Alitalia – Aeroflot – Quote du Jour

Quote du JourVolgens de Frans-Nederlandse combinatie heeft de Italiaanse onderneming geen duidelijkheid over de ‘juridische situatie’ weten te verschaffen nadat de onderhandelingen over een mogelijke overname vorige maand werden afgebroken. AirFrance-KLM zei Alitalia van het besluit op de hoogte te hebben gesteld. Of er later mogelijk een nieuw bod wordt gedaan, vermeldde het persbericht niet. (meer bij de Volkskrant)

Ach, een persbericht wil wel eens meer dingen over het hoofd zien. Bijvoorbeeld dat de Italiaanse luchtvaartmaatschappij op het punt staat te worden gekocht door Aeroflot. De Quote du Jour op dinsdag hoopt dat wij onze Airitalia-miles nu ook mee kunnen nemen op Aeroflot bestemmingen, en vraagt u: ‘Wat was uw meest memorabele vliegreis?’

  1. 1

    Ik twijfel nog:
    – een doorstart op San José tijdens noodweer: op het moment dat je denkt dat je geland bent gaan alle motoren op 100%. Vooral memorabel omdat je door de wolken niets zag en dus geen idee had wat er gebeurde.

    – een hele vlucht aan beide kanten leeglopen op een vliegtuigtoiletje van Lloyd Aero Boliviano (die garnalen waren toch geen goed idee)

  2. 3

    Slimme zet van Aeroflot/Putin. De Italianen hebben totaal geen alternatief meer (beetje eigen schuld), dus de Russen kunnen eisen wat ze willen. Zelfs als de afspraken/garanties op papier er mooi uitzien, kunnen de Russen op (niet eens zo’n lange) termijn ze aan hun laars lappen, gezien hun politieke en economische drukmiddelen (en de bereidheid van de Russische politiek om hun bedrijven te steunen).

  3. 4

    Ow sorry, dat was offtopic… Ik heb eigenlijk maar 2 vliegreizen gemaakt in mijn leven (vlieg liever niet ivm. klimaat/piekolie/geluidshinder/milieuvervuiling). Heen en terug naar Smyrna, om Ephese etc. te bekijken. Heen was meest memorabel, want mijn eerste vliegreis. Niet dat er verder iets gebeurd is (het ding steeg op, we vlogen een tijdje en het ding landde).

  4. 5

    Naar Casablanca met Royal Air Maroc. Een rondrennend jochie dat op een moment besloot om aan de ‘deurklink’ van het vliegtuig te gaan hangen, daarnaast zat ik naast een hele dikke vrouw die bij het landen mij stevig vasthield en overging tot het gebed.

  5. 6

    @Bismarck
    het ding steeg op, we vlogen een tijdje en het ding landde

    Dat kunnen we pas sinds 1903. Toch wel bijzonder dus. En als de benzine op is kunnen we weer gaan lopen.

    Overigens was mijn meest bijzondere vliegreis – ook ik vlieg bijna nooit overigens – een vlucht voor mijn werk van schiphol naar Liverpool v.v. in een Fokker Friendship. Volgens mij de laatste vlucht van dit – ook toen al, vliegend museum (ongeveer 1990). De piloten zaten achter een gordijntje en de stoelen leken op die van een oorlogsvliegtuig uit WOII.

    Maar de landing op Schiphol was er een die ik niet gauw vergeet. Slecht weer, veel turbulentie en op het moment van landen veel rechts/links geslinger door van die opwaartse rukwinden (hoe heten die ook al weer). Piloten die heftig aan het stabilisatorroer zaten te draaien tijdens de landing (een groot wiel tussen de pilotenstoelen in) en de passagiers (zo’n 20+) die wat pips om de neus zagen toen we eenmaal op de grond stonden. De collega waar ik mee vloog heb ik die dag niet meer gezien.

  6. 8

    @6: “Dat kunnen we pas sinds 1903. Toch wel bijzonder dus.”

    Niet waar. Daarnaast kunnen we pas veel korter via Sargasso met elkaar communiceren, of is dat dan extreem bijzonder?

  7. 9

    Meest memorabele was met de Fokker 50 vanaf Heathrow naar Eindhoven. Hij stond geparkeerd naast de Concorde en je moest via de tarmac instappen ipv de slurf. Kon je nog van heel dichtbij de Concorde bewonderen.

    Het leukste was business-class met Aer Lingus vliegen:

    * “Would you like something to drink with your meal?”
    * “Yes please.”
    * “Would you like two?”

    :o)

  8. 10

    Mijn eerste, ik was 17, was een full blown stuntvlucht. Ene moment stond ik op een landingsbaan, volgende vertikaal stijgend na nèt over een bosrand gescheerd te zijn.
    Dan van relatief enorme hoogte op het kraampje van een kermis gestort (piloot had gewed dat de tentman ‘m niet zou zien of horen aankomen), opgetrokken waarbij ik heel even de kerktoren voor me zag, en daarna the works: ‘vallend blad’ waarbij de motor werd uitgezet, looping, ondersteboven… en dat in een Focke Wolfe.

    Een van de beter uren van m’n leven.

    De volgende keer dat ik vloog met een vliegtuig sprong ik er meteen uit, om een vrije val van 50 seconden te doen. Parachute paradise!

  9. 11

    Ik heb maar een handvol keer gevlogen. Memorabel? Temp.verschil (Nederland -10), uitstappend op plaats bestemming een ongehoorde sauna (+40). Alsof je tegen een muur liep.

    Meestal toch met auto B- routes (liever nog: C-) Europa, Frankrijk vooral(parallel route soleil). Als hobby. Obscure en stoffige plekjes opzoeken. Ga nog een keer naar de US of A dat wel, vliegen, hoewel ik nou niet bepaald op m’n gemak zit in zo’n kunstmatig op de juiste druk gehouden flinterdun aluminium geraamte. 1 gaatje en het is de binnenkant van je ingewanden kijken geblazen.

  10. 13

    Hmmm, met LOT van Bangkok naar Amsterdam, tussenlanding in een winters Tashkent een overnachting in Warschau.
    Vliegen over een oneindig sneeuwlandschap bij zonsopgang,prachtig,
    in Russische lawaaibakken.

    Engste vlucht:
    Cairo-Amsterdam met JAT.
    Bij het opstijgen donderden de exit lampjes al uit het plafond en klapten bagage vakken open.

    Iedereen zoop zich een stuk in de kraag (eten was er nauwelijks, drank des te meer), de piloten volgens mij ook.

  11. 14

    Met een toestelletje van een Nederlands bedrijf van Hamburg naar Schiphol. 2 motoren, een zitplaats of 10, 4 passagiers, windkracht 6. We waren nog aan het opstijgen toen de piloot opstond, ‘zie zo, die hangt’, zei en achterin koffie ging zetten. Ik vond dat ‘hangen’ een iets stabielere toestand beloofde, maar was te verbouwereerd om iets te zeggen. Toen we op Schiphol waren geland zei de piloot onder het taxi-en: ik heb deze baan maar genomen, want van die andere werden we afgeblazen. De piloot is een jaar later tegen een berg gevlogen en omgekomen.

  12. 15

    @Bismarck: Heen en weer naar Smyrna? Dat is wel heel lang geleden. Daarna vloog het vliegtuig zeker door naar Constantinopel om de patriarch een handje te geven?

  13. 18

    Een Chinese binnenlandse vlucht van Luzhou naar Chengdu met een tweemotorig propellerding. De stoelen waren van het type klapstoel: een metalen frame met daar doek tussen gespannen. Er was geen verharde startbaan; we stegen op van een hobbelig grasveld. Juist in die tijd waren er nogal wat berichten in de pers over de onveilgheid van die binnenlandse vluchten in China. Een paar weken daarvoor waren er twee neergestort. Het duurde wel even voor het me lukt van het mooie uitzicht te genieten.
    Bij een andere vlucht kwamen er dozen van wasmachine-formaat naar binnen. Handbagage. Die dozen werden voor de nooduitgangen geparkeerd.
    Ook leuk: op Schiphol je opdrachtgever, die met dezelfde vlucht meegaat, een prettige reis wensen. Omdat je weet dat hij economy reist en jij business-class…
    En een collega die belachelijk veel stennis loopt te maken op Schiphol omdat onze vlucht overbooked is en we een uurtje op de volgende moeten wachten. En even later is die collega zo blij als een kind op Sinterklaasavond omdat we 120 gulden schadevergoeding krijgen.

  14. 19

    Memorabel.

    Dat was een vlucht van Almaty (Kazakhstan) – Sint. Petersburg (Rusland). In een Ulyushin 86.
    Een kist die nauwlijks van de grond kwam en waar iedereen zwaar beschonken en bulderend van het lachen zich vermaakte tijdens de vlucht.

    Verder het inchekken voor een vlucht van Dubai naar Teheran. De incheckbalie voor Amsterdam bevond zich naast die van ons. Horders Nederlanders naast ons. De incheckbalie voor bestemming Teheran was een weelde van rust.

  15. 20

    @Bismarck#8
    Niet waar. Daarnaast kunnen we pas veel korter via Sargasso met elkaar communiceren, of is dat dan extreem bijzonder?

    Jou referentie is naar een ballonvaarder. Gemotoriseerd vliegen wordt toch echt toegeschreven aan de gebroeders Wright (leuke links onderaan de pagina).

    En dat communiceren via Sargasso?
    Ja, toch wel behoorlijk bijzonder.
    Misschien houdt dat ook wel op als de benzine op is :)

  16. 21

    @12

    Ook met El Al, Bangkok-Tel Aviv. Om 3 uur ’s nachts had iemand zn laptop aangezet voor de basketbalfinale Tel Aviv – Moskou. Ik op aanraden van de stewardess ook naar voren, daar die wedstrijd gekeken. Om 3 uur ’s nachts juichen voor elk Israelisch doelpunt en om het kwartier een steward(ess) die met een traytje bier kwam aanlopen. Leuke onderbreking van een lange (12 uur) en saaie vlucht.

  17. 22

    Gerucht over samenwerking met Aeroflot was overigens vr. of za. al op CNN gemeld. Soms kom je hele rare discrepanties tegen (op tv wordt soms dagen oud nieuws vermeld allang getoond op internet…maar ook vice verse zoals in dit geval). 2 aparte werelden nog steeds lijkt het…

  18. 23

    Verstandig van AirFrance-KLM dat ze er van af zien: Alitalia is ook voor het geplande bod een enorm risico. Zonder steun van vakbonden en regering/oppositie zou het nog lang een bleeder blijven. Laat Aeroflot haar centen er maar aan verbrassen.

    OT: meest memorabele vlucht is natuurlijk de vlucht met een Fokker F27 van vliegveld Beek naar Eindhoven, waar onze ouders (die ons in Beek op het vliegtuig hadden gezet) weer ophaalden. Een aktie van Edet-zakdoekjes. Ik heb er samen met mijn zus nog heel wat door de WC gespoeld, om maar voldoende punten te sparen.

  19. 24

    @20: “het ding steeg op, we vlogen een tijdje en het ding landde”

    Waar zie jij motors? Op de door jou gegeven link kun je overigens ook al voor de broertjes gemotoriseerd vliegen vinden. Btw. vanaf nu stel ik me jou voor als een megahippie, aangezien je alles zo megabijzonder vindt ;-)