: over Ayaan Hirsi Ali en of ze al dan niet het recht zou hebben om hier te blijven, en over de Zembla-uitzending en de timing daarvan.

Nu is over beide zaken wel het een en ander te zeggen, maar het werkelijke probleem blijft prettig uit de schijnwerpers: hoe kan het dat een partij voortdurend pleit voor een hard beleid tegen vluchtelingen, dat een partij een minister levert die een imago neerzet als zou ze consequent zijn, dat die partij en die minister niet schromen om vluchtelingen in de publiciteit af te rekenen op “fraude”, terwijl al die tijd een hunner volgens die criteria geen recht op verblijf zou hebben, laat staat als electoraal uithangbord voor die partij zou kunnen dienen?

Want dát is het ware probleem. Niet de leugens van Ayaan Hirsi Ali – want veel vluchtelingen liegen op enig moment in hun procedure en toch hoeft dat niet altijd te betekenen dat ze geen echte vluchtelingen zouden zijn. Niet omdat Links (dat volgens mij alleen in de hoofden van een deel van de rechterflank van het politieke spectrum bestaat) Ayaan Hirsi Ali het land uit zou willen schoppen. Integendeel: ik hoor vooral de gebruikelijke xenofoben daarom roepen.

Het probleem is dat de VVD Ayaan Hirsi Ali voortdurend heeft neergezet als een voorbeeld van hoe vluchtelingen zich volstrekt aan Nederland zouden kunnen aanpassen, en nog belangrijker: bínnen de regeltjes. Dat ze in haar strijd tegen de islam voortdurend de confrontatie zocht, was in het heersende politieke klimaat mooi meegenomen.

Nu, in 2006, blijkt dat Ayaan Hirsi Ali helemáál niet binnen de regeltjes heeft gehandeld. De wereld van de vluchteling blijkt ineens niet zo zwart-wit als de VVD hem steeds heeft voorgesteld. Erger nog: de VVD-top blijkt dat al sinds 2002 te weten.

Goed, Eurocommissaris Neelie Kroes heeft onmiddellijk ontkend dat ze dat heeft geweten, maar die wist ook als laatste in Nederland dat de reputatie van haar zakenrelatie Paarlberg op zijn minst dubieus was. Rest alleen de vraag of iemand die klaarblijkelijk zó grenzeloos naïef is dat ze twee keer zo’n fout maakt eigenlijk wel geschikt is voor welk bestuurderschap dan ook, behalve misschien voor speeltuinvereniging ’t Pietepeutertje.

Gerrit Zalm was er daarentegen als de kippen bij om te roepen dat Hirsi Ali vanaf het allereerste gesprek bij de VVD had gemeld dat haar vluchtverhaal en naturalisatieverzoek niet klopten. En daarmee is volgens Gerrit alles goed. Ah, nuttig om te weten. Als je de boel besodemietert, maar je zegt achteraf dat het je heel erg spijt is alles goed. Prima hoor. Maar mag dat dan misschien ook gelden voor Taïda Pasic? En voor het Koerdische gezin dat in 2005 werd uitgezet vanwege identiteitsfraude? En voor de WAO’er die ooit met ieders instemming bij een reorganisatie een uitkering in werd geschoven?

De rel rond Ayaan Hirsi Ali komt wel héél erg slecht uit. Akela Verdonk kan met haar “regels zijn regels” dit echt niet meer uitleggen. Aanvankelijk was het zelfs geen probleem, volgens Verdonk. Pas toen de media-aandacht niet verslapte maar juist toenam werd er snel een onderzoek ingesteld. Een beproefde methode om een probleem voor je uit te schuiven.

Ware het niet dat Ayaan Hirsi Ali niet het probleem is, maar die colonne VVD’ers die willens en wetens en met bijna sardonisch genoegen vluchtelingen het land uit schopte en er ééntje liet zitten. Dát is waar het onderzoek om zou moeten gaan. Wie wist hiervan, en hoevéél wisten ze ervan? Jammer genoeg zal dát onderzoek nooit volgen, omdat iedereen die in een positie zit om het onderzoek te starten vuile handen lijkt te hebben.

Nee, we schuiven Hirsi Ali het land uit, dan wordt de publiciteit vanzelf minder. En we kunnen weer lekker zwart-wit blijven redeneren. Vluchtelingen die jokken mogen onder geen beding een verblijfstatus krijgen, laat staan de Nederlandse nationaliteit. Want in de Nederlandse cultuur jokken we niet.

Behalve als het electoraal even beter uitkomt.

Reacties (72)

#1 Zapruder_Inc

Dan is het meteen duidelijk waar mevrouwtje al die tijd stond. AEI is een bolwerk van neocon radicalisme, zeg maar The Usual Suspects, de grote zakkenvullers, de echte terroristen. Al met al een zegen voor ons land dat we haar dan kwijt zijn. Kan ze lekker met mevrouw Cheney daar gaan beppen over hoe je geld kan verdienen door Moslim-kindertjes te vergiftigen met DU…

  • Volgende discussie
#2 Eric

Zapruder_Inc: het is op zijn zachtst gezegd geen links bolwerk, maar het gaat denk ik een stap te ver hen als neocon radicalisten af te doen. Nou ja, het hele instituut, in elk geval. Er staan er een stel bij (Richard Perle!) die zelfs voor de meest neutrale toeschouwer niet anders te classificeren zijn. Ik ben wel benieuwd hoe snel ze Amerikaanse besluit te worden…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Zapruder_Inc

Hey Eric, toch niet hoor. Dit is een denktank die alleen in PNAC (Project for the New American Century) zijn gelijke kent. Extremer ‘neoconistisch’ zul je ze niet vinden.
.
http://www.informationclearinghouse.info/article5301.htm
.
Nuances zijn hier niet op hun plaats…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Larie scherpt wat aan

“mevrouwtje” waar hoorde ik dat toch voor het laatst in mijn kennissenkring..ergens eind 50.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Bismarck

Als Ayaan een beetje is zoals ik denk, zal ze het daar niet zo lang uithouden. In die denktank zitten namelijk net van die religieuze nauwdenkers als waar Ayaan haar kruistocht tegen houdt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Grobbo

Ach, zolang die haar weer een eindje op weg kunnen helpen zal ze er geen bezwaar tegen hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Blokje

Heeft Hirsi Ali in Washington niet ook een nationaliteit een een paspoort nodig?
Hou eenpaspoortvoorayaan.nl nog maar even aan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Picasso

Blijkbaar was er weer een greencrad te veel: op naar het vrijheidsbeeld:

http://www.volksblog.nl/?p=785

Is de USA wel het meest optimale gastland voor AHA’s standpunten.. Benieuwd hoe lang ze het daar volhoudt. Dat tegenwoordig in een politieke partij dit soort dingen kunnen gebeuren, deze vrouw vertegenwoordigd het volk. Of te wel het gedeelte van het volk die haar een stem heeft gegeven. Hoe dan ook heeft deze vrouw zich anders laten overkomen op het Nederlands volk, waardoor ze bekend stond als een vrouw dat uitgehuwlijkt is etc. En dus hebben mensen interesse getoond voor moslima die moslims tegenspreekt. Een hele grote leugen, waarmee genoeg geld is verdiend met haar boek…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Stijn

Voor de echte liefhebbers van samenzweringstheorieën is de grote vraag nu: Wie zat er achter de Zembla-uitzending? Was dat:

a) Mark Rutte (actie beschadig Verdonk)
b) Rita Verdonk (als je het nu oplost, komt er geen gelazer tijdens de campagne volgend jaar)
c) Hilbrand Nawijn (komt hij weer eens met zijn hoofd op de buis)
d) de Rooms-Katholieke Kerk (die zit overal achter)

Place your bets!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Spuyt12

e) Ayaan Hirsi Ali (Actie beschadig verdonk, want je gaat toch weg)

Maar kan iemand mij hier uitleggen waarom dit verhaal wél een staartje gaat krijgen? Alle eerdere schandaaltjes en leugens zijn toch ook met de mantel der liefde bedekt?

We lopen hier met zijn allen te schreeuwen, maar uiteindelijk gebeurt er dus… niets.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Franz

f) De Linkse Kerk
g) De Amerikaanse regering, die Ayaan graag in de VS heeft.
h) De Publieke Omroep, die nog een appeltje te schillen had met de VVD omdat die het hardste sneed in de omroepbudgetten.
i) Al Qaeda
j) Wiegel, die niet terug wilde komen zolang Ayaan er zat.

Ik ben er even doorheen, maar er komen zo nog wel wat opties…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 ouwe

Somalie, Saoudi Arabie,Kenia ,Amerika usa,…gaan er dan geen lampjes branden?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 m.

TV-tip: vanavond in Nova legt AHA uit waarom ze weg gaat…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 ouwe

eerlijk?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 MixMasterMike

k) Dan Brown

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Sikbock

Hier een ingezonden brief uit het plaatselijke suffertje…

4 jaar geleden heeft de zoon van de dominee de toen 16 jarige dochter van slagerij van Kampen zwanger gemaakt!!

Schande! Iedereen heeft ze toch zien praten bij de dorpspomp? Byzonder hypocriet van de dominee! hij predikt toch een strenge opvoeding en onthouding voor het huwelijk??

Er wordt gefluisterd dat er breinaalden aan te pas zijn gekomen..

Ik hoop dat de kerk zondag leegblijft!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Sikbock

sorry hoor, beetje flauw

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 dan

matahari ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 sirene

Lees het laatste nieuws over het vertrek van Ayaan op haar weblog:

http://ayaanhirsiali.web-log.nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Nijland

Ik vindt het merkwaardig dat iedereen er vanaf wist en het tollereerde en nu een een of ander B programma met wat oud nieuws komt het ineens niet meer kan. En dat iedereen dan ook nog es met het boze vvd vingertje naar Hirsi wijst..

De vvd en nederland op zich mag zich diep schamen..
Hypocriet is het..

Als er al iemand de dupe van moet zijn dan is het niet Hirsi maar de vvd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 dan

mooie weblog goed voor c.v.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 SciInv

AHI/M neo-conservatief, dat zou een hoop verklaren. Dan is ‘AHI, de perfecte vluchteling’ een Straussiaanse mythe voor het volk. ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 elpie

l) Jelleke Veenendaal

Die trouwens door iedereen zwaar wordt onderschat. Haar kandidaatstelling was dermate demoraliserend voor de links-stemmer dat het het omslagpunt werd waardoor Links uiteindelijk haar meerderheid verloor.

Politieke barometer:

03-03-06: PvdA 53 + SP 16 + GL 09 = 78
Gemeenteraadsverkiezingen
10-03-06: PvdA 60 + SP 18 + GL 06 = 84
17-03-06: PvdA 61 + SP 18 + GL 06 = 85
kandidaatstelling Veenendaal
24-03-06: PvdA 60 + SP 15 + GL 08 = 83
31-03-06: PvdA 57 + SP 14 + GL 10 = 81
07-04-06: PvdA 57 + SP 14 + GL 09 = 80
14-04-06: PvdA 56 + SP 12 + GL 10 = 78
21-04-06: PvdA 53 + SP 14 + GL 09 = 76
28-04-06: PvdA 51 + SP 15 + GL 09 = 75
05-05-06: PvdA 51 + SP 15 + GL 08 = 74
12-05-06: PvdA 49 + SP 15 + GL 08 = 72

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 dan
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Steeph
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 dan

jelleke veenendaal,moet die nu ook al weg:)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 Ruud Oost

Kan eigenlijk niet de hele VVD opdonderen naar de VS? Maken ze tenminste hun ideaal (dictatuur van het geld) waar. Maar dat lef hebben de meeste VVD-ers niet, want de dagelijkse maatschappij in de VS is echt hard.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Basszje

Goede analyse wederom hier op Sargasso in elk geval! Laten we in elk geval hopen dat deze ‘recht door zee’ mentaliteit volgend jaar mei niet ineens vergeten lijkt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 dan

hup ruud

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Bismarck

Verdonk waait met alle winden mee is mijn conclusie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 SciInv

Hebben ze in de VS AHA’s rare, inverse-fundamentalistische standpunten over ‘de ware islam’ al ontdekt? Dat is wat haar bij (het meer serieuze deel) van ‘links Nederland’ toch de meeste problemen opleverde.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Steeph

Net de NOVA uitzending gezien.
Moet eerlijk zeggen dat ik me op dit moment wel een beetje schaam om Nederlander te zijn.
Hoe kan het dat “wij” zo omgaan met iemand die zoveel strijdlust heeft, wiens inzet ongeevenaard is en wiens rol op het internationale strijdveld tegen misstanden niet te ontkennen is.

En dat staat los van het feit of je het nou met haar eens bent of niet. En of je haar aanpak wel goed vindt of niet.
Het gaat erom dat ze iemand is die ergens voor staat. En daar zijn er veel te weinig van. En die trappen we het land uit?????

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 dan

Ja deze dame kunnen ze daar heel goed gebruiken Ik heb medelijden met de echte moslimas die hier alsnog met wel serieuze motieven om hulp komen aankloppen…ja nu vertrouwen we niemand meer,bedankt mevr Magan

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 Eric

Ik ben verbijsterd door de zeldzame laagheid en het verbijsterend gebrek aan ruggegraat waarmee Verdonk haar partijgenote nu met één zwaai op de keien dondert. Vier jaar lang profiteren en je electoraal gewin meepikken op de slippen van Hirsi Ali en bij het eerste het beste zuchtje tegenwind haar onmiddellijk volstrekt laten vallen, allen maar om je imago in stand te houden.

Als dat premier van Nederland wordt, is niemand nog zeker van wát dan ook. Je mag toch hopen dat dit de ogen van de VVD-leden opent.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 Jan des Bouvrie

Als de regel in Nederland kennelijk is dat als je liegt tijdens je asielaanvraag, je het Nederlanderschap niet kan krijgen, dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat dat opeens niet geldt voor iemand met een grote bek, taalgevoel en een goed stel hersens. Regels zijn regels, en misschien zijn die regels wel helemaal verkeerd, maar zolang ze gelden moeten ze voor iedereen gelden en niet alleen voor de mensen die minder goed voor zichzelf kunnen opkomen. En dan zie ik nu bij Nova het intellectuele establishment schande spreken over de hele procedure rond Hirshi Ali, maar de gemiddelde vluchteling heeft geen Nelie Kroes stand-by staan om de hete kastanjes uit het vuur voor hem/haar te halen. Dus wat mij betreft kan de enige conclusie zijn dat het terecht is dat Hirshi Ali haar Nederlanderschap verliest.

Wel krijg ik, mede naar aanleiding van de discussie die ik hier eerder met o.a. Carlos voerde over het Nederlandse asielbeleid, dat we in Nederland en misschien wel in het hele Westen een beetje te ver doorgeslagen zijn met het dichtgooien van de grenzen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 Jan des Bouvrie

@Eric (34): Rita Verdonk heeft natuurlijk niet de Zembla documentaire gemaakt die Hildebrand Nawijn ertoe aanzette kamervragen te stellen over de status van Hirsi Ali. Misschien dat, desgevraagd, Rita Verdonk er wat gretig op in ging, maar zonder die Zembla documentaire was dit nooit gebeurd. De vraag blijft dus, zoals al eerder hier gesteld: wie heeft het initiatief tot die documentaire gemaakt. Zolang dat niet Rita Verdonk is of haar spin-doctors, kun je haar denk ik niet veel meer verwijten dan dat ze het beleid uitvoert dat de democratisch gekozen meerderheid in de Tweede Kamer, en daarmee het Nederlandse volk, graag wil.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 Carlos

Van mij mag Ayaan blijven, maar ik heb als vierde generatie economische vluchteling dan ook iets andere ideeen over vrijheid van migratie en vestiging.

Ayaan komt wel weer op haar pootjes terecht, lekker theedrinken in de States met Ann Coulter, levert vast mooie kiekjes op.

Ik vind die schaamteloze vertoning van al die paniekerige VVD-ers veel vermakelijker, de slang die zichzelf opeet…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 Eric

Jan des Bouvrie: de manier waarop de VVD-top en Verdonk hier van het ene op het andere moment laten vallen is veel schokkender dan de procedure rond Hirsi Ali. Ook VVD-vrienden? Ik zou die vriendschap even aan een nadere inspectie onderwerpen…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 Scherpenscheel

Tsja, strijdvaardig mensenrechtenactiviste of pion in de uitgekiende neoconservatieve mediastrategie die het uitkleden van de mensenrechten tot hoger doel heeft verheven. U mag het zeggen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 Jan des Bouvrie

@Carlos: nou, ik weet niet of Hirshi Ali nog zo makkelijk de VS in komt hoor. Die neo-conservatieve kliek waar ze wil gaan werken houden vast niet zo van ‘illegal aliens’ die liegen om een paspoort te krijgen. Veel te veel Zuid- en Midden-Amerikanen die dat trucje ook in de VS uithalen. Best wel een kans dat ze haar niet meer lusten nu, en zonder baan in het vooruitzicht en zonder papieren kom je de VS echt niet in. Sterker nog: ze is nu in de VS en heeft hoogstwaarschijnlijk een visum-waiver gebruikt. Nu ze geen Nederlander meer is, is dat oneigenlijk gebruik van het visum-waiver programma geweest, waarop voor gewone mensen deportatie staat.

Dus misschien wordt het toch maar gewoon terug naar Somalie en eindelijk trouwen met die man aan wie ze beloofd is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 Eric

Jan des Bouvrie: de VVD-top wist dit. Of is het pas een relevant feit als het bekend wordt buiten de eigen kring? Zo heeft de VVD wel gehandeld in elk geval.

Gerrit Zalm maakte trouwens al een omtrekkende beweging: “we wisten niet dat het dit gevolg kon hebben”. Nee, en voor de zekerheid hebben ze dat ook maar niet onderzocht. Wat een stel ongelofelijke farizeeërs !

Zembla heeft het bekend gemaakt, niet meer dan dat. Hoe dan ook kun je Zembla hier niet voor verantwoordelijk stellen. Of mogen journalisten voortaan alleen nog persberichten overschrijven?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 Jan des Bouvrie

@Eric: nee hoor, ik ben geen VVD-vriend. Nooit geweest ook. Ik heb tot nu toe voor de Tweede Kamer altijd GroenLinks of D66 gestemd. En die laatste partij heeft nu problemen van een heel andere orde. Die kijken wel uit om een kamerlid weg te sturen: het is al veel te veel werk met zijn zessen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 Jan des Bouvrie

En, Eric, je hebt helemaal gelijk: de VVD top wist dit en had dondersgoed kunnen nagaan dat ze eigenlijk helemaal geen Tweede Kamerlid kon zijn. Om dan vervolgens ook nog zo’n rechtse Minister van Vreemdelingenzaken te leveren en net te doen of je neus bloed is de hypocrisie ten top. Maar goed, zoals ik al zei: ik stem toch niet op ze.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 Sikbock

misschien wel een slimme makkelijke en pragmatische oplossing van de VVD, die “iedereen” (behalve misschien de oppositie) goed past..

alle moraliserende woorden hier ten spijt vind ik het iig wel professioneel opgelost

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 dan

heel scherp geformuleerd scherpenzeel …compliment

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 Chris

Als ik mij de zembla uitzending goed herinner ging het er vooral om dat ze een valse naam opgegeven heeft. Dat is persoonsfraude. Op basis daarvan is er eerder een keer een Iraaks gezin haar nederlanderschap ontnomen, er is dus een juridisch precedent. Er rest dan ook alleen maar de keus tussen haar het Nederlanderschap af te nemen of te erkennen dat er voor verschillende mensen verschillende wetten bestaan. Dat laatste zou mij doen schamen voor mijn Nederlanderschap.
Dit alles staat los van de persoon, en los van het beleid. Het is de wet. Als ik mij niet vergis met terugwerkende kracht ingesteld in 2003. Dat moet dan met instemming van haar eigen VVD zijn geweest…. Curieuze keuze als ze alles al wisten

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#47 JSK

@Jan:
“@Carlos: nou, ik weet niet of Hirshi Ali nog zo makkelijk de VS in komt hoor. Die neo-conservatieve kliek waar ze wil gaan werken houden vast niet zo van ‘illegal aliens’ die liegen om een paspoort te krijgen.”

Volgens mij is het Bush die de 12 miljoen illegalen gelegaliseerd wil krijgen. Ja er zijn nationalistische partijgenoten die niks van illegalen cq immigranten willen hebben, maar die vallen niet onder de “neocons”. De ene Republikein is de andere niet.

Maar zo’n uitspraak laat wel zien wat jij eigenlijk weet over de Amerikaanse politiek: vrij weinig. (ja de diss hoort erbij)

Op het punt van immigratie is de nieuwe wereld een stuk liberaler dan het oude continent. Ik denk wel dat AHA Amerika binnenkomt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#48 Sikbock

wbt het politieke spel: vanzelfsprekend hebben de VVD en AHa elkaar de afgelopen jaren “gebruikt”.. Wbt AHA als je in NL boven de middelmaat uitsteekt levert dat bijna altijd problemen op.. ik denk dan ook dat ze zich in het intellectuele klimaat van de VS veel beter thuis zal voelen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#49 Han

Als Taida Pasic niet het land uit gezet was, was dit onderwerp nauwlijks relevant geweest, toch?

Dus dank zij rechte rug en principes wordt de VVD in de persoon van Verdonk een hak gezet. (Had ze nu maar een of andere hardheids clausule toegepast. Nu moet ze de rug recht houden, zeker nog een jaartje of 5)

Iets menselijks is de VVD op het moment vreemd. Jan, ik ben het met je eens dat we te ver doorgeslagen zijn wat het dicht zetten van de grenzen betreft….

Van mij geen VVD-stem meer, zeker niet met Rita aan het roer!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#50 Eric

Jan des Bouvrie: het was niet mijn bedoeling je als VVD’er neer te zetten. Overigens ben ik ervan overtuigd dat er ook heel wat fatsoenlijke VVD’ers zijn die dit met evenveel verbijstering bekijken als ik. Ik vrees alleen dat die nu niet aan de macht zijn.

Sikbock: professioneel opgelost!? De VVD-top heeft zich jarenlang hypocriet opgesteld en door één persoon op te offeren is dat plotseling allemaal over en voorbij? Ik mag hopen dat de doorsnee politicus toch iets meer integriteit heeft dan wat de VVD nnu tentoonspreidt…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#51 Steeph

@JdB: Alleen maar meer redenen om die regels nu per onmiddelijk ingang ongedaan te verklaren en tot een ander beleid over te gaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#52 Sikbock

@ Eric; je kunt wel moreel verontwaardigd lopen doen maar uiteindelijk is AHA er denk ik niet rouwig om.. ze is slim genoeg dus ze heeft de afgelopen jaren echt wel beseft dat de VVD haar “gebruikte”.. dat heeft ze ( misschien omdat ze het belang van haar zaak liet prevaleren, of om andere haar moverende reden, laten gebeuren..

Persoonlijk denk ik dat ze ergens wel blij is om de zompige nederlandse middelmaat achter zich te laten.. Tot slot denk ik dat ze zich al tijden orienteert op de VS.. voor de intellectueel momenteel toch the place to be

ook ik zie dus een mooie toekomst voor haar weggelegd

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#53 Stijn

Het zal mij benieuwen wat dit gaat betekenen voor de politieke toekomst van Verdonk. Ik zou denken dat dit haar kansen op het lijsttrekkerschap niet vergroot: Als ze het wel wordt, sleurt ze alweer een lijk meer achter zich aan, als ze het niet wordt, kun je je toch moeilijk voorstellen dat ze nog een grote rol gaat spelen.

Met alle VVD-ers die zich er nu mee bemoeien houdt Rutte zich stil: dat lijkt me wel slim, in zo’n waarin je het alleen maar fout kunt doen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#54 Stijn

@ Sikbock
Amerika mag dan ’the place to be’ zijn voor de intellectueel, of the American Enterprise Institute dat ook is, betwijfel ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#55 Sikbock

@ Stijn: wat een muizenmentaliteit :-(

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#56 dan

nou gaan we nou nog een afcheidsfeestje organiseren of heeft iemand nog een paspoort te koop :) sorry…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#57 Stijn

@ Stijn: wat een muizenmentaliteit :-(

Hoe bedoel u?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#58 Eric

JdB: Mijn morele verontwaardiging is gebaseerd op de houding van de VVD-top, niet op of het Hirsi Ali wel of niet uitkomt.

Mensen die zich zó laf en opportunistisch gedragen horen niet thuis in het landsbestuur. Wel de status willen, maar niet staan voor de consequenties van je handelen. Dat zou ik ook niet pikken van een linkse partij. Gat-ver-dámme wat een lage streek!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#59 Sikbock

@ Stijn: ( mijn interpretatie) je zit als een boekhouder direct te tellen en te rekenen wat het je ( als tegenstander van verdonk) oplevert..

bovendien prijs je Rutte omdat die zich stilhoudt. ik interpreteer dat jij hetzelfde gedaan zou hebben..

niet mijn stijl :-(

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#60 Stijn

@Sikbock:
Ik zal niet ontkennen dat ik met enig leedvermaak naar dit hele verhaal kijk: Niet eens zozeer vanwege Hirsi Ali/Magan, maar vooral vanwege Verdonk.

Hirsi Magan gun ik met liefde een Nederlands paspoort, maar dan graag ook nog een paar anderen, of liever, een stuk of 26.000.

Maar Verdonk heeft zich voor de zoveelste keer zelf in de nesten gewerkt: daar kan ik dan wel om grinniken.

Of ik hetzelfde gedaan zou hebben als Rutte, weet ik niet: Maar het valt me op dat je allerlei VVD-ers hoort, en hem nu net niet. Wat zou jij in zijn positie doen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#61 Sikbock

ik zou mijn ambitieniveau wat naar beneden bijstellen! haha!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#62 Sikbock

mijn beleving is dat de uitzending van Zembla de zaak in gang heeft gezet.. twee “slachtoffers” Verdonk en AHA..

pootje haken door “de politiek correcte maffia”

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#63 Stijn

Ik denk zeker dat Zembla hier nieuws gemaakt heeft: Daar zijn we het wel over eens.

De vraag lijkt me of de VVD-coryfeeën niet heel veel boter op hun hoofd hebben, en of Verdonk niet al heel lang had moeten weten dat iemand haar ooit een keer zou vragen of haar strenge beleid ook voor AHM zou gelden, en of ze in dat vooruitzicht haar politiek niet wat anders had moeten voeren.

Nu moet zij publiekelijk iemand slachtofferen die populair is in de kringen waar zij zelf ook haar stemmen vandaan moet halen: Dat lijkt me politiek niet zo handig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#64 dan

Dan rijst ook de vraag; zijn die geslepen politici van de vvd dan zo stom of is ze aan hen opgedrongen destijds ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#65 Eric

Sikbock: “pootje haken door de politiek correcte maffia?”

Typisch, zou door een uitzending iemand wèl in Nederland blijven dan zou je waarschijnlijk op dezelfde manier de bal naar links doorgeven.

Vertel eens: heeft Zembla Hirsi Ali ook op een post in de VVD-fractie geschoven? Heeft Zembla Verdonks kille beleid geschreven? Het is wel heel makkelijk om Zembla de schuld te geven, maar als de feiten er niet hadden gelegen had Zembla geen uitzending gehad…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#66 dan

wie kwam er ook alweer met haar opdraven?p.s.toch heb ik diep in mijn hart medelijden met haar….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#67 Indrah

Mijn analyse:

Nawijn haalde de trekker over. Verdonks enige optie was de zaak doodzwijgen in de hoop dat het snel over zou waaien (zoals al eerder gebeurt was). Toen Nawijn kamervragen ging stellen kon Verdonk juridisch geen kant meer op.

Desondanks hoop ik dat dit Rita veel politieke schade oplevert.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#68 dan

p.s./p.ssicbock :als je versjand van vrouwen had zou je weten dat types als Verdonk of AHM nooit een slachtofferrol zouden kunnen accepteren.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#69 Jordi

Houd er een vies smaakje van over in mijn mond.

De bijna hoorbare zucht van verlichting over haar vertrek siert ons niet.

Verder stoort vooral de heersende “moet je maar niet liegen gelukszoeker” stemming me. Ik heb geruime tijd ergens gewerkt waar veel voormalig asielzoekers werkten. Voor zover ik me herinner was er bij iedereen wel iets gelogen in het vluchtverhaal. Bijv. kwamen niet uit Somalië, maar uit Djibouti, niet uit Sierra Leone maar uit Guinee, niet uit Mogadishu maar uit Somaliland enz. Meestal waren ze een paar jaar ouder dan ze verteld hadden. Ook veel voorkomend; Iraakse Koerden die een er een tocht van een paar jaar op hadden zitten, via Istanbul, Athene, Rome en dan pas naar Nederland, en de Afrikanen via Spanje en Frankrijk.
Ze hebben het aanvragen van asiel daar gedaan waar de slagingskans het grootst was. Dat was indertijd Nederland en daar hebben ze het verhaal op aangepast. Niet zoals het hoort nee, maar niet meer dan logisch.
Al deze leugens zouden nu reden kunnen zijn om de genomen beslissingen terug te draaien.
Mijn rechtsgevoel zegt me dat dergelijke leugens niet 12 jaar lang een reden zouden moeten zijn om iemand eruit te knikkeren.
Ik denk dat als bij de gemiddelde Nederlander een belastingaangifte van 12 jaar geleden wordt opgevist en een onterechte aftrekpost met rente op rente wordt teruggevorderd, het merendeel al op zijn achterste benen zou staan. Maar dat merendeel vindt het wel normaal om een streep door iemands bestaan te zetten, want dan geldt “regels zijn regels”.

Het “fatsoen moet je doen” van Balkenende cs. houdt blijkbaar in dat liegen om een betere toekomst te krijgen uiterst verwerpelijk is, maar iemand het nieuw opgebouwde bestaan onder zijn kont vandaan trappen, is het tonen van daadkracht en een rechte rug.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#70 ALO

Die zucht van verlichting (what’s in a name) siert ons inderdaad niet. Maar ik wil met nadruk stellen dat de mijne ook niet zou zijn ontsnapt als de VVD niet zo kinderachtig met een midelbare scholiere heeft omgesprongen. De intellectueel minder bedeelden onder ons die de schuld maar aan Zembla willen geven en als ze het echt niet wteten, melden dat de VVD het professioneel heeft opgelost, onderschatten de boosheid die zich bij een groot deel van het volk is gekomen door de afhandeling van de Taida zaak.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#71 Jan des Bouvrie

@JSK #47: nee, die dis van jou laat niet zien dat ik niets van de Amerikaanse politiek afweet, maar dat jij een vervelend rancuneus mannetje bent dat liever op de man speelt dan met serieuse argumenten te komen.

Op het punt van immigratie is de nieuwe wereld een stuk liberaler dan het oude continent.

Het is wel duidelijk dat jij nooit naar de VS reist laat staan ooit een visum voor de VS aangevraagd hebt of er gewoond hebt. Ik wel, en ik weet daardoor precies hoe ontzettend liberaal Amerikanen zijn wat immigratie betreft. Ik woonde vlak bij de Canadese grens en zelfs met alle papieren en visa in orde ben ik regelmatig na een weekendje Canada bij de grens tussen Canada en de VS uren staande gehouden omdat de onderbetaalde RedNeck die de post bemensde nog nooit van de “Kingdom of The Netherlands” gehoord had.

Ook ging ik een keer naar een congres/workshop in de VS vanuit Nederland en maakte toen de fout om desgevraagd aan de douanier te vertellen dat ik er voor werk kwam. Heb moeten lullen als Brugman om hem te overtuigen dat ik bedoelde dat ik aan een workshop mee zou doen en daarna weer keurig zou opdonderen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#72 Carlos

Precies, toen ik JSK (die overigens iedereen waar hij het mee oneens is onkunde verwijt) dat hoorde beweren over Sargassaal Amerika-kenner JdB moest ik al hardop lachen.

  • Vorige discussie